مقایسه تویوتا کرولا هیبریدی با تویوتا پریوس

در این نوشته قصد داریم دو نمونه از متفاوت ترین و محبوب ترین نمونه های دنیای رو به رشد خودروهای هیبریدی را معرفی نموده و به بررسی نقاط ضعف و قوت آنها بپردازیم. تویوتا کرولا هیبریدی (Toyota Corolla Hybrid) و تویوتا پریوس (Toyota Prius) دو خودرویی هستند که در این رقابت شرکت کرده و توانایی ها و امکانات خود را به نمایش می گذارند. با توجه به این نکته که هر دوی این خودرو ها محصول شرکت خودرو سازی ژاپنی تویوتا (Toyota) هستند، از امکانات و ویژگی هایی نسبتا مشابهی استفاده می کنند. هر دوی این خودروها جزو کلاس بدنه هاچ بک (Hatchback) پنج در بوده اما در مجموع دو خودروی کاملا متفاوت هستند. طراحی ظاهری تویوتا پریوس متفاوت بوده و به نحوی است که توجه عابران را به خود جلب می کند. تویوتا کرولا نیز با بهینه سازی های انجام شده بر روی موتور و پیشرانه به یکی از کم مصرف ترین نمونه های موجود در بازار تبدیل شده است. حال این پرسش پیش می آید که تفاوت های این دو خودرو فقط در نمای ظاهری است؟ و کدامیک از این دو خودرو مصرف سوخت مناسب تری دارد؟ با بررسی جز به جز این دو خودرو در این نوشته سعی می کنیم به پاسخی مناسب برای این دو پرسش و همچنین سوالات مشابه برسیم.


ویژگی ها
 انتظار می رود که امکانات و تجهیزات این دو خودرو بسیار متفاوت از همدیگر باشد اما این مساله بطور کامل صدق نکرده و تویوتا کرولا هیبریدی نیز به بسیاری از امکانات موجود در تویوتا پریوس مجهز شده است. ابتدا می پردازیم به برتری هایی که تویوتا کرولا هیبریدی نسبت به رقیب خود دارد. تویوتا کرولا بر خلاف تویوتا پریوس که از رینگ های نسبتا کوچک 15 اینچی استفاده می کند، به رینگ های 16 اینچی آلیاژی مجهز شده است. سیستم ناوبری ماهواره ای (GPS) نیز در تویوتا کرولا وجود دارد. سیستم فرمان صوتی، تهویه مطبوع دوگانه هوشمند (سیستم تک کاناله در تویوتا پریوس) و شیشه های تیره در ردیف عقب از دیگر امکاناتی است که در تویوتا کرولا وجود داشته ولی تویوتا پریوس از آنها برخوردار نشده است.
حالا این پرسش به ذهن می آید که برتری های پریوس گران قیمت نسبت به تویوتا کرولا هیبریدی ارزان قیمت در چه مواردی است؟ بیشتر موارد برتری تویوتا پریوس نسبت به رقیب خود مربوط به بخش تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی است. سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Radar Cruise Control)، سیستم هشدار برخورد از جلو، چراغ های جلویی با قابلیت نور بالای اتوماتیک، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Alert)، نمایشگر اطلاعات بر روی شیشه جلو راننده (Head Up Display – HUD)، سیستم صوتی با 10 بلندگو (6 بلندگو درتویوتا کرولا(، آیینه های جانبی الکتریکی، سیستم شارژ بی سیم گوشی های تلفن همراه (QI) و آیینه وسط با قابلت تنظیم نور اتوماتیک از دیگر نمونه های این امکانات موجود در این خودرو هستند.
تجهیزاتی نیز که در دو خودرو مشترک است شامل چراغ های جلو با استفاده از لامپ های LED، سیستم روشنایی در روز (Daytime Running Light) مجهز به لامپ های LED، چراغ های عقبی مجهز به لامپ های LED، سیستم چند رسانه ای با صفحه نمایش 7 اینچی لمسی مجهز به ورودی USB و قابلیت اتصال به تلفن های همراه هوشمند از طریق ارتباط بی سیم بلوتوث، دوربین دنده عقب، ورود بدون کلید به خودرو (Keyless)، قابلیت روشن کردن موتور با استفاده از دکمه Start / Stop بدون نیاز به کلید است. از دیگر امکانات می توان به چراغ های جلویی اتوماتیک حساس به نور محیط و برف پاک کن خودکار اشاره کرد. هر دو این خودروها از 7 کیسه هوا (دو عدد در جلو، دو عدد در عقب، دو عدد ایربگ پرده ای در کنار و یک عدد برای زانوی راننده) استفاده کرده و به سیستم کنترل پایداری (Stability Control) الکترونیکی نیز مجهز شده اند.
تویوتا پریوس از نظر ابعاد بزرگ تر از تویوتا کرولا هیبریدی بوده و این مساله می تواند تفاوت قیمت آن با رقیب را اندکی توجیه نماید. این خودرو طولی برابر با 4540 میلی متر، عرضی برابر با 1760 میلی متر و ارتفاعی معادل 1490 میلی متر دارد. در مقایسه، تویوتا کرولا با طول 4330 میلی متر، ارتفاع 1475 و عرضی برابر با 1760 میلی متر کوتاه تر از رقیب خود است. فاصله بین دو محور خودرو نیز در مورد تویوتا کرولا برابر با 2600 میلی متر بوده که در حدود 100 میلی متر کمتر از فاصله دو محور تویوتا پریوس است.



