این روزها خودروهای شاسی بلند به قدری محبوب شده‌اند که بسیاری از خودروسازان بیشتر انرژی و زمان خود را صرف طراحی و ساختن این خودروها می‌کنند. در حال حاضر خودروسازان بزرگی همچون ب ام و، مرسدس بنز، تویوتا، نیسان، هوندا و فورد بیش از ۶ شاسی بلند در سبد محصولات خود دارند تا بتوانند به خوبی از پس نیاز روز افزون بازار برآیند. 
در این مقاله که قسمت آخر این سری مقاله می‌باشد ما قصد داریم تا شما را با بهترین شاسی بلند‌های حال حاضر دنیا در پنج کلاس آشنا کنیم. در نظر داشته باشید که کلاس‌ها شاسی بلند‌های دنیا بیش از پنج دسته است اما در بسیاری از این کلاس‌ها، یک خودروی تمام عیار ساخته نمی‌شود. بنابراین ما به همین پنج خودرو بسنده کرده‌ایم.

بهترین کراس اوور کوچک :  پورشه‌ماکان

پورشه ماکان برادر کوچک تر کاین و دومین شاسی بلند پورشه محسوب می شود. ما پورشه را به کیفیت ساخت بی نظیر و دقت مثال زدنی مهندسان آن می‌شناسیم. این مسائل به خوبی در شاسی بلند کوچک این خودروساز هم مشهود هستند.
ماکان بر اساس پلتفرم بسیار عالی آئودی کیو ۵ نسل اول توسعه داده شده است و در بسیاری از قسمت‌های با این خودرو مشترک است. البته این اشتراک ها به این معنا نیست که دقیقا همان قطعات آئودی در این خودرو استفاده شده ‌اند چرا که مهندسان پورشه قطعات آئودی را برای این خودرو تغییر داده‌اند تا عملکرد ماکان دچار مشکل نشود.

از نظر طراحی ماکان خودرویی جذاب و خوش استایل محسوب می‌شود و به خوبی شایسته‌ی برند پورشه است. این خودرو در بازار با رقبایی همچون لند روور رنج روور ولار، آلفا رومئو استلویو، ب ام و اکس ۳، مرسدس بنز جی ال سی، آئودی کیو ۵، آکورا آر دی اکس، اینفینیتی کیو اکس ۵۰، و لکسوس ان اکس مواجه است. درست است که قابلیت‌های آفرود ولار عالی است و یا عملکرد دینامیکی استلویو فوق العاده اما اگر مجموعه‌ی شرایط را در نظر بگیریم ماکانِ خوش ساخت بهترین خودروی این کلاس است.
سواری ماکان به قدری خوب است که سخت است بپذیریم که سوار بر یک خودروی شاسی بلند هستیم چرا که سواری آن بیشتر شبیه به سدان‌های خوب است.
قوی ترین نسخه‌ی ماکان توربو نام دارد. این نسخه در قلب خود یک پیشرانه‌ی وی شکل  سیلندر ۳.۶ لیتری توئین توربو دارد که اگر به همراه پرفورمنس پکیج سفارش داده شود می‌تواند ۴۳۴ اسب بخار نیرو و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه‌ی ۴۳۴ اسبی به همراه سیستم چهار چرخ متحرک عالی و همچنین جعبه دنده‌‌ی ۷ سرعته‌ی پی دی کی قادرند تا این خودرو را ظرف ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند.

بهترین شاسی بلند متوسط : پورشه‌کاین

پورشه در ساخت اس یو وی و حتی خودروی چهار در یک خودروساز نوپا محسوب می‌شود. اما این موضع به هیچ وجه به این معنی نیست که خودروهای این برند چیزی از رقبای سنتی و کهنه کار این کلاس کم دارند. بلکه برعکس باید بگوییم که خودروهای چهار در این کمپانی، پانامرا، کاین و ماکان، همگی از بهترین‌ها در کلاس خود هستند و جز بی عیب و نقص ترین خودروهای دنیا محسوب می‌شوند.    
کاین اولین خودروی چهار در پورشه، اولین ۸ سیلندر پورشه پس از ۹۲۸، و اولین آفرود پورشه پس از تراکتورهای این برند محسوب می‌شود. با وجود اولین بودن ولی باز هم این خودرو بی نظیر است. کاین از سال ۲۰۰۲ بر روی خط تولید قرار داشته است و در طول سه نسلی که از تولید آن می‌گذرد همواره نشان داده داست که یکی از سرسخت ترین و بهترین خودروهای این کلاس است.
فرمول پورشه در ساخت کاین متفاوت با سایر خودروهای این برند نیست. کاین هم مانند ۹۱۱ بسیار با کیفیت و بسیار خوش ساخت است و به سبب این دو نکته هزینه‌ی نگهداری آن در دراز مدت بسیار پایین است. 

