روز به روز بر تعداد خودروهای چینی در بازار داخلی افزوده میشود. به جز افزایش تنوع این خودروها توسط تولید کنندگان آنها مسائلی دیگری نظیر تحریمها و مشکلات اقتصادی هم در بازار ایران وجود دارند که همگی دست به دست هم دادهاند تا شرایط را برای حضور گسترده تر چینیهای ارزان قیمت فراهم کنند.
چینیها در همهی کلاسها در ایران حضور دارند. از کلاس کشندههای سنگین گرفته تا هاچ بکهای کوچک هیچ کدام عاری از خودروهای چینی نیستند. در این میان اما چینی در هیچ کلاسی به اندازهی کراس اوورها فعال نیستند. برخی از برندهای چینی حتی فقط کراس اوورهای خود را به ایران آوردهاند که نشان از شناخت خوب آنها از بازار ایران است.
جک
جک یکی از خودروسازان بزرگ دولتی چین محسوب میشود که با تولید سالانهی تقریبا ۵۰۰ هزار خودرو بین ده خودروساز بزرگ چین قرار میگیرد. این کمپانی که در سال ۱۹۶۴ تاسیس شده است بیشتر به خاطر ساخت کامیونهای سبک و سنگین معروف است و در عرصهی تولید شاسی بلند و یا سدان تازه وارد محسوب میشود. هم اکنون در سبد محصولات این کمپانی خودروهای فراوان و متنوعی حضور دارند. سدانها و اس یو ویهای کوچک و بزرگ، ام پی وی، کشندههای سبک و سنگین و حتی خودروهای الکتریکی محصولات این کمپانی را تشکیل میدهند.
از نظر کیفی باید بگوییم که جک در میان خودروسازهای درجه یک چین قرار میگیرد. البته در نظر داشته باشیم که نباید محصولات خودروسازان درجه یک چینی مانند چری و یا جک را با محصولات خودروسازهای کوچک و خصوصی این کشور مانند جیلی و یا محصولات دورگهی چینی اروپایی مانند ام جی و یا بورگوارد مقایسه کنیم.
در کشور ما محصولات زیادی از این خودروساز حضور دارند. جک جی ۳ (در هر دو نسخهي هاچ بک و سدان)، جی ۴، جی ۵، اس ۳ و اس ۵ سدانها و اس یو وی هایی هستند که از این خودروساز وارد ایران شدهآند. تمامی این خودروها توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ میشوند. به جز جک کرمان مو تور خودروهای برند چینی لیفان را هم مونتاژ میکند که البته محصولات لیفان در ردهای پایین تر به نسبت جک قرار میگیرند.
جک اس ۵
جک اس ۵ در کلاسی حضور دارد که هموطنان ما علاقهی زیادی را به آن نشان دادند. این خودرو یک شاسی بلند در کلاس هیوندای توسان است و رقبایی همچون کیا اسپورتیج، تویوتا راو ۴، لیفان اکس ۶۰، هایما اس ۷ توربو و بسیاری دیگر را در مقابل خود میبیند. تقریبا اکثر خودروسازهای چینی و غیر چینی که ایران وجود دارند یک خودرو در این کلاس دارند.
از نظر طراحی باید بگوییم که این خودرو تقریبا قابل قبول است. به وضوح میتوان شباهتهای این خودرو با برخی محصولات آئودی و یا هیوندای را دید اما نمیتوان این خودرو را به کپی برداری مطلق متهم کرد چرا که از نظر نسبتهای بدنه این خودرو تفاوتهای زیادی را با آئودی و هیوندای دارد.
نمای جلویی این خودرو طراحی ساده و مشخصی را دارد و خبری از پیچیدگیهای بی مورد در آن نیست. در کل این نما طراحی هیوندایهای کراس اوور نسلهای قبل را در ذهن تداعی میکند و با این وجود باید بگوییم که طراحی آن برای یک خودروی چینی خوب است. طراحی نمای جانبی این خودرو چندان تعریفی ندارد و بیش از حد ساده و بی روح حس میشود. در این نما به خوبی میتوان ضعف طراحان چینی در بدست آوردن نسبتهای درست را مشاهده کرد. بی شک ضعیف ترین نمای این خودرو قسمت جانبی آن است.
در نمای پشتی اولین چیزی که توجه بیننده را به خودش جلب میکند طرح چراغهای اصلی این خودرو است که شبیه به آئودیهای قدیمی است. این چراغها از پایین توسط یک خط به نسبت تیز به یکدیگر متصل شدهاند که نشان از تلاش طراحان این خودرو برای دور شدن از خسته کنندگی در این نما دارد. در کل طراحی این قسمت بد نیست و میتوان به آن عادت کرد.
