مقایسه سه خودروی شاسی بلند سایز متوسط ؛هیوندای توسان ActiveX، کیا اسپورتیج SLi و مزدا CX-5 Maxx

فروش خودروهای شاسی بلند سایز متوسط در چند سال اخیر رشد صعودی داشته و یکی از محبوب ترین کلاس های خودرو به شمار می روند. دو نمونه از این خودروها که با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شده اند، مدل های جدید هیوندای توسان  و مزدا CX-5 هستند. اما این دو خودرو به تازگی یک رقیب جدید نیز پیدا کرده اند که جایگاه آنها را در بازار به خطر انداخته است. این رقیب، مدل جدید شرکت کیا یعنی مدل اسپورتیج است که با توجه به موفقیت مدل نسل قبلی خود و با تغییر چهره، به بازار این کلاس از خودروهای شاسی بلند سایز متوسط  وارد شده است.
این سه خودرو از لحاظ فنی و امکانات از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و قابلیت هایی نزدیک به همدیگر دارند. به همین دلیل و به منظور مقایسه این سه خودرو و انتخاب بهترین نمونه، سه مدل از مدل های با امکانات متوسط را انتخاب کردیم و سعی کردیم با بررسی بخش به بخش این سه رقیب، نمونه برتر را به شما معرفی نماییم. این سه خودرو از موتورهای پایه بنزینی استفاده کرده و سیستم انتقال قدرت آنها نیز جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته اتوماتیک بوده که نیروی تولیدی موتور را به چرخ های جلویی خودرو منتقل می نماید.حال می پردازیم به بررسی این سه رقیب یعنی هیوندایتوسانActiveX ، کیااسپورتیجSLi و مزداCX-5 Maxx.


قیمت و تجهیزات
ارزان ترین خودرو در بین این سه مدل، مدل مزدا CX-5 است. پس از مزدا CX-5، مدل هیوندای توسان قرار گرفته است. کیا اسپورتیج نسل جدید نیز گران ترین خودرو در این جمع بوده. این سه خودرو از تجهیزات مشترکی مانند صفحه نمایش 7 اینچی، سیستم صوتی مجهز به ورودی USB و سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث، سیستم کنترل سرعت، دوربین دنده عقب، چراغ های جلویی اتوماتیک استفاده کرده و هر سه مجهز به شش کیسه هوا هستند.
اما این جمع تفاوت هایی نیز دارند. دوقلوهای کره ای مجهز به رینگ های 18 اینچی آلیاژی هستند و تایر زاپاس آنها نیز سایز استاندارد اصلی استفاده شده در خودرو را دارد. اما مزدا CX-5 به رینگ های 17 اینچ مجهز شده و تایر زاپاس آن نیز ساده بوده و از سایز استاندارد کوچک تر و نازک تر است که در هنگام استفاده ظاهری نامناسب و خنده دار به آن می دهد. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج به صندلی های با روکش چرم مجهز شده اند؛ در صورتیکه مزدا CX-5 از روکش های پارچه ای برای صندلی های خود استفاده کرده است. همچنین آینه های جانبی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی را داشته که این قابلیت در مزدا CX-5 وجود ندارد.
مزدا CX-5 تنها خودرو این جمع سه نفره است که به سنسورهای پارک مجهز نشده است. کیا اسپورتیج و هیوندای توسان هر دو مجهز به این سنسورها در عقب و جلوی خودرو بوده و در این زمینه در مکانی بالاتر از مزدا CX-5 قرار می گیرند. علاوه بر اینها مزدا CX-5 تنها خودرویی است که از چراغ های مخصوص روز استفاده نمی کند. اما در عوض این خودرو تنها خودرویی بوده که از سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون استفاده از کلید و با استفاده از دکمه خاموش / روشن، استفاده می کند.
هیوندای توسان نیز از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک استفاده نکرده و این سیستم در آن به صورت دستی بوده و شیشه های عقبی نیز ساده بوده و برچسب دودی برای حفظ حریم شخصی نیز در آن وجود ندارد. همچنین برف پاک کن های آن نیز به صورت دستی بوده و بر خلاف دو خودروی دیگر از سیستم ناوبری ماهواره ای نیز پشتیبانی نمی نماید. اما هیوندای توسان تنها مدلی از بین این جمع بوده که قابلیت پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto را دارد. البته این قابلیت به صورت یک گزینه انتخابی (آپشن) از نیمه دوم سال 2016 میلادی بر روی کیا اسپورتیج نیز نصب می گردد. کیا اسپورتیج به عنوان جدیدترین و تازه ترین عضو این جمع سه نفره، تقریبا هیچ کمبودی در تجهیزات ندارد. تنها نقطه ضعف آن همانطور که در بالا اشاره شد، نبود سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بوسیله دکمه و بدون نیاز به کلید است. این خودرو همچنین تنها خودرویی است که به آینه عقبی با نور تنظیم شونده خودکار مجهز شده است.
اما تمامی این امکانات موجب این نخواهد شد که کیا اسپورتیج را برنده مسابقه در این بخش بدانیم. اول اینکه این خودرو از دو خودروی دیگر گران تر بوده و مساله دوم هم این است که مزدا CX-5 مورد تست در این رقابت به یک پکیج تقویتی 922 دلاری (معادل 3.6 میلیون تومان) امنیتی مجهز شده که قابلیت هایی مانند سیستم تشخیص نقطه کور ، سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو و سیستم ترمز هوشمند خودکار در سرعت های پایین را به آن اضافه کرده است.عدم وجود سامانه راهیابی ماهواره در هیوندای توسان یک نقص بزرگ بوده و باعث نا امیدی ما شد. اما این مساله برای عده ای از خریداران مهم نبوده و نبود آن برای آنها یک نقطه ضعف اساسی بشمار نمی رود.




