در سالهای نه چندان دور خودروساز باواریایی این توانایی را داشت که خودروهای جادویی بسازد. این خودروهای جادویی شاید به زیبایی و قدرتمندی محصولات ایتالیایی مانند فراری و لامبورگینی نبودند اما در مجموع پکیجی بودند که میتوانستند خریداران خود را مسحور کنند. این خودروها به طور معمول راحتی، زیبایی، قابل اطمینان بودن و اصالت را یک جا داشتند، پارامترهایی که ایتالیاییها هرگز نمیتوانستند همهی آنها را یک جا داشته باشند. اما بامو در سالهای اخیر دیگر همان خودروساز دوست داشتنی نبوده است. چرا که بیش از آن که به فکر فتح کردن قلب خریداران خود باشد به فکر پر کردن جیب خود بوده است. تعداد زیادی خودرو در خط تولید که همه و همه کمابیش شبیه به یکدیگر هستند همگی شاهد این مدعی هستند. در حال حاضر بی ام و ۱۸ سری خودرو (بدون احتساب نسخههای ارتقا یافته) در خط تولید خود دارد که همگی خودروهای فوق العادهای هستند اما خبری از جادوی سالهای گذشته بی ام و، مانند آن چه در ام۳ ای۴۶(M3 E46) و یا ام۶ اف۰۶(M6 F06) شاهد آن بودهایم، در آنها نیست. در میان تمام خودروهای که بی ام و در حال حاضر تولید میکند شاید بتوان گفت که ام۳، ام۴ و البته ام۵ بهترینها هستند. این خودروها در همان کلاسی تولید میشوند که بی ام و از دیرباز در ساخت آن تخصص داشته داشته است. این خودروها سعی میکنند تا راحتی، ویژگیهای دینامیکی عالی و البته کیفیت بالای محصولات بی ام و را یکجا داشته باشند.
ام۵ اف۹۰(M5 F90)
ام۵ جدید که با کد اف۹۰ شناخته میشود تا حدود زیادی به خودروهای افسانهای بی ام و نزدیک است. خودرویی که عملکرد فنی فوق العاده را در کنار تمام ویژگیهایی که از یک خودروی لوکس آلمانی انتظار میرود را یک جا در اختیار خریدار خود قرار میدهد. ام۵ به موتوری قدرتمند مجهز است که تمام تکنولوژيهای فوق العادهی بی ام و از قبیل سیستم اکس درایو(X-Drive) و سیستمهای الکترونیکی مدرن بی ام و آن را همراهی میکنند تا ام۵ را به یکی از بهترین خودروهای حال حاضر این کمپانی تبدیل کنند. سری۵ بی ام و جایی در میان سری۳ (و یا ۴) و سری ۷ قرار میگیرد. با این اوصاف انتظار چالاکی و قدرت سری۳ و عظمت و لوکس بودن سری۷ را میتوانیم از آن داشته باشیم. در واقع همین تعادل بین اسپرت و لوکس بودن است که سری ۵ را به یکی از پر فروش ترین محصولات بامو تبدیل کرده است. اگر یک بیزنس من موفق هستید که برای رفتن به قرارهای کاری خود به یک خودروی با وقار و شیک نیاز دارید تا معرف شخصیت شما باشد، اگر تصمیم دارید به همراه خانواده خود به یک سفر آخر هفته بروید و یا اگر میخواهید تا در پیست مسابقه رانندگی کنید و عملکرد خود را به چالش بکشید، در تمامی این حالات ام۵ خودرویی است که به هیچ وجه شما را نا امید نخواهد کرد چرا که به راستی ام۵ یک خودروی کامل و یک گرند تور تمام عیار است.
طراحی
طراحی بی ام و ام۵ جدید به هیچ وجه ساده نیست و در عوض با تعداد زیادی از خطوط بسیار متناسب و خشن و حجمهای بزرگ شکل گرفته است. طراحی ام۵ به هیچ وجه مانند سری۷ و یا سری۸ اغرق شده نیست. در این خودرو همه چیز به اندازه است، از سایز چراغها گرفته و تا ورم درها و گلگیرها. شاید در نمای کلی خودرو خیلی شبیه به خودروهای دیگر این خودروساز برسد اما کمی که به آن دقت کنید متوجه خواهید شد که بامو به خوبی از پس تطبیق دادن زبان طراحی خود با شخصیت اصیل و خشن این خودرو بر آمده است. ام۵ از همه جهات ممکن در تعادل بسیار خوبی قرار گرفته است و طراحی آن هم از این قاعده مستثنی نیست.