شاید بتوان گفت که تک تک نماهای این خودرو طراحی قابل قبولی دارد اما در مجموع سخت است که طراحی این خودرو را خوب بداینم چرا که تناسبی که این طراحی آن چنان که باید متناسب نیست.
بی شک نقطهی قوت اصلی این خودرو در مقابل رقبای چینیاش پیشرانهی آن است. جک اس ۵ در قلب خود یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو دارد. این پیشرانه به کمک توربوشارژر خود قادر است تا ۱۷۴ اسب بخار نیرو و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. همان طور که مشخص است این پیشرانه تقریبا خروجی برابر با پیشرانهی ۲.۴ لیتری کرهای ها دارد. البته از نظر شتاب این خودرو با توجه به گشتاور بیشتر عملکرد بهتری نسبت به رقبای کرهای خود دارد. همان طور که میدانید پیشرانهی توربوی این خودرو نیاز به توجه بیشتری به نسبت پیشرانههای توربوی آلمانی دارد و باید مراقب سوخت و یا مسائل دیگر مربوط به آن باشید تا شما را به دردسر نیاندازد.
این خودرو با دو جعبه دندهی خودکار و دستی ارائه میشود. نسخهی دستی ۶ سرعته است و نسخهی اتوماتیک هم دو کلاچه و ۶ سرعته است. جعبه دندهی این خودرو در کل عملکرد خوبی دارد و میتوان نمرهی قبولی را به آن داد.
بر خلاف رقبای کرهای این کلاس جک اس ۵ دو دیفرانسیل نیست و همهی نیروی آن به چرخهای جلوی آن منتقل میشود. با این حساب تواناییهای آفرود این خودرو تنها به ارتفاع بیشتر آن از سطح زمین مربوط میشود.
درست مانند سایر خودروهای چینی این رده جک اس ۵ هم با انبوهی ار امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه میشود. سیستم پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی، سنسور پارک عقب و جلو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینههای گرم کن دار و برقی، سانروف، سیستم سرگرمی و اطلاعاتی با صفحه نمایش لمسی و بلوتوث و سیستم هشدار باد لاستیکها از جمله مهم ترین امکانات این خودرو هستند. اتاق این خودرو هم در مجموع کیفیت ساخت قابل قبولی به نسبت قیمت آن دارد و فضای کافی را هم برای تمامی سرنشینان فراهم میکند. این اتاق از نظر طراحی شبیه به توسانهای قدیمی تر است و به همین دلیل میتواند از نظر ارگونومی هم نمرهی خوبی بگیرد.
سواری این خودرو تقریبا نرم و بی صداست. البته این سواری به خوبی نسخههای کرهای و یا سدانها نیست اما در کل با توجه به قیمت این خودرو و این موضوع که یک خودروی چینی است کاملا قابل قبول است.
جک اس ۳
جک اس ۳ برادر کوچک تر، زشت تر، ضعیف تر و بی کیفیت تر جک اس ۵ است. این خودرو یک کراس اوور کامپکت محسوب میشود و در بازار با رقبایی همچون چانگان سی اس ۳۵ و یا هایما اس ۵ توربو طرف هست. این خودرو مجموعهای است از نقاط ضعف در تمامی زمینهها و شاید تنها دلیل فروش خوب این خودرو را بتوانیم به عرضهی پر قدرت آن توسط کرمان موتور نسبت دهیم.
طراحی این خودرو به شدت نامتناسب و بد است. در هیچ کجای این خودرو نمیتوانیم آثار زیبایی و یا جذابیت را پیدا کنیم. شاید برخی از قسمتهای این خودرو کمی جذاب باشد اما به عنوان یک مجوعه این خودرو بسیار زشت و نامتناسب است.
در نمای جلو یک ورودی هوای بیش از حد بزرگ با دو چراغ اصلی خودرو که آن ها هم بیش از حد بزرگ هستند همراهی میشود. در واقع چراغهای اصلی این خودرو و ورودی هوای اصلی آن به قدری بزرگ هستند که میتوانستند بر روی یک خودرو بزرگ تری قرار بگیرند و باز هم بزرگ محسوب شوند. پس از این دو المان بیش از حد بزرگ به مه شکن این خودرو میرسیم که در قسمت پایینی قرار گرفته است. این مه شکن هم چندان خوش سایز نیست و باید بگوییم که سایز آن میتوانست کمی کوچک تر باشد. این نما در کل کمی به هیوندای سانتافهای شباهت دارد که که کوچک شده است و تناسب آن به شدت به هم ریخته است.
از نمای بد جلوی این خودرو که بگذریم به نمای جانبی فاجعه بار آن میرسیم. نمای جانبی این خودرو به معنای کلمه یک فاجعه است. در قسمت ستون ای خودرو کاپوت و قسمت جلویی خودرو با ادامهی بدنهی خودرو به قدری بد به یکدیگر متصل شدهاند که انگار خودرو از این ناحیه در یک تصادف وحشتناک خم شده است و شاسی آن آسیب جدی دیده است. اگر از این قسمت به شدت بد بگذریم باید بگوییم که سایر قسمتهای این نما قابل تحمل هستند.
