مقایسه BMW X1 sDrive 20i و سوبارو فورستر XT Premium

در این نوشته دو خودروی شاسی بلندبی ام دبلیو xdrive 20i  و سوبارو فورستر (Subaru Forester XT Premium) را انتخاب کرده و با به چالش کشیدن این دو خودرو، به بررسی بخش به بخش و دقیق این دو نمونه می پردازیم. این دو خودرو شباهت های زیادی به همدیگر داشته و در مدل پایه تنها مقدار کمی اختلاف قیمت دارند. ب ام و X1 sDrive 20 در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند سایز کوچک قرار داشته و سوبارو فورستر به کلاس خودروهای شاسی بلند سایز متوسط تعلق دارد. البته جای هیچ نگرانی نیست، چرا که با وجود کوچک تر بودن سایز ب ام و X1، کابین این خودرو از طراحی بسیار مناسبی برخوردار بوده و فضای زیادی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد.



قیمت 
سوبارو فورستر XT Premium با احتساب هزینه های اضافی مانند بیمه نامه، مالیات و هزینه های متفرقه دولتی به بازار عرضه می شود و تقریبا هر نوع امکانات رفاهی و امنیتی را بطور استاندارد و در مدل پایه دارد. خودرو مورد آزمایش ما به هیچ گزینه اضافی سفارشی (آپشن) مجهز نشده است. این مدل پایه از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری استفاده می کند. با توجه به اینکه این مدل، مدل استاندارد و پایه این خودرو بوده، از امکانات اضافی بهره مند نیست. پیشنهاد ما در این خودرو انتخاب مدل 2.5 لیتری مدل is بوده 
با پرداخت مبلغ اضافه ای نسبت به مبلغ پرداختی برای سوبارو فورستر XT Premium، می توانید این مدل راحت و زیبای ب ام دبلیو X1 sDrive 20i را خریداری نمایید. همانطور که در بخش بعدی گفته خواهد شد، این مسابقه رقابتی است بین یک خودروی ژاپنی مجهز به ویژگی ها و امکانات بیشتر و با قیمت کمتر و یک خودروی اروپایی گرانقیمت تر ولی مشهور تر و شناخته شده تر.



ویژگی 
به عنوان گران ترین نمونه سوبارو فورستر، مدل XT Premium مجهز به امکانات و ویژگی ها مختلف و نسبتا زیادی شده است. از نمونه های این امکانات و تجهیزات می توان به قابلیت انتخاب سه سبک مختلف رانندگی (Driving Mode)، سیستم Subaru EyeSight (سیستم کمکی رانندگی برای جلوگیری از برخورد و تصادف در جلوی خودرو)، رینگ های آلیاژی 18 اینچی، تایر زاپاس هماهنگ با تایرها و رینگ های اصلی، چراغ های روشنایی در روز مجهز به لامپ های LED، چراغ های جلوی اتوماتیک، پوشش های چرمی با استفاده از حاشیه های نقطه نقطه ای، صندلی راننده الکتریکی با قابلیت تنظیم در هشت جهت مختلف، صندلی های مجهز به گرمکن برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ناوبری ماهواره ای (GPS) و صفحه نمایش 7 اینچی لمسی اشاره نمود.
ب ام و X1 sDrive 20i اگرچه از امکانات استانداردی مانند سوبارو فورستر XT Premium استفاده نمی کند اما هنوز حرف های زیادی برای گفتن در این زمینه داشته و از امکانات و تحهیزات مناسبی برخوردار شده است. از جمله این امکانات می توان به چراغ های جلویی و عقبی اتوماتیک، سیستم کمکی راننده، چراغ های جلو با قابلیت نور بالای اتوماتیک و مجهز به لامپ های LED، سیستم ناوبری ماهواره ای (GPS)، سیستم کمکی پارک کردن، سیستم کنترل عملکرد خودرو، دوربین دنده عقب و مکان های باربند با روکش براق اشاره نمود. ب ام و X1 همچنین به خروجی های سیستم تهویه مطبوع در ردیف دوم صندلی ها نیز مجهز شده که این قابلیت در سوبارو فورستر XT Premium وجود ندارد. از دیگر امکانات موجود برای این خودرو می توان به سفارش رنگ متالیک، سقف پانوراما شیشه ای و یک سیستم رادیوی با کیفیت بالا (DAB+)  اشاره کرد.



