وقتی صحبت از سدان لوکس میشود اولین نامی که به ذهن میرسد مرسدس بنز اس کلاس است. مرسدس بنز اس کلاس به قدری فوق العاده است که حتی رقبای آلمانی آن مانند آئودی کیو ۸ و یا ب ام و سری ۷ هم نمیتوانند با آن رقابت کنند. این رده از خودروها معمولا توسط افراد بسیار ثروتمند خریداری میشوند که بسیاری از آنان رانندهی شخصی نیز دارند. روسای جمهور کشورها، وزرا و سفرای بلند مرتبه معمولا از جمله مصرف کنندگان این سدانهای لوکس هستند.
از این سه آلمانی فوق العاده که بگذریم خودروسازان بسیار دیگری هم هستند که در این رده خودرو میسازند. کادیلاک سی تی ۶، جگوار اکس جی، لکسوس ال اس، ولوو اس ۹۰ و مازراتی کواتروپورته دیگر خودروهایی هستند که در این کلاس حضور دارند و همگی به جز مازراتی خودروهایی خوبی هستند که البته در ردهای پایین تر به نسبت بزرگان آلمانی قرار میگیرند. اما کار برای بازیگران اصلی این کلاس در همین جا به پایان نمیرسد چرا که این ردهی لوکس خودروها دو تازه وارد چشم بادامی از کره هم دارد، کیا کی ۹۰۰ و جنسیس جی ۹۰.
جنسیس
جنسیس یکی از زیر مجموعههای هیوندای گروپ است که وظیفهی تولید کردن خودروهای لوکس این برند را دارد. در واقع جنسیس برای هیوندای گروپ همان حکم لکسوس برای تویوتا، آکورا برای هوندا، اینفینیتی برای نیسان و یا دی اس برای پی اس ای را دارد. هیوندای مانند سایر این برندها بالاخره به این نتیجه رسید که برندهایش، هیوندای و کیا، قادر نیستند تا به خوبی از پس یک خودرو لوکس و یا اسپرت برآیند و به همین منظور برند جنسیس را به عنوان زیر مجموعهی خود بوجود آورد.
اولین خودرو مستقل این برند در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد و اولین خودرو لکسوس در سال ۱۹۸۹ وارد بازر شده است، با این وجود به نظر میرسد که رویکرد هیوندای برای به دست گرفتن قسمت گران قیمت بازار همان رویکرد ۲۶ سال قبل لکسوس است چرا که هر سه خودروی برند جنسیس سدان هستند و خبری از شاسی بلند بین آنها نیست.
البته ذکر این نکته ضروری است که جنسیس به زودی از ۳ خودروی دیگر قرار است رونمایی کند که در بین آنها ۲ کراس اوور هم وجود دارد اما با این حال منطقی تر بود که معرفی کردن کراس اوور کمی زودتر صورت میگرفت.
طبق ادعای هیوندای پیش از معرفی اولین خودروی برند جنسیس، حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه شده است و حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر تست جادهای انجام شده است. هیوندای برند مستقل جنسیس را برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ و در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی کرد و اولین خودروی این برند ، جی ۹۰، را در سال ۲۰۱۵ راهی بازار کرد اما پیش از همهی این اتفاقها هیوندای یک مدل به نام جنسیس در سال ۲۰۰۴ معرفی کرده بود. هیوندای جنسیس که به بازار ایران هم راه یافت یک سدان فول سایز خوش ساخت بود که از قرار معلوم فروش آن به قدری برای هیوندای جذاب بوده است که این برند را مجاب کرده است تا آن را به برندی مستقل تبدیل کند.
نام گذاری خودروهای این برند به این صورت است که یک حرف جی در کنار یک عدد قرار میگیرد که آن عدد نشان دهندهی سایز نسبی بدنهی خودرو است. به این ترتیب که جی ۷۰ کوچکترین سدان این برند است و در کلاسی مشابه با ب ام و سری ۴ گرند کوپه قرار میگیرد و جی ۹۰ بزرگ ترین خودروی این برند است و از نظر سایز جایی میان مرسدس ایی کلاس و مرسدس اس کلاس قرار میگیرد. کراس اوورهای این برند هم که قرار است به زودی معرفی شوند با دو حرف جی و وی پشت سر هم نامگذاری میشوند.
اگر به لیست مدیران و افراد رده بالای مشغول در جنسیس موتورز نگاهی بیاندازید با طراحان و مدیرانی روبرو میشود که پیش از این در شکل گیری خودروهای ب ام و، مرسدس بنز، آئودی، فولکس واگن، بنتلی، بوگاتی، کوروت و لامبورگینی شرکت داشتهاند. همچنین از نظر بسیاری از موسسات بررسی کیفیت برند جنسیس و به خصوص خودرو جی ۷۰ (جی ۷۰ بر ساسا پلتفرم مشترکی با کیا استینگر شکل گرفته است.) آن یکی از با کیفیت ترین برندهای خودرویی دنیا است. با همهی این اوصاف باید بگوییم که جنسیس تا حد زیادی در ساخت یک خودروی خوب موفق است.
