مقایسه هیوندای النترا با مزدا 3

در دنیای خودرو، رقابت های سختی بین خودروهای تولیدی شرکت های مختلف در جریان است، اما رقابت دو خودروی هیوندایالنترا (Hyundai Elantra) و مزدا 3 (Mazda 3) یکی از برجسته ترین رقابت ها در این بازار به شمار می رود. در این نوشته به بررسی بخش به بخش این دو خودرو پرداخته و پرفروش ترین خودروی سدان کوچک بازار یعنی مزدا 3 را با نسل جدید و بروز شده هیوندای النترا را به چالش می کشیم و تفاوت ها و نقاط قوت و ضعف آن ها را مقایسه می نماییم تا پاسخی مناسب برای این پرسش که بهترین سدان سایز کوچک موجود در بازار کدامیک از این دو خودرو است بیابیم.


قیمت و ویژگی ها
این دو خودرو شباهت های زیادی به همدیگر داشته و از امکانات و ویژگی های مشترکی استفاده می کنند. قیمت این دو خودرو تفاوتی با هم نداشته و هردو در یک بازه قیمتی قرار می گیرند. در مورد ابزار و ادوات و امکانات نیز این دو خودرو مانند قیمت، شباهت هایی زیادی با همدیگر دارند. از ویژگی ها و امکانات مشترک این دو خودرو می توان به تزئینات داخل کابین از جنس چرم (در مورد مزدا 3 با ترکیب رنگ سیاه چرم و دوخت های قرمز رنگ در کناره ها)، صفحه نمایش هفت اینچی لمسی، سیستم چند رسانه ای با قابلیت اتصال از طریق سیستم ارتباطی بی سیم بلوتوث به گوشی های همراه هوشمند به منظور پاسخ یا رد تماس های تلفنی همراه با قابلیت پخش موسیقی از روی این دستگاه ها اشاره کرد. مزدا 3 به 2 ورودی USB مجهز شده ولی این ورودی در هیوندای النترا تنها یک عدد است.
سیستم چند رسانه ای هیوندای از نرم افزار Apple CarPlay شرکت نرم افزاری آمریکایی اپل پشتیبانی کرده که این قابلیت در مزدا 3 وجود ندارد. سیستم چند رسانه ای هر دو خودرو پیچیده  طراحی نشده اما در مزدا 3 با استفاده از یک کنترلر دایره ای شکل، گشت و گذار در بین قسمت های مختف منوهای این سیستم و ایجاد تغییرات دلخواه ساده تر از سیستم موجود در هیوندای النترا نسل جدید است. اگر علاقه دارید که با خودروی خود گفت و گو کنید، هر دوی این خودرو ها مجهز به سیستم کنترل صوتی نیز شده اند. این سیستم کنترلی در خودرو  مزدا 3، مخصوص شرکت مزدا بوده اما رابط کاربری موجود در هیوندای النترا با استفاده از نرم افزارهای شرکت اپل کار می کند.
مزدا 3 به صورت استاندارد مجهز به یک سیستم مسیریابی ماهواره ای شده است. اما این سیستم در هیوندای النترا تنها با استفاده از یک گوشی iPhone کار کرده که این مساله نارضایتی بسیاری از خریداران و استفاده کنندگان از گوشی های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید (Android) را به همراه داشته است. به همین دلیل استفاده از نرم افزار Android Auto نیز در دستور کار شرکت هیوندای قرار گرفته و به زودی قابل نصب بر روی این سیستم چند رسانه ای خواهد بود.
مزدا 3 و هیوندای النترا نسل جدید هر دو مجهز به سیستم تهویه مطبوع هوشمند دوگانه هستند. از دیگر قابلیت های این دو خودرو می توان به چراغ های جلوی خودکار و برف پاک کن های اتوماتیک اشاره کرد. هیوندای النترا در این بخش امکانات بیشتری را نسبت به مزدا 3 در اختیار راننده و سرنشینان قرار داده و علاوه بر این امکانات، به چراغ های روشنایی روز (Daytime Running Light) با لامپ های LED، آینه وسط با قابلیت تنظیم نور اتوماتیک و صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی نیز مجهز شده است. هر دوی این خودروها نیز از سیستم ورود بدون کلید (Keyless) و سیستم روشن و خاموش کردن موتور خودرو با استفاده از دکمه بدون نیاز به کلید سود می برند. رینگ های استفاده شده در مزدا 3 نسبت به رقیب خود کوچک تر بوده و این خودرو مجهز به رینگ های 16 اینچی آلیاژی شده است. رینگ های استفاده شده در هیوندای النترا نیز از نوع رینگ های آلیاژی بوده و در سایز 17 اینچ ارائه می گردند.


