از سال ۱۹۶۳ که پورشه مدل ۹۱۱ (بخوانید نه یازده) را تولید می‌کرده است این خودرو در ۸ نسل خود دچار تغییرات فنی و ظاهری به نسبت زیادی شده است. اما این تغییرات هیچ کدام باعث نشده‌اند تا هویت این خودروی بینهایت اصیل دچار خدشه شود. در سال ۱۹۶۳ که پورشه برای اولین بار مدل ۹۱۱ را ساخت این خودرو یک ماشین اسپرت بود که به یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر تخت (باکستر) مجهز بود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این موتور این بود که توسط هوا خنک می شد و بر خلاف پیشرانه‌های رایج با آب خنک نمی‌شد. این شیوه‌ی خاص خنک کاری تا سال ۱۹۹۸ در پورشه‌ها استفاده می‌شد تا این در این سال پورشه به استفاده از آب برای خنک کاری پیشرانه‌ی این خودرو روی آورد. از دیگر تغییرات این پیشرانه این بود که برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ مهندسان پورشه به استفاده از توربوشارژر در پیشرانه‌ی ۹۱۱ روی آوردند. پوشه ۹۱۱ بی شک یکی از برترین خودروهای تاریخ خودروسازی است. این خودرو به قدری دقیق و با وسواس طراحی می‌شود که می‌تواند به راحتی از پس هر شرایطی برآید، از رانندگی پر فشار و طاقت فرسا در پیست مسابقه گرفته تا رانندگی روزانه برای رسیدن به محل کار، این خودرو یک ماشین اسپرت تمام عیار برای تمامی شرایط است. در سال ۱۹۹۹ این خودرو در رده بندی خودروی قرن پس از فورد مدل تی، مینی، سیتروئن دی اس، و فولکس واگن بیتل لقب پنجمین خودروی قرن را به خود اختصاص داد تا تائیدی باشد بر شکوه و کمال مهندسی این خودروی دوست داشتنی.

پورشه ۹۱۱ نسل هشتم (۲۰۱۹)

پورشه‌ی ۹۱۱ نسل هشتم (سری ۹۹۲) در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروی لس آنجلس معرفی شد. این خودرو در نسل هشتم خود همان روح پورشه‌ی ۹۱۱ سال ۱۹۶۳ را دارد چرا که هنوز هم از یک موتور ۶ سیلندر تخت استفاده می‌کند و هنوز هم پیشرانه‌ی این خودرو در قسمت عقب آن قرار دارد. ۹۱۱ جدید از نسل پیشین خود (سری ۹۹۱) از لحاظ ابعاد خودروی بزرگ تری محسوب می‌شود که همین موضوع باعث شده است تا کارایی این خودرو به خصوص در استفاده‌های معمول بیشتر شود. سری ۹۹۲ نسبت به سری ۹۱۱ حدود ۴۵ میلی متر عریض تر است. تنها استفاده‌ی این بزرگ‌تر شدن افزایش کارایی آن نیست چرا که حالا به دلیل عرض بیشتر این خودرو، چسبندگی آن به زمین هم بیشتر شده‌ است(عرض لاستیک‌های آن هم افزایش پیدا کرده است). البته شاید این بزرگ شدن به مذاق برخی از طرفداران این خودرو خوش نیاید چرا که به هر حال افزایش ابعاد آن هم در همچین کلاسی چندان هم خوشایند نیست چرا که ممکن برخی از قابلیت‌های آن به خصوص در جاهای شلوغ تحت تاثیر قرار بگیرد.


خودروی جدید حالا بیش از همیشه آلومینیومی است. حدود دو سوم سازه‌ای این خودرو حالا از آلومینیوم ساخته شده است و به همین دلیل دیگر نمی‌توانیم ۹۱۱ را یک خودروی فولادی بدانیم. از لحاظ تکنولوژی هم این خودرو به شماری از جدید ترین و پیشرفته ترین امکانات صنعت خودروسازی مجهز است. بدنه‌ و اتاق این پورشه حالا به لطف مجهز بودن به مواردی چون سیستم آیرودینامیک فعال و یا سیستم سرگرمی و اطلاعاتی جدید پورشه حالا مدرن تر از همیشه است.