طراحی داخلی و کابین
انتظارها بر این است که کیفیت مواد اولیه بکار رفته در تجهیزات داخلی تویوتا پریوس بهتر از تویوتا کرولا باشد. در داخلی دو خودرو تفاوت ها زیاد بوده و تویوتا پریوس در این زمینه بسیار مجهزتر و مدرن تر از رقیب خود است. فضای موجود برای سرنشینان صندلی ها ردیف عقب قابل توجه و کافی بوده و جای کافی برای پای افراد وجود دارد. اما ارتفاع سقف کم بوده و افراد بلند قد اندکی احساس ناراحتی خواهند کرد. اما در مجموع نشستن سه سرنشین در صندلی های ردیف عقب تویوتا پریوس به دلیل وجود فضای کافی برای قرار دادن پاها، راحت تر از نشستن همان افراد در تویوتا کرولا خواهد بود. تویوتا کرولا بیشتر مناسب افرادی است که از جثه متوسطی برخوردار بوده و فضای کافی برای سر و پاهای آنها را در اختیار قرار می دهد.
در بخش فضای موجود برای حمل بار نیز تویوتا پریوس نسبت به رقیب خود برتری دارد. این فضا در تویوتا پریوس در حدود 457 لیتر بوده و به سادگی تویوتا کرولا را که تنها گنجایش 360 لیتر بار را دارد، پشت سر می گذارد. باتری های موجود برای موتورهای الکتریکی این دو خودرو هم تاثیری در فضای موجود برای بار و سرنشینان نداشته و در زیر صندلی های ردیف عقب جاسازی شده اند. فضای موجود برای نگهداری اشیا کوچک و نوشیدنی ها نیز در هر دو خودرو خوب و قابل قبول بوده و هر دو مجهز به نگهدارنده های لیوان و بطری ها نوشیدنی در روی رودری درها و کنسول میانی شده اند. کنسول میانی در تویوتا پریوس نیز جادار بوده و قابلیت نگهداری اشیا کوچک مانند کلید ها و سکه ها و ... را دارد.
یک نکته جالب و کاربردی نیز در تویوتا پریوس وجود دارد. این خودرو در بخش میانی و در قسمت دسته دنده مجهز به یک سری لامپ LED شده که نور لازم برای مشاهده اجزای این بخش را در تاریکی شب برای راننده فراهم می کند. نور کم و ملایم این لامپ ها فضای زیبا و خاصی را در هنگام حرکت در محیط ها و شرایط با نور کم برای کابین فراهم می کند. تویوتا پریوس همچنین با مجهز بودن به آیینه میانی مجهز به تنظیم نور خودکار، چشم راننده را از نورهای شدید و بالای خودروهای عقبی حفظ می کند.
سیستم چند رسانه ای سرگرمی و صفحه نمایش 7 اینچی این دو خودرو اگرچه بهترین در نوع خود نیست اما کارایی مناسبی داشته و با صرف اندکی وقت به سادگی قابل استفاده خواهد بود. یکی از نقاط قوت تویوتا کرولا در این قسمت این بوده که سیستم ناوبری ماهواره آن به سیستم نمایش ترافیک موجود آن لاین SUNA مجهز شده است. در صورتیکه در تویوتا پریوس به طور کلی سیستم نقشه خوانی وجود ندارد و این به عنوان یک نقطه ضعف بسیار بزرگ برای این خودرو به حساب می آید. هیچ کدام از این دو خودرو نیز به سیستم های نوین ارتباطی مانند Apple CarPlay و Android Auto مجهز نبوده و این هم یکی دیگر از کمبود های تویوتا پریوس و تویوتا کرولا هیبریدی به حساب می آید.