ابعاد
مزدا 3 سدان از لحاظ طول اندکی از هیوندای النترا کشیده تر است.  این خودرو طرلی برابر با 4580 میلی متر داشته و هیوندای النترا اندکی کوتاه تر بوده و طولی برابر با 4570 میلی متر دارد. مزدا 3 نسبت به هیوندای النترا بلندتر بوده و ارتفاع آن 1455 میلی متر است. این عدد در مورد هیوندای النترا به 1440 میلی متر کاهش پیدا می کند. اما در بخش پهنای بدنه هیوندای النترا با 1800 میلی متر عرض، پهن تر از مزدا 3 1795 میلی متری است. اما مهم ترین تفاوت این دو خودرو در فضای موجود برای صندوق عقب است. شرکت هیوندای اعلام کرده که مدل النترا نسل جدید این شرکت از فضای باری به حجم 458 لیتر سود می برد. این فضا در مقایسه با رقیب بسیار بیشتر بوده و مزدا گنجایشی در حدود 408 لیتر را دارد. با توجه به تصویر با وجود اینکه حجم صندوق عقب مزدا 3 در حدود 50 لیتر از هیوندای النترا کمتر بوده اما هنوز هم فضای مناسبی را برای قرار دادن چمدان ها و وسایل به سرنشینان می دهد. هردوی این خودروها نیز برای افزایش فضای بار به اهرم هایی مجهز شده اند که با استفاده از آنها، صندلی های ردیف دوم خوابیده و قابلیت حمل وسایل بلندتر را به سرنشین و راننده می دهد.