طراحی

بسیاری ار علاقمندان خودرو و حتی از برخی از منتقدان خودرویی هم معتقدند که طراحی پورشه ۹۱۱ به شدت تکراری و خسته کننده است و می‌گویند که پورشه در طی بیش از نیم قرن که از معرفی این خودرو می‌گذرد هیچ تلاشی برای بهبود طراحی این خودرو انجام نداده است. شاید طراحی این خودرو در اصل همان طراحی پورشه‌ی ۹۱۱ سال ۱۹۶۳ باشد اما باید بگوییم که این طراحی به قدری جذاب است که به هیچ وجه کار درستی محسوب نمی‌شود که طراحی آن دچار یک انقلاب شود. اگر ۸ نسل این خودرو را در یکدیگر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که طراحان این خودرو چندان هم بی کار نبوده‌اند. طراحی این خودرو طی این ۸ نسل هر بار کمی بهبود یافته است به طوری که به هیچ وجه نمی‌توانیم ادعا کنیم که ۹۱۱ جدید همان ۹۱۱ نسل اول است. ۹۱۱ در هر نسل خود به میزانی بهبود یافته است تا بتواند هم اصالت خود را حفظ کند و هم مدرن و پیشرفته به نظر آید و باید بگوییم که طراحان پورشه در انجام این وظیفه کاملا موفق بوده‌اند. ۹۱۱ جدید به لطف ۵۶  سال بهبود حالا یک خودروی مدرن است که توانسته است همان حس نوستالژیک ۹۱۱ نسل اول را داشته باشد.
هرچقدر که بسیاری از افراد راجع‌به طراحی بدنه ی این خودرو ناراضی باشند نمی‌توانند ایرادی را به کابین این خودرو بگیرند چرا که این کابین به قدری مردن و خوش ساخت است که می‌توان آن را یکی از بهترین کابین‌های خودروهای اسپرت دانست. این کابین سوای کیفیت ساخت مثال زدنی که دارد از لحاظ امکانات و طراحی بسیار مدرن است.

طراحی خارجی

در نمای جلویی این خودرو خبری از ورودی‌های هوای بزرگ نیست چرا که موتور این خودرو در قسمت عقب آن قرار دارد. در قسمت پایینی این نمای یک ورودی هوای یک پارچه‌ی تقریبا کوچک قرار دارد که وظیفه‌ی خنک کاری ترمز‌ها و افزایش آیرودینامیک این خودرو را به عهده دارند. در این قسمت سنسورهای این خودرو و همچنین مه شکن‌های آن هم قرار دارند. مه شکن‌ها دیگر مثل گذشته بزرگ نیستند و حالا به صورت یک نوار بسیار باریک هستند که چندان هم به چشم نمی‌آیند. چراغ‌های گرد این خودرو طبق ترند اخیر پورشه به گرافیک جدید هم مجهز شده‌اند. این چراغ‌ها مثل همیشه شروع یک برآمدگی هستند که در ادامه به نمای جانبی این خودرو می‌رسند.


در نمای جانبی این ۹۱۱ مثل همیشه چیزی که بیش از همه توجه بیننده را به خودش جلب می‌کند برآمدگی قسمت انتهایی گلگیر عقب آن است که به نوعی یکی از امضاهای ۹۱۱ محسوب می‌شود. این نمای بسیار ساده و سیال است.


نمای پشتی این خودرو بدون شک جایی است که بیشترین تغییر را نسبت به نسل گذشته تجربه کرده است. در این نما چراغ‌های عقب شبیه به پانامرا و یا کاین جدید طراحی شده‌اند و حالا این دو چراغ باریک توسط یک نوار ال ای دی به یکدیگر متصل شده‌اند. ورودی هوای اصلی پیشرانه‌ی این خودرو هم دو قسمت انتهایی شیشیه‌ی عقب این خودرو قرار گرفته است. این ورودی هوا با یک سری نوار محافظت می‌شوند که دوتای آن‌ها به زیبایی هر چه تمام تر چراغ‌های ترمز سوم این خودرو هستند. در قسمت پایینی قسمت پشتی هم دو اگزوز دایره‌ای شکا بسیار بزرگ وجود دارند که حالتی خاص به این قسمت بخشیده‌اند. در این قسمت و در پایین شیشه‌ی عقب یک باله‌ی تطبیق پذیر هم قرار دارد. این باله می‌تواند در ۳ وضعیت مختلف قرار بگیرد.


