مقایسه نیسان پاترول و تویوتا لندکروزر 

میدان مبارزه مسیر های خارج از جاده ما بین خودروهای شاسی بلند سایز بزرگ، سال هاست که در تسخیر دو خودروی نیسان پاترول (Nissan Patrol) و تویوتا لندکروزر (Toyota Land Cruiser) قرار دارد. در سال 2012 میلادی و بعد از سال ها انتظار، شرکت ژاپنی نیسان مدل محبوب پاترول خود را بازطراحی نمود و به بازارهای جهانی عرضه کرد. در این نوشته به معرفی و بررسی نسل جدید این دو خودرو پرداخته و توانایی ها و قابلیت های آنها را مورد مقایسه قرار می دهیم.


قیمت و مشخصات فنی
نیسان پاترول مدل 2016 در دو مدل به بازار ارائه می گردد. اولین مدل که در آزمایش ما مورد بررسی قرار می گیرد Ti نام داشته و مدل بالاتر و پیشرفته تر آن با کد Ti-L شناخته می شود. هر دوی این خودرو ها به یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی مجهز شده اند. هیچکس در توانایی های فنی تویوتا لندکروزر در عبور از مسیر های سخت و خارج از جاده شکی ندارد. این خودرو سال هاست که مورد احترام همه بوده و حتی برخی از طرفداران نیسان نیز بر حصت این ادعا صحه می گذارند. در این آزمایش دو خودروی مورد آزمایش ما یک مدل نیسان پاترول Ti مجهز به پیشرانه 8 سیلندر خورجینی بنزینی   بوده و رقیب آن مدل GX دیزل تویوتا لندکروزر است. نیسان پاترول با سه ردیف صندلی توانایی حمل 8 سرنشین را داشته ولی تویوتا لندکروزر مجهز به دو ردیف صندلی بوده و توانایی حمل تنها 5 نفر سرنشین را دارد.
تجهیزاتی که در نیسان پاترول مدل 2016 وجود دارد شامل سیستم کنترل حرکت در سراشیبی،‌ روکش چرم برای تجهیزات داخل کابین، سیستم ناوبری ماهواره ای با صفحه نمایشگر لمسی، دوربین 360 درجه، دوربین عقب خودرو، سنسورهای پارک در دو بخش عقبی و جلویی خودرو، رینگ های آلیاژی، سیستم تهویه مطبوع دو گانه اتوماتیک (Dual Zone Climate Control)، دریچه سیستم تهویه برای صندلی های ردیف سوم، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو با هارد دیسک داخلی، چراغ های نور بالای اتوماتیک و برف پاک کن های اتوماتیک می گردد. از دیگر امکانات این خودرو می توان به سقف شیشه ای متحرک (سانروف)، شیشه های دودی، ورود بدون کلید (Keyless) و وجود دکمه روشن / خاموش برای شروع و توقف حرکت موتور اشاره کرد.
امکاناتی که در تویوتا لندکروزر مورد بحث ما موجود بوده شامل سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، دستگاه پخش CD، قابلیت ارتباط تلفن همراه با سیستم صوتی از طریق سیستم ارتباطی بی سیم بلوتوث با قابلیت پخش موسیقی از روی گوشی های هوشمند، سیستم کنترل سرعت، رینگ های 17 اینچی استیل و یک لوله هوای ورودی بزرگ بر روی قسمت سمت راست جلو خودرو است. این خودرو در کمال تعجب به سنسورهای پارک و یا دوربین دنده عقب مجهز نبوده که برای خودرویی با این سایز بدنه و قیمت بسیار عجیب و غیر منطقی بنظر می رسد. با توجه به وجود ردیف سوم صندلی ها نیسان پاترول در حدود 60 کیلوگرم سنگین تر بوده و وزن آن به 2.800 کیلوگرم در مقابل وزرن 2.740 کیلوگرمی تویوتا لندکروزر می رسد. هر دوی این خودرو ها توانایی یدک کشی باری به وزن 3.500 کیلوگرم را داشته که رقمی است که برای بیشتر خریداران کافی بنظر می رسد.



