نقد و بررسی میتسوبیشی میراژ
در دنیای خودروی امروز، کمتر پیش می آید که یک نمونه جدید و تازه به بازار آمده از یک کمپانی خودرو سازی معتبر، به اتفاق نظر بیشتر منتقدین و کارشناسان این صنعت، خودرویی نامناسب و پایین تر از سطح استاندارد نام گیرد. اما متاسفانه این اتفاق در مورد نسل جدید مدل میراژ شرکت ژاپنی میتسوبیشی افتاده است و این خودرو نتوانسته نظر مثبت کارشناسان را به خود جلب نماید. میتسوبیشی میراژ جدید نه خودرویی است که قابل قیاس با مدل های شهری بوده و نه توانایی رقابت با خودروهای کوچک کراس اوور را دارد. این خودرو حس بی کیفیت بودن و ارزان بودن را در کنار هندلینگ نا مناسب و ضعیف خود به راننده و سرنشینان منتقل می کند. میتسوبیشی میراژ با دو نوع پیشرانه و دو نوع گیربکس و در سه تیپ مختلف به بازارها عرضه شده است. بالاترین مدل این خودرو به امکاناتی نظیر ورود بدون کلید (Keyless) و سنسورهای پارک مجهز شده است. مصرف سوخت تمامی مدل های این خودرو نیز کم و مناسب بوده و این یکی از معدود نکات دلگرم کننده در مورد میتسوبیشی میراژ است.
طراحی داخلی
در ابتدا باید این نکته را یادآوری کنیم: میتسوبیشی میراژ در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در بازه قیمتی خود از فضای طراحی داخلی و فضای موجود در داخل کابین مناسبی برخوردار بوده و حجم محفظه بار آن نیز برای جابجایی لوازم و چمدان های سرنشینان کافی بوده و امتیاز بالاتری از خودروهایی مانند مدل کلت (Colt) به خود اختصاص می دهد. اما در مجموع کیفیت مواد اولیه بکار رفته در ساخت ابزار و ادوات و تحهیزات موجود در کابین میستوبیشی میراژ پایین بوده و در نظر سنجی ها در جایگاهی نزدیک به خودرو میکرا (Micra) شرکت خودرو سازی ژاپنی نیسان (Nissan) قرار می گیرد. دید راننده و سرنشینان از جاده نیز نامناسب بوده و شیب رو به بالای پنجره ها در قسمت عقب خودرو و صندلی های ردیف دوم نیز مشکل ساز بوده و دید سرنشینان ردیف عقب را بسیار محدود می کند. در مجموع درباره این خودرو در این بخش می توان گفت که میتسوبیشی میراژ با وجود فراهم کردن فضای مناسب برای سرنشینان و راننده در کابین، با توجه به کیفیت بسیار پایین تجهیزات و مواد اولیه و استفاده از موادی در حد مواد درجه 2 و بازیافتی، موجب نا امیدی ما و کارشناسان شد.
رانندگی
میتسوبیشی میراژ خودرویی مناسب رانندگان حرفه ای و مشتاق لذت و هیجان در رانندگی نیست. شاید عده ای از این مساله به عنوان یک نکته منفی یاد نکنند اما متاسفانه این خودرو توانایی ها و عملکردی حتی در حد متوسط را نیز نداشته و عملکرد آن در حد رفع نیاز های پایه و ابتدایی رانندگی نیز نیست. آزمایش کنندگان این خودرو در مورد تمامی بخش های سیستم فرمان این خودرو نیز انتقادی را به آن داشتند. آنها عملکرد این خودرو را کند و فاقد احساس ارزیابی کردند و حتی در یک مورد لقب غیر قابل قبول را به نحوه چسبیدن آن به مسیر و جاده دادند و نحوه گردش و تکان اتاق آن را بسیار زیاد و نگران کننده ارزیابی نمودند.
نظر ها در مورد کیفیت رانندگی با میتسوبیشی میراژ نیز متفاوت بود. به نظر برخی این خودرو در هنگام عبور از موانع و پستی و بلندی های موجود در سطح جاده مناسب عمل کرده ولی میزان راحتی سرنشینان دچار افت شده و به نظر بعضی ها این اتفاق در هنگام عبور از موانع بلند تر اتفاق می افتد. اما تقریبا همه در این مورد هم نظر بودند که سیستم کند و ابتدایی فرمان این خودرو در هنگام عبور از پیچ های دایره ای شکل مناسب عمل می کند. در مجموع در مورد رانندگی این خودرو می توان گفته که سیستم فرمان این خودرو کاملا نامناسب بوده و با وجود تنش بسیار در شاسی و بدنه، کیفیت رانندگی این خودرو را به شدت کاهش داده است.