نسل هشتم ۹۱۱ در حال حاضر تنها در نسخه‌های کاررا اس موجود و دیگر نسخه‌های این خودرو مانند جی تی ۲ آر اس که از لحاظ طراحی کمی با نسخه‌ی کاررا اس متفاوت هستند هنوز وارد بازار نشده‌اند.
در مجموع می‌توان گفت که این ۹۱۱ هم همان ۹۱۱ همیشگی است که حالا کمی نسبت به گذشته بهتر شده است و به برخی از المان‌های جدید پورشه هم مجهز شده است. این طراحی نسل به نسل مدرن تر شده است و حالا با وجود حفظ همان روح همیشگی توانسته‌ است کمی به ترندهای روز هم مجهز باشد.

طراحی داخلی

کابین این پورشه بی شک یکی از بهترین کابین‌های موجود در صنعت خودروسازی است. این کابین بسیار با کیفیت تلفیقی است از کابین مدرن پانامرا و کاین و کابین به نسبت کلاسیک ۹۱۱. به طور مثال پشت فرمان این خودرو هنوز هم دورشمار آنالوگ وجود دارد اما کنسول مرکزی آن شبیه به کنسول مرکزی پانامرا ساخته شده است. پشت فرمان این خودرو تشکیل شده است از یک دورشمار آنالوگ و دو صفحه نمایش ۷ اینچی که می‌توانند اطلاعات مختلفی را  در اختیار راننده قرار دهند. البته این دو صفحه نمایش تنها صفحه نمایش‌های این خودرو نیستند چرا که در کنسول مرکزی این ماشین هم سیستم سرگرمی و اطلاعاتی آن با یک صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی قرار دارد. یکی از ویژگی‌های جالب اتاق ۹۱۱ این است که صندلی‌های ردیف عقب آن تزئینی نیستند و تقریبا قابل استفاده هستند.

طراحی داخلی این پورشه در مجموع فوق العاده خوش کیفیت و خوش ساخت است و جای هیچ حرف حدیثی را باقی نمی‌گذارد.
۹۱۱ همان طور که از پورشه انتظار می‌رود به لیست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی و رفاهی مختلف مجهز است و از این حیث هیچ کاستی به نسبت یک کوپه‌ی لوکس ندارد. یکی از تکنولوژی‌های جدید ۹۱۱ نسل هشتم حالت رانندگی مرطوب (wet mode) این خودرو است. این حالت به کمک سنسورهایی که بر روی چرخ‌ها وجود دارد خیس بودن سطح جاده را تشخیص داده و بر همین اساس سیستم کنترل پایداری، باله‌ی عقب و همچنین جعبه دنده‌ی خودرو را تنظیم می‌کند تا عملکرد خودرو در این شرایط بهینه باشد. از دیگر امکانات این خودرو می‌توانیم به سیستم تشخیص برخورد با موانع، کروز کنترل تطبیقی، دوربین دید در شب و سیستم پارک اتوماتیک اشاره کنیم.

