در این سری مقاله قصد داریم تا بهترین خودروها در هر کلاسی را از نظر سایت موتوتل بررسی کنیم. برای انتخاب بهترینها در هر کلاسی مسائل زیادی مد نظر قرار گرفته شده اند، مسائلی از قبیل پیشرانهی بهینه، کیفیت ساخت، جعبه دندهی نرم و روان، سیستم تعلیق پاسخ گو، دیفرانسیل هماهنگ با پیشرانه و گیربکس و صد البته کیفیت ساخت و طراحی. البته ذکر این نکته ضروری است که مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد تنها معیارهای انتخاب نیستند و مسائل دیگری نظیر ارزش خودرو در برابر قیمت و توانایی آن در برآورده کردن نیاز خریدار هم مد نظر قرار گرفته شده است. خودروهایی که در هر بخش انتخاب شدهاند به طور کلی یک مجموعهی مهندسی هماهنگ و خوش ساخت هستند که با قیمتی عالی میتوانند در بهترین حالت ممکن نیازهای خریدار خود را برآورده کنند.
بهترین خودروی اسپرت کوچک : مزدا میاتا
میاتا یا ام اکس ۵ خودروی کروکی و کوچک مزدا است که از نظر بسیاری از منتقدان دنیا معیار و نماد هندلین است. اگر تک تک اجزای این خودروی ارزان قیمت را به صورت جداگانه بررسی کنیم متوجه میشویم که نه پیشرانهی کم حجم و کوچکش و نه جعبه دندهی دستی و سادهی آن آن چنان که باید هیجان انگیز نیستند. اما اگر به میاتا به شکل یک مجموعه نگاه کنیم متوجه میشویم که این خودرو حاصل دقت و وسواس بی نظیر مهندسان ژاپنی است تا بتوانند بهترین هندلینگ و بالاترین لذت را برای خریدار این خودرو بوجود بیاورند.
نکتهی بسیار جذاب دیگری که دربارهی این خودرو وجود دارد وزن آن است. مهندسان و طراحان مزدا وزن این خودرو را گرم به گرم کم کردهاند تا این که خودروی نهایی تنها ۱۰۵۸ کیلوگرم وزن داشته باشد.
میاتا در تیپهای مختلفی تولید میشود. تیپی که در این مقاله مد نظر ما است نسخهی سقف پارچهای به همراه پیشرانهی ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۲۹ اسبی و جعبه دندهی ۶ سرعتهی دستی است. در واقع نسخههای دیگر به دلیل پیشرانهی ۲ لیتری سنگین تر، جعبه دندهی خودکار و سنگین تر و سقف جمع شونده که سنگین تر است هارمونی جادویی نسخهی ساده را ندارند. نیروی پیشرانهی سبک و کم حجم این خودرو که در جلوی آن قرار گرفته است به محور عقب منتقل میشود.
جدی ترین رقیب میاتا در این کلاس آبارث ۱۲۴ است که بر اساس پلتفرم میاتا شکل گرفته است.
بهترین اسپرت خوش ساخت : مرسدس آ ام گ جی تی
به صورت سنتی بهترین خودروی این کلاس پورشه ۹۱۱ است اما در سالهای اخیر پیشرانهی توئین توربوی ۸ سیلندر آ ام گ به قدری خوب بوده است که نمیتوان این لیست را خالی از آن گذاشت. این پیشرانه تقریبا بر روی تمام محصولات رده بالای مرسدس و استون مارتین قرار دارد و علت این موضوع هم این است که موتور وی شکل دست ساز آ ام گ، یکی از بهترین پیشرانهی کلاس خود است.
تمامی مدلهای آ ام گ کوپه، جی تی، جی تی اس، جی تی سی، و جی تی آر به همین پیشرانه مجهز هستند که بیشینهی خروجی آن در نسخهی جی تی آر ۵۷۷ اسب بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور است. این نسخه قادر است تا ظرف تنها ۳.۲ ثاینه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
آ ام گ جی تی کوپه خودروی جدیدی نیست و از سال ۲۰۱۴ در خط تولید قرار داشته است. با این وجود نمیتوانیم اهمیت آن را کتمان کنیم چرا که این خودرو به خاطر داشتن جعبه دندهی اسپید شیفت ۲ کلاچه هفت سرعته، سیستم تعلیق پیشرفته، دیفرانسیل عالی و البته کیفیت ساخت بی نظیر یکی از مهم ترین خودروهای کلاس خود است که توانسته است ۹۱۱ را به چالش بکشد.
بهترین اسپرت هیجان انگیز : فراری ۴۸۸ پیستا
خودروهای بسیار بسیار خوبی در این کلاس حضور دارند. لامبورگینی هوراکان پرفورمانته و مک لارن ۷۲۰ اس جدی ترین رقبای پیستا در این کلاس فوق العاده جذاب هستند. به صورت سنتی خودروهای این کلاس موتور وسط هستند که خبر از دینامیک بسیار خوب آنها میدهد.
دلیل انتخاب پیستا در این کلاس به پیشرانهی بی نظیر و تجربهی سواری فوق العادهی آن برمیگردد. شاید از نظر ظاهری بسیاری افراد ۷۲۰ اس را بهتر بدانند و یا سیستم چهار چرخ متحرک پرفورمانته را در این کلاس یک برگ برنده بدانند اما چیزی که بیش از همه در این کلاس خاص و حساس اهمیت دارد کیفیت سواری اسپرت این خودرو است که در آن رقیب ندارد.
در قلب ۴۸۸ پیستا همان پیشرانهی معروف ۳.۹ لیتری وی شکل ۸ سیلندر توئین توربوی فراری نهفته است که در این خودرو میتواند ۷۱۰ اسب بخار نیرو تولید کند. این پیشرانه به کمک جعبه دندهی ۷ سرعتهي دو کلاچه، دیفرانسیل الکترونیکی و البته سیستم تعلیق بی نظیرر این خودرو سواری بینهایت خوبی را برای آن ایجاد کرده است. به لطف وزن ۱.۳ تنی و موتور ۷۱۰ اسبی شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو تنها ۲.۸۵ ثانیه است. شتاب ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۷.۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن هم ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است.
بهترین سوپر اسپرت کلاسیک : لامبورگینی آونتادور اس وی جی
دقت کنید که در این جا منظور ما از کلاسیک خودروهای قدیمی و یا کلکسیونی چند دهه پیش نیست. منظور از خودروی سوپر اسپرت کلاسیک یک هیولای تنفس طبیعی بدون هیچ گونه سیستم هیبریدی است. این رده از خودروها رو به انقراض هستند و شاید بتوانیم فراری ۸۱۲ سوپر فست و لامبورگینی آونتادور را آخرین بازماندههای نسل آنان بدانیم.
هرچند که ۸۱۲، سوپر اسپرت فوق العاده بی نظیری است اما عملکرد خارق العادهی اس وی جی در پیست نروبرگرینگ ما را مجبور میکند که بهترین خودروی این کلاس را آونتدور بنامیم. با وجود این که اس وی جی نه توربو شارژر دارد و نه هیچ گونه سیستم هیبریدی، اما سریع ترین خودروی جهنم سبز آلمان است و سریعتر از ابرخودروی هیبریدی پورشه، ۹۱۸ اسپایدر.
آونتادور برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شده است و نسخهی پر قدرت تر آن، اس وی جی، در سال ۲۰۱۸. این خودروی پر قدرت به لطف پیشرانهی وی شکل ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی خود که ۶.۵ لیتر حجم دارد قادر است تا ۷۵۹ اسب بخار نیرو و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این سوپر اسپرت به لطف سیستم چهار چرخ متحرک بی نظیر خود و همچنین انبوهی از تکنولوژیهای سیستم تعلیق و آیرودینامیکی که دارد یکی از چابک ترین و سریعترین سوپر اسپرتهای دنیا است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این گاو خشمگین ایتالیایی تنها ۲.۸ ثانیه است و حداکثر سرعت آن هم ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت است.
بهترین ابر خودروی هیبریدی: فراری لافراری
هرچند که ابر خودروهای هیبریدی جدید مک لارن و فراری در راه هستند اما هنوز به دست خریداران خود نرسیدهاند و اطلاعات دقیقی از آنها موجود نیست. بهترین ابر خودروی هیبریدی از بین سه خودروی مک لارن پی ۱، پورشه ۹۱۸ و فراری لافراری انتخاب شده است. این سه خودرو همگی فوق العاده هستند. بهترین خودروی این بخش با اختلاف اندکی فراری است چرا که از نظر طراحی و البته جذابیتهای خودروهای اسپرت باید برندهی این بخش را فراری بدانیم.
لافراری به قدری جذاب و زیباست که مانند انزوی افسانهای قطعا به یکی از برترین خودروهای تاریخ فراری تبدیل میشود. این خودرو به کمک پیشرانهی بنزینی ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری خود که در کنار یک موتور الکتریکی و سیستم کرس () که از خودروهای فرمول ۱ به عاریت گرفته شده است قادر است تا ۹۴۹ اسب بخار نیرو و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
بهترین ابر خودروی الکتریکی : ریماک کانسپت وان
ریماک خودروساز کوچکی اهل کشور کرواسی است که با تکیه بر دانش بی نظیر مهندسی خود توانسته است یکی از سریع ترین خودروهای دنیا را بسازد. خودرو اول این کمپانی که مانسپت وان نام دارد در سال ۲۰۱۳ معرفی شده است. از این خودرو تنها ۸ دستگاه ساخته شده است.
ریماک کانسپت وان به لطف چهار موتور الکتریکی خود (یک موتور برای هر چرخ) و سیستم گشتاور محوری برای هر چرخ قادر است تا ظرف ۲.۵ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت دست پیدا کند. نهایت سرعت این ابر خودرو ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است.
چهار موتور الکتریکی این خودرو قادر هستند تا به کمک باتری ۹۰ کیلو وات ساعتی لیتیوم نیکل منیزیم کبالت اکسید خود، ۱۲۲۴ اسب بخار نیرو و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنند که برای جثهی ۱.۸ تنی این خودرو بیش از کافی است.
خودروی جدید این کمپانی که بسیار فراتر از حد و اندازه خودروی اول این کمپانی است قرار است امسال وارد بازار شود تا یک بار دیگر استانداردهای خودروهای الکتریکی را جا به جا کند.
خاص ترین سوپر اسپرت : پاگانی هوایرا رودستر
پاگانی یک خودروساز کوچک ایتالیایی است که سوپر اسپرتهای فوق العده زیبا و خاص میسازد.
همه چیز در مورد آخرین محصول این کمپانی، هوایرا رودستر، خاص و دوست داشتنی است. این سوپر اسپرت از نظر طراحی بیرونی و داخلی مسحور کننده است و شبیه به هیچ خودروی دیگری نیست. از نظر مهندسی هم این خودرو به لطف استفاده از پیشرانهی ۱۲ سیلندر توئین توربوی دست ساز آ ام گ و کامپوزیتهای فوق العده پیشرفته یک شاهکار تمام عیار است.
پیشرانهی ۱۲ سیلندر این خودرو به سفارش پاگانی توسط آ ام اگ ساخته شده است و قادر است تا ۷۲۰ اسب بخار نیرو و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. به کمک این پیشرانه پاگانی هوایرا رودستر قادر است تا ظرف ۲.۸ ثانیه به سرعت ۶۰۰ مایل بر ساعت دست پیدا کند.
بهترین سوپر اسپرت سال در مجموع : مک لارن سنا
خودروهای که در بالا دربارهی آنها صحبت کردیم هر کدام یک ویژگی خاص داشتند. لافراری اولین خودرو هیبریدی فراری است، هوایرا رودستر بینهایت زیبا است، میاتا هندلینگ فوق العدهای دارد، آونتادور اس وی جی یادگار نسل پیش و سلطان نوربرگرینگ است، ریماک نماد آیندهی سوپر اسپرتها است و مرسدس جی تی خودرویی برای همهی کاربردها است. اما اگر مجبور باشیم فقط یک خودروی اسپرت را انتخاب کنیم بی شک خودرو مک لارن سنا خواهد.
مک لارن سنا به مناسبت بزرگ داشت رانندهی افسانهای تیم فرمول ۱ مک لارن ساخته شده است که از انبوهی از ویژگیهای بی نظیر در هماهنگ ترین حالت ممکن بهره میبرد.
این خودرو یک یا چند موتور الکتریکی و یا یک پکیج بزگ باتری ندارد. در ظاهر این خودرو ساده و معمولی به نظر میرسد. یک پیشرانهی وی شکل ۸ سیلندر توئین توربو که در دیگر خودروهای مک لارن هم مشابه آن وجود دارد و یک جعبه دندهی ۷ سرعتهی دو کلاچه. این خودرو حتی مانند لامبورگینی هوراکان و بسیاری دیگر از رقبایش چهار چرخ متحرک هم نیست و تمام نیروی آن به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. اما نکتهی که این خودرو را از سایر خودروهای هم ردهی خود متمایز می سازد، دقت وسواس گونهی مهندسی در ساخت و هماهنگ کردن اجزای مختلف آن با هم است. این خودرو به قدری خوب ساخته شده است که میتواند با خودروهای مخصوص پیست رقابت کند و از این نظر در سطحی بسیار بالاتر به نسبت رقبای دیگر خود قرار میگیرد. مهندسان مک لارن در این خودرو تمام تلاش خود را کردهاند تا خودرو هیچ وزن اضافه ای نداشته باشد تا باعث ایجاد مزاحمت سر پیچ ها شود و یا خودرو را کم شتاب کند.
یکی از نکات بسیار جالب این خودرو سیستم تعلیق بینهایت پیشرفتهی آن است که میتوانیم آن را بهترین سیستم تعلیق در دنیای خودروهای اسپرت بدانیم.
در قلب این خودرو موتور ام ۸۴۰ تی آر مک لارن قرار گرفته است که ۴ لیتر حجم و ۸ سیلندر دارد. این پیشرانه در این خودرو قادر است تا ۷۸۹ اسب بخار نیرو و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه به کمک جعبه دنده و محور عقب خودرو قادر است تا بدنهی سبک وزن ۱.۳ تنی این خودرو را ظرف ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۶.۸ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، و ۱۷.۵ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است. اگر این اعداد به خصوص حداکثر سرعت این خودرو آن چنان شما را متعجب نکرده است باید بگوییم که این خودرو برای بلعیدن پیچها طراحی شده است و مانند خودروهای ۷۰۰ اسب بخاری آمریکایی برای طی کردن یک مسیر مستقیم طراحی نشده است.
مک لارن سنا بی شک شاهکار مهندسی مک لارن است و یکی از بهترین سوپر اسپرتهای ساخته شده در طول تاریخ که مدد مهندسی بی نظیر و ظاهر فوق العادهی خود به راحتی میتواند از پس بزرگداشت رانندهی فقید فرمول ۱، مارکوس سنا، برآید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.