موتور
برای این خودرو دو نوع موتور در نظر گرفته شده است و هر دوی این موتورها سه سیلندر بوده و هر دو با استفاده از سوخت بنزین کار می کنند. موتور کوچک این خودرو که ۱ لیتر حجم دارد تنها با گیربکس دستی ارائه شده و موتور بزرگ تر و ۱.۲ لیتری این خودرو با یک گیربکس خودکار با تکنولوژی CVT به بازارها عرضه شده است. بخش عملکرد موتور یکی از معدود قسمت هایی ایست که میتسوبیشی میراژ موفق به دریافت بازخورد هایی مثبت در آن شده است. این خودرو با گیربکس دستی خود در زمان ۱۱.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. منتقدان پیشرانه سه سیلندر این خودرو را دارای شخصیتی خاص و گیربکس آن را چابک و سریع دانسته و با وجود اینکه سر و صدای تولید شده در آن اندکی زیادتر از حد بوده اما در مجموع آن را مناسب ارزیابی نمودند. مصرف سوخت این خودرو نیز بسیار پایین بوده و میتسوبیشی میراژ مصرف سوختی معادل 3.3 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.
موتور 1.2 لیتری این خودرو یکی از بزرگ ترین نقاط قوت آن محسوب می گردد. با توجه به وزن بسیار پایین این خودرو و طراحی مناسب و آئرودینامیک بدنه میتسوبیشی میراژ، این خودرومصرفی برابر 3.41 لیتر در هر 100 کیلومتر در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT و 3.58 لیتر در هر 100 کیلومتر با گیربکس دستی را دارد. در مورد مبحث آلایندگی نیز این خودرو با تولید 100 گرم آلاینده دی اکسید کربن (CO2) در هر کیلومتر از پرداخت مالیات معاف بوده و این هم یکی دیگر از نقاط قوت آن بشمار می آید. در مجموع در مورد موتور این خودرو می توان گفت که عملکرد آن با توجه به حجم موتور خوب بوده و مصرف سوخت آن نیز پایین بوده و آن را به خودرو مقرون به صرفه و با آلایندگی کم تبدیل کرده است.
امنیت
میتسوبیشی میراژ تا بحال از نقد های مثبتی برخوردار نبوده اما استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب موجب شده که بازخوردهای مثبتی را در این زمینه از منتقدان دریافت نماید و امتیاز آن در این بخش که یکی از مهم ترین خصوصیات یک خودروی امروزی است مانند بخش های دیگر پایین و نا امید کننده نباشد. این خودرو در آزمون های موسسه Euro NCAP موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده و در بخش ایمنی سرنشینان بزرگسال در هنگام تصادف نیز نمره 90 درصد را کسب نموده است.
امکانات امنیتی این خودرو نیز ضعیف نبوده و موجب شده که رانندگی با این خودرو ساده و ایمن باشد. این خودرو مجهز به سیستم کنترل کشش (Traction Control) بوده و از دیگر امکانات کمکی رانندگی و ایمنی آن می توان به ترمزهای ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD) اشاره کرد. از دیگر امکانات موجود در کابین این خودرو نیز می توان به کیسه های هوا در جلو و همچنین کیسه های هوای پرده این در اطراف خودرو اشاره کرد. صندلی های میتسوبیشی میراژ نیز مجهز به اتصالات ISOFIX بوده و ایمنی لازم برای صندلی های کودکان خردسال را در این خودرو تامین می کند.
ارزش در مقابل قیمت پرداختی
قیمت میتسوبیشی میراژ بسیار نزدیک به خودروهای کوچک شهری است. با وجود اینکه این خودرو اندکی کوچکتر از خودروهای سوپر مینی بوده از آن ها ارزان تر نیز هست. هزینه مالیات صفر این خودرو به عنوان یکی از برگ های برنده این خودرو بحساب می آید. از رقیبان میتسوبیشی میراژ می توان به خودرو های تولیدی شرکت های کره ای هیوندای (Hyundai) و کیا (Kia) اشاره کرد. بخش رومانیایی شرکت خودرو سازی فرانسوی رنو (Renault) یعنی شرکت داچیا ( Dacia) نیز مدل ساندرو (Sandero) را به بازار عرضه کرده است. هر سه این خودروهای یاد شده به نسبت میتسوبیشی میراژ ار ارزش بیشتری نسبت به مبلغ پرداختی برخوردار بوده و این خودرو در این زمینه نیز موفق به کسب رتبه خوبی نخواهد شد.
سخن آخر
متاسفانه میتسوبیشی میراژ مورد تایید هیچکدام از کارشناسان و منتقدین نبود و هیچکدام خرید این خودرو را به خریداران پیشنهاد نمی کنند. تنها عده اندکی با استناد به سادگی و مصرف سوخت کم این خودرو از آن دفاع می کنند. اما بیشتر افراد از ضعف های این خودرو در برابر رقیبانش یاد می کنند. رقیبانی که امکاناتی بیشتر و تجربه رانندگی بسیار بهتری به راننده و سرنشینان ارائه می کنند.
در انتها باید گفت که میتسوبیشی میراژ نه در زمینه فرمان پذیری و هندلینگ و نه در زمینه نمای ظاهری و کابین خودروی خاصی نبوده و هیچ چیز جدیدی برای گفتن ندارد. درست است که موتورهای این خودرو بسیار کم مصرف بوده و با توجه به نبود هزینه مالیات برای این خودرو، هزینه های آن پایین تر از بسیاری رقباست اما این تنها نکته مثبت این خودرو بوده و در نهایت باید گفت که میتسوبیشی میراژ یک شکست کامل برای این شرکت خودرو سازی معتبر بشمار می آید. به همین دلیل است که این خودرو نمره بسیار ضعیف 4.2 از 10 را به خود اختصاص داده است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.