نقد و بررسی کیا کادنزا 2017

باور اینکه محصولات شرکت خودروسازی کره ای کیا موتورز (KIA MOTORS) از زمان ورود خود به بازار ایالات متحده آمریکا در سال 1994 میلادی تا چه حد دچار تغییر شده اند، امری بسیار سخت بشمار می آید. این خودرو ساز با ارائه محصولات خود در کلاس های مختلف بدنه از جمله سدان های سایز کوچک، متوسط و بزرگ و خودروهای شاسی بلند توانسته سهمی قابل توجه از این بازار رقابتی بزرگ را از آن خود نماید. مدل کادنزا (CADENZA) نیز یکی از جدیدترین مدل های تولیدی این شرکت بوده که از سال 2011 میلادی تولید و به بازار خودروهای سدان سایز متوسط وارد شده است. این خودرو عملکرد و توانایی های زیادی داشته و توانسته با قیمت مناسب خود و همچنین قابلیت های مناسب، به نمونه ای موفق در این بازار تبدیل گردد.
کیا کادنزا نسل جدید نیز خودرویی است آرمانی برای خریدارانی که از امکانات و قابلیت های مدل اپتیما‌ (Optima) این شرکت راضی نبوده ولی مایل به خریدن مدل بزرگ تر و دیفرانسیل عقب K900 این شرکت نیز نیستند. مهندسین و متخصصین شرکت کیا با در نظر گرفتن رقبایی مانند شورولت ایمپالا (Chevrolet Impala)، تویوتا آوالون (Toyota Avalon)، کرایسلر 300 (Chrysler 300) و حتی مدل ES-350 شرکت لکسوس، خودرویی را طراحی نموده اند که توانایی رقابت با این رقبا را داشته و در بعضی جهات نیز نسبت به آنها برتری هایی دارد.
از نظر ابعاد نیز کیا کادنزا خودرویی نسبتا بزرگ بوده و از فاصله دو محور زیاد و طول و عرض مناسبی سود برده و از این لحاظ به خودرویی مناسب در کلاس بدنه خود تبدیل شده است. طراحی ظاهری کیا کادنزا جدید نیز به گونه ای بوده که نمایی مانند صورت ببر را به آن می دهد. در مجموع طراحی ساده و مناسبی داشته و بیینده را به خود جلب می نماید. نمای این خودرو نیز شباهت هایی به مدل هایی مانند فورد فیوژن (Ford Fusion) و هیوندایسوناتا (Hyundai Sonata) دارد ولی در کل زیبا و دلنشین است. همچنین طراحی جلو پنجره کیا کادنزا نیز متفاوت بوده و ظاهری تهاجمی را به خودرو می دهد.