موتور و مصرف سوخت
تویوتا پریوس و تویوتا کرولا هیبریدی هر دو به یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری بنزینی مجهز شده اند. این موتور در تویوتا کرولا هیبریدی توانایی تولید نیرویی معادل  98 اسب بخار در دور موتور 5200 RPM را دارد. موتور موجود در تویوتا پریوس نیز که یک مدل بروز شده از همین پیشرانه است، با اندکی کاهش قدرت توانایی تولید  96.5 اسب بخار در دور موتور 5200 RPM را دارد. گشتاور تولیدی موتور تویوتا کرولا هیبریدی نیز برابر با 142 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4000 RPM حاصل می گردد. گشتاور تولیدی در تویوتا پریوس نیز همین مقدار بوده و 142 نیوتون متر گشتاور تولیدی در دور موتور 3600 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد.
موتور الکتریکی موجود در تویوتا پریوس نیز توانایی تولید نیرویی معادل  71 اسب بخار و گشتاور تولیدی 163 نیوتون متر را دارد. شرکت تویوتا نیروی تولید کلی پیشرانه موجود در تویوتا پریوس را معادل 120 اسب بخار اعلام کرده ولی در مورد گشتاور کلی هنوز رقم دقیق اعلام نشده است. موتور الکتریکی موجود در تویوتا کرولا هیبریدی قوی تر بوده و توانایی تولید  80 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 207 نیوتون متر است. اما همانند تویوتا پریوس هنوز رقم دقیقی برای قدرت و گشتاور تولیدی آن اعلام نشده و تنها انتظار می رود نیروی تولید مجموع در این خودرو بالای  134 اسب بخار باشد. مصرف سوخت نیز یکی از دیگر بخش هایی است که شکاف عمیقی را بین این دو خودرو بوجود آورده است. تویوتا پریوس بسیار بهتر از رقیب خود عمل کرده و مصرف سوخت آن در حدود 3.4 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی (شهر / بزرگراه) اعلام شده است. این رقم در تویوتا کرولا هیبریدی بالاتر بوده و مصرف این خودرو بر اساس اعلام کارخانه 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی خواهد بود.
با توجه به اینکه هر دوی این خودروها، برای حرکت در مسیرهای شهری طراحی شده اند، تصمیم گرفتیم که با گردش در شهر به بررسی مصرف سوخت این دو خودرو بپردازیم. بر اساس این تست، مصرف سوخت تویوتا پریوس همان مصرف اعلام شده توسط کارخانه یعنی 3.4 لیتر بود ولی تویوتا کرولا در این مسیر مصرف سوختی معادل 3.9 لیتر را برای خود ثبت نمود. اگر این پرسش براش شما پیش می آید که چطور چنین چیزی ممکن است و چطور مصرف سوخت این خودروها در ترافیک شهری نیز مانند مصرف کلی بوده و بسیار پایین است. در پاسخ باید بگوییم که یکی از دلایل این مصرف سوخت کم، استفاده این دو خودرو از سیستم بازیابی انرژی تولید شده در هنگام ترمز گیری است. شرح عملکرد این سیستم طولانی بوده و در این مقال نمی گنجند، اما روش کار کلی این سیستم به این صورت است که انرژی گرمایی تولید شده در بخش هایی که درگیر ترمز بوده ذخیره شده و در همان لحظه یا در زمان های بعدی دوباره استفاده می گردد.
در مجموع و تست کلی این دو خودرو در مسیرهای شهری، عملکرد پیشرانه، سیستم تعلیق، ترمز ها و فرمان پذیری بسیار خوب و چشمگیر بود و این دو خودرو، نمونه هایی بسیار مناسب برای استفاده های روزانه خواهند بود. البته عملکرد تویوتا پریوس نرم تر از رقیب خود بود. یکی از دلایل این نرمی می تواند استفاده تویوتا پریوس از نسل جدید پیشرانه ها و ادوات شرکت تویوتا باشد که تویوتا کرولا هیبریدی از آن بی بهره است. عملکرد سیستم انتقال قدرت در تویوتا کرولا هیبریدی با اندکی تاخیر مواجه بوده و در هنگام حرکت از حالت سکون کند عمل می کند. اما تویوتا پریوس در این زمینه سریع تر بوده و در کل از شتاب گیری بهتری نسبت به رقیب خود برخوردار است.
حرکت تویوتا پریوس در شهر با استفاده از موتور الکتریکی نیز نرم تر از تویوتا کرولا هیبریدی بوده و با طی مسیری در حدود 105 کیلومتر، با طی مسافتی بیشتر و سریعتر از رقیب خود این مرحله را پشت سر می گذارد. در این مرحله از مسیر های درون شهری عبور کرده و به تست توانایی هایی این دو خودرو در بزرگراه می پردازیم. در طی این مسیرها، مصرف تویوتا پریوس معادل 4.4 لیتر در هر 100 کیلومتر بود و مصرف تویوتا کرولا هیبریدی با حفظ همان 0.5 لیتر بیشتر در هر 100 کیلومتر عدد 4.0 لیتر در هر 100 کیلومتر را برای خود ثبت نمود. این بدین معنی است که تویوتا پریوس در هر حالتی، با وجود اینکه از جثه و وزن بیشتری برخوردار است، مصرف سوخت کمتری نسبت به رقیب خود دارد.
نکته دیگری که در مورد مصرف سوخت وجود دارد این است که سوخت مورد نیاز تویوتا پریوس با حجم باک 43 لیتر، بنزین معمولی با اکتان 91 است، در صورتیکه پیشرانه تویوتا کرولا هیبریدی با حجم باک 45 لیتر (50 لیتر در نمونه موتور بنزینی) با بنزین سوپر اکتان 95 کار می کند. در مورد میزان آلایندگی محیط زیست و تولید گاز مخرب دی اکسید کربن (CO2) نیز تاثیر مخرب تویوتا پریوس کمتر از رقیب خود بوده و با تولید 80 گرم دی اکسید کربن در هر کلیومتر در مکان بالاتری از تویوتا کرولا هیبریدی با تولید 96 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر قرار می گیرد.