قوای فنی

پورشه ۹۱۱ مدل جدید تا لحظه ی نگارش این مقاله تنها در ساده‌ترین نسخه‌ یعنی کاررا اس (البته نسخه‌ی  کاررا یک پله پایین تر از نسخه‌ی کاررا اس قرار می‌گیرد ) موجود است و نسخه‌های پر قدرتی همچون جی تی ۳ و یا جی تی ۲ آر اس کماکان همان نسخه‌‌های نسل هفتمی هستند. نسخه‌ی کاررا شامل مدل‌های کاررا اس، کاررا اس کابریولت، کاررا ۴ اس و کاررا ۴ اس کابریولت می‌شوند. نسخه‌ی کاررا یه یک موتور باکسر توئین توربوی ۶ سیلندر ۳ لیتری مجهز است. بیشینه‌ی قدرت این پیشرانه ۴۴۳ اسب بخار است. این پیشرانه به همراه پکیج کرونوی (Chrono Package) پورشه قادر است در بهترین حالت این پورشه‌ی ۱.۶ تنی را ظرف ۳.۳ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برساند. پکیج کرونو قادر است برای مدت زمان ۲۰ ثاینه عملکرد پیشرانه را افزایش دهد که همین موضوع باعث می‌شود تا شتاب اولیه این خودرو ۰.۲ ثاینه بهبود پیدا کند. نهایت سرعت این خودرو به لطف انبوه تکنولوژی‌های آن ۱۹۱ مایل بر ساعت است.۹۱۱ همان طور که انتظار می‌رود به بهترین جعبه دنده‌ی پورشه یعنی نسخه‌ی ۸ سرعته‌ی پی دی کی مجهز است. طبق معمول پورشه اسن خودرو هم به صورت دو دیفرانسیل و هم به صورت تک دیفرانسیل (محور عقب) قابل سفارش خواهد بود. این خودرو همچنین در صورت درخواست مشتری می‌تواند به سیستم فرمان پذیری چهار چرخ هم مجهز شود.
شاید برخی از هواداران دو آتشه‌ی ۹۱۱ مدل‌های جدید این خودرو را به دلیل بهره بردن از شماری از تکنولوژی‌های الکترونیکی نظیر سیستم فرمان الکترونیکی یک ۹۱۱ واقعی ندانند و هنوز هم همان تکنولوژی‌های مکانیکی گذشته را ترجیح دهند. باید بگوییم که شاید تکنولوژی‌های گذشته جذابیت‌های خاص خود را داشته باشند اما نمی‌توانیم از عملکرد بینهایت دقیق قطعات الکترونیکی امروزی هم چشم پوشی کنیم. پورشه‌ی جدید یک مجموعه‌ی بسیار مدرن است. این خودرو به لطف مهندسی دقیق، پیشرانه‌ی فوق العاده و قطعات الکترونیکی خود قادر است تا عملکردی کاملا بی نقص در تمامی شریط داشته باشد. این خودرو هنوز هم به رقم تمامی انتقادات از طراحی و یا سیستم‌های الکترونیکی‌اش یک خودوری اسپرت تمام عیار است و بی شک کماکان معیار و نماد خودروی اشپرت محسوب می‌شود. سواری این خودرو بینهایت بی نقص و دقیق است. شاید اصلی ترین انتقادی که بتوان به سواری آن داشت این است که طی کردن یک دور پیست با آن بسیار ساده است و استرس کمی را به راننده منتقل می‌کند.

کلام آخر

مسئولان پورشه طراحی داخلی و خارجی مدل ۹۱۱ را بدون زمان (timeless) می‌دانند. به این معنی که این خودرو به نوعی طراحی می‌شود که متعلق به هیچ زمان خاصی نیست و همیشه جذاب است. این اعا را بوگاتی هم در مورد طراحی دارد. باید بگوییم که همین الان هم بوگاتی ویرون کمی قدیمی به نظر می‌رسد. اما نگاهی به نسل‌های پورشه بیاندازید، هنوز هم این خودروها واقعا جذاب هستند و باید بگوییم که ادعای اشتوتگارتی‌ها در مورد این خودرو چندان بیراه نیست. این خودرو به معنی واقعی کلمه یک شاهکار مهندسی و یک شاهکار طراحی تمام عیار است.
آستانه‌ی قیمت ۹۱۱ برای مدل کاررا اس ۲۰۱۹ حدود ۱۱۳ هزار دلار است. این قیمت برای مدل ۴ اس کابریولت به ۱۳۳ هزار دلار می‌رسد. البته این‌ها قیمت‌های پایه هستند و در صورت سفارش برخی پکیج‌ها برای این خودرو طبق روال همیشگی پورشه این قیمت‌ها به صورت فزاینده‌ای افزایش می‌یابند. کاررا اس البته به نوعی ساده‌ترین مدل ۹۱۱ محسوب می‌شود و در صورت سفارش خودروهایی مانند جی تی ۲ آر اس در آینده این قیمت از آستانه‌ی ۲۹۰ هزار دلار هم عبور خواهد کرد.