طراحی داخلی و کابین
هر سه این خودروها کابین مناسبی را برای یک خودروی SUV خانوادگی تدارک دیده اند. فضای موجود در کابین هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و مزدا CX-5 زیاد بوده و سرنشینان مشکلی بابت قرار گرفتن در خودرو ندارند. هر پنچ سرنشین بالغ نیز در این خودرو از راحتی کامل برخوردار بوده و فضای حمل بار نیز برای آنها کافی بنظر می رسد. محل قرارگیری صندلی راننده هم به گونه ای بوده که با توجه به ارتفاع نسبتا بالاتر آن نسبت به خودروهای هاچ بک (Hatchback) دید خوبی از جلو خودرو را به راننده و سرنشینان می دهد.
همچنین در هر سه این خودروها فضای مناسبی در زیر سیستم صوتی برای قرار دادن اجزای کوچک وجود داشته و یک ورودی USB و یک خروجی برق 12 ولت (دو خروجی در کیا اسپورتیج) نیز در این مکان تعبیه شده است. جیب های موجود بر روی درها نیز ظرفیت مناسبی داشته و گیره نگهدارنده عینک آفتابی نیز در این خودرو وجود دارد. با توجه به موقعیت غربیلک فرمان و صندلی، احساس راحتی را در هنگام رانندگی برای راننده به همراه دارد. در بین این خودرو ظاهر کابین مزدا CX-5 مدرن تر از همه بوده و از هر دو رقیب خود لوکس تر است. غربیلک فرمان این خودرو نیز با چرم با کیفیت مناسبی پوشیده شده و همراه با کلیدهای لمسی کنترلی و لبه های نقره ای رنگ، نشانگرهای خوش آب و رنگ و ترمز الکتریکی پارک، نمایی لوکس تر و گران تر از آنچه هست را به نمایش می گذارد.
علاوه بر این مسائل وجود کنترل کننده پیج مانند MZD موجود در این خودرو، کنترل کاملی را از سیستم چند رسانه ای و کنترلی این خودرو را در عین سادگی و راحتی در اختیار راننده قرار می دهد و موجب شده که ساده ترین کاربری را در بین این سه خودرو داشته باشد. اما روکش صندلی ها کیفیت مناسبی نداشته و ارزان تر از دو خودروی دیگر است. این یکی از نقاط ضعف بزرگ این مدل است.
در خصوص کیا اسپورتیج باید گفت که این خودرو از ابتدا تا انتها تحت تاثیر فرم طراحی شرکت آلمانی پورشه (Porsche) قرار دارد. به عنوان مثال خروجی ها هوای عمودی این خودرو بسیار شبیه به خروجی های هوای مدل کاین (Cayenne) طراحی شده است. در واقع کیا اسپورتیج جدید یک کابین فوق العاده را در قیاس با قیمت پرداختی خود به راننده و سرنشینان ارائه می کند. چرم سیاه رنگ روکش صندلی ها کیفیت بسیار خوبی داشته و صندلی به صورت الکتریکی به اطراف حرکت می کند. به غیر از استفاده از پلاستیک سخت ارزان قیمت در برخی از ادوات کابین کیا اسپورتیج نسل جدید، مابین این خودرو و ابزار و ادوات کنترلی بسیار خوب و بجا طراحی شده و از همتای خود هیوندای توسان برتر است.
از دیگر نکاتی که در مورد کیا اسپورتیج قابل ذکر است می توان به حاشیه نقره ای رنگ کلید های موجود بر روی در سمت راننده، غربیلک فرمان اسپرت و زیبا، نمایشگر 7 اینچی با کیفیت بالا و چیدمان زیبای داشبورد اشاره کرد. یکی دیگر از نکات جالب در مورد این خودرو این مطلب است که شیشه های این خودرو در عرض تنها 1.9 ثانیه بطور کامل پایین می آیند که از این لحاظ سریع ترین در بین این جمع است. در مقایسه با کیا اسپورتیج، هیوندای توسان اندکی رنگ پریده بنظر می رسد! امکانات آن کمتر از آن بوده و با وجود اینکه سیستم چند رسانه این خودرو از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می کند. البته نرم افزار Apple Maps به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای سیستم ناوبری ماهواره ای نبوده و نبود این سامانه در این خودرو بسیار محسوس و آشکار است.
در مورد امکانات موجود برای ردیف دوم صندلی ها، برنده مطلق کیا اسپورتیج است. این خودرو در بین این جمع سه نفره، تنها نمونه ای است که مجهز به خروجی های سیستم تهویه برای صندلی های ردیف دوم است. این خودرو علاوه بر خروجی سیستم تهویه مطبوع، مجهز به پورت USB نیز برای سرنشینان عقب شده است و این امکان را به سرنشینان می دهد که با استفاده از آن به شارژ دستگاه هایی مانند گوشی های تلفن همراه هوشمند و یا تبلت ها بپردازند. این خودرو با وجود اینکه از شیشه های جانبی ردیف سوم استفاده نمی کند اما دید مناسبی را برای سرنشینان ردیف عقب فراهم می نماید.
هر سه خودرو حاضر در این رقابت از اتصالات با استاندارد ISOFIX  برای نصب صندلی های کودک استفاده می کنند. فضای موجود برای سرنشینان عقب نیز تقریبا در هر سه این خودروها برابر و مناسب است. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج با فاصله دو محور 2670 میلی متر کوتاه تر از مزدا CX-5  هستند و با وجود اینکه مزدا CX-5 از دو دوقلوی کره ای بلند تر و کشیده تر است اما پهنای هر سه خودرو تقریبا برابر است.
در زمینه فضای موجود برای حمل چمدان ها و بار برنده رقابت هیوندای توسان است. این خودرو فضایی برابر با 488 لیتر را برای صندوق عقب درنظر گرفته که با خم کردن صندلی های ردیف عقبی به 1478 لیتر افزایش پیدا می کند. کیا اسپورتیج در مکان دوم قرار گرفته و فضایی معادل 466 لیتر در حالت عادی و 1455 لیتر را در حالت صندلی های خم شده در اختیار سرنشینان قرار می دهد. مزدا کوچک ترین صندوق عقب در حالت عادی را داشته که حجمی در حدود 403 لیتر را دارد. البته این حجم کم در صورت خم کردن صندلی های عقب به فضای مناسب 1560 لیتر افزایش پیدا می کند. در این زمینه، کیا اسپورتیج و مزدا CX-5 برنده های نهایی هستند. کیا اسپورتیج بهترین صندلی های ردیف دوم را دارد. بهترین سیستم صوتی نیز متعلق به مزدا CX-5 بوده و نقطه ضعف آن نبود روکش ها صندلی مجهز به چرم است.