تجربه رانندگی
به گفته آکی یو تو یو دا (Akio Toyoda) مدیر عامل شرکت تویوتا، تویوتا پریوس نسل حاضر که چهارمین نسل این خودرو است، تجربه رانندگی لذت بخشی را برای راننده فراهم کرده و از بهترین تجربه رانندگی بین چهار نسل این خودرو که از سال 1998 به بازارهای جهانی و سال 2001 به بازار استرالیا عرضه شده برخوردار است. این خودرو در هنگام عبور از پیچ ها با استفاده از سیستم فرمان مناسب خود عملکرد خوب و قابل قبولی داشته و خودرو کاملا تحت کنترل راننده قرار دارد.
در هنگام عبور از بزرگراه ها، صدای ورودی به کابین در تویوتا پریوس بیشتر بوده و صدای حرکت چرخ ها بر روی سطح آسفالت به داخل خودرو نفوذ می کند. همچنین صدای برخورد باد با آیینه های جانبی نیز به داخل کابین نفوذ کرده و صدایی مانند یک زوزه ضعیف را تداعی می کند. اما تویوتا کرولا هیبریدی در این مورد از قابلیت های بیشتری برخودار بوده و تنها درصد کمی از صدای تولید توسط تایرها و اندکی هم صدای باد به داخل خودرو راه پیدا می کند. ولی در مجموع فضای ساکت و کم صدایی را برای سرنشینان و راننده در داخل کابین فراهم می کند.
قابلیت های هر دو این خودرو ها در هنگام حرکت با سرعت های بالا افت می کند. اما تکان های کابین در تویوتا پریوس بیشتر از رقیب خود بوده و تویوتا کرولا هیبریدی آرامش بیشتری را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند. در هنگام حرکت در خیابان های داخل شهر، تویوتا پریوس تجربه رانندگی بهتری را رقم زده و فرمان خودرو دقیق تر و تیز تر عمل می کند. در هنگام عبور از پیچ های تند سیستم تعلیق و فرمان تویوتا پریوس اندکی کند و سفت بوده ولی تویوتا کرولا با توجه به تنظیمات سیستم تعلیق خود بهتر از رقیب خود عمل می کند.
اگر بخواهیم یکی از این دو خودرو را برای رانندگی انتخاب کنیم، خودرو مورد نظر ما تویوتا کرولا هیبریدی خواهد بود. کابین این خودرو در مقایسه با تویوتا پریوس ساکت تر و آرام تر بوده و قدرت مانور آن نیز بیشتر از رقیب خود است. در صورتیکه صدای داخل کابین تویوتا پریوس در سرعت های بالا حس گیر افتادن در وسط یک طوفان سنگین را به راننده و سرنشینان منتقل می کند!