کابین و طراحی داخلی خودرو
یکی از تفاوت های اساسی این دو خورد طراحی کابین بوده که مزدا 3 را از هیوندای النترا نسل جدید متمایز می کند. کیفیت کابین این خودرو مناسب بوده و حس لوکس بودن و متفاوت بودن را به راننده و سرنشینان القا می کند. استفاده از خط دوخت های قرمز رنگ زیبا همراه با پوشش چرم سیاه رنگ در قسمت هایی مانند غربیلک فرمان، ترمز دستی، دسته دنده و صندلی ها و درها ظاهر بسیار زیبا و مجللی را به کابین مزدا 3 داده است.
استفاده از لبه ها و حاشیه هایی به رنگ استیل در قسمت هایی مانند سیستم تهویه مطبوع و سیستم چند رسانه ای، با کیفیت مناسب خود احساس راحتی و مدرن بودن را به این خودرو داده است. اما عملکرد هیوندای النترا نسل جدید در این زمینه مناسب نبوده و فضای کابین این خودرو را بسیار زجز آور و خسته کننده کرده است. کیفیت مواد استفاده شده در کابین مناسب بوده اما در مجموع چیدمان به نحوی بوده که حس لوکس بودن را به سرنشینان نداده و آن را در مکانی پایین تر از رقیب خود در این زمینه قرار می دهد. اما برتری این خودرو نسبت به مزدا 3 در زمینه فضای موجود برای سرنشینان و محفظه بار است. جیب های موجود بر روی درها نیز برای قرار دادن ابزار و ادوات کوچک فضای بیشتری را نسب به مزدا 3 دارد.
هر دوی این خودروها مجهز به محفظه نگه دارنده لیوان و بطری های نوشیدنی در بین دو صندلی هستند. ورودی USB موجود در هیوندای النترا دقیقا در بخش جلویی دسته قرار داشته و کسانی که از گوشی های هوشمند با سایز بزرگ استفاده می کنند، در هنگام استفاده از آن به مشکل بر خواهند خورد. اما خروجی USB دو قلوی موجود در مزدا 3 در کنسول میانی قرار داشته و فضای کافی را برای گوشی های تلفن همراه هوشمند با سایز بزرگ در دسترس قرار می دهد.
در بخش عقبی و صندلی های ردیف دوم، هیوندای النترا فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار داده و مانع از خستگی ناشی از کمبود جا برای قرار دادن پا ها و شانه می گردد. در نتیجه این خودرو توانایی حمل 3 نفر بدون مشکل خاصی بر روی صندلی های ردیف عقب را داشته و میزان راحتی آن بیشتر از مزدا 3 خواهد بود. اما فضای موجود برای سر سرنشینان بلند قد در مزدا 3 با توجه به ارتفاع بیشتر آن نسبت به رقیب، بیشتر بوده و این خودرو از این لحاظ نسبت به رقیب خود بهتر عمل می کند. صندلی های این خودرو بیشتر برای 2 نفر مناسب بود و قرار گرفتن 3 نفر سرنشین بزرگسال در بخش عقبی این خودرو، مسافرت کسالت آوری را در یک فضای نسبتا تنگ برای آنها رقم می زند.
خروجی های سیستم تهویه برای صندلی های ردیف عقبی در مدل Elite هیوندای النترا وجود داشته ولی در هیچ کدام از مدل های مزدا 3 این قابلیت بکار نرفته و از این لحاظ سرنشینان صندلی های عقب توانایی استفاده از این سیستم را ندارند. صندلی ها در هر دو خودرو از اتصالات ISOFIX برای ایمنی بیشتر نیز استفاده می کنند.



