گروه خودروسازی فیات-کرایسلر به توافقی با شرکت مشهور ZF برای استفاده از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک این شرکت در محصولات دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک خود دست یافت.


این گیربکس از درایو الکتریکی یکپارچه استفاده کرده و تقریباً در تمامی محصولات این خودروساز با طراحی جلویی-طولی بکار خواهد رفت. گیربکس موردبحث می‌تواند در خودروهای پلاگین هیبریدی هم بکار رود و اگرچه فیات-کرایسلر هنوز نام مدل‌هایی که از این گیربکس استفاده خواهند کرد یا نگفته اما انتظار می‌رود برخی از خودروهای بزرگ این شرکت از آن استفاده کنند.


تولید گیربکس جدید ZF با کد 8HP از سال 2022 شروع خواهد شد و تولید آن در آلمان صورت خواهد گرفت. این گیربکس در آینده در کشورهایی همچون آمریکا و چین نیز تولید خواهد شد. پیش از این، مدل‌های قبلی گیربکس 8HP روی خودروهای آلفارومئو و کرایسلر استفاده شده‌اند.


مدیر اجرایی ZF گفته است:

ما از اینکه توسط فیات-کرایسلر به عنوان تأمین‌کننده جهانی گیربکس انتخاب شده‌ایم خوشحالیم. این دومین سفارش بزرگ ما برای گیربکس جدید 8 سرعته بوده و استراتژی ما برای تمرکز روی خودروهای پلاگین هیبریدی را به عنوان راه‌حلی روزمره و به منظور توسعه‌ی محصولات جذاب تائید می‌کند.

ZF می‌گوید این دومین سفارش بزرگ تاریخ خود بوده و تنها سه ماه پس از سفارش بزرگ ب‌ام‌و برای استفاده از جدیدترین نسل گیربکس 8 سرعته خود صورت می‌گیرد. گزارش‌های غیر رسمی رقم قرارداد ZF و FCA را بین 17 تا 20 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.


برخی از خودروسازان بجای استفاده از گیربکس‌های دوکلاچه به استفاده از محصولات ZF روی آورده‌اند. برای مثال ب‌ام‌و نسل جدید M5 را تنها با گیربکس 8 سرعته مبدل کانورتر ZF عرضه می‌کند. نه تنها گیربکس این شرکت ارزان‌تر بوده بلکه قابلیت اطمینان بالاتری داشته و به سادگی می‌تواند قدرت و گشتاور اکثر پیشرانه‌های توربوی کنونی را هندل کند.

 

 

منبع: پدال