مقایسه تویوتا لندکروزر 2016 با لکسوس LX570 مدل 2011
اگر شما هم از کسانی هستید که پیش از این صاحب یک مدل از تویوتا لندکروزر سری 200 ساهارا (Toyota LandCruiser 200 Series Sahara) بودید و در حال حاضر تصمیم به تعویض خودروی خود گرفته و تمایل به خرید یک خودرو شاسی بلند چهار چرخ متحرک را دارید، چه خودرویی مناسب شما خواهد بود؟ تویوتا لندکروزر سری 200 خودرویی بود که تقریبا هرچه را که می خواستید به شما ارائه می داد، اما شما که تصمیم به تعویض آن گرفته اید، آیا خودرویی مانند لکسوس LX570 نیاز های شما را برآورده خواهد کرد؟ پاسخ به این پرسش به این سادگی که شما تصور می کنید، نیست.
تویوتا لندکروزر سری 200 مدل ساهارا به عنوان برترین نمونه مدل های تویوتا لندکروزر بشمار می آید.این خودرو هنوز طرفداران خاص خود را دارد. لکسوس LX570 مانند دیگر مدل های شاسی بلند لکسوس و بر خلاف تویوتا لندکروزر سری 200 مدل ساهارا از پیشرانه های دیزلی مجهز به توربوشارژر استفاده نمی کند. موتور لکسوس LX570 با تفاوت حجمی در حدود 1.000 سی سی، توانایی تولید نیرویی کمتر از رقیب خود را دارد. در این نوشته با بررسی جزء به جزء این دو خودرو سعی داریم تا به شما در رسیدن به پاسخ این پرسش کمک نموده تا مدل مناسب خود را انتخاب نمایید.
قیمت
تویوتا لندکروزر سری 200 مدل ساهارا با وجود قیمت بالا هنوز از ظاهری نسبتا زشت استفاده می کند، اما این تنها در نمای ظاهری بوده و این خودرو یک نمونه شاسی بلند دو دیفرانسیل توانا بشمار می آید. البته این مساله در مورد رقیب این خودرو، لکسوس LX570 نیز صدق می کند. تویوتا لندکروزر سری 200 مدل ساهارا همانطور که پیشتر گفته شد، قیمتی معادل 88.500 دلار دارد. لکسوس LX570 از قیمت بسیار بالاتری نسبت به رقیب خود برخوردار بوده و قیمت آن معادل 105.000 دلار است.
سبک طراحی
اگر شما هم از کسانی هستید که سبک جدید طراحی لکسوس برای خودروهای تولیدی خود را نمی پسندید، لازم به ذکر نیست که طراحی مدل لکسوس LX570 نیز مورد علاقه شما نخواهد بود. این خودرو عظیم الجثه، ظاهری پرخاشگر داشته و میل به حمله متخاصمانه به بیننده ها را دارد! پس به هیچ وجه با این حیوان درنده گلاویز نشوید! برخلاف لکسوس LX570، تویوتا لندکروزر سری 200 مدل ساهارا ظاهری رام تر دارد. طراحی این مدل محتاطانه تر بوده و در کنار این مساله نمایی دلنشین تر و آرام تر دارد. طراحی بدنه این نمونه به کمال رسیده و بهترین مدل تویوتا لندکروزر سری 200 است که از نزدیک به یک دهه پیش به بازارها عرضه شده است.
موتور و پیشرانه
شاید این سوال برای شما مطرح گردد که آیا کسی هست که به یک خودرو شاسی بلند چهار چرخ متحرک هشت سیلندر غول آسا مجهز به موتور 5.7 لیتری نیاز داشته باشد؟ پاسخ این پرسش خیر است. اما هنوز هم کسانی هستند که به این نوع خودروها علاقمند بوده و از خرید این خودروها لذت می برند. لکسوس LX570 نیز به چنین پیشرانه ای مجهز شده است. این موتور 8 سیلندر خورجینی توانایی تولید نیرویی برابر با 270 kW (362 اسب بخار) را دارد. گشتاور تولید آن نیز در حدود 530 نیوتون متر اعلام شده است. بر طبق اعلام شرکت لکسوس، مدل LX570 مصرفی معادل با 14.4 لیتر سوخت در هر 10 کیلومتر سیکل ترکیبی (شهر / بزرگراه) را دارد. البته این رقم در شرایط آزمایش ما بالاتر بود و این خودرو مصرفی برابر با 18.5 لیتر در هر 100 کیلومتر را برای خود ثبت نمود. البته در هنگام رانندگی با این خودرو باید بیشتر به نحوه فشردن پدال گاز این خودرو توجه نماییم، چرا که با فشار بیش از حد بر روی آن مصرف سوخت به 20 لیتر در هر 100 کیلومتر افزایش پیدا می کند.