موتور
تویوتا لندکروزر مورد آزمایش ما از یک موتور 4.5 لیتری 8 سیلندر خورجینی مجهز به توربوشارژر دیزل استفاده می کند. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 200 kW (برابر با 268 اسب بخار) در دور موتور 3.600 را داشته و گشتاور 650 نیوتون متری آن در محدوده دور موتورهای 1.600 RPM تا 2.600 RPM در دسترس راننده قرار می گیرد. مصرف سوخت این خودرو نیز در حدود 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این نیرو نیز توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می گردد. این خودرو همچنین به یک جعبه دنده کمکی و قفل دیفرانسیل نیز مجهز شده است. پیشرانه استفاده شده در نیسان پاترول نیز یک موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی 5.6 لیتری بوده که توانایی تولید 298 kW (برابر با 400 اسب بخار) در دور موتور 5.600 RPM را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز برابر 560 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4.000 RPM حاصل می گردد. سیستم انتقال قدرت آن نیز یک جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک بوده و از قفل دیفرانسیل و جعبه دنده کمکی نیز بهره می برد.



طراحی خارجی
در مورد این دو خودرو در ابتدا باید یک نکته را یادآوری کنیم. تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول هر دو خودروهایی عظیم الجثه بوده و بیشتر به دایناسورها شباهت دارند! تنها خودروی دو دیفرانسیل موجود در بازار که می تواند تویوتا لندکروز سری 200 را شبیه به یک خودرو معمولی نشان دهد، نیسان پاترول است! تنها تفاوت  این خودرو در ابعاد و نمای ظاهری بوده که اندکی کوچک تر از نیسان پاترول است. در طراحی مدل های پایه تویوتا لندکروزر سری 200 هیچ چیز اضافه و زینتی بیهوده ای وجود ندارد، بخصوص وقتی هدف شما از انتخاب این خودرو پرسه زدن در مسیرهای خاکی و صعب العبور باشد. این خودرو مجهز به رینگ های فولادی 17 اینچی بوده که با استفاده از تایرهای بزرگ با دیواره (Sidewall) بلند پوشیده شده اند. البته لازم نیست نگران نبود رینگ های زیبا و خوش صورت آلیاژی باشید، چرا که در این خودرو بسیاری از گزینه ها و امکانات خاص دیگری وجود داشته که تویوتا لندکروز سری 200 را مناسب هدف اصلی خود یعنی گشت و گذار در تپه ها و مسیرهای خاکی می نماید.
ورودی هوای عجیب این خودرو هم یکی از دیگر ویژگی های خاص آن است. این ورودی بزرگ و برآمده در سمت راست خودرو  اگرچه باعث شنیده شدن صدای زوزه اندکی در هنگام حرکت در سرعت های بالا شده اما قابلیت های پیشرانه این خودرو را در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار و پر گل و لای بسیار بیشتر می کند. استفاده از پلاستیک در ساخت این ورودی هوا و قسمت های جلویی و جلو پنجره این خودرو، موجب مقاومت بیشتر این قطعات در مقابل ساییدگی شده و آن را با توجه به مسیر های مورد استفاده این خودرو نسبت به روکش های پوشیده شده از رنگ و کروم مقاوم تر می نماید. رنگ سفید بدنه این خودرو هم انتخابی هوشمندانه است. از هر زاویه که به تویوتا لندکروزر سری 200 نگاه کنیم، این خودرو به هیچ وجه یک مدل زیبا و جذاب نخواهد بود. اما در خودرو های موجود در این کلاس بدنه عملکرد و توانایی های فنی از داشتن ظاهر زیبا بسیار مهم تر است.
نیسان پاترول بدون شک از زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به رقیب خود برخوردار شده است. در طراحی این خودرو از گوشه های نرم در چهار طرف خودرو استفاده شده و استفاده از قطعاتی مانند دستگیره درها و نوار دور پنچره ها با روکش کروم، جثه بزرگ این خودرو را اندکی ملایم تر کرده و ظاهری زیبا به آن می بخشد. رینگ های 18 اینچی آلیاژی نیسان پاترول نیز زیبا بوده و نسبت به رینگ های فولادی تویوتا لندکروزر سری 200 ظاهری به مراتب جذاب تر دارد. تایر ها نیز مانند تویوتا لندکروزر سری 200 از دیواره بلندی سود برده که موجب روانی حرکت در مسیر های خاکی و خارج از جاده می گردد. اما قسمت هایی نیز در نیسان پاترول وجود داشته که در چشم بیننده اثر نامطلوبی به جای می گذارد. به عنوان مثال استفاده از چراغ ها عقبی با طرح Altezza (به رنگ نقره ای مانند نمونه های کلسوس RX-350 قدیمی، بجا نبوده و نمای عقبی آن را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین استفاده از حجم زیادی از تزئینات به رنگ کروم، با وجود ظاهر خشن و سرکش این خودرو را تعدیل نموده اما از حس همه جا رو بودن آن اندکی کاسته است.