سبک طراحی لوکس و مجلل
خریدارانی که به سمت خرید خودروهای موجود در این کلاس بدنه می روند، تمایل زیادی به استفاده از قطعات و تزئینات پر زرق و برق نداشته و طراحی های ساده و زیبا را به عنوام اولویت برای خودروی خود در نظر می گیرند. کیا کادنزا نیز دقیقا بر همین اساس ساخته شده و تمامی خواسته های این قشر را به آنها ارائه می نماید. علاوه بر این امکاناتی که کیا کادنزا در داخل کابین خود به مشتریان ارائه می دهد، مناسب بوده و موجب رضایت آنان می گردد.
طراحی داخلی کیا کادنزا بطور کلی لوکس و مجلل بوده و از مواد اولیه با کیفیت بالا در ساخت ابزار و ادوات آن استفاده شده است و نمایی در حد خودروهای لوکس مانند لکسوس و آکورا (Acura) را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. این مساله هم یکی دیگر از مواردی است که نشان می دهد این تولیدات این خودرو ساز از اواسط دهه 1990 میلادی تا بحال چقدر تغییر نموده و تنها در نزدیک به دو دهه، خود را به عنوان یک خودروساز مطرح و معتبر در جهان معرفی نموده است. ابعاد کیا کادنزا نیز نسبتا بزرگ بوده و این خودرو طولی برابر 4970 میلی متر، عرضی برابر با 1870 میلی متر و ارتفاعی برابر با 1470 میلی متر دارد. فاصله محورهای عقب و جلو کیا کادنزا نسب جدید نیز زیاد بوده و این دو محور 2855 میلی متر با همدیگر فاصله دارند.
فضای موجود در کیا کادنزا نسل جدید بسیار زیاد بوده و این خودرو را به نمونه ای جادار تبدیل نموده است. این خودرو فضایی در حدود 108 فوت مکعب (معادل 3058 لیتر) را در اختیار سرنشینان قرار داده و از این لحاظ خود را به عنوان بهترین در این کلاس بدنه معرفی نموده است. علاوه بر فضای کافی موجود برای راننده و سرنشین جلو، فضای موجود برای سرنشینان ردیف دوم صندلی ها نیز بسیار زیاد و جادار است. فضای موجود برای صندوق عقب این خودرو نیز زیاد بوده و حجمی در حدود 16 فوت مکعب (معادل 453 لیتر) داشته که فضایی مناسب و کافی بنظر می رسد. مواد اولیه بکار رفته در ساخت ادوات داخل کابین نیز از بهترین نوع موجود بوده و از جنس پلاستیک با کیفیت بالا و چرم مرغوب است. علاوه بر اینها، ادوات و ابزار داخلی نیز به جدیدترین تکنولوژی های روز مجهز شده اند.


تکنولوژی های مورد استفاده
کیا کادنزا از نسل جدید سیستم چند رسانه ای شرکت کیا استفاده می کند. این سیستم که UVO نام داشته، در حال حاضر در نسل سوم خود بوده و به طور استاندارد در مدل های این خودرو نصب می گردد. این سیستم علاوه بر ویژگی های رفاهی و سرگرمی خود از نرم افزار CarPlay شرکت اپل (Apple) و نرم افزار Android Auto نیز پشتیبانی نموده و هماهنگی کاملی را با آنها دارد. علاوه بر این این خودرو امکانات و ویژگی های خاص و مناسب دیگری نیز مجهز شده است. از جمله این امکانات می توان به استفاده از روکش چرم مرغوب برای صندلی ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه (Climate Control)، پشتیبانی از اتصال بی سیم توسط تکنولوژی ارتباطی بلوتوث، ورود بدون کلید به خودرو (Keyless) و قابلیت روشن و خاموش نمودن پبشرانه به وسیله دکمه و بدون نیاز به کلید اشاره کرد. این خودرو همچنین به آیینه وسطی با قابلیت تنظیم خودکار نور از پشت نیز مجهز شده است.
علاوه بر این امکانات ابتدایی، کیا کادنزا به لیستی از امکانات لوکس و تجملی نیز مجهز شده که نمای بسیار زیبا، خاص و کارآمدی را به کابین آن داده است. این امکانات شامل سیستم باز و بسته شدن الکتریکی در صندوق عقب، سانروف پانوراما، آیینه های جانبی با قابلیت جمع شدن به صورت خودکار، سیستم صوتی حرفه ای هارمان کاردون (Harman Kardon) با دوازده بلندگو شده که توانایی پخش موسیقی در بالاترین کیفیت ممکن را داشته و تجربه ای کم نظیر را برای شنیدن موسیقی به راننده و سرنشینان فراهم می نماید.