تویوتا لندکروزر ساهارا با استفاده از موتور دیزل 8 سیلندر خورجینی مجهز به توربوشارژ خود، توانایی تولید نیرویی معادل 268 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن برابر با 650 نیوتون متر است. شاید توانایی های آن در حد یک موتور تنفس طبیعی نباشد اما، غرش مخصوص به خود را داشته در مجموع راضی کننده است. شرکت تویوتا برای تویوتا لندکروزر ساهارا مصرف سوختی برابر با 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی را اعلام کرده است. در شرایط آزمایش ما که در حدود یک هفته به طول انجامید، این خودرو عدد 13.2 لیتر برای هر 100 کیلومتر مسافت را ثبت نمود که برای یک خودروی شاسی بلند دو دیفرانسیل در این اندازه رقم نسبتا مناسبی بحساب می آید.
رانندگی و حرکت بر روی جاده
تویوتا لندکروزر ساهارا در جاده ها بدون آنکه زیاد جلب توجه نماید، حرکت می کند. اما این مساله در مورد لکسوس LX570 صادق نبوده و این خودرو در هر مسیری که حرکت کند مورد توجه عابرین و خودرو های اطراف قرار می گیرد. ساهارا مانند تمام نمونه های دیگر تویوتا لندکروزر در سطح شهر تردد کرده و موجب حیرت همگان نمی گردد! پس اگر دوست دارید که حریم شخصی خود را حفظ نمایید، به هیچ عنوان به خرید یک لکسوس LX570 فکر نکنید!
لکسوس LX570 خودرویی است که صدای غرش موتور 8 سیلندر خورجینی عظیم الجثه آن بسیار زیاد بوده و ناخودآگاه توجه همه را به حضور خود جلب می کند. این خودرو در هنگام رانندگی مانند یک کشتی باری کند عمل کرده و ثبات مناسبی در هنگام عبور از پیچ ها نداشته و در مجموع عبارت هندلیگ در این خودرو معنی خاصی ندارد! در این خودرو و در هنگام عبور از پیچ ها یک صدای دیگر نیز به این خودرو اضافه شده و آن چیزی نیست جز صدای ناله و زوزه تایرها!
اما در مجموع رانندگی با این خودرو راحتی خاص خود را دارد. این راحتی مدیون استفاده از چرخ ها و تایرهای بزرگ بوده و این خودرو تقریبا در هر نوع سطح جاده عملکرد مناسبی دارد. البته تنظیمات مختلف سیستم تعلیق این خودرو کاربرد خاصی نداشته و تقریبا در همه سطوح مشابه عمل می نماید. برخلاف لکسوس LX570، تویوتا لندکروزر ساهارا عملکرد کند مخصوص خودروهای مجهز به موتور توربو دیزل را داشته و رفتار بسیار آرام و متینی را از خود به نمایش می گذارد. این خودرو در هنگام عبور از پیچ ها نیز آرام بوده و به آرامی آنها را پشت سر می گذارد. در مجموع رانندگی با آن در داخل شهر راحت، آرام و کم صدا است. این خودرو تجربه ای آرام برای برای تمام سرنشینان حاضر در سه ردیف صندلی خود به ارمغان آورده و به نرمی از روی ناهمواری های موجود در سطح جاده عبور می نماید. تمامی این ویژگی ها موجب آن شده که این خودرو گزینه ای ایده آل برای خانواده های پر جمعیت بحساب آید.