نمای عقبی این خودرو به شدت آشفته است و سراسر آن پر است از المانهای مختلف. چراغهای این قسمت کمی بزرگ هستند و سپر آن به دلیل جای دادن چراغ هشدار، ترمز، دنده عقب، و اگزوزهای غیر واقعی بیش از حد شلوغ شده است.
طراحی اس ۳ به نسبت اس ۵ در سطحی بسیار پایین تر قرار میگیرد. با وجود این که اس ۳ در ظاهر کمی مدرن تر به نظر میرسد اما طراحی آن به شدت بد و بی اصالت است.
یکی از نقاط قوت جک اس ۵ پیشرانه و گیربکس آن چه در نسخهی خودکار و چه در نسخهی دستی است. این نقطه قوت در جک اس ۳ به یکی از پاشنههای آشیل آن بدل شده است. اس ۳ در قلب خود یک پیشرانهی تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر دارد که تنها ۱۰۷ اسب بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانهی ضعیف در کنار یک جعبه دندهی سی وی تی قرار گرفته است تا شرایط از این هم بدتر شود.
به لطف پیشرانهی ۱۰۷ اسبی و جعبه دندهی سی وی تی این خودرو کند و سنگین حس میشود و خبری از هیجان رانندگی اس ۵ در آن نیست. یکی دیگر از مشکلات فنی این خودرو این است که به لطف پیشرانهی کم حجم و جعبه دندهی سی وی تی دور موتور آن بالا نگه داشته میشود و این موضوع در کنار اتاق نه چنان با کیفیت آن باعث میشود که صدای زیادی به داخل کابین نفوذ کند.
اتاق این خودرو همانند بدنهی آن نسبت به جک اس ۵ کمی مدرن تر به نظر میرسد. اما این مدرنیته به دور از اصالت و ظرافت است. این اتاق مانند خود خودور و طراحی آشفته و سردرگمی دارد و کیفیت مواد سازندهی آن به هیچ وجه چنگی به دل نمیزند. از دیگر مشکلات این خودرو این است که صندلیهای عقب آن آن چنان جادار نیستند و قطعا برای افراد قد بلند مشکل ایجاد میکنند. همچنین جای دادن سه نفر در صندلی عقب آن آن چنان راحت نیست.
مهم ترین امکانات این خودرو عبارتند از ۶ کیسهی هوا، فرمان برقی، دی لایت، سانروف، سیستم سرگرمی و اطلاعاتی با بلوتوث، و چهار شیشهی برقی.
سواری اس ۳ به هیچ وجه به پای اس ۵ نمیرسد. به لطف جعبه دندهی این خودرو کابین تقریبا بی کیفیتش صدای پیشرانه به رالحتی به داخل نفوذ میکند و خودرو هم در دروهای پایین پیشرانه و در شروع حرکت بسیار کند و سنگین حس میشود.
کلام آخر
جک خودروساز بزرگی است و محصولات خوبی هم به بازار ایران آورده است. خودروهایی مانند جک جی ۵ و یا جک اس ۵ از خودروهایی هستند که در بازار ایران به شدت محبوب هستند. جک به ۱۰۰ کشور دنیا خودرو صادر میکگند و دقیقا میداند که چه خودرومیی را باید چه زمانی به کجا صادر کرد. این موضوع برای این هم صادق است چرا که این شرکت در بهترین زمان ممکن رویکرد خود را در بازار ایران اس هاچ بک کوچک جی ۳ و سدان جی ۵ به سمت کراس اوورهایی همچون اس ۵ و اس ۳ تغییر داد.
اس ۵ در مجموع خودرویی خوش ساخت با پیشرانهی خوب و ظاهری قدیمی اما قابل قبول است و امتحان خود را هم در بازار پس داده است. این خودرو جادار، خوش قسمت و پر شتاب است و همین فاکتورها برای موفقیت در ایران کافی است. هر چند که کیفیت این خودرو به خوبی کرهای ها نیست اما با توجه به قیمت این خودرو را میتوانیم خودرو.یی خوب بداینم.
درست بر خلاف اس ۵، اس ۳ خودرویی نازیبا، نا متناسب و بد ساخت است. از نظر طراحی اس۳ در سطحی بسیار پایین قرار میگیرد . از نظر فنی هم به دلیل کندی و صدای زیاد نمیتوان نمرهی قبولی بهان داد. با تمام این اوصاف اما به دیلیل نبود گزینههای متعدد جایگزین برای این خودرو در بازار داخلی بسیاری از افراد به ناچار آن را خریداری میکنند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.