موتور و پیشرانه
شباهت های زیاد این دو خودرو در زمینه موتور نیز وجود دارد. هر دوی این خودروها از موتورهای 2 لیتری چهار سیلندر استفاده کرده که با سوخت بنزین کار می کنند. موتور هیوندای النترا نسل جدید توانایی تولید 150 اسب بخار نیرو را در دور موتور 6200 RPM داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 192 نیوتون متر است که از دور موتور 4000 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد. موتور مزدا 3 نیز توانایی تولید معادل 152 اسب بخار نیرو در دور موتور 6000 RPM و گشتاوری معادل 200 نیوتون متر را در دور موتور 4000 RPM دارد. همانطور که مشاهده می کنید، در این بخش نیز رقابت بسیار نزدیک است.
هر دوی این خودروها با استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک، نیروی تولید موتور را به چرخ های جلویی منتقل می کنند. بر خلاف هیوندای النترا که تنها با جعبه دنده اتوماتیک ارائه می گردد، مزدا 3 علاوه بر این سیستم انتقال قدرت، قابلیت استفاده از یک گیربکس 6 سرعته دستی را نیز دارد. اهرم های تعویض دنده در پشت فرمان مزدا 3 وجود داشته در صورتیکه این قابلیت در هیوندای النترا نسل جدید دیده نمی شود. استفاده از اهرم های تعویض دنده دستی پشت غربیلک فرمان،  حس خوبی را در هنگام رانندگی به راننده القا می کند. تعویض دنده در مزدا 3 نسبت به هیوندای النترا به خصوص در هنگام معکوس کشیدن در حالت دستی، سریع تر است. اما در مجموع هر دوی این خودروها عملکردی مناسب و قابل قبول دارند.
پیشرانه هیوندای النترا نسل جدید پاسخ گویی مناسبی داشته ولی در مزدا 3، سیستم انتقال قدرت به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت به سرعت دنده ها را به بالا برده و از دنده های سبک تر استفاده می کند. به همین دلیل این خودرو در در شتاب گیری معمولی اندکی کند عمل نموده و وجود یک خلا در دورموتور حدود 2000 RPM حس می شود. البته در صورتیکه پدال گاز را تا انتها فشار دهیم، این خودرو از این حالت خارج شده و با شتاب مناسبی سرنشینان را به سمت پشتی های صندلی ها هل می دهد!
پیشرانه هیوندای النترا در این زمینه بسیار متفاوت از مزدا 3 عمل می کند. عملکرد پدال گاز در این خودرو سریع تر بوده و در هنگام تعویض دنده معکوس بسیار پویاتر عمل می نماید. کار با گیربکس نیز در این خودرو ساده است. این سیستم دنده ها را در دورهای موتور بالاتری تعویض کرده و امکان استفاده بیشتر از گشتاور تولیدی موتور را به راننده می دهد. با استفاده از این گیربکس، دنده ها در حوالی دور موتور 4000  RPM تعویض خواهند شد و خودرو تقریبا همیشه در حالت آماده باش برای شتاب گیری سریع قرار دارد. عملکرد جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک این خودرو نیز نرم و کم صدا بوده و رانندگی با آن در مسیر های شهری کمتر از رقیب خود خسته کننده خواهد بود.
هیوندای النترا از سیستم تزریق چندگانه سوخت با ضریب کمپرس موتور پایین استفاده کرده و مصرف سوخت آن 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی (شهر / بزرگراه) است. مزدا 3 از ضریب کمپرس موتور بالاتری نسبت به هیوندای النترا (13 در مزدا 3 و 10.1 در هیوندای النترا) استفاده می کند. مزدا 3 از سیستم پاشش مستقیم سوخت استفاده کرده و با استفاده از سیستم Start-Stop (خاموش کردن خودرو به صورت اتوماتیک در هنگام توقف و روشن شدن مجدد در هنگام فشردن پدال گاز) مصرف سوخت خود را در سیکل ترکیبی به رقم مناسب 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر رسانده است.
البته این اعداد و ارقامی بوده که توسط کارخانه اعلام شده و این اعداد در آزمون ما بالاتر بوده و به 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی در مزدا 3 و 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در هیوندای النترا نسل جدید افزایش پیدا کرد. نکته ای هم که برای کسانیکه به مسافرت در مسیرهای طولانی می پردازند مهم است، ظرفیت باک این دو خودرو است. ظرفیت باک هیوندای النترا 62 لیتر بوده در حالیکه باک مزدا 3 تنها گنجایش 51 لیتر سوخت را دارد.



عملکرد در جاده
شاید مزدا 3 و هیوندای النترا نسل جدید به عنوان خودروهایی با توانایی ها و قابلیت های اسپرت در کلاس خود بحساب نیایند اما عملکرد آنها نیز به نحوی نیست که رانندگان را نا امید نماید. وزن خالص این دو خودرو با هم تفاوت هایی داشته و مزدا 3 با وزن 1301 کیلوگرم سبک تر از هیوندای النترا 1355 کیلوگرمی است. البته یکی از دلایل این تفاوت به ظرفیت بیشتر باک هیوندای النترا مربوط است. سیستم تعلیق بهینه سازی شده هیوندای النترا نیز موجب آن شده که حرکت آن بر روی جاده نرم تر و آرام تر باشد.
هیوندای النترا در هنگام عبور از پیچ ها اندکی تمایل به خروج داشته اما در این زمینه مزدا 3 بیشتر به زمین چسبیده و با استفاده از کمک فنرهای خشک تر به خوبی در مسیر پیچ باقی می ماند. البته این به این معنی نیست که هیوندای النترا از فرمان بری و هندلینگ خوبی برخوردار نیست. فرمان هیوندای النترا مناسب بوده و واکنش های خوبی را از خود به نمایش می گذارد اما در هنگام طی مسیرهای مستقیم و بدون پیچ نیاز به توجه بیشتری نسبت به رقیب خود دارد. سیستم فرمان مزدا 3 در خطوط مستقیم عملکرد مناسبی داشته اما در هنگام عبور از پیچ ها اندکی کند تر از رقیب خود عمل می نماید. در هنگام ترمزگیری های شدید نیز سیستم ترمز مزدا 3 از عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود برخوردار بود.
اما در مجموع اگر سبک رانندگی شما آرام و بدون شتابگیری های ناگهانی است، هیوندای النترا گزینه مناسب تری برای شما خواهد بود و این خودرو آرامش و راحتی بیشتری را در حین رانندگی برای شما فراهم خواهد کرد. این خودرو برخلاف مزدا 3 در هنگام عبور از دست اندازهای موجود در خیابان های داخل شهر به صدا نیفتاده و با استفاده از فنربندی نرم تر، مناسب برای حرکت در داخل شهر و سرعت های پایین است. با توجه به فنربندی سفت تر مزدا 3، این خودرو تکان های ناشی از پستی و بلندی های سطح جاده را بیشتر از رقیب خود به داخل کابین و بدنه منتقل می نماید و در مجموع رانندگی اسپرت تری را نسبت به هیوندای النترا دارد.