طراحی داخلی و کابین
طراحی داخلی نقطه ایست که مسیر این دو خودرو را به طور کلی از هم جدا می کند. تجهیزات موجود در تویوتا لندکروزر ساهارا کافی و مناسب بوده، لکسوس LX570 به هر ابزار و ادواتی که به ذهن می رسد آن هم در لوکس ترین حالت آن مجهز شده است. از جمله تجهیزاتی که نفس را در سینه حبس کرده و به طور استاندارد در لکسوس LX570 موجود است می توان به صندلی های مجهز به گرمکن در ردیف جلو، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم بصورت الکتریکی، محفظه خنک کننده خوراکی در قسمت جلو، صندلی های با قابلیت تنظیم بصورت الکتریکی در ردیف عقب، صندلی های ردیف سوم با قابلیت جمع شدن به صورت الکتریکی، در صندوق عقب با قابلیت باز و بسته شدن به صورت الکتریکی، سیستم صوتی حرفه ای Mark Levinson، صفحه نمایش بزرگ و عریض 12 اینچی و سیستم ناوبری ماهواره ای با قابلیت مشاهده وضعیت ترافیکی به صورت آنلاین اشاره کرد.
سیستم های کمکی رانندگی و ایمنی نیز بسیار پیشرفته بوده و شامل دوربین 360 درجه برای مشاهده اطراف خودرو، سنسورهای پارک در عقب و جلوی خودرو، سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده، سیستم تشخیص نقطه کور، سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت ترمزگیری خودکار، هشدار وجود ترافیک در عقب خودرو، تجهیز به ده ایربگ و کمربندهای ایمنی پیشرفته (Lap Sash Seatbelt) برای هر هشت صندلی موجود در سه ردیف صندلی های این خودرو می گردند. در مجموع کابین لکسوس LX570 بسیار لوکس تر و مجهز تر از رقیب خود است. کابین تویوتا لندکروزر ساهارا ساده تر بوده و با امکانات و تزئینات کمتر محیط نسبتا کاری را برای سرنشینان فراهم می کند. هر چند تجهیزات این خودرو هنوز هم در مقایسه با رقبا مناسب بوده و تویوتا لندکروزر ساهارا از راحتی مناسبی در کابین خود برخوردار است اما در زمینه تجمل و استفاده از مواد با کیفیت فوق العاده بالا به گرد پای لکسوس LX570 نمی رسد!
نتیجه گیری کلی
هر دو خودروی مورد بحث در این نوشته سواری نرم، راحت و بی صدایی را برای راننده و سرنشینان فراهم کرده و آن را به خودرویی مناسب برای استفاده های روزانه تبدیل می کنند. هر دوی این خودروها توانایی تامین راحتی پنج سرنشین بزرگسال را در طی مسافت های طولانی داشته و به هیچ عنوان موجب خستگی و ناراحتی آنان در داخل کابین نمی گردند. اگر قصد شما از خرید یک خودروی شاسی بلند، حرکت در مسیرهای خارج از جاده و پر پیچ و خم و خاکی است، گزینه مناسب برای شما تویوتا لندکروزر ساهارا است. اما اگر از این خودرو به عنوان وسیله برای جابجایی در داخل شهر استفاده می کنید، بهترین خودرو برای شما لکسوس LX570 خواهد بود. لکسوس با استفاده از بیشترین امکانات و تجهیزات بسیار فراتر از استانداردهای موجود رفته و خودرویی به بازار عرضه نموده که کمتر نمونه این توان رقابت با آن را دارد. هر دو این خودروها در طولانی مدت از سیستم ضمانتی و خدمات یکسان شرکت تویوتا برخوردار شده اند.
در انتها به مقایسه اجمالی این دو خودرو در این نوشته می پردازیم.
تویوتا لندکروزر لکسوس LX570
- عملکرد و مصرف سوخت 8 6
- فضای داخل کابین و راحتی 9 9
- تکنولوژی های مورد استفاده 7.5 9
- قیمت و تجهیزات 7 9
- تجربه رانندگی 7.5 5
- امتیاز کلی 7.5 7
خدا قسمت ایرانیان هم بکنه. اگر گمرک بذارد