موتور و پیشرانه
هر سه این خودروها به موتورهای 4 سیلندر 2 لیتری مجهز شده اند. نیروی تولیدی نیز توسط گیربکس ها 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی این سه خودرو منتقل  می گردد. اگر شما به خودرویی دو دیفرانسیل علاقه داشته باشید، مزدا این قابلیت را در کنار یک موتور 2.5 لیتری در اختیار شما قرار خواهد داد. این قابلیت در هیوندای توسان و کیا اسپورتیج نیز در مدل های بالاتر و پیشرانه های متفاوت وجود دارد.
در تست های ما هیوندای توسان توانایی تولید نیرویی معادل برابر با 162 اسب بخار در دور موتور 6300 RPM را دارد. گشتاور تولیدی آن نیز با این موتور برابر با 203 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4700 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد. این خودرو با این توانایی ها بالاتر از مزدا CX-5 قرار می گیرد که توانایی تولید 153 اسب بخار در دور موتور 6000 RPM و گشتاور تولیدی 200 نیوتون متر در دور موتور 4000 RPM را دارد. رتبه آخر هم به کیا اسپورتیج می رسد که موتور آن نیرویی معادل با 153 اسب بخار در دور موتور 6200 RPM و گشتاور 192 نیوتون متر در دور موتور 4000 RPM را تولید می نماید.
مزدا CX-5 کم مصرف ترین خودروی این جمع است. این خودرو مصرفی در حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی (شهر/بزرگراه) دارد و عملکرد آن در مقابل مصرف سوخت 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دوقلوهای کره ای بهتر ارزیابی می گردد. همه این خودروها هم از بنزین نسبتا ارزان 91 RON استفاده می کنند. در زمینه سرعت و شتاب باید بگوییم که هیچدام از خودروهای مزدا CX-5، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، خودروهای سریع و پرشتابی نبوده و بیشتر مناسب گشت و گذار در مسیرهای شهری هستند. سنگین ترین در این جمع کیا اسپورتیج است که وزنی برابر با 1606 کیلوگرم دارد. هیوندای توسان از کیا اسپورتیج سبک تر بوده و وزرنی در حدود 1584 کیلوگرم دارد. سبک وزن ترین هم مزدا CX-5 بوده که وزن آن برابر با 1491 کیلوگرم اعلام شده است.
هر سه این خودروها برای استفاده بهتر از قدرت موتور خود به یک مدل راننده اسپرت نیز مجهز شده اند. با قرار دادن خودرو در این حالت، فشار گاز بیشتر شده و دنده در بیشترین دور ممکن تعویض می گردند. این قابلیت در مورد مزدا CX-5 بهتر عمل کرده و این خودرو را به سریع ترین مدل در بین این سه خودرو تبدیل کرده است. البته این به این معنی نیست که کیا اسپورتیج و هیوندای توسان عملکرد نامناسبی دارند. این دو خودروی کره ای نیز عملکرد قابل قبولی نسبت به پیشرانه و کلاس بدنه خود دارند. بر اساس زمان گیری های انجام شده زمان رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در هر سه این خودروها بین 10.5 تا 11 ثانیه بود.




