نقد و بررسی بسترن B50 و B50F
کمپانی خودرو سازی FAW که مخفف First Atomotive Work Car است در سال 1997 در چین تاسیس شد. کار اصلی این کمپانی ساخت خودرو بر روی پلت فرمهای قدیمی شرکتهایی چون مزدا و جنرال موتورز است. خودروی B50 که بر روی پلت فرم قدیمیه مزدا 6 ساخته شده است، در سال 2009 توسط این کمپانی معرفی شد. B50 از تکنولوژی فولکس واگن جتا بهره مند است. اما به دلیل مشخصات فنی ضعیف و کم کیفیت بودن، در بازار ایران با شکست مواجه شد. شرکت بهمن خودور از مهر ماه سال 911 به مونتاژ این خودرو در داخل ایران پرداخت.
B50 مجهز به بک پیشرانه ی 1.6 لیتری 4 سیلندر است که میتواند 102 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو دارای دو گیربکس 5 سرعته ی دستی و 6 سرعته ی اتوماتیک است. B50 با دارا بودن این پیشرانه میتواند در 13.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد و به حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بهمن خودرو برای میانگین مصرف سوخت B50 دندهای 7.5 لیتر درر صد کیلومتر و برای مدل اتوماتیک 8.2 لیتر را گزارش کرده است. حجم مخزن سوخت این خودرو 57 لیتر است. جالب است بدانید که این خودرو فاقد استاندارد مصرف سوخت یورو4 است. