بهترین سدان کامپکت : بی ام و سری ۳

بی ام و سری ۳ نماد کلاس سدان های کوچک است و از سال ۱۹۷۵ که بر روی خط تولید قرار داشته همواره یکی از بهترین خودروهای این کلاس بوده است. این خودرو هم اکنون در نسل هفتم خود قرار داشته است و در طی این ۷ نسل همیشه جز پر فروش ترین سدان‌های کامپکت لوکس دنیا بوده است.
بی ام و سری ۳ یک سدان لوکس و اسپرت محسوب می‌شود که ویژگی‌ اصلی آن سواری جذاب و لذت بخش است. در واقع همین موضوع است که توانسته این خودرو را به معیار سایر خودروسازان برای ساخت خودرویی در کلاس تبدیل کند. اگر جریان معرفی سدان‌های پر سر و صدایی همچون آلفارومئو جیولیا و یا تسلا مدل ۳ بوده باشید می‌دانید که این دو خودروساز در طی ماه‌های پیش از معرفی سدان‌های کامپکت خود همواره به این موضوع اشاره داشتند که خودروهایشان در حد و اندازه‌های سری ۳ و بالاتر است. با وجود این که آلفا رومئو قدمت طولانی تری در ساخت سدان اسپرت به نسبت بی ام و دارد اما باز هم خودروی خود را با بی ام و سری ۳ مقایسه کرد که نشان از موفقیت بی چون و چرای بی ام و در این کلاس دارد.
نسل هفتم این خودرو که با کد جی ۲۰ شناخته می‌شود از شاسی سختری بهره می‌برد و همچنین به لطف پوشش کف خودرو آیرودینامیک تر از گذشته است. از تغییرات دیگر این نسل می‌توانیم به اضافه شدن ترمز دستی الکترونیکی، سیستم تعلیق بسیار پیشرفته تر و شیشه‌های عایق صدا اشاره کنیم. این نسل ۸۵ میلی متر کشیده تر و ۱۶ میلی متر عریض تر از نسل پیشین خود است و کماکان تقسیم وزن آن بین دو محور۵۰:۵۰ است. 


هنوز نسخه‌ی پر قدرت ام برای این خودرو معرفی نشده است و قوی ترین نسخه‌ی آن ام ۳۴۰ آی که به تازگی معرفی شده است به یک پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی توربو مجهز است که می تواند ۳۸۲ اسب بخار نیرو و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل به همراه سیستم اکس درایو بی ام و که به تازگی وارد سری ۳ شده است قادر است تا ظرف ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که نوید بخش یک ام ۳ فوق العاده است. جعبه دنده‌ی این خودرو هم یک نسخه‌ی ۸ سرعته‌ي خودکار است.
رقبای اصلی این خودرو مرسدس بنز سی کلاس و آئودی ای ۴ هستند که هر دو خودروهای بی نقصی هستند و چیزی از این خودرو کم ندارند. رقبای دیگر این خودرو هم آلفارومئو جیولیا، جگوار ایکس ای، کادیلاک ای تی اس، تسلا مدل ۳، اینفینیتی کیو ۵۰، آکورا آی ال ایکس، لکسوس آی اس، ولوو اس ۶۰ و فولکس واگن آرتئون هستند.

بهترین سدان بزرگ : بی ام و سری ۵

بی ام و سری ۵ نزدیک به نیم قرن است که بر روی خط تولید قرار داشته است. این سدان بسیار خوش ساخت و پر قدرت هموراه یکی از بهترین خودروهای کلاس خود بوده است. فلسفه‌ی ساخت این خودرو چیزی شبیه به بی ام و سری ۳ است. البته این خودرو به نسبت سری ۳ کمی قدمت بیشتری دارد. این خودرو با هدف ارائه‌ی حداکثر لذت رانندگی در جثه‌ای لوکس و جادار را دارد که باید بگوییم که در طی هفت نسلی که از تولید آن می‌گذرد تقریبا همواره موفق بوده است.
بی ام و سری ۵ در حالی یکی از بهترین سدان‌های لوکس دنیا است که عملکرد آن در پیست مسابقه قابل مقایسه با خودروهای اسپرت است. این خودرو به طرز عجیبی سریع و چابک است و اگر بدون نگاه کردن به ابعاد آن به اعداد و ارقام شتاب و سرعت‌ آن نگاهی بیاندازیم باور آن سخت است که بپذیریم بی ام و سری ۵ یک سدان بزرگ و جادار است.
بی ام و سری ۵ نسل هفتم که با کد جی ۳۰ شناخته می‌شود یکی از بهترین سری ۵ ها در طول تاریخ است. این خودرو به شدت قدرتمند، به انبوهی از تکنولوژی‌های مدرن صنعت خودرو نظیر سیستم‌های خودران و سیستم فرمان پذیری چهار چرخ مجهز است. سیستم تعلیق این خودرو یکی از بهترین‌ها در میان تمامی محصولات این شرکت است و در کنار اتاق بی نظیر آن می‌تواند یک سواری مثال زدنی را برای سرنشینان خود به ارمغان بیاورد.
یکی از نکات جالب این خودرو سیستم چهار چرخ متحرک آن است. این سیستم که یکی از بهترین ها در نوع خود است قادر خواهد بود دیفرانسیل جلو را به کلی از مدار خارج کرده و خودرو را به سدان اسپرت کلاسیک دیفرانسیل عقب تبدیل کند.
قوی ترین نسخه‌ی این خودرو که ام ۵ کاپتیشن پکیج است قادر است به کمک پیشرانه‌ی ۴.۴ لیتری وی شکل ۸ سیلندر خود ۶۱۷ اسب بخار نیرو و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این ۶۱۷ اسب بخار نیرو قادر هستند تا جثه‌ی تقریبا ۲ تنی این خودرو را ظرف ۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. باید بگوییم که این اعداد و ارقام برای یک سدان بزرگ ۲ تنی باور نکردنی هستند. ۳.۳ ثانیه بیشتر شبیه به زمانی است که یک خودروی اسپرت برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد.
مهم ترین رقبای این خودرو مرسدس ایی کلاس و آئودی ای ۶ هستند. رقبای دیگر این خودرو پس از این دو آلمانی فوق العاده هم جگوار ایکس اف، تسلا مدل اس، لکسوس ایی اس، آکورا تی ال اکس، اینفینیتی کیو ۷۰، جنسیس جی ۸۰، کادیلاک سی تی اس، و ولوو اس ۹۰ هستند.

بهترین سدان لوکس : مرسدس بنز اس کلاس

وقتی صحبت از سدان لوکس می‌شود اولین نامی که به ذهن می‌رسد مرسدس بنز اس کلاس است. مرسدس بنز معتقد است که این خودرو بهترین خودروی جهان است و باید بگوییم که مرسدس در این ادعا آن چنان هم اغراق نکرده است. اس کلاس خودرویی کامل است و شاید بتوان آن را بی ایراد ترین خودروی دنیا بدانیم. در این خودرو هیچ کم و کاستی وجود ندارد و قسمتی از آن وجود ندارد که به خاطر کاهش هزینه‌ها دچار مشکل باشد و یا کیفیت پایینی داشته باشد. مرسدس بنز در تمامی کلاس‌هایی که خودرو می‌سازد یکی از بهترین‌ها است اما در تولید این کلاس بهترین بدون هیچ رقیبی است.
از سال ۱۹۷۲ که مرسدس سدان لوکس بزرگ خود را با نام اس تولید می‌کند همواره جدیدترین و به روز ترین تکنولوژی‌ها را به جهانیان معرفی کرده است. آخرین نسل این سری با شکوه از سال ۲۰۱۴ بر روی خط تولید قرار داشته است. 
اس کلاس جدید پشت فرمان خود به جای ادوات آنالوگ دو صفحه نمایش بسیار بزرگ دارد که یکی دقیقا پشت فرمان است و دیگری در کنسول مرکزی قرار گرفته است. البته باید بگوییم که مانند سایر خودروها این دو صفحه نمایش از یکدیگر جدا نیستند و حالتی یکپارچه دارند. این پنل بزرگ که دو صفحه نمایش بزرگ را در خود جای داده است نقش سیستم سرگرمی و اطلاعاتی را هم بازی می‌کنند. یکی دیگر از نکات جالب این اتاق سیستم ماساژ صندلی‌های آن است. این سیستم ماساژ به قدری پیشرفته است که می‌توان انواع مختلف ماساژ را برای هر صندلی به صورت جداگانه انتخاب کرد.
یکی دیگر از نوآوری‌های مرسدس اس نسل ششم سیستم تعلیق آن است. این سیستم تعلیق بر خلاف سایر سیستم‌های تعلیق صرفا در مقابل ناهمواری‌های جاده واکنش نشان نمی‌دهد و سعی می‌کند آن‌ها را از قبل پیش بینی کند. عملکرد این سیستم به این صورت است که دوربین‌های جلوی خودرو سطح جاده را اسکن می‌کند و اطلاعات اسکن خود را به ای سی یو‌ی خودرو می‌دهند تا این ای سی یو بتواند دومپرها و فنر‌های خودرو را برای این ناهمواری‌ها به صورت خاص تنظیم کند تا اثر آن‌ها را به کلی خنثی کند. 
سیستم برق ۴۸ ولتی این خودرو از دیگر نکات جالب آن است. این سیستم برای تنظیم دقیق سیستم تعلیق و همچنین جبران تاخیر توربو‌ها به کار می‌رود تا خودرو عملکردی دقیق و بدون مشکل داشته باشد.
برای این خودرو انواع و اقسام پیشرانه‌های ۶ سیلندر، ۸ سیلندر، ۱۲ سیلندر، پلاگین و هیبریدی قابل سفارش است. در حال حاضر قوی ترین نسخه‌ي این خودرو اس ۶۳ نام دارد که با پیشرانه‌ی وی شکل ۸ سیلندر توئین توربوی آ ام گ همراه شده است که ۵۸۰ اسب بخار نیرو و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو به همراه این پیشرانه قادر است تا در تنها ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. 
چندی پیش مرسدس بنز از آخرین خودرو ۱۲ سیلندر خود که یک اس کلاس بود رونمایی کرد. اس ۶۵ آخرین خودرویی خواهد بود که در خط تولید مرسدس بنز از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر توئین توربوی مرسدس استفاده می‌کند. این پیشرانه قادر است تا ۶۲۱ اسب بخار نیرو و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. با وجود این که این پیشرانه بر روی کاغذ بسیار جذاب و پر قدرت است اما در عمل در رده‌ي پایین تری به نسبت پیشرانه‌ی ۸ سیلندر آ ام گ قرار می‌گیرد و شتاب کمتری را برای مرسدس اس بوجود می‌آورد چرا که خود این پیشرانه‌ي وی شکل ۱۲ سیلندر بسیار سنگین وزن است. 

 
بهترین کوپه‌ی چهار درب : پورشه‌پانامرا

خودروهای بسیار جذابی در این کلاس خاص وجود دارند. مرسدس آ ام گ جی تی فور دور، ب ام و سری ۸ گرند کوپه، آئودی آر اس ۷، بنتلی فلایینگ اسپر و البته پورشه پانامرا بهترین خودروهای این کلاس هستند. خودروهای این کلاس در واقع کوپه‌های اسپرتی هستند که دو در اضافی و صندوق بار بزرگی هم دارند. هدف این رده از خودروها این است که عملکردی اسپرت و جذاب را در پکیجی ارائه دهند که بسیار کاربردی هم هست.
پورشه پانامرا از سال ۲۰۰۹ بر روی خط تولید قرار داشته است. این خودرو اولین حضور جدی پورشه در کلاس سدان محسوب می‌شود و با این وجود در همان شروع کار هم یکی از بهترین سدان‌های دنیا بوده است. پانامرا کیفیت ساخت، اسپرت بودن، لوکس بودن، عملکرد فنی مثال زدنی و ظاهری متمایز را یک جا در اختیار دارد که آن را به بهترین خودروی این کلاس تبدیل می‌کند.
اتاق این خودرو بسیار مردن است و با بهره گیری از پنل‌های لمسی و صفحه نمایش‌های بزرگ ظاهری فوق العاده را در کنار عملکردی مثال زدنی به همراه دارد. در واقع این اتاق به قدری مدرن است که بسیاری از خودرسازان بزرگ دنیا هر ساله به تقلید و الهام گرفتن از آن می‌پردازند. 
قوی ترین نسخه این خودرو هیبریدی است. این سیستم هیبریدی یک پیشرانه‌ي ۴ لیتری وی شکل ۸ سیلندر با ۵۴۲ اسب بخار را در کنار یک موتور الکتریکی با ۱۳۴ اسب بخار همراه کرده است. این سیستم هیبریدی می‌تواند جثه‌ی سنگین پانامرا را که بیش از ۲ تن وزن دارد را ظرف تنها ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند.

بهترین جی تی کوپه:بنتلی کانتیننتال جی تی

در کلاس جی تی خودروهای زیادی وجود دارند. خودروهایی نظیر مرسدس بنز اس کوپه، ب ام و سری ۸ کوپه، مک لارن جی تی، فراری جی تی سی ۴ لوسو، استون مارتین ونکوئیش اس، لکسوس ال سی ۵۰۰، آئودی آر اس ۵، و البته بنتلی کانتیننتاتل جی تی در این کلاس حضور دارند. 
شاید رقابت در سایر کلاس های خودرویی کمی تنگاتنگ باشد اما هنگامی که صحبت از خودرو جی تی می‌شود باید بگوییم که کانتیننتال جی تی با اختلاف بهترین خودروی این کلاس است. این خودرو کیفیت ساخت بی نظیر، عملکرد فنی عالی، ظاهر شیک و با شکوه را در کنار بهترین اتاق خودروها در صنعت خودروسازی در اختیار دارد. 
اتاق کانتیننتال به قدری خوش ساخت و زیبا است که هیچ خودرویی توان رقابت با آن را ندارد. از نظر فنی هم این خودرو به دلیل مجهز بودن به یک پیشرانه‌ی دابلیو شکل ۱۲ سیلندر ۶ لیتری که قادر است ۶۲۶ اسب بخار نیرو و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند هیچ مشکلی ندارد. جعبه دنده‌ی این خودرو هم یک نسخه‌ي ۸ سرعته‌ي دو کلاچه‌ي خودکار است. این خودرو بر پایه‌ي پلتفرم فوق العاده پانامرا شکل گرفته است و بسیاری از قطعات پانامرا هم در آن استفاده شده است که همین موضوع می‌تواند گواهی بر کیفیت بالای این خودرو باشد.
خودروی جی تی کوپه خودرویی است که عملکرد اسپرت را در یک پکیج لوکس و بسیار راحت ارائه می‌دهد و بنتلی کانمتیننتال جی تی در همه‌ي نسل‌های خود دقیقا همین کار را انجام داده است. سواری این خودرو به لطف پیشرانه حجیم و قدرتمند و سیستم تعلیق بی نظیر و اتاقی که با بالاترین وسواس ممکن ایزوله شده است معیاری برای سایر خودروهای این کلاس است.

 

بهترین‌های حال حاضر دنیا، قسمت اول : اسپرت‌ها

بهترین خودروهای حال حاضر دنیا، قسمت سوم : اس یو وی های لوکس