جنسیس جی ۹۰
جنسیس جی ۹۰ لوکس ترین خودروی گروه خودروسازی هیوندای گروپ محسوب میشود. هرچند که این خودرو بر اساس پلتفرم مشترک با کیا کی ۹۰۰ شکل گرفته است ولی با توجه به برند لوکس تر جنسیس باید جی ۹۰ را پرچمدار این گروه خودروسازی بدانیم. این خودرو برای رقابت با خودروهایی همچون مرسدس بنز اس کلاس و یا ب ام و سری ۷ ساخته شده است. از نظر اندازهی بدنه این خودرو در جایی میان مرسدس بنز اس کلاس و مرسدس بنز ایی کلاس قرار میگیرد. جی ۹۰ اولین خودروی برند مستقل جنسیس محسوب میشود و برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شده است.
باید بپذیریم که سخت است یک خودروی لوکس کرهای را به عنوان خودرویی به واقع لوکس بپذیریم چرا که کرهای ها سابقهای بسیار بسیار کوتاهی در ساخت این دست خودروهای به نسبت رقبای آلمانی و حتی ژاپنی خود دارند. با این وجود باید بگوییم که خودروهای جنسیس به وضوح در سطحی بالاتر به نسبت دیگر خودروهای هیوندای قرار میگیرند. جنسیس جی ۹۰ کیفیت ساختی بسیار بالاتر به نسبت همتایان خود با برند هیوندای دارد و از بسیاری جهات خودرویی متفاوت محسوب میشود.
طراحی
طراحی خودروهای جنسیس در سطحی بسیار بالاتر به نسبت خودروهای هیوندای قرار دارد. سه خودروی حال حاضر جنسیس در مجموع طراحی ساده و شیکی دارند اما به هیچ وجه نمیتوان آنها را خودروهایی رده بالا از نظر طراحی دانست. این خودروها در بهترین حالت هیوندایهایی مدرن هستند و در مقابل رقبای آلمانی خود هیچ حرفی برای گفتن ندارند.
جنسیس خودروی پرچمدار خود، جی ۹۰، را برای سال ۲۰۲۰ با یک فیس لیفت کامل راهی بازار خواهد کرد تا بتواند این خودرو را حداقل از نظر طراحی متمایز و خاص جلوه دهد. طراحی جدید آن چنان که باید جذاب نیست و اصالت مرسدس بنز اس کلاس و ب ام و سری ۷ را ندارد اما با این وجود متفاوت است. به نظر میرسد طراحان خودروی جدید سعی داشتهاند که جی ۹۰ را کلاسیک و لوکس جلوه دهند و باید بگوییم که در انجام این کار تا حدودی موفق هم بودهاند.
طراحی خارجی
اولین چیزی که در نمای جلویی این خودرو توجه بیننده را به خود جلب میکند ورودی هوای بسیار بسیار بزرگ آن است. این ورودی هوای پنج وجهی شبیه به لوگوی تیمهای فوتبال طراحی شده است و از بالا تا پایین این نما کشیده شده است. باید بگوییم که این ورودی هوای تا حدودی حس و حال خودروهای کلاسیک را به این خودرو بخشیده است و توانسته است ظاهر آن را تا حد زیادی متمایز کند. یک شبکهی درشت و لوزی شکل براق هم این ورودی هوا را پوشانده است که در مجموع در کنار اندازه و شکل این ورودی هوا نشان دهندهی جسارت بالای طراحان آن است. یکی دیگر از نکات منحصر به فرد این نما چراغهای آن است. چراغهای این قسمت ساده و مستطیلی هستند. نکتهی که این چراغها را خاص میکند نوار ال ای دی است که در طول این چراغهای وجود دارد و از آنها بیرون زده است. در مجموع این نمای خودرو خاص و شیک است اما شاید ورودی هوای بزرگ آن مورد پسند همهی افراد نباشد.
نمای جانبی این خودرو مانند سایر خودروهای لوکس بزرگ بسیار ساده است. این نما از هر گونه ازدهام جزئیات سایر خودروهای هیوندای به دور است و در سرتاسر آن تنها حجمهای نرم و خطوط ساده به وجود دارند که باعث جذابیت آن شدهاند.
در نمای عقب خودرو همان طور که حدث میزنید چراغهای خودرو با یک نوار ال ای دی به یکدیگر متصل شدهاند. با وجود این طراحی تکراری اما میتوان به این قسمت از طراحی خودرو هم نمرهی قبولی داد. چراغهای این قسمت طراحی چند تکه و خاصی دارند و به خوبی میتوانند به بیننده اعلام کنند که با یک خودرو لوکس طرف هستند. در این نما خبری از لوگوی خودرو نیست و به جای آن با یک لوگوتایپ بسیار بزرگ جنسیس طرف هستیم. این طور به نظر میرسد که هیوندای هنوز مطمئن نیست که افراد لوگوی این خودرو را بشناسند و به هیمن جهت نام این خودرو را با فونتی بسیار درشت در پشت آن حک کرده است تا کسی این خودرو را با یک خودروی چینی و یا یک هیوندای بزرگ اشتباه نگیرد.