سواری و فرمان پذیری
تا به اینجای کار در بیشتر قسمت ها برتری از آن کیا اسپورتیج و مزدا CX-5 بود. اما بخش سواری و هندلینگ قسمتی است که هیوندای توسان ستاره آن است. سواری و نرمی حرکت هیوندای توسان در حد عالی است. این خودرو به آرامی از روی پستی و بلندی های جاده عبور کرده و هیچ ضربه و تکانی را به کابین منتقل نمی کند. این خودرو در این زمینه از بسیاری از خودروهای لوکس شاسی بلند اروپایی نیز بهتر بوده و کمتر خودرویی توانایی رقابت با آن را در این زمینه دارد. کیا اسپورتیج نسبت به هیوندای توسان از سواری خشک تری برخوردار است. هردو آنها هم از رینگ های آلیاژی 18 اینچ استفاده می کنند.  اما در مجموع عملکرد کیا اسپورتیج نیز با اینکه اندکی حس اسپرت بودن را به سرنشینان منتقل می کند، مناسب بوده و بالاتر از حد متوسط ارزیابی می گردد.
مزدا CX-5 در این بخش سواری خشن تر و اسپرت تری را دارد و صدای ورودی به کابین آن نسبت به رقبای خود بیشتر است. اما در مجموع سواری هر سه خودرو برای این کلاس بدنه مناسب و قابل بوده و حس راحتی مناسبی در حین رانندگی برای راننده و سرنشینان وجود دارد و هر سه خودرو بالاتر از میانگین ارزیابی می گردند. همانطور که در ابتدا اشاره شد، برنده این بخش از رقابت بدون شک هیوندای توسان بوده که توانایی های آن در زمینه راحتی رانندگی آن را بالاتر از دو رقیب خود قرار می دهد.