موتور و سیستم انتقال قدرت
سوبارو فورستر XT Premium به یک موتور 4 سیلندر خطی باکسر (Boxer) DOHC مجهز شده است. این موتور با استفاده از بنزین درجه 95RON Pulp کار می کند. نیروی تولیدی توسط این موتور برابر با 177 کیلو وات (237 اسب بخار) بوده که در دور 5.600 RPM حاصل شده و گشتاور تولید آن نیز معادل 350 نیوتون متر بوده که در بازه دور موتورهای 2400 RPM تا 3600 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد. این موتور سوبارو فورستر XT Premium را در عرض 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رساند. حجم باک این خودرو نیز 60 لیتر بوده و مصرف آن در سیکل ترکیبی (شهر/بزرگراه) معادل 8.5 لیتر اعلام شده است. این خودرو در طول تست ما و طی مسیرهایی به مسافت 300 کیلومتر رقم بالاتری را نشان داد و مصرف آن در حدود 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر بود. گیربکس این خودرو هم از نوع CVT بوده و هشت مدل ضریب دنده را برای این سیستم به ارمغان می آورد. البته این سیستم انتقال قدرت نتوانست نظر مساعد ما را بدست آورده و کارایی های لازم را به راننده و خودرو ارائه نمی دهد.
پیشرانه ب ام و X1 sDrive 20i، از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر استفاده می کند. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 189 اسب بخار را در دور موتور 5000 RPM داشته و گشتاور تولیدی آن نیز که در دور موتورهای 1260 RPM تا 4200 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد معادل 280 نیوتون متر است. این پیشرانه ب ام و X1 را در عرض 7.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رساند. این پیشرانه از بنزین درجه 91RON ULP به عنوان سوخت استفاده می نماید. مصرف سوخت اعلام شده برای این خودرو 5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی است. اما این خودرو در طول مسیر 300 کیلومتری آزمون ما عدد 7.8 را نشان داد که به مراتب از مصرف سوخت سوبارو فورستر XT Premium پایین تر است. موتور 1998 سی سی این خودرو از یک سیستم انتقال قدرت هشت سرعته اتوماتیک برای انتقال نیرو به چرخ ها استفاده می کند که برای این خودرو گیربکس مناسبی بود و بر خلاف سوبارو فورستر XT Premium توانست نظر مثبت ما را به خود جلب نماید. در مجموع سواری ب ام و X1 sDrive 20i بدون توجه به مسیر حرکت و سرعت، نرم بوده و احساس آرامش بیشتری نسبت به رقیب خود را به راننده و سرنشینان انتقال می دهد.



ابعاد و کابین خودرو
ب ام و X1 ، 4439 میلی متر طول، 1821 میلی متر عرض و 1598 میلی متر ارتفاع داشته و اندکی کوچک تر از رقیب خود است. سوبارو فورستر XT Premium 4595 میلی متر طول، 1795 میلی متر عرض و 1735 میلی متر ارتفاع داشته و در مجموع بزرگ تر ب ام و X1 sDrive 20i است. فاصله کف ب ام و X1 sDrive 20i با زمین نیز 183 میلی متر بوده در صورتیکه سوبارو فورستر XT Premium فاصله بیشتری با زمین داشته این عدد در آن به رقم 220 میلی متر می رسد که در عبور از موانع توانایی بیشتری را به خودرو می دهد.
با وجود کوچک تر بودن ب ام و X1، این خودرو در زمینه فضای بار صندوق عقب ما را شگفت زده نمود. این خودرو گنجایش 505 لیتر بار را در صندوق عقب خود داشته و در صورتیکه صندلی های ردیف عقب آن را نیز به حالت خم شده در آوریم، این فضا به 1550 لیتر افزایش پبدا می کند. این ارقام در کمال شگفتی برای سوبارو فورستر XT Premium که از ابعاد بزرگ تری نیز برخوردار است، کمتر بوده و این خودرو ظرفیت بار 422 لیتری صندوق عقب و 1474 لیتری با صندلی های ردیف عقب خوابیده را دارد.
سوبارو فورستر XT Premium به کلاس بزرگ تری از خودروهای شاسی بلند تعلق داشته و طبیعتا از لحاظ ظاهری از جثه بزرگتری نیز برخوردار است. اما همانطور که در مورد فضای موجود برای بار دیدیم، آنقدرها هم از رقیب خود جادارتر نیست. صندلی های ردیف دوم هر دو این خودروها قابلیت جمع شدن با استفاده از کنترل بوده ولی صندلی های عقب ب ام و X1 از قابلیت عقب و جلو رفتن بصورت الکتریکی نیز سود می برد. کابین هردوی این خودروها نمای مناسبی داشته و محیطی آرام همراه با راحتی را برای سرنشینان مهیا می نماید.
البته کابین ب ام و X1 در حد انتظار نبوده و حس لوکس بودن و مجلل بودنی را که از این خودرو انتظار داشتیم را به ما منتقل نمی نماید. سوبارو فورستر XT Premium از تزئیناتی با جنس چرم استفاده می کند. سیستم گرمکن صندلی های جلویی نیز فراتر از حد انتظار بود و حس خوبی را به راننده و سرنشین جلو انتقال می دهد. اما نبود دریچه های سیستم تهویه برای صندلی های ردیف دوم نامناسب و اذیت کننده است. تزئینات استفاده شده در ب ام و X1 از جنس چرم مصنوعی بوده و با وجود اینکه از کیفیت مناسبی برخوردار است اما زیبایی و لطافت چرم طبیعی را ندارد. سوبارو فورستر XT Premium از چرم بسیار مرغوب استفاده کرده و نمای مجللی را به کابین خود بخشیده است.



