پس از گروه هاچ‌بک‌های کوچک نوبت به کلاس بالاتر یعنی هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت می‌رسد تا قهرمان و برندهٔ نهایی آن‌را اعلام کنیم. این کلاس خودرویی در اروپا بسیار محبوب است و هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت همواره جزء پرفروش‌ترین خودروهای این قاره هستند. به همین دلیل اکثر خودروسازان اروپایی در این کلاس نماینده دارند. در ایالات‌متحده اما هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت هرگز محبوب نیستند و بنابراین تعداد بسیار کمی از آن‌ها در کشور عرضه می‌شوند. درهرحال در گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت در رقابت‌های پدال 24 خودرو حضور داشتند که این گروه را به یکی از شلوغ‌ترین گروه‌های رقابت‌ها تبدیل کرده بودند.

 

شرکت‌کنندگان گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت که در مرحلهٔ مقدماتی طی دوازده دوئل باهم به رقابت پرداختند عبارت‌اند از:

پژو 208

سوزوکی بالنو

آئودی A1

آلفارومئو میتو

مزدا 2

اوپل کورسا

هیوندای i20

میتسوبیشی میراژ

مینی کوپر

دی‌اس 3

نیسان میکرا

اشکودا فابیا

سوزوکی سویفت

سیتروئن C3

کیا ریو

شورلت سونیک

تویوتا یاریس

فیات آرگو

رنو کلیو

هوندا فیت

فولکس‌واگن پولو

سئات ایبیزا

فورد فی‌یستا

ام‌جی 3

پس از برگزاری دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی، از بین این 24 خودرو، دوازده شرکت‌کننده به مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی راه پیدا کرده و در آن مرحله طی شش دوئل بار دیگر باهم به رقابت پرداختند. هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکتی که به مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی رسیدند به شرح زیرند:

سیتروئن C3

پژو 208

هیوندای i20

کیا ریو

فولکس‌واگن پولو

تویوتا یاریس

فورد فی‌یستا

رنو کلیو

مزدا 2

نیسان میکرا

آئودی A1

مینی کوپر

پس از پایان مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی، از این دوازده هاچ‌بک ساب‌کامپکت، شش خودرو شامل سیتروئن C3، کیا ریو، فولکس‌واگن پولو، فورد فی‌یستا، آئودی A1 و مزدا دو توانستند خود را به مرحلهٔ یک‌چهارم نهایی برسانند. از این شش خودرو، سه خودروی سیتروئن C3، فولکس‌واگن پولو و آئودی A1 راهی مرحلهٔ نیمه‌نهایی شدند اما چون تعداد آن‌ها فرد بود، طبق قانون، کیا ریو هم به‌عنوان خودرویی که با کمترین اختلاف شکست خورده بود به مرحلهٔ نیمه‌نهایی اضافه شد. بدین ترتیب این چهار ماشین باهم در مرحلهٔ نیمه‌نهایی به رقابت پرداختند و از بین آن‌ها آئودی A1 و فولکس‌واگن پولو به فینال راه پیدا کردند.

در دوئل نهایی این گروه مجموعاً 1005 رأی به ثبت رسیده است که آئودی A1 موفق شد با دریافت 605 عدد از آن‌ها و کسب 60 درصد از کل آراء، پیروز شده و قهرمان گروه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت لقب گیرد درحالی‌که پولو با دریافت 400 رأی، نایب‌قهرمان این گروه لقب گرفت. آئودی A1 اما برای رسیدن به این پیروزی راه سختی را پشت سر گذاشته است به‌گونه‌ای که در مراحل مقدماتی، یک‌هشتم نهایی، یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی به ترتیب آلفارومئو میتو، مینی کوپر، مزدا دو و سیتروئن C3 را از سر راه خود کنار زده و نهایتاً با غلبه بر هم‌خانواده‌اش، فولکس‌واگن پولو، توسط شما به‌عنوان بهترین هاچ‌بک ساب‌کامپکت دنیا انتخاب شد.

 

رقبای آئودی A1 در مراحل مختلف رقابت‌ها

مرحله

رقیب

درصد آراء

مقدماتیآلفارومئو میتو66
یک‌هشتم نهاییمینی کوپر53
یک‌چهارم نهاییمزدا دو64
نیمه‌نهاییسیتروئن C377
نهاییفولکس‌واگن پولو60

 

آئودی A1 کوچک‌ترین ساختهٔ آئودی محسوب می‌شود. نسل نخست این ماشین برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2010 رونمایی و در نسخه‌های سه‌در و پنج‌در و همین‌طور مدل اسپرت S1 به بازار عرضه شد. A1 اما هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در ژوئن سال گذشته معرفی شد. این نسل روی پلت‌فرم MQB A0 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با پولو مشترک است. نسل دوم A1 صرفاً به‌صورت پنج‌در تولید می‌شود و نسخهٔ سه‌در آن حذف شده است. همچنین به گفتهٔ آئودی، در این نسل خبری از نسخهٔ اسپرت S1 هم نخواهد بود. قوی‌ترین پیشرانهٔ این هاچ‌بک آلمانی یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 200 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است.

 

مشخصات فنی

پیشرانه2 لیتری I4 توربو
قدرت200 اسب بخار
گشتاور320 نیوتن متر
گیربکس7 سرعته دوکلاچه
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد6.5 ثانیه
حداکثر سرعت235 کیلومتر/ساعت
طول4,029 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری2,563 میلی‌متر
وزن1260 کیلوگرم
مصرف سوخت6.0 لیتر ترکیبی
قیمت24,539 پوند

 

 

منبع: پدال