آستونمارتین در نمایشگاه ژنو امسال کانسپتی بنام AM-RB 003 را رونمایی کرد و اعلام نمود که این هایپرکار بهعنوان نمونهای پایینتر از والکری در تعداد محدودی به تولید خواهد رسید. حال سازندهٔ بریتانیایی رسماً اعلام کرده که این هایپرکار موتور وسط جدید، والهالا (Valhalla) نام خواهد داشت. این نام که از سنت باسابقهٔ نامهای V آستونمارتین پیروی میکند، از اساطیر اسکاندیناوی گرفته شده است. این نام تالار بزرگی است که در آن رهبر والکریها، جنگجویان را برای نبرد انتخاب میکند.
استراتژی نامگذاری V آستونمارتین به هفت دهه پیش یعنی زمانی که در سال 1951 برای اولین بار مدل ونتیج بهعنوان نسخهای عملکرد بالا از مدل DB2 معرفی شد بازمیگردد. این شیوهٔ نامگذاری بعدها با مدلهای ویراژ، ونکوئیش، ولکان و والکری ادامه پیدا کرد و حالا والهالا جدیدترین خودرویی است که از این سنت پیروی کرده است. رئیس آستونمارتین آقای «اندی پالمر» دراینباره گفته است:
نام محصولات آستونمارتین همواره توجهات زیادی را به خود جلب میکنند زیرا این نامها همیشه احساسات یا داستان خاصی را بیان میکنند. پس از والکری که نامی اساطیری است، AM-RB 003 هم باید از همین رویه پیروی میکرد. من مطمئنم مالکین این خودرو نام والهالا را شناخته و شکوه آنرا درک خواهند کرد زیرا مکانهای کمی را میتوان پیدا کرد که مقدستر از صندلی رانندهٔ آستونمارتین والهالا باشند
وی در ادامه گفته است:
مردم فکر میکنند والکری در سطح یکسانی با لافراری و مکلارن سنا قرار دارد اما اینطور نیست. والکری در دنیای متفاوتی قرار دارد. من فکر نمیکنم تاکنون خودرویی مثل والکری تولید شده باشد و یا حتی دوباره ساخته شود زیرا قوانین این اجازه را نمیدهند. والهالا اما یک پل است که در محدودهٔ یک میلیون پوند قرار گرفته و بهطور مستقیم با سنا و لافراری رقابت میکند درحالیکه در آن از تکنولوژی و ساختار آئرودینامیکی والکری استفاده شده است
والهالا پروژهٔ مشترکی بین آستونمارتین و ردبول است و تکنولوژیهای آن از تجربهٔ فرمول یک ردبول گرفته شده است. در همین حال، والهالا در بخش زیادی از DNA خود با مدل پرچمدار والکری اشتراک دارد. البته به گفتهٔ مدیر طراحی آستونمارتین، والهالا نسخهٔ تضعیفشدهٔ والکری نیست بلکه عصارهٔ آن است. این هایپرکار جدید بهمنظور کاهش وزن، بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شده یعنی هم شاسی مونوکوک و هم بدنهٔ آن فیبر کربنی است. علاوه بر این، بهمنظور ارائهٔ سطح برجستهای از داونفورس، والهالا به طیفی از ویژگیهای آئرودینامیکی فعال مثل تکنولوژی جدید FlexFoil نیز مجهز شده است. این تکنولوژی که توسط ناسا تأیید شده است، در بال عقب خودرو مورداستفاده قرار میگیرد تا در سرعتهای مختلف با تغییر شکل فیزیکی بال، میزان تولید داونفورس بهینه شود. این برای اولین بار است که از تکنولوژی FlexFoil در خودرویی تولیدی استفاده میشود.
آستونمارتین هنوز مشخصات فنی کامل والهالا را اعلام نکرده اما تأیید کرده است که این هایپرکار به یک پیشرانهٔ V6 بنزینی توربوشارژ به همراه یک سیستم هیبریدی مجهز خواهد بود که مجموعاً 1000 اسب بخار قدرت تولید میکند. انتظار میرود بهمنظور افزایش عملکرد در شتاب گیریهای سخت، این خودرو به سیستم KERS مشابه خودروهای فرمول یک هم مجهز باشد. از دیگر ویژگیهای فنی والهالا نیز میتوان به گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ الهام گرفته از فرمول یک، دیفرانسیل لغزش محدود و سیستم e-AWD اشاره کرد. این خودرو تنها 1350 کیلوگرم وزن دارد و میتواند ظرف 2.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالیکه حداکثر سرعت آن به 354 کیلومتر بر ساعت میرسد.
والهالا بهعنوان یک خودروی جادهای طراحی شده و به همین دلیل ویژگیهای داخلی آن با والکری متفاوت است. بهعنوانمثال، بخشی از سقف به درها متصل شده تا ورود و خروج به آن آسانتر گردد درحالیکه کنسول مرکزی هم از نو طراحی شده که فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. در همین حال، بهمنظور به حداکثر رساندن سادگی و انعطافپذیری، بجای نمایشگر سیستم اطلاعاتی و سرگرمی در والهالا، یک پایهٔ اتصال گوشی هوشمند تعبیه شده است. قرار است والهالا در سال 2021 به بازار عرضه گردد درحالیکه تنها 500 دستگاه از آن تولید خواهد شد. آقای پالمر همچنین بهتازگی گفته است که والهالا میتواند در فیلم آیندهٔ جیمز باند هم حضور داشته باشد.
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.