قدرت موتور و پیشرانه
بر خلاف رقبا، کیا کادنزا تنها با یک مدل موتور ارائه می گردد که خوشبختانه موتوری مناسب و پرقدرت است. کیا کادنزا به یک موتور 6 سیلندر خورجینی مجهز شده که حجمی برابر با 3.3 لیتر دارد. این موتور مجهز به 24 سوپاپ توانایی تولید نیرویی برابر با 290 اسب بخار در دور موتور 6400 RPM را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 343 نیوتون متر است که در دور موتور 5200 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد. این موتور برای نسل جدید بهینه سازی شده و مصرف سوخت و آلاینده های آن نیز نسبت به نسل قبلی کاهش یافته است. این خودرو مصرفی معادل  11.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای داخل شهر و  8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیرهای بزرگراهی را دارد. مصرف سوخت متوسط این خودرو نیز معادل  10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی اعلام شده است. کیا کادنزا نسل جدید تنها در مدل دیفرانسیل جلو تولید شده و نیروی تولیدی آن توسط یک گیربکس هشت سرعته اختصاصی شرکت کیا به چرخ های جلویی این خودرو منتقل می گردد. کیا کادنزا تنها در عرض 6.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز ل 238 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. شتاب 0 تا  160 کیلومتر این خودرو نیز 16.5 ثانیه اعلام شده که برای خودرویی در این کلاس بدنه و این رنج قیمتی مناسب و قابل قبول خواهد بود.


تجربه رانندگی
مانند طراحی داخلی مجلل و پر زرق و برق کیا کادنزا، این خودرو در هنگام حرکت نیز احساس رانندگی نرم و لوکسی و همراه با آرامشی را به راننده و سرنشینان منتقل می نماید. این خودرو به طرز غیر قابل انتظاری بی صدا بوده و در هنگام حرکت کمترین میزان صدا به داخل کابین نفوذ می کند. استفاده از شیشه ها دو جداره در ساخت شیشه جلویی و درهای بخش جلویی خودرو و استفاده از فوم مخصوص برای عایق بندی کف و درزهای موجود در کابین، از اصلی ترین دلایل ایزوله شدن اتاق و در نتیجه بی صدا تر شدن آن هستند. با فشردن پدال گاز، کیا کادنزا با چابکی زیادی از جا کنده شده و از شتاب مناسبی برخوردار می گردد. گشتاور تولیدی در دور های پایین موتور اندکی کم بوده و حتی این گیربکس پیشرفته هشت سرعته نیز نمی تواند کاستی های آن را جبران نماید. اما با گذشتن از دور موتور 5000 RPM این خودرو جانی تازه گرفته و عملکردی شبیه خودرو های اسپرت را از خود به نمایش می گذارد. در مورد سیستم انتقال قدرت این خودرو می توان گفت که عملکرد این جعبه دنده 8 سرعته بطور کلی عالی بوده و بدون خطا اقدام به تعویض دنده ها می نماید. در این خودرو دنده ها دقیقا در زمانی که نیاز به تغییر داشته عوض شده و این سیستم تقریبا خالی از هرگونه ایراد و مشکل است. به نظر می رسد که شرکت کیا با توجه به عملکرد فوق العاده این جعبه دنده، درصدد فروش این سیستم بسیار کارآمد به رقبای خود است! ترمز های کیا کادنزا نیز عملکردی خوب و مناسب دارند. سیستم فرمان نیز نرم و مناسب بوده و عملکرد مناسبی را بر روی جاده از خود به نمایش گذاشته و هیچگونه تزلزلی در حرکت را از خود نشان نمی دهند. در مجوع کیا کادنزا خودروی بسیار مناسبی بوده و تقریبا هر امکانات و ویژگی را که از یک خودرو در این کلاس انتظار می رود را به راننده و سرنشینان ارائه می نماید.

سخن آخر
میزان فروش کیا کادنزا مدل سال 2014 میلادی تنها 28.000 عدد بوده و انتظار می رود کیا کادنزا نسل جدید بتواند این رقم را افزایش دهد. در مجموع و با توجه به بررسی های انجام شده بر روی این خودرو، کیا کادنزا یک انتخاب بسیار مناسب بوده و قابلیت ها و امکانات بیشتری نسبت به رقبای خود در شرکت هایی مانند بیوک (Buick) و تویوتا دارد.