سیستم چند رسانه ای و سرگرمی
با وجود اینکه ب ام و X1 به سیستم iDrive کمپانی BMW مجهز شده است اما صفحه نمایش آن در مقایسه با سوبارو فورستر XT Premium اندکی کوچک به نظر می رسد. این نمایشگر لمسی با کیفیت بالا  6.5 اینچ قطر داشته و با استفاده از کنترلر دایره ای شکل مخصوص شرکت BMW در اختیار راننده و سرنشینان قرار می گیرد. نمایش نقشه با زاویه دید از بالا (Bird Eye View) و سیستم کنترل با استفاده از فرمان های صوتی از دیگر امکانات این سیستم چند رسانه ای موجود در ب ام و X1 هستند. این سیستم به ورودی های USB و iPod نیز مجهز شده است. کار کردن با این سیستم ساده و بدون دردسر بوده و  سادگی و با چند دقیقه تمرین تمام امکانات خود را در اختیار کاربر قرار می دهد و به بهترین وجه ممکن وظیفه خود را انجام می دهد. استفاده از سیستم ارتباطی با گوشی تلفن همراه توسط سیستم بی سیم بلوتوث، سیستم ناوبری ماهواره ای و سامانه رادیویی DAB+ نیز به خوبی عمل کرده و هیچ مشکلی در هنگام کار با آنها در طول این آزمایش پیش نیامد.
صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی سوبارو فورستر XT Premium با حاشیه هایی به رنگ مشکی براق پوشانده شده و با توجه به براق بودن، به سرعت کثیف شده و اثر انگشتان به راحتی بر روی آن قابل تشخیص است. از امکانات و تجهیزات موجود در این خودرو می توان به سیستم ناوبری ماهواره ای (GPS)، رادیو دو کاناله AM/FM آنالوگ، سیستم صوتی با قابلیت پخش فایل های MP3 و WMA و قابلیت اتصال iPod اشاره نمود. پورت USB نیز مانند ب ام و X1 در کنسول وسط وجود دارد. یک ورودی صوتی AUX نیز در این قسمت وجود دارد. کیفیت سیستم چند رسانه ای و صوتی سوبارو فورستر XT Premium نیز مانند رقیب خود صدایی شفاف را تولید می نماید. کاربری آن نیز اگرچه مانند سیستم iDrive موجود در ب ام و X1 نبوده اما در مجموع پیچیدگی زیادی نداشته و با اندکی صبر و حوصله قابل یادگیری است.