طراحی خارجی
در نمای جلوی این بی ام و دست مانند ام۳ و ام۴ شاهد اتصال چراغهای جلو به ورود هوای کلیوی شکل آن هستیم که ظاهری خشن و قدرتمند را به این نما میبخشند. در قسمت پایین ورودی هوای اصلی سه ورودی هوای بزرگ قرار گرفته است. ورودی هوای مرکزی ردیف پایین جایی است که رادار ام۵ در آن جا خوش کرده است. شاید فکر کنید که رادار این خودرو خیلی نزدیک به زمین قرار گرفته است و رانندگی در شرایط برفی یا بارانی باعث میشود که با برف و یا قطرات آب پوشیده شود و عملکرد خود را از دست بدهد. اما باید بگوییم که بامو فکر این جای کار را هم کرده است، چرا که این رادار مجهز به گرم کن است تا از آن در برابر برف و باران محافظت کند. با این که نمای جلوی این خودرو پر است المانهای مختلف اما باز هم کاملا شکیل به نظر میرسد چرا که طراحان آن موفق شدهاند تا بهره گیری از حجمهای بر روی سپر و گلگیر به خوبی به این المانها نظم دهند.
در نمای جانبی خودرو همه چیز بسیار ساده و مینیمال است. اصلی ترین قسمت این نما خطی افقی است که از روی گلگیر جلو و از روی یک خروجی هوا شروع شده است و از دستگیرههای در و در باک خودرو عبور کرده و به چراغهای عقب ختم شده است. در پایین این خط که تقریبا تمام طول خودرو را طی کرده است و در قسمت پایینی درها نیز چند خط دیگر قرار دارند که همگی با هم موازی هستند. این خطوط موازی و سایر المانهای سادهی این نما حس سیال بودن و قدرت را به این نمای خودرو بخشیدهاند.
در نمای عقب این خودرو شاهد همان چراغهای سنتی ال(L) شکل هستیم که این بار بیش از همیشه حجیم شدهاند. بر روی صندوق عقب ام۵ هم یک بالهی بسیار نازک و کوچک قرار دارد که به زیبایی این نما افزوده است. در قسمت پایینی و مرکزی عقب این خودرو هم یک دیفیوزر نسبتا بزرگ قرار دارد که سمت چپ و راست آن اگزوزهای دو گانهی کرومی این خودرو قرار دارند.
سری ۵ جدید بر اساس زبان جدید طراحی بامو است که با سری۴ شروع شد و در سری۵ به تکامل رسید. سری۵ جدید به خودی خود یکی از زیباترین خودروهایی است که بامو ساخته است اما این طراحی بی نظیر با افزوده شدن چاشنی قدرت در ام۵ به تکامل رسیده است. در اینچ به اینچ این خودرو آثار قدرت و اصالت به چشم میخورد.
طراحی داخلی
اتاق این بی ام و جایی است هیچ خبری از ترندهای مینیمالیستیک جدید نیست و به جای آن پر است از کلیدها مختلف برای تنظیمات و استفاده از امکانات مختلف خودرو. این موضوع که از لحاظ ظاهری کابین این خودرو شباهتی به خودروهای مدرنی چون تسلا مدل ۳ ندارد به اب معنی نیست که با کابین مدرنی طرف نیستیم. به عکس این کابین در نوع خود یکی از مدرن ترین کابینهای کلاس خود به شمار میرود. سیستم سرگرمی و اطلاعاتی این خودرو یکی از بهترین ها در کل صنعت به شمار میرود. صفحه نمایش مرکزی این خودرو به سان تمام بامو های جدید مجهز به سیستم گسچر کنترل(gesture control) است. این سیستم قادر است حرکات دست راننده را برای فرمانهای مختلفی نظیر کم و زیاد کردن حجم صدا و یا قبول و رد کردن تماسهای صوتی را شناسایی کند. هد آپ دسپلی این خودرو بر خلاف بسیاری از هد آپ دیسپلیهای رایج یک سیستم ساده نیست که فقط سرعت خودرو را نمایش دهد و این توانایی را دارد که دور موتور خودرو و دندهی درگیر را هم در رنگها و در پوزیشنهای مختلف به نمایش بگذارد. از دیگر امکانات این اتاق میتوانیم به شارژر وایرلس و وای-فای اشاره کنیم. اتاق این بامو با اتکا به ماساژور صندلی، گرمکن و سرد کن صندلی، سیستم تهویه مطبوع چند کاناله، نورپردازی داخلی و بسیاری از امکانات دیگر که به صورت استاندارد بر روی آن قرار گرفته کاملا راحت و آرامش بخش است. همان طور که انتظار دارید این اتاق از بهترین مواد اولیه ممکن ساخته شده است و میتوانید این اطمینان را داشته باشید که تا سالهای سال بدون هیچ مشکلی این اتاق در خدمت شما خواهد بود.
قوای فنی
نزدیک به ۳۵ سال است که بی ام و ام۵ میسازد. در تمام این سالها قدرتمندترین خودروهای سری۵، هواره معیاری بودهاند برای باقی سدانها تا بتوانند خود را محک بزنند. اگر از طرفداران پر و پا قرص این برند آلمانی بپرسید که بهترین ام۵ تاریخ کدام بوده است به احتمال زیاد پاسخ آنها نسل چهارم ام۵ خواهد بود. نسل چهارم ام۵ با کد ای۶۰ شناخته میشود و بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شدهاست. پیشرانهی ای۶۰ یک موتور وی شکل ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی بوده است که توانایی تولید ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور را داشته است. استفاده از این موتور در ای۶۰ آن را به اولین سدان مجهز به یک موتور ۱۰ سیلندر بنزینی تنفس طبیعی کرد. البته ذکر این نکته ضروری است که ام۵ ای۶۰ با شتاب صفر تا صد کیلومتر رسمی ۴.۷ ثانیه(۴.۱ ثانیه به صورت غیر رسمی) و ثبت زمان ۸ دقیقه و ۱۳ ثانیه در نوربرگرینگ سریعترین سدان زمان خود هم بوده است. بدون شک ای۶۰ یکی از بهترین سدانهای تاریخ است و شاید هرگز خودرویی ساخته نشود که توان رقابت با آن را داشته باشد. بامو هرگز دیگر از یک موتور ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی بر روی ام۵ ها استفاده نکرد و حتی تصمیم به حذف جعبه دندهی دستی بر روی نسل آخر ام۵ گرفت. ای۶۰ یکی از افسانهای ترین خودروهای تاریخ خودرو است و حالا باید دید که اف۹۰ میتواند میراث دار خوبی برای این خودروی افسانهای باشد یا خیر.
اف۹۰
ام۵ اف۹۰ برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در اختیار خریداران قرار گرفت و در همان اول هم توانست بسیاری از آنان را شگفت زده کند. اف۹۰ اولین ام۵ است که مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک بامو یعنی اکس درایو است و برخلاف باقی ام۵ها نیروی آن صرفا به چرخهای عقب انتقال پیدا نمیکند. همچنین اف۹۰ تنها ام۵ است که دیگر با یک جعبه دندهی دستی قابل سفارش نیست.
ام۵ جدید مجهز به یکی از قویترین پیشرانههای ساخت بامو است. این پیشرانه یک موتور توئین توربوی وی شکل ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری است که در قویترین نسخهی خود قادر است ۶۱۷ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن گشتاور تولید کند. از نکات جالب مهندسی این خودرو این است که با وجود مجهز شدنش به سیستم چهار چرخ متحرک سنگین تر نشده است و بر عکس به دلیل استفاده کردن از مواد سازندهی سبک در قسمتهای مختلف با وزن ۱۸۵۵ کیلوگرم حدود ۱۵ کیلوگرم از ام۵ نسل پیشین(اف۱۰) سبک تر هم هست. البته این سیستم چهار چرخ متحرک عاشقان دریفت را فراموش نکرده است چرا که این قابلیت را دارد تا تمام نیروی خودرو را فقط به چرخهای عقب منتقل کند. اف۹۰ از یک جعبه دندهی ۸ سرعته استفاده میکند که با وجود دو کلاچه نبودن عملکرد فوق العاده نرم و سریعی را دارد. اف۹۰ به لطف سیستم اکس درایو فوق العادهی خود و ۶۱۷ اسبی که در قلب خود دارد این توانایی را دارد که ظرف تنها ۳.۳ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر بر ساعت برساند. این زمان برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۸ ثانیه میرسد و در نهایت با برداشته شدن محدودیتهای الکترونیکی اف۹۰ قادر است تا ۳۱۳ کیلومتر بر ساعت سرعت خود را افزایش دهد(محدودیت الکترونیکی حداکثر سرعت بامو صرفا توسط خود مسئولین بامو و در پیستهای مخصوص بامو برداشته میشود). اعداد ارقام اف۹۰ طوری است که انگار با یک خودروی اسپرت سبک وزن طرف هستیم چرا که این عملکرد برای یک سدان جادار و راحت ۱.۹ تنی واقعا غیر قابل باور است.
سیستم تعلیق اف۹۰ به لطف بهره بردن از شماری از تکنولوژیهای روز دنیا یکی از بهترینها در کلاس خود است و جای هیچ گله و شکایتی را باقی نمیگذارد.
کلام آخر
شاید طرفداران دو آتشهی بامو اف۹۰ را به عنوان بهترین ام۵ تاریخ نپذیرند و کماکان این اعتقاد را داشته باشند که هیچ سدانی بهتر از ای۶۰ ساخته نخواهد شد. اما همین افراد هم حتما به فوق العاده بودن ام۵ جدید از هر نظر معتقدند. اف۹۰ از همان بامو هایی است که میتوانند جادو کنند، خودرویی که نه تنها بر روی کاغذ بلکه در عمل هم عالی است و میتواند قلب رانندهی خود را فتح کند.
آستانهی قیمت ام۵ جدید بدون احتساب مالیات حدود ۱۰۳ هزار دلار است و در صورت سفارش پکیج کامپتیشن(Competition) این رقم به ۱۱۱هزار دلار میرسد. شاید در ظاهر این قیمتها خیلی بالا به نظر برسند اما در عمل شما با پرداخت این رقم صاحب یکی از بهترین خودروهای حال حاضر دنیا میشوید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.