طراحی جنسیس را میتوان در آن واحد یک طراحی غیر اصیل و ناپخته و یک طراحی خاص و شیک بداینم. این طراحی هیچ وقت توسط ب ام و یا مرسدس بنز اتفاق نمیافتد اما هرچه که هست باید به جسارت طراحان آن که اقدام به طراحی یک خودرو متفاوت کردهاند احترام بگذاریم.
طراحی داخلی
در سالهای اخیر خودروهای لوکس همگی به سطح بسیار بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی ضروری و غیر ضروری مجهز شدهاند و جنسیس جی ۹۰ هم تا حد زیادی از این قاعده مستثنی نیست. اتاق جی ۹۰ شیک و با کیفیت است و در ساخت آن هم از مواد اولیهی با کیفیتی استفاده شده است.
اگر بپرسید که آیا این اتاق با بزرگان این رده قابل رقابت است در جواب باید بگوییم که به هیچ وجه. اتاق این خودرو چه از نظر طراحی، چه از نظر کیفیت ساخت و چه از نظر لوکس بودن در سطح بسیار پایین تری به نسبت آلمانیها قرار دارد و حتی به راحتی میتواند در رقابت با لکسوس ال اس شکست بخورد اما این اتاق با توجه به قیمت خودرو کاملا قابل احترام است. اگر قیمت این خودرو را مد نظر قرار دهیم باید بگوییم که با یک اتاق عالی طرف هستیم و نمیتوانیم ایراد خاصی را از آن بگیریم.
قوای فنی
ضعیف ترین پیشرانهی قابل سفارش برای این خودرو پیشرانهی لامبادای ۳.۸ لیتری وی شکل ۶ سیلندر هیوندای است. این موتور قادر است تا ۳۱۱ اسب بخار نیرو و ۳۹۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
پیشرانهی بعدی لامبادای ۳.۳ لیتری است. این پیشرانهی توئین توربو وی شکل ۶ سیلندر قادر است تا ۳۶۷ اسب بخار نیرو و ۵۱۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
پس از این دو پیشرانه نوبت به پیشرانهی تائو میرسد. این موتور ۸ سیلندر و ۵ لیتر حجم دارد. این ۸ سیلندر که با آرایش وی کنار یکدیگر قرار گرفتهاند قادرند تا در نسخهی پریمیوم ۴۱۹ اسب بخار نیرو و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
جعبه دندهای که برای به حرکت درآمدن جثهی ۲.۲ تنی این خودرو استفاده میشود ۸ سرعته و خودکار است. همچنین برای این خودرو سیستم چهار چرخ متحرک اچ ترک هم قابل سفارش است (در صوت سفارش ندان نسخهی چهار چرخ متحرک نیروی خودرو به محورهای عقب فرستاده میشود.).
سواری این خودرو به لطف سیستم تعلیق خوب و عایق کاری عالی اتاق بسیار نرم و بی صدا است و نمیتوان شکایتی از آن داشت. هرچند که سواری این خودرو به پای مرسدس اس کلاس نمیرسد اما باید مد نظر داشته باشید که قیمت مرسدس اس کلاس به همراه سیستم برق ۴۸ ولتی و سیستم تعلیق پیشرفته بسیار بیشتر از این خودرو است.
کلام آخر
جنسیس جی ۹۰ یک تازه وارد به عرصهی سدانهای لوکس محسوب میشود و با توجه به امکانات و کیفیت ساختی که دارد میتواند یک بازیگر جدی در این قسمت از بازار محسوب شود اما باید توجه داشته باشیم که مشتریان این رده از خودروها به برند خودرو بسیار وفادار هستند و خیلی بعید به نظر میرسد که یک تاجر میلیونر که سالهای سال مرسدس اس کلاس سوار شده است تصمیم بگیرد که دیگر مرسدس نخرد و به جای آن یک جنسیس خریداری کند.
قیمت مدل پایهی جنسیس جی ۹۰ برای مدل ۲۰۱۹ در حدود ۶۹ هزار دلار است که نشان از قیمت بسیار پایین تر این خودرو به نسبت رقبای ۱۰۰ هزار دلاری است. اما یک بار دیگر باید بگوییم که این قیمت پایین آن چنان که باید نمیتواند برگ برندهی این خودرو محسوب شود چرا که مشتریان ثابت این کلاس آن چنان که باید به این اختلاف قسمت ۳۰ هزار دلاری توجه نمیکنند و شاید به راحتی حاضر باشند این ۳۰ هزار دلار را پرداخت کنند تا یک سدان لوکس بزرگ واقعی که آلمانی هم باشد خریداری کنند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.