میتسوبیشی ASX – پنج نکته که خریداران این خودرو لازم است که به آنها توجه کنند

شرکت ژاپنی میتسوبیشی (Mitsubishi) چند وقتی است که برای بدست آوردن دوباره جایگاهی مناسب در بازار خودروهای جهان تلاش می کند. این شرکت با ارائه خودروهایی مانند میتسوبیشی مدل اوتلندر (Outlander PHEV) و ASX به جنگی تمام عیار با رقبای قدر آسیایی و اروپایی خود برخاسته است. مدل ASX این شرکت هم با توجه به قابلیت ها و توانایی های خود رقبایی سخت و قدرتمند مانند نیسان قشقایی (Qashqai) و مزدا CX-5 را در کنار خود می بیند.

در این نوشته به بیان پنج نکته در مورد این خودرو خواهیم پرداخت که خریداران میتسوبیشی ASX لازم است قبل از خرید به آنها توجه نمایند.


سخت و محکم مانند سنگ گرانیت
شرکت میتسوبیشی مدت هاست که به ساخت خودروهایی محکم، پر قدرت و با استحکام و قابل اطمینان مشهور شده است. مدل ASX این شرکت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این رویه را ادامه داده است. تمامی قطعات و ابزار و ادوات موجود در کابین این خودرو از موادی با استحکام و کیفیت بالا ساخته شده اند و این خودرو را به وسیله نقلیه ای مناسب خانواده ها تبدیل کرده اند. بعضی از رقبای این خودرو از شهرت بهتری نسبت به آن برخوردار بوده و یا مجلل تر و لوکس تر از آن بنظر می آیند. اما شما هیچوقت و در مورد هیچ کدام از بخش های میتسوبیشی ASX احساس نمی کنید که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اید و ارزش واقعی خودرو پایین تر از رقم پرداختی شما است.
این حس در هنگامی که پشت رل این خودرو قرار می گیرید نیز وجود داشته و این خودرو به معنی واقعی کلمه، نمونه ای پر قدرت و با ثبات بوده و حس اعتماد و اطمینان در رانندگی را به شما القا می کند. میتسوبیشی ASX در مدل های پایه، دیفرانسیل جلو بوده ولی قابلیت تبدیل به یک خودروی چهار چرخ متحرک (AWD) و دو دیفرانسیل را نیز داشته و قابلیت این امر را به شما می دهد که اندکی هم از لذت رانندگی در مسیرهای فرعی و جاده های روستایی خارج از شهر بهرمند شوید.


تجهیز به امکانات متنوع در مدل های پایه و استاندارد
امکانات و تجهیزات موجود در میتسوبیشی ASX حتی در مدل های پایه نیز متنوع و قابل توجه است. این خودرو در مدل پایه مجهز به رینگ های آلیاژی، سیستم تهویه مطبوع و سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث است. در مدل های بالاتر این خودرو به سیستم چند رسانه ای و سرگرمی همراه با سیستم ناوبری ماهواره ای (GPS)، صندلی ها و لوازم داخلی مجهز به روکش چرم و سقف شیشه ای پانوراما نیز مجهز خواهد شد. این خودرو برای کسانی که از مهارت نسبتا کمی در رانندگی نیز برخوردار هستند تمهیداتی در نظر گرفته و این خودرو به امکانات کمکی رانندگی مجهز شده است. از جمله این تجهیزات می توان به ترمزهای ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (Stability Control System) و سیستم کنترل کشش (Traction Control) اشاره کرد که به راننده کمک می کند خودرو را در مسیر درست و مستقیم حفظ نماید. در میتسوبیشی ASX کیسه های هوا نیز وجود داشته که در صورت بروز تصادفات از وارد شدن آسیب به راننده و سرنشینان جلوگیری می نماید.


نمای زیبا
خودروهای کراس اوور (Crossover) معمولا در دو گونه و سبک متمایز طراحی و ساخته می شوند. در یکی از این سبک ها خودرو بیشتر به خودروهای سدان شبیه بوده و در نوع دیگر شبیه به نمونه هایی کوچک شده از خودروهای تنومند و 4x4 است. میتسوبیشی ASX در گروه دوم قرار گرفته و بیشتر شبیه خودروهای شاسی بلند بزرگ طراحی شده است. این بدین معنی است که در هنگام نشستن در این خودرو، راننده و سرنشینان در مکانی بالاتر از اکثر خودروهای این سبک قرار می گیرند. در این وضعیت نمایی که از مسیر پیش رو برای راننده و سرنشینان قابل مشاهده است، وسیع تر بوده و حس اطمینان بیشتری را در هنگام رانندگی به آنها منتقل می کند. میتسوبیشی در این خودرو محل قرارگیری نشیمنگاه راننده را نیز بالاتر در نظر گرفته و به این ترتیب دید راننده از مسیر روبرو بسیار بهتر شده است و این قابلیت را به وی می دهد که اجسام موجود در کناره های خودرو را نیز به راحتی مشاهده نماید.


موتورهای قدرتمند
تمامی موتورهای قابل انتخاب برای میتسوبیشی ASX از کارایی و مصرف سوخت مناسبی برخوردار شده اند. اما موتورهای دیزل موجود برای این خودرو با توجه به تولید گشتاور بالاتر، از جذابیت بیشتری برخوردار هستند. خودرویی که ما آزمایشات خود را با آن انجام دادیم مجهز به یک موتور 2.2 لیتری 4 سیلندر بود. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 147 اسب بخار را داشت و عملکرد بسیار مناسب و قدرتی کافی را در طی مسیر آزمون ما از خود نشان داد.
سیستم انتقال قدرت این خودرو که از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک سود می برد، بسیار نرم عمل می کرد. اما این جعبه دنده در مواقعی دچار گیجی می شد و در انتخاب دنده، مناسب عمل نمی کرد و راننده را مجبور به استفاده از اهرم های تعویض دنده به صورت دستی می کرد. این جعبه دنده در هنگام شتابگیری اندکی پر سر و صدا (اما نه در حدی که آزار دهنده باشد) عمل می کرد. اما این صدا با افزایش سرعت کمتر می شد و در سرعت های بالا عملکردری بی صدا تر داشت.


حضور در کلاس بدنه ای بسیار رقابتی
میتسوبیشی ASX در کلاس بدنه ای حضور داشته که با توجه به اقبال عمومی در چند سال اخیر، شاهد نمونه هایی بسیار خوب و مطرح بوده و بازار رقابت در آن بسیار داغ است. از نمونه رقبای این خودرو می توان به مدل CX-5 شرکت خودروسازی مزدا (Mazda) و مدل قشقایی (Qashqai) شرکت نیسان اشاره کرد که با قیمتی نزدیک به این خودرو توانایی ها و قابلیت هایی بسیار را به راننده و سرنشینان ارائه می دهند. حضور در کلاس بدنه ای بسیار رقابتی
میتسوبیشی ASX در کلاس های مختلف، با ظاهری تنومندتر و کیفیت ساخت مناسب قطعات داخل کابین خودرو و همچنین قابلیت تبدیل به خودرویی دو دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک، عملکرد بهتری در مسیرهای خاکی و خارج از جاده نسبت به این دو رقیب خود دارد. اما قیمت و هزینه های نگهداری دو خودرو مذکور از آن پایین تر بوده و در این زمینه گوی رقابت را به دو حریف خود واگذار می کند.