رانندگی در طولانی مدت و خدمات پس از فروش
در زمینه خدمات پس از فروش برنده نهایی کیا اسپورتیج است. این برتری تنها محدود به این جمع سه نفره نشده و هیچ خودروساز دیگری در جهان توان رقابت با سیستم خدمات پس از فروش و ضمانتنامه های آن را ندارد. این شرکت خودروهای خود را به مدت 7 سال بدون محدودیت مسافت پیموده شده تحت پوشش ضمانتنامه خود قرار می دهد. این سیستم ضمانتی قابلیت تبدیل به گارانتی 7 ساله و یا 105.000 کیلومتری را نیز داشته که در دل آن 7 سرویس دوره ای رایگان نیز قرار می گیرد. هیوندای هم سرویس خدمات پس از فروش مناسبی را داشته و خودروی خود را به مدت 5 سال بدون محدودیت مسافت پیموده شده تحت پوشش ضمانتنامه قرار داده است. مزدا CX-5 در این بخش با داشتن ضمانتنامه سه ساله بدون محدودیت مسافت پیموده شده در مقام آخر قرار می گیرد.

برنده نهایی
اگر هدف شما خرید یک خودرو شاسی بلند سایز متوسط با قیمتی در حدود 26.000 دلار (معادل 100 میلیون تومان) باشید، هیچ خودرویی غیر از این سه رقیب مناسب شما نخواهد بود. هر سه این خودروها در کنار قابلیت های فنی مناسب ظاهر زیبا و مدرنی داشته و از کابین مجهزی نیز سود می برند. هیوندای توسان Active X سواری رویایی را به شما ارائه می نماید. کابین آن نیز بزرگ و جادار بوده و طراحی خارجی آن نیز مدرن و زیبا است. اما در خصوص ابزار و تجهیزات بعد از کیا اسپورتیج قرار می گیرد. مزدا CX-5 مناسب ترین کابین را داشته و سیستم صوتی و رابط کاربری آن مناسب تر از رقبای خود است. این خودرو همچنین اسپرت ترین نمونه در این جمع بوده و بزرگترین فضای بار را نیز در مقایسه با رقبای خود به سرنشینان ارائه می نماید. با توجه به قیمت نزدیک، خرید هر کدام از این سه خودرو کاری عاقلانه و منطقی بوده اما به نظر ما و با توجه به نتایج کسب شده در بخش های مختلف خودروی برنده کیا اسپورتیج SLi نسل جدید خواهد بود که رقابت بسیار نزدیکی را با مزدا CX-5 داشت.

در انتها نظر شما را به نمرات کسب شده این سه خودرو در بخش های مختلف جلب می کنیم.

                                                           کیا اسپورتیج       مزدا CX-5           هیوندای توسان

  • امتیاز کلی                                              8.5                    8.5                    8
  • عملکرد و مصرف سوخت                          7                      7.5                    7
  • فضای کابین و راحتی                              8.5                     8                      7.5
  • تکنولوژی                                               8.5                    8.5                     8
  • قیمت و ویژگی ها                                  8.5                     8                       7.5
  • سواری و هندلینگ                                  8.5                      8                       8