تجربه رانندگی بر روی جاده
ب ام و X1 مجهز به تایرهای با کیفیت بالای شرکت تولید لاستیک ایتالیایی پیرلی (Pirelli) شده است. سایز این تایرها 225/50/18 بوده و نسبت به تایرهای موجود در سوبارو فورستر XT Premium از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است. رانندگی با این خودرو به اندازه کافی نرم و راحت بوده و می تواند لبخند را بر لب های راننده و سرنشینان بنشاند. البته هماهنگی بین بدنه و شاسی در حد آنچه از خودروهای تولید شرکت ب ام و انتظار می رود نیست. فرمان این خودرو هم مانند نمونه های دیگر این شرکت نبوده و در بعضی از مواقع اندکی کند و سنگین عمل می کند. این ناهماهنگی در بخش های دیگری از جمله سیستم ترمز و فرمان پذیری نیز وجود داشته و در حد استانداردهای خودروهای دیگر شرکت ب ام و نیست. عملکرد ب ام و X1 در هنگام حرکت با سرعت زیاد مناسب بوده و صدای اندکی به داخل کابین منتقل می گردد. البته صدای اندکی از تایرها مخصوص Run Flat این خودرو شنیده می شود اما در مجموع شاسی این خودرو در هر سرعتی عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد.
سوبارو فورستر XT Premium از تایرهای با کیفیت معمولی در سایز 225/55/18 ساخت شرکت تایر سازی  ژاپنی بریجستون (Bridgestone) استفاده می کند.  یکی از نقاط قوت این خودرو هم سیستم انتقال قدرت آن و قابلیت چهار چرخ متحرک آن بوده که آن را برتر از رقیب خود که نیروی تولیدی آن تنها به چرخ های جلویی منتقل می کند، قرار می دهد. این سیستم با تقسیم قدرت با نسبت مساوی 50:50  به چرخ های عقب و جلو، چسبندگی مناسبی را برای این خودرو به همراه دارد. سوبارو فورستر XT Premium در بیشتر مواقع از تعادل مناسبی در هنگام رانندگی برخوردار بوده و کمتر پیش می آید که این خودرو ثبات خود را از دست داده و حس عدم تعال را به سرنشینان و راننده منتقل نماید. اما در صورتیکه از تایرهای مناسب تری برای این خودرو استفاده می شد، این خودرو عملکردی همانند رقیب خود را بر روی جاده از خود به نمایش می گذاشت. کیفیت رانندگی در این خودرو با اینکه از ب ام و X1 پایین تر است اما نزدیک به آن بوده و در مجموع سواری مناسبی را برای راننده و سرنشینان به نمایش می گذارد.



تجربه رانندگی در مسیرهای خارج از جاده
برای تست سواری این دو خودرو در مسیرهای خارج از جاده، یک مسیر خاکی جنگلی با پوشش مناسب را انتخاب نمودیم تا توانایی های سوبارو و ب ام و را بر روی آن محک بزنیم. عملکرد ب ام و X1 در این مسیر خاکی مناسب بود و بدون هیچ مشکل خاصی از پس آن بر آمد. اگر هرچه سرعت حرکت بالاتر می رفت، فشار بر روی سیستم کنترل کشش خودرو (Traction Control) بیشتر می شد. در قسمت هایی که مسیر لغزندگی بیشتری داشت و به خصوص قسمت هایی که آلوده به روغن بود، عملکرد فرمان افت می کرد و نیازمند توجه بیشتری بود. تک دیفرانسیل بودن ب ام و X1 sDrive 20i موجب آن می شد که انتظار برای انجام مانورهای سخت در مسیرهای خاکی پایین بیاید، اما چون این خودرو در کلاس خودروهای شاسی بلند (SUV) قرار گرفته بود، تصمیم گرفتیم که توانایی های آن را در این دست مسیرها نیز به آزمایش بگذاریم. اما در مجموع عملکرد آن بر روی جاده های خاکی با سطح نرم کیفیت لازم را ندارد.
اما در این بخش، سوبارو فورستر XT Premium در نقطه مقابل ب ام و X1 قرار دارد. این خودرو به طور کلی برای همچین شرایطی ساخته شده و عملکرد آن بر روی جاده های خاکی خوب و قابل قبول است. سیستم چهار چرخ متحرک قابلیت های مناسب خود را به نمایش گذاشته و فرمان نیز از سفتی لازم برای عبور از این جاده ها برخوردار است. تایرهای استاندارد این خودرو اگرچه عملکردی همانند رقیب خود بر روی سطوح پوشیده از آسفالت جاده ندارد اما در مسیرهای خاکی عملکرد مناسبی داشته و بهتر از تایرهای ب ام و X1 sDrive 20i عمل می نمایند. البته نباید از تاثیر مثبت فاصله بیشتر سوبارو فورستر XT Premium با زمین در عملکرد بهتر این خودرو در مسیر های با پستی و بلندی زیاد  نسبت به رقیب خود چشم پوشی کنیم.
با توجه به اینکه استفاده کنندگان این دو خودرو هیچگاه از خودرویشان برای طی مسافت های طولانی در مسیرهای خارج از جاده و خاکی استفاده نخواهند کرد اما به هر حال این دو خودرو در رده خودروهای شاسی بلند قرار دارند و می بایست توانایی های خارج از جاده را نیز داشته باشند. خوشبختانه هر دو خودروی مورد بحث ما این توانایی را داشته که در صورت لزوم مسافت های نسبتا کوتاهی را در این شرایط طی نموده و راننده و سرنشینان را در عبور از این شرایط یاری نمایند. در مجموع عملکرد ب ام و X1 sDrive 20i در این شرایط فراتر از حد انتظار ما بود و سوبارو فورستر XT Premium نیز با توجه به سایز بزرگ تر خود مطابق انتظارها در عبور از این شرایط جاده عمل نمود.