از نظر طراحی هم ماکان خیلی کمتر از رقبای خود مکعب مستطیلی است و ظاهر آن هیچ نشانی از یو وی‌های نه چندان جذاب ندارد. کاین بی شک یکی از زیبا ترین و خوش استایل ترین خودروهای کلاس خود هم محسوب می‌شود. به تازگی نسخه‌ی کوپه‌ی این خودرو هم رونمایی شده است تا این خودروساز بتواند با محصولات کوپه‌ی ب ام و، مرسدس بنز و آئودی رقابت کند. مهم ترین رقبای کاین در بازار ب ام و اکس ۵، مرسدس بنز جی ال ایی، آئودی کیو ۷، لکسوس آر اکس، ولوو اکس سی ۹۰، لند روور رنج روور اسپرت، آکورا ام دی اکس، و اینفینیتی کیو اکس ۶0 هستند. رقبای اصلی نسخه‌ی کوپه‌ی این خودرو هم ب ام و اکس ۶، مرسدس بنر جی ال ایی کوپه و آئودی کیو ۸ هستند.
قوی ترین نسخه‌ی کاین، نسخه‌ی توربوی هیبریدی آن است. قدرت و شگتاور بیشینه‌ی این مدل به ترتیب برابر با ۶۷۱ اسب بخار و ۸۵۰ نیوتن متر است. پیشرانه‌ی بنزینی این خودرو وی شکل ۸ سیلندر ۴ لیتری به همراه دو توربو شارژر است که به تنهایی می‌تواند حدود ۵۵۰ اسب بخار نیرو و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. جعبه دنده‌ی این خودرو از نوع ۸ سرعته‌ی پی دی کی است.
سواری کاین درست مانند خودروهای دیگر پورشه به دلیل کیفیت ساخت بی نظیر اتاق و همچنین دینامیک و مهندسی عالی خودرو بی نظیر است و یکی از بهترین‌ها بین تمام رقبا است.

بهترین شاسی بلند بزرگ : لند روور رنج روور 

بسیاری از خودروسازان فعلی در تولید شاسی بلند به نسبت لند روور تازه به کار به حساب می‌آیند. این کمپانی اصالتا بریتانایی مدل رنج روور خود را از سال ۱۹۷۰ بر روی خط تولید داشته است و این مدل را آن قدر خوب ساخته است که در طی این سال‌ها صرفا ۴ بار تغییر نسل داده است. خودرو فعلی از سال ۲۰۱۲ بر روی خط تولید قرار داشته و کماکان یکی از بهترین خودروهای دینا محسوب می‌شود. البته این خودرو در طی این سال‌ها تغییراتی هم داشته است اما کماکان در باطن همان خودروی ۲۰۱۲ است.
فرمول ساخت لند روور در ساخت خودروهایش چندان پیچیده نیست. لند روور چیزی را می‌سازد که باید در این کلاس ساخته شود. خودرو های این کمپانی بر اساس پلتفرم ‌هایی ساخته می‌شوند که به صورت ویژه برای شاسی بلند‌ها توسعه داده شده ‌اند و قرار نیست از آن‌ها در ساخت خودروهای سدان استفاده شود. نکته‌ی دیگری که در ساخت شاسی بلند‌ها در این کمپانی رعایت می شود این است که تمام خودروهای این کمپانی در سایر خودروهایی هستند که برای پیمودن مسیرهای ناهموار ساخته شده‌اند و به همین سبب تمامی مدل‌های این کمپانی از دیفندر
گرفته تا خودروی به شدت لوکس رنج روور توانایی پیمودن ناهموار ترین مسیر‌های دنیا را داشته باشند.

با وجود این که رنج روور خودروی بزرگ و لوکس است اما توانایی‌های آفرود این خودرو آن چنان متفاوت با دیفندر نیست و این خودرو با مجهز بودن به پیشرفته ترین سیستم‌های تعلیق و دیفرانسیل دنیا قادر است از پس بدترین شرایط ممکن برآید. این خودرو، می‌تواند در یک منطقه باتلاقی مسیری را طی کند و سرنشینان آن به دلیل اتاق لوکس و مدرنی که دارد، هیچ ایده‌ای از شرایط بیرونی خودرو نداشته باشند.
طراحی این خودرو بسیار ساده و شیک است و در آن هیچ خبری از ترندهای جدید و بی اصالت جدید نیست. این ماشین درکمال سادگی به سان یک کالسکه‌ی سلطنتی است که شکوه کافی برای سوار شدن ملکه الیزابت را دارد.
قدرتمند ترین نسخه‌ی این خودرو به یک پیشرانه‌ی ۵ لیتری وی شکل ۸ سیلندر مجهز است. این پیشرانه بر خلاف اکثر خودروهای امروزی توربو نیست و جای آن سوپر شارژر دارد. به لطف این سوپر شارژر در این خودرو خبری از تاخیر توربو نیست و خودرو عملکرد خطی تری به نسبت نسخه‌های توربو دارد. این پیشرانه‌ قادر است تا در نسخه‌ي لانگ ۵۵۷ اسب بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