طراحی داخلی
حال زمان آن رسیده که درهای خودرو را باز نموده و نگاهی به داخل آن بیاندازیم. بدون شک در این مرحله پیروزی مطلق با نیسان پاترول خواهد بود. شرکت نیسان در این مورد بسیار هوشمندانه عمل کرده و توانسته با ارائه امکانات و ادواتی در حد مدل های لکسوس (Lexus)، قیمت تمام شده برای خریدار را در حد خودروهای مدل تویوتا ثابت نگه دارد. در داخل کابین نیسان پاترول، همه چیز نمای لوکس تر و مدرن تری داشته و از لحاظ ظاهری آن را بسیار بیشتر از رقم پرداخت شده نشان می دهد. طراحی، جاگذاری ادوات و ابزار و پوشش و روکش ها به گونه ای بوده که حس مجلل بودن و راحتی را در کنار هم به راننده و سرنشینان منتقل می کند. استفاده از چرم برای پوشش داشبورد و رودری ها نیز ظاهر بسیار زیبا و شکیلی به آن بخشیده است.
استاندارد های موجود در نیسان پاترول مانند صندلی های با ارتفاع بلند با قابلیت تنظیم در تمام جهات، صفحه نمایش لمسی روشن و واضح با کاربری مناسب و ساده، سیستم صوتی قابل قبول، سیستم ارتباطی بی سیم بلوتوث و فضای مناسب درون کابین، نیسان پاترول را به خودرویی مناسب و قابل قبول تبدیل کرده است. فضای موجود برای سرنشینان در این خودرو بسیار زیاد بوده که با توجه به کلاس بدنه آن نیز دور از انتظار نیست. ارتفاع سقف هم بسیار زیاد بوده و افراد بلند قد نیز مشکلی در استفاده از آن نخواهند داشت. ردیف سوم صندلی ها نیز راحت بوده و به آسانی برای افزایش حجم بار صندوق عقب باز و بسته می گردند. برای سرنشینان ردیف دوم و سوم نیز خروجی های سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته شده و سرنشینان ردیف دوم توانایی کنترل عملکرد سیستم تهویه را نیز با استفاده از کنترلر های اختصاصی خود دارند.
تویوتا لندکروزر سری 200 در مدل GX، در مقایسه با نیسان پاترول بسیار لخت و ساده به نظر می رسد. در این خودرو نه از کفپوش های با کیفیت خبری بوده و نه از روکش های چرمی. کابین این خودرو دریایی است از پلاستیک که هیچ حس خوشایند و راحتی را برای سرنشینان و راننده رقم نمی زند. اما این خودرو به یک سیستم تهویه مطبوع کارآمد مجهز شده که توانایی کاهش درجه سریع کابین را دارد. استفاده از مخمل برای پوشاندن ابزار و ادوات تویوتا لندکروزر سری 200 مدل GX هیچ شباهتی به کابین مجهز به چرم نیسان پاترول ندارد. سیستم صوتی نیز ضعیف تر از نیسان پاترول بوده اما قابلیت اتصال توسط سیستم بی سیم بلوتوث را به سرنشینان می دهد. این خودرو مجهز به ردیف سوم صندلی ها نبوده و سرنشینان ردیف عقب خودرو حتی از خروجی های سیستم تهویه مطبوع نیز بی بهره هستند.