رانندگی در طولانی مدت و سیستم خدمات پس از فروش
هیوندای برای خدمات پس از فروش، امکانات بیشتری را نسبت به مزدا 3 به خریداران ارائه می کند. هیوندای النترا با ضمانتنامه 5 ساله بدون محدودیت مسافت پیموده شده به بازار عرضه می گردد. سیستم های بازدید و سرویس این خودرو نیز یک ساله یا طی مسافت 15.000 کیلومتر بوده و در طی دوران ضمانتنامه خود به پنج بار سرویس هر مدام به مبلغ 201 دلار (معادل 785 هزار تومان) نیاز دارد. مزدا 3 از ضمانتنامه کوتاه تری نسبت به رقیب خود استفاده می کند. این خودرو به مدت 3 سال بدون محدودیت مسافت پیموده شده تحت ضمانت این شرکت قرار دارد. سرویس دوره این این خودرو نیز یکساله و یا طی مسافت 10.000 کیلومتر بوده و در مقایسه با هیوندای النترا در طول 5 سال هزینه ای معادل 230 دلار (معادل 900 هزار تومان) برای هر بار سرویس کامل دارد.
نتیجه نهایی
بعد از انجام این مقایسه های دقیق و بخش به بخش، نوبت آن است که خودروی برتر این جمع دو نفره کوچک را انتخاب کنیم. شکی نیست که مزدا 3 به این دلیل محبوب تر است: طراحی داخلی متفاوت و تجهیز به لیست بلندی از امکانات و ادوات مجهز به تکنولوژی روز در برابر قیمت پرداختی. هیوندای النترا نیز یک نمونه خودروی سدان کوچک کم نقص بوده و در مدل Elte خود امکانات مناسبی را به راننده و سرنشینان ارائه می نماید. این خودرو با عملکرد مناسب پیشرانه و موتور چابک خود از مزدا 3 پیشی گرفته و به عنوان خودروی برتر در این جدال سخت و نزدیک به هم انتخاب می گردد.

در انتها به بررسی امتیازای کسب شده توسط این دو خودرو در بخش های مختلف می پردازیم.

 

                                                هیوندای النترا                 مزدا 3

----------------------------------------------------------------------------------

عملکرد و مصرف سوخت                            8                      7

فضای کابین و راحتی                                8.5                  7.5       

استفاده از تکنولوژی                                7.5                   8.5                   

قیمت و تجهیزات                                      8                      8         

سواری و هندلینگ                                    8                     7.5

----------------------------------------------------------------------------------

امتیاز نهایی                                            8                      7.5       

لینک ویدئو بررسی مزدا3: mazda 3 
لینک ویدئو بررسی هیوندای النترا: hyundai elantra 2017