بهترین شاسی بلند اسپرت : لامبورگینی‌اوروس

در سال‌های اخیر تب شاسی بلند به حدی بالا گرفته است که امروزه شاهد این موضوع هستیم که خودروسازهایی مانند لامبورگینی، استون مارتین و بنتلی هم که پیش از این هرگز کسی تصور نمی‌کرد که چیزی جز خودروی اسپرت و لوکس بسازند هم به ساخت این خودروها روی آورده‌اند. حتی شایعات بسیاری وجود دارد که فراری نیز به زودی از اولین شاسی بلند خود رونمایی خواهد کرد.
لامبورگینی یکی از اولین اسپرت سیازانی است که از شاسی بلند اسپرت خود رونمایی کرده است. این خودرو به نوعی رقیب مستقیم بنتلی بنتایاگا محسوب می‌شود. البته بنتایاگا خودرو لوکس تری به نسبت اوروس محسوب می‌شود اما با این و جود تا زمان به بازار آمدن شاسی بلند استون مارتین تنها رقیب اوروس همان بنتایاگا است.
رویکرد لامبورینی در تولید اوروس بسیار مشابه با رویکرد این خودروساز در تولید سایر خودروهایش است. به این ترتیب که این خودرو بیش از آن که یک خودرو قد بلند و خسته کننده باشد یک خودرو اسپرت و هیجان انگیز است. 
هرچند که بسیاری از طرفداران پر و پا قرص برند لامبورگینی از این خودرو چندان استقبال نکردند و به گفته‌ي آن‌ها اوروس یک لامبورگینی واقعی نیست اما باید بگوییم که در دنیای خودروهای قد بلند جای یک خودرو اسپرت خالی بود و لامبورگینی به خوبی توانست تا این مدل مشکل را برطرف کند.

بر خلاف سایر لامبورگینی‌ها در اوروس خبری از پیشرانه ‌تنفس طبیعی، ۱۰ سیلندر و یا ۱۲ سیلندر نیست. اوروس بر پایه‌ی پلتفرم فولکس واگن ساخته شده است و حتی پیشرانه‌ی آن هم در واقع همان پیشرانه‌ی ۸ سیلندر آئودی(دیگر زیر مجموعه‌ی فولکس واگن) است. اوروس در قلب خود یک پیشرانه‌ی ۴ لیتری توئین توربوی وی شکل ۸ سیلندر دارد که با تغییراتی که لامبورگینی بر روی آن بوجود آورده است می‌تواند ۶۴۱ اسب بخار نیرو و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه قادر است تا این خودروی ۲.۲ تنی را ظرف تنها ۳.۶ ثاینه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. 
همان طور که از اعداد و ارقام مربوط به این خودرو پیداست نباید این خودرو را با سایر شاسی بلند‌های د نیا اشتباه بگیریم. این خودرو در واقع یک سوپر اسپرت در یک کالبد قد بلند است.

بهترین شاسی بلند لوکس : رولز رویس کالینان

رولز رویس هم یکی دیگر از تازه واردان عرصه‌ی شاسی بلند‌ها است. رولز رویس که یکی از زیر مجموعه‌های ب ام و است را نمی‌توانیم آن را چندان بی تجربه در ساخت شاسی بلند بدانیم چرا که هرچه که باشد ب ام و دانش زیادی در عرصه‌ی تولید شاسی بلند دارد. 
کالینان را می‌توان تنها شاسی بلند بزرگ لوکس بدانیم چرا هیچ کدام از خودروسازان دیگر هنوز در این کلاس خودرویی تولید نکرداند. کالینان بر پایه‌ی پلتفرم فانتوم جدید توسعه داده شده است. به همین ترتیب باید کالینان را به نوعی یک فانتوم قد بلند بدانیم. این خودرو درست مانند فانتوم یک خودرو بسیار بسیار گران قیمت و سوپر لوکس است که امکانات ردیف دوم صندل هایش در حد و اندازه‌ی ردیف اول صندلی‌ها است.

 
کالینان مانند فانتوم در قلب خود یک پیشرانه‌ی وی شکل ۱۲ سیلندر توئین توربوی ۶.۷۵ لیتری دارد. این پیشرانه قادر است ۵۶۳ اسب بخار نیرو و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه در کنار جعبه دنده‌ی ۸ سرعته‌ي این خودرو و البته سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو وظیفه‌ي به حرکت درآوردن جثه‌ی ۲.۷ تنی این خودرو را به عهده دارد.
سواری کالینان چیزی از فانتوم کم ندارد و باید بگوییم که مثل همیشه مسئولان رولز رویس در ساخت یک خودروی سوپر لوکس موفق بوده‌اند. اما این خودرو آن چنان که باید بی ایراد نیست چرا که از نظر ظاهری باید بپذیریم که این خودرو مانند برادر خود، فانتوم ، آن چنان زیبا نیست و شاید صرفا بتوانیم آن را با شکوه بدانیم.

 

بهترین‌های حال حاضر دنیا، قسمت اول : اسپرت‌ها

بهترین‌های حال حاضر دنیا، قسمت دوم : خودروهای لوکس