خدمات پس از فروش و ضمانتنامه
ب ام و X1 sDrive 20i از یک سیستم ضمانتی 3 ساله بدون محدودیت مسافت طی شده استفاده می کند. این ضمانتنامه قابلیت تبدیل به یک سیستم پشتیبانی 5 ساله یا 80.000 کیلومتری‌ (هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد) را نیز دارد. سوبارو فورستر XT Premium نیز مانند رقیب خود از سیستم پشتیانی و ضمانتی 3 ساله با مسافت طی شده نا محدود استفاده می کند. سیستم ضمانتی این خودرو نیز قابلیت ارتقا به ضمانتنامه 5 ساله یا 75.000 کیلومتر را دارد.

نتیجه گیری کلی
این آزمایش برای ما نتایج غیرمنتظره ای را به همراه داشت. بر روی کاغذ، همه به برتری خودروی آلمانی رای می دادند  اما در واقعیت این چیزی نبود که اتفاق افتاد. بی ام و X1 sDrive 20i در قسمت هایی برتر از سوبارو فورستر XT Premium نشان داد اما این برتری ها نیز قاطع نبود و در مواقعی ب ام و X1 رقابت را به حریف ژاپنی خود واگذار نمود. برنده کلی این رقابت بر خلاف انتظار سوبارو فورستر XT Premium بود که با عملکرد مناسب خود در بیشتر بخش ها توانست برتری خود را نسبت ب ام و X1 sDrive 20i ثابت نماید. ب ام و X1 sDrive 20i  در زمینه فضای داخلی و فضای حمل بار برتر از سوبارو فورستر XT Premium بود اما در سایر قسمت ها در جایگاهی پایین تر از رقیب خود قرار گرفت.
امتیاز نهایی که در پایان این تست طولانی به این دو خودرو تعلق می گیرد به این صورت خواهد بود. سوبارو فورستر XT Premium این تست را با نمره نهایی 8 به پایان برد و ب ام و X1 sDrive 20i با نمره 7 در مکان دوم قرار گرفت. ب ام و X1 sDrive 20i با وجود اینکه خودرویی خوب و مناسب بوده راننده را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اما در مقابل سوبارو فورستر XT Premium و توانایی های آن از جمله لذت رانندگی، هندلینگ عالی، اتمسفر داخلی کابین و حس مجلل بودن کابین حرفی برای گفتن ندارد.

در انتها نظر شما را به امتیاز های کسب شده توسط این دو خودرو در بخش های مختلف این تست طولانی و 300 کیلومتر جلب می کنیم.

                                                               سوبارو فورستر XT Premium         ب ام و X1 sDrive 20i

  • عملکرد و مصرف سوخت                                   8                                      8
  • فضای کابین و امکانات رفاهی                            8                                      9
  • تکنولوژی                                                         7                                      8                                                         
  • قیمت و ویژگی ها                                           7.5                                     7
  • سواری و هندلینگ                                           7.5                                     7
  • امتیاز نهایی                                                     7                                      8