خدمات پس از فروش و سیستم ضمانتنامه
هر دو این خودروها به طور استاندارد از یک سیستم ضمانتی 3 ساله یا 100.000 کیلومتر (هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد) استفاده می کنند. همچنین باتری های موجود در این دو خودرو نیز به مدت هشت سال تحت پوشش ضمانت شرکت تویوتا قرار دارند. هزینه سرویس های دوره این دو خودرو نیز ارزان است. 

نتیجه نهایی
سالهاست که تویوتو کرولا به عنوان خودرویی که ارزشی معادل بهای پرداختی را دارد شناخته می شود. این مدل از این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این خودرو هم از ارزشی معادل مبلغ پرداختی برای خرید برخوردار است. با وجود اینکه در مورد تویوتا پریوس نیز این مساله وجود داشته و بهای آن خیلی بالاتر از ارزش خودرو نیست اما، تویوتا کرولا در این مورد برتری کاملی نسبت به تویوتا پریوس و حتی بسیاری دیگر از رقبای خود دارد. البته می توان درک کرد که چرا بعضی از خریداران به سراغ تویوتا پریوس می روند. تویوتا پریوس از لحاظ ظاهری خودرویی متفاوتی بوده و در هر جایی که دیده شود، توجه عابران پیاده و رانندگان دیگر را به خود جلب می کند. این خودرو در بسیاری از بخش های مورد آزمایش ما اعم از تجربه رانندگی و تکنولوژی در مکانی بالاتر از تویوتا کرولا قرار گرفت اما نمی توان گفت که تویوتا کرولا عملکرد بدی بر روی جاده داشت. در مجموع با وجود اینکه تویوتا پریوس بزرگ تر، جادارتر، مجهز به امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر و با کیفیت تر و با مصرف سوخت پایین تر بود اما تویوتا کرولا یک نمونه خاص و منحصر بفرد در بازار خودروهای جهان بوده و با توجه به قیمت بسیار مناسب تر خود نسبت به امکانات موجود برنده این رقابت نام خواهد گرفت.

در انتها نظر شما را به امتیاز های کسب شده توسط این دو خودرو در بخش های مختلف جلب می نماییم.

 

                                                   تویوتا کرولا هیبریدی            تویوتا پریوس

----------------------------------------------------------------------------------

عملکرد و مصرف سوخت                            7.5                               8

فضای کابین و راحتی                                  7                                 8         

استفاده از تکنولوژی                                  7.5                             8.5                   

قیمت و تجهیزات                                        9                                7         

سواری و هندلینگ                                      7                              7.5

----------------------------------------------------------------------------------

امتیاز نهایی                                              8                              7.5

لینک ویدئو بررسی تویوتا کرولا: toyota corolla 2016