رده‌ی شاسی بلندهای متوسط لوکس یکی از شلوغ ترین بخش های بازار است. در این کلاس تقریبا تمام خودروسازهای مطرح دنیا حضور دارند و رقابت بسیار سنگینی هم بین آن‌ها در جریان است. این کلاس در واقع تمام چیزهایی را یک خانواده نیاز دارد در کنار هم دارد. فضای کافی برای سرنشینان، امکانات رفاهی و ایمنی بالا، صندوق بار بزرگ، توانایی‌های آفرود مناسب، دید مناسب به اطراف و البته قیمت مناسب. البته قیمت این کلاس به نسبت کلاس بالاتر یعنی شاسی بلند‌های بزرگ لوکس مناسب است. 
ب ام و اکس ۵، مرسدس بنز جی ال ای، آئودی کیو ۷، لکسوس آر اکس و جی اکس، لند روور رنج روور ولار، جگوار اف پیس، مازراتی لوانته و البته پورشه کاین مهم ترین خودروهای این کلاس هستند. در این میان باید بگوییم که ب ام و اکس ۵ و مرسدس بنز ام کلاس (جی ال ایی) مهم ترین و قدیمی ترین خودروهای این کلاس هستند که از فروش بسیار بالایی هم برخوردارند.

مرسدس ام کلاس

مرسدس ام کلاس یکی از قدیمی ترین خودروهای کلاس اس یو وی متوسط لوکس است چرا که از سال ۱۹۹۷ بر روی خط تولید قرار داشته است. البته باید بگوییم که خودروهای مرسدس بنز در این کلاس تا سال ۲۰۱۵ با نام ام ال به تولید رسیدند و پس از آن مرسدس نام گذاری اس یو وی‌های خود را تغییر داد و این کلاس به جی ال ایی تغییر نام داد. بر اساس نا گذاری جدید نام تمام مدل‌های شاسی بلند مرسدس بنز با دو حرف جی و ال شروع می‌شوند و حرف بعدی نشان دهنده‌ی سایز آن‌هاست. جی ال ای، جی ال بی (هنوز به مرحله‌ی تولید نهایی نرسیده است)، جی ال سی، جی ال ایی، و جی ال اس شاسی بلندهای مرسدس بنز هستند. البته نسخه‌های کوپه‌ی جی ال سی و جی ال ایی هم در سبد محصولات مرسدس قرار دارند و جز این‌ها اس یو وی جی کلاس و اس یو وی برقی ایی کیو سی هم در لیست بلند بالای اس یو وی های مرسدس بنز قرار دارند. ام کلاس یکی از پر فروش ترین کلاس‌های مرسدس بنز بوده است و مرسدس موفق شده است تا در طول حدود دو دهه‌ی گذشته بیش از ۲ میلیون درستگاه از این خودرو را به فروش برساند. 
نسل جدید جی ال ایی که نسل چهارم کلاس ام حساب می‌شود، در سال ۲۰۱۹ جایگزین نسل پیشین آن شد که حدود ۷ سال بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹ بر روی خط تولید قرار داشت. در واقع این تغییر نسل کمی دیر هم اتفاق افتاد چرا که ظاهر نسل پیشین جی ال ایی در مقابل رقبای تا دندان مسلحی همچون پورشه کاین و ب ام و اکس ۵ کاملا قدیمی شده بود و از نظر امکانات هم در مقابل این خودروهای جدید حرفی برای گفتن نداشت. 
نسل چهارم ام کلاس که با کد دابلیو ۱۶۷ شناخته می‌وشد بر اساس یک پلتفرم کاملا جدید به نام ام اچ ای (Modular High Architecture) شکل گرفته است که نوید بخش یک خودرو کاملا جدید است. 

طراحی

طراحی جی ال ایی جدید با همان زبانی صورت گرفته است که طراحی خودروهایی همچون آ ام گ جی تی چهار در و یا سی ال اس جدید از آن استفاده می‌کنند و خوشبختانه این خودرو هیچ شباهتی به اولین خودروی الکتریکی مرسدس بنز، شاسی بلند ایی کیو سی، ندارد. طراحی این خودرو شیک تر، با شکوه تر و ساده تر از نسل پیشین آن است و با این که از نظر ظاهری کمی پایین تر از ب ام اکس ۵ و یا آئودی کیو ۸ قرار می‌گیرد باز هم می‌توانیم این طور بگوییم که یک مرسدس بنز تمام عیار است و اگر از نظر طراحی بدنه‌ بهترین نیست از نظر طراحی داخلی می‌تواند بهترین به حساب بیاید. طراحی داخلی جی ال ایی جدید بی شباهت به طراحی داخلی جی ال بی، کانست تازه رونمایی شده‌ی مرسدس، نیست.