با اینکه از مواد و پلاستیک سخت در ساخت کابین تویوتا لندکروزر سری 200 استفاده شده اما، طراحی داخلی در مجموع مناسب بوده ولی با توجه به بازه قیمتی این خودرو انتظار کیفیت بیشتری از شرکت تویوتا می رفت. البته تعدادی ار خریداران هستند که به دلیل سادگی تمیز کردن سطوح سخت پلاستیک طالب این نوع پوشش هستند. استفاده از این حجم مواد اولیه ای مانند پلاستیک این خودرو را بیشتر به وانت های باری شبیه نموده است. همچنین انتظار می رفت که این خودرو در مدل پایه GX  به امکاناتی مانند دوربین کمکی عقب و همچنین سنسورهای پارک نیز به صورت استاندارد مجهز گردد که این قابلیت ها در این مدل وجود ندارد.
اگر بگوییم که این دو خودرو در زمینه طراحی ظاهری با هم تفاوت هایی اساسی دارند، در مورد طراحی نیز این مساله بسیار فراتر رفته و این دو خودرو دقیقا نقطه مقابل هم قرار می گیرند." وی اضافه می کند:  "همانطور که در طراحی خارجی این خودرو به وفور از مواد اولیه پلاستیکی استفاده شده، در داخل کابین نیز در دریایی از پلاستیک غوطه ور هستیم. غربیلک فرمان نیز از جنس پلاستیک ساخته شده و بسیار نا مناسب بنظر می آید.  کفپوش پلاستیکی مشابه خودروهای دهه 1970 میلادی بوده و سیستم چند رسانه ای و سرگرمی آن نیز چنگی به دل نمی زند. همه این مسائل موجب آن شده که حس لوکس بودن از این خودرو فاصله گرفته و این خودرو را همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، مناسب کار در معادن نماید!"
نیسان پاترول در کابین بسیار لوکس تر از رقیب خود عمل نموده است. استفاده از روکش های چرمی برای ابزار و ادوات و صندلی ها، استفاده از طرحی های چوب برای کنسول میانی و درها نیز به این مساله کمک نموده اند. این خودرو برای خانواده نیز تمهیدات خاصی داشته است. نیسان پاترول با وجود هشت صندلی قابلیت حمل خانواده های پرجمعیت را داشته و با استفاده از سیستم صوتی مناسب و همچنین سیستم چند رسانه ای و سرگرمی قابل قبول، خواسته های این طیف از مشتریان را برآورده می نماید و آن را بسیار بالاتر از کابین ساده و خالی از امکانات رفاهی و سرگرمی تویوتا لندکروزر سری 200 می نماید."



قابلیت های حرکتی بر روی جاده
هر دو خودروهای تویوتا لندکروزر سری 200 و نیسان پاترول عملکرد تاثیر گذاری را بر روی جاده دارند. در هنگام عبور از پیچ ها عملکرد نیسان پاترول بهتر از رقیب خود بوده که این مساله بدلیل فاصله کم تر آن از زمین و رینگ های بزرگ تر است. نیسان پاترول نسبت به نسل قبلی خود دچار تغییرات زیادی در خصوص عبور از پیچ ها شده است. در مجموع عملکرد و کارایی هر دوی این مدل ها مناسب و راضی کننده ارزیابی می گردد. هر دو این خودروها در هنگام حرکت و عبور از پستی و بلندی ها، حس راحتی مناسبی را به سرنشینان منتقل می کنند. در هنگام عبور از سطوح با پوشش متفاوت سیستم تعلیق کم نقص عمل کرده  و سرنشینان حتی متوجه تغییر سطح زیر پای خود نیز نمی شوند. گیربکس هفت دنده اتوماتیک موجود در نیسان پاترول اندکی از مدل شش سرعته اتوماتیک تیز تر بوده ولی در مجموع عملکرد هر دو نمونه خوب بوده و تفاوت چشمگیری با همدیگر ندارند.
با توجه به اینکه مدل پیشرانه های این دو خودرو متفاوت بوده و نیسان از یک پیشرانه تنفس طبیعی بنزینی و تویوتا لندکروزر سری 200 از یک موتور مجهز به توربوشارژر دیزلی استفاده می کند، هر کدام توانایی ها و قابلیت های مخصوص به خود را دارند. صدای تولید شده توسط این پیشرانه در نیسان پاترول مانند بقیه موتورهای هشت سیلندر خورجینی موجود در بازار خشن و کلفت بوده و صدای دلپذیری را در دورهای موتور بالا و نزدیک به حداکثر دور مجاز تولید می نماید. شتابگیری نیسان پاترول نیز بسیار خوب بوده و با توجه به اینکه این خودرو از هیچ افزونه اسپرتی استفاده نمی کند، عملکرد فوق العاده ای دارد. موتور موجود در مدل GX تویوتا لندکروزر سری 200 که یک موتور 4.5 لیتری توربو دیزل است همانند یک لوکوموتیو عمل می نماید. وجود ورودی هوای برآمده نیز موجب ایجاد صدای زیبایی شده و عطش سیری ناپذیر این خودرو را به بلعیدن هوا نشان می دهد. گشتاور بالای این پیشرانه نیز موجب شده که در هنگام تعویض دنده ها و شتابگیری های ناگهانی کمبودی احساس نگردد.
در مجموع اگر بخواهیم به مقایسه این دو خودرو در زمینه حرکتی بپردازیم، تویوتا لندکروزر سری 200 در مسیرهای فرعی و روستایی از رقیب خود پیشی می گیرد و نیسان پاترول برای رسیدن به آن می بایست تلاش زیادی نماید. پیشرانه تویوتا لندکروزر سری 200 چه از لحاظ تولید نیرو و چه از لحاظ مصرف سوخت از موتور موجود در نیسان پاترول بهتر عمل کرده و با توجه به وزن کمتر این خودرو را در جایگاهی بالاتر از نیسان پاترول قرار می دهد. نیسان با موتور 8 سیلندر مدل جدید پاترول خود من را شگفت زده کرد. این موتور که بسیار نرم کار می کند نه تنها این خودرو را با سرعت مناسب به جلو می راند بلکه صدای تولید آن نیز بسیار زیبا بوده طنین دلنشینی دارد. فرمان خودرو هم با توجه به کلاس بدنه و وزن، نرم و سریع بوده و قابلیت های مناسبی را بر روی سطح جاده، حتی در هنگامی که با ظرفیت کامل حرکت می کند از خود به نمایش می گذارد. البته این موتور با توجه به استفاده از سیستم تنفس طبیعی خود نمی تواند همپای موتور توربودیزل رقیب خود عمل نماید که از گشتاور بسیار بالایی در دور موتورهای پایین برخوردار است. "



حرکت در مسیرهای خارج از جاده
هر دوی خودروهای مورد آزمایش ما از قفل های دیفرانسیل خود به خوبی استفاده می کنند و این تعویض بدون هیچ تاخیر و حس محسوسی اعمال می گردد. با توجه به فاصله زیاد دو محور این خودرو، عبور از مسیر خاکی مورد تست ما هیچگونه مشکلی برای آنها بوجود نیاورده و هر دو خودرو این مسیر را با قدرت طی می نمایند. با توجه به این که نیسان پاترول و تویوتا لندکروزر سری 200 از دو نوع مختلف پیشرانه استفاده می کنند، نحوه حرکت آنها نیز با همدیگر تفاوت هایی دارد. حرکت با تویوتا لندکروزر سری 200 مجهز به پیشرانه دیزلی ساده تر بوده و کنترل آن در مسیرهای سربالایی (Uphill) ساده تر از نیسان پاترول است. در مسیرهای سرپایینی (Downhill) عملکرد نیسان پاترول بهتر از تویوتا لندکروزر سری 200 بوده و حس اطمینان و آرامش بیشتری را به راننده و سرنشینان منتقل می کند.



مصرف سوخت
 نیسان پاترول به طور میانگین مصرفی در حدود 18.5 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. اما تویوتا لندکروزر سری 200 مصرف بسیار پایین تری دارد و میانگین مصرف آن در حدود 13.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. حجم باک تویوتا لندکروزر سری 200 معادل 138 لیتر بوده و حجم باک در نیسان پاترول 140 لیتر است. این بدین معنی است که با احتساب 50 کیلومتر بازه امنیتی، نیسان پاترول توانایی طی مسیری به طول 707 کیلومتر بدون سوختگیری مجدد را دارد در صورتیکه این رقم در مورد تویوتا لندکروزر سری 200 ، 1012 کیلومتر است. بدین ترتیب دوباره ثابت می گردد که پیشرانه های مجهز به موتورهای دیزلی کارایی بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.



گارانتی
هر دو خودروی مورد بحث ما به سیستم ضمانتی 3 ساله یا 100.000 کیلومتر (هر کدام که زودتر فرا رسد) مچهز شده اند. هر دوی این خودرو ها به سرویس های دوره ای در هر 10.000 کیلومتر نیاز دارند. برای مقایسه ما به بررسی هزینه های این دو خودرو در سیکل استاندارد سه ساله معادل 60.000 کیلومتر پرداختیم تا بتوانیم به درک درستی از هزینه های نیسان پاترول و تویوتا لندکروزر سری 200 در درازمدت برسیم.
نتیجه نهایی
در زمینه مصرف سوخت، نتیجه بدست آمده توسط نیسان پاترول موجب شگفتی ما شد، چرا که مصرف سوخت و توانایی های آن نسبت به تویوتا لندکروزر سری 200 در رده پایین تری قرار گرفت. اما در زمینه امکانات و تجهیزات در مدل های پایه و استاندارد این نیسان پاترول بود که گوی سبقت را از رقیب خود ربود و با تکیه بر انبوه امکانات و تجهیزات امنیتی، رفاهی و سرگرمی خود در مقامی بالاتر از تویوتا لندکروزر سری 200 قرار می گیرد.
با توجه به سابقه درخشان توانایی های تویوتا لندکروزر در مسیرهای خارج از جاده، با توجه به قدرت زیاد، موتور توربو دیزل کارآمد و خدمات و سرویس های دوره ای، تویوتا لندکروزر سری 200 بدون شک نیسان پاترول را کنار زده و با اختلاف در صدر این مقایسه در این زمینه ها قرار می گیرد. البته نیسان پاترول با قیمت پایه خود توانسته اندکی از کمبودهای خود را جبران نموده و خود را به نزدیکی تویوتا لندکروزر سری 200 برساند.


در انتها نیز می توانید نتایج این تست را بطور مختصر و بخش به بخش مشاهده نمایید.

                                    تویوتا لندکروزر                  نیسان پاترول

  • عملکرد و قیمت               8.5                                7
  • فضا و راحتی کابین            7                                 9
  • تکنولوژی                         6                                  7
  • قیمت و تجهیزات              6                               8.5
  • سواری و هندلینگ            8                                 8
  • نمره نهایی                      7                               7.5