طراحی خارجی

نمای جلویی این خودرو بیش از هر مرسدس بنز دیگری به خودرو آ ام گ چهار در کوپه شباهت دارد. این طور به نظر می‌رسد که طراحان این خودرو کمی آ ام گ چهار در را حجیم و قد بلند کرده‌اند و به این خودرو رسیده‌اند که البته این موضوع خبر خوبی محسوب می‌شود چرا که آ ام گ چهار در به معنای کلمه خودروی با عظمتی است. در این نما بیش از هر چیز لوگوی بسیار بزرگ مرسدس بنز در قسمت میانی ورودی هوای اصلی جلب توجه می‌کند. این لوگوی دو بعدی بسیار بزرگ این امکان را به طراحان داده است تا تمام سنسور‌ها و دوربین این خودرو را پشت آن جای دهند تا نمای جلویی این خودرو ساده و خلوت باشد و با انواع اقسام نقاط سیاه و سنسورها پوشیده نشود. درست مانند مرسدس بنزهای جدید این خودرو هم چراغ مه شکن جداگانه ندارد و در قسمتا پایین ورودی هوای اصلی فقط یک ورودی هوای دیگر قرار دارد و باعث شیک تر شدن این نما شده است. یکی دیگر از نکات بسیار جذاب این نما شبکه‌ی ورودی هوای اصلی این خودرو است که یک سری نقاط براق هستند که حول لوگوی مرسدس بنز آرایش پیدا کرده‌اند که جلوه‌ی بسیار خوبی را به این نما بخشیده‌اند.

نمای جانبی این مرسدس بنز با شکوه بسیار ساده است. در این نما خبری از حجم‌ها و خطوط اغراق آمیز شاسی بلندهای ژاپنی نیست و همه چیز در کمال سادگی و شکوه اتفاق می‌افتد. این نما به لطف خطوط نرم وساده‌اش بسیار با شکوه و کشیده به نظر می‌رسد.

شاید نمای عقب این خودرو بیشترین تغییر و بهبود را نسبت به نسل قبل داشته باشد. در این نما به خوبی شانه‌های عضلانی و خوش فرم خودرو مشخص هستند و به بیننده اعلام می‌کنند که با چه خودرویی طرف هستند. چراغ‌های این خوردو به نسبت نسل پیش ساده تر و کوچک تر شده‌اند و خوشبختانه مانند بسیاری از خودروها با یک نوار ال ای دی به یکدیگر متصل نیستند. در قسمت پایینی این نما هم یک نوار کرومی بسیار پهن و بزرگ وجود دارد که نقش دیفیوزر را بازی می‌کند و اگزوزهای دوگانه‌ی خودرو را هم در خود جای داده‌اند.
مرسدس بنز جی ال ایی ۲۰۲۰ در کل بسیار ساده شیک و با شکوه است. طراحی این خودرو به نسبت نسل پیش پیشرفت قابل توجهی کرده است و حالا این اس یو وی یک خودروی جذاب است.

طراحی داخلی

اتاق مرسدس بنز ها هواره از نقاط قوت آن‌ها بوده است. اتاق جی ال ایی جدید بسیار با کیفیت زیبا و خوش ساخت است. این اتاق که در ساخت آن از بهترین مواد اولیه استفاده شده است از زبان طراحی نسل جدید اتاق‌های مرسدس بنز استفاده کرده است که حالا ساده تر و شیک تر است. مثل همیشه سیستم سرگرمی و اطلاعاتی و صفحه نمایش پشت فرمان خودرو در یک پنل بسیار بزرگ قرار گرفته‌اند. سیستم سرگرمی و اطلاعاتی و صفحه نمایش پشت فرمان این خودرو بی شک بهترین در صنعت خودروسازی هستند و از نظر امکانات و راحتی استفاده هیچ رقیبی ندارند. به عنوان مثال برای استفاده از سیستم سرگرمی و اطلاعاتی ایت خودرو سه روش وجود دارد، لمس کردن خود صفحه نمایش، استفاده از پد لمسی در کنسول میانی و استفاده از پد لمسی بر روی فرمان. این سیستم همچنین به یک دستیار صوتی هم مجهز است که عملکردی مشابه الکسا دارد. از نظر رابط کاربری این سیستم به قدری خوب عمل می‌کند که عملکرد و روان بودن آن با نسخه‌هایی از آی او اس و اندروید قابل قیاس است.

این اتاق برای تمام سرنشینان بسیار جادار و راحت است و همچنین به دلیل پنجره‌های بزرگ و سانروف پانورامای بسیار بزرگ، بسیار دلباز حس می‌شود. صندوق بار این خودرو هم در نوع خود فضای کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. یکی از نکات جالب این خودرو امکان سفارش آن با سه ردیف صندلی است که کمتر در رقبای آن این امکان وجود دارد.

قوای فنی

نسخه‌های آ ام گ هنوز برای این خودرو قابل سفارش نیستند. نسخه‌ی پایه‌ که جی ال ایی ۳۵۰ نام دارد به یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی توربو مجهز است که می‌تواند ۲۵۵ اسب بخار نیرو و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت این نسخه‌ ۷.۱ ثانیه است.
پس از این مدل به نسخه‌ی ۶ سیلندر می‌رسیم که تنها ۷ هزار دلار در قیمت با نسخه‌ی ۴ سیلندر تفاوت دارد. مدل جی ال ایی ۴۵۰ به یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی توربو مجهز است که توانایی تولید ۳۶۲ اسب بخار نیرو و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را هم دارد. مدل ۴۵۰ همچنین به سیستم برق پیشرفته‌ی ۴۸ ولتی مرسدس بنز هم مجهز است. این سیستم برق پر قدرت برای به حرکت درآوردن توربوشارژر در دورهای پایین و همچنین به کار انداختن سیستم تعلیق پیشرفته‌ی مرسدس بنز استفاده می‌شود. البته این سیستم ۴۸ ولتی کاربردهای فراوان دیگری هم دارد که از حوصله‌ی این مقاله خارج است. شتاب ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت این نسخه‌ی ۲.۲ تنی به لطف موتور قوی تر و سیستم برق ۴۸ ولتی تنها ۵.۵ ثانیه است که ارتقای چشم گیری نسبت به نسخه‌ی ۴ سیلندر محسوب می‌شود.

در نسخه‌ی ۴۵۰، جی ال ایی به سیستم تعلیق پیشرفته‌ی مرسدس بنز، ایی ای بی سی (E-Active Body Control)، مجهز است. این سیستم ترکیبی از فنرهای هوایی و دمپر‌های الکترو هیدرولیکی است. در این سیستم دمپر هر چرخ پمپ هیدرولیک جداگانه‌ی خود را دارد و این موضوع به همراه سیستم برق ۴۸ ولتی که توانایی کنترل دقیق هر دمپر را به صورت جداگانه دارد، توانسته است برای این مرسدس بنز سیستم تعلیقی در حد مدل‌های پرچمدار مک لارن را بوجود بیاورد. به صورت ساده باید بگوییم که سیستم تعلیق جدید مرسدس بنز یکی از بهترین‌ها در تمام صنعت خودروسازی است که سخت است که تصور کنیم سیستم‌های تعلیق دیگر بتوانند با این سیستم بینظیر رقابت کنند. عملکرد این سیستم به همراه سیستم گشتاور متغیر در دنده‌های پایین فوق العاده است و تحت هر شریطی می‌تواند سرنشینان در آرامش مطلق قرار دهد و خودرو را از شن، گل و سوطح ناهموار نجات دهد.
هر دو نسخه‌ی این خودرو از جعبه دنده‌ی ۹ سرعته‌ی جی ترونیک مرسدس بنز استفاده می‌کنند و هر دو خودرو به سیستم چهار چرخ متحرک بسیار عالی ۴ ماتیک مرسدس بنز مجهز هستند. 
سواری این خودرو، بویژه نسخه‌ی ۴۵۰، تحت هر شرایطی بی نظیر است. این خودرو ساخته شده است برای رانندگی در تمامی شرایط و بدون اغراق باید بگوییم که به راحتی از پس تمامی شرایط بر می‌آید. حداکثر توانایی کشش بار جی ال ایی جدید برای هر دو مدل ۳.۵ تن است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو هم بین ۱۳ تا ۱۳.۵ لیتر در هد ۱۰۰ کیلومتر است که با توجه به وزن و قدرت پیشرانه‌ی این خودرو آن چنان عجیب نیست.

کلام آخر

در گذشته‌های نه چندان دور گفته می‌شد که مرسدس بنز بهترین خودروها را در جهان می‌سازد. شاید این موضوع در سال‌های اخیر چندان درست نبود اما حالا به لطف برخی مدل‌های جدید مرسدس بنز مانند آ ام گ چهار در کوپه و یا مرسدس اس کلاس که البته همواره در کلاس خود بهترین بوده است و همین خودرو، جی ال ایی ۲۰۲۰، شاید بتوانیم یک بار دیگر بگوییم که مرسدس بنز در حال ساختن بهترین خودروهای جهان است. مرسدس جی ال ایی جدید چابک ترین و سریع ترین خودروی موجود در کلاس خود نیست اما اگر نیازهای افرادی که به صورت معمول اقدام به خرید این خودرو می‌کنند را در نظر بگیریم و عملکرد کلی خودرو را در نظر داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که جی ال ایی جدید بهترین خودرو در کلاس خود است و به همین دلیل که به زودی خیابان‌های آمریکا پر می‌شود از رانندگانی که در آرامش مطلق پشت جی ال ایی جدید خود در حال رانندگی هستند.
قیمت نسخه‌ی پایه‌ی این خودرو، جی ال ایی ۳۵۰، از ۵۶ هزار دلار شروع می‌شود و این قیمت برای گران ترین نسخه، جی ال ایی ۴۵۰، از ۶۱ هزار دلار شروع می‌شود. البته باید در نظر داشته باشیم که نسخه‌های آ ام گ که به احتمال زیاد جی ال ایی ۴۳، جی ال ایی ۶۳ و جی ال ایی ۶۳ اس هستند هنوز معرفی نشده‌‌اند. قطعا این نسخه‌های اسپرت با پیشرانه‌های قوی تر ۶ سیلندر و البته پیشرانه‌ی ۸ سیلندر عملکرد اسپرت تری به نسبت جی ال ایی ۴۵۰ خواهند داشت و می‌توانند در مقابل خودروهایی همچون کاین توربو اس و ب ام اکس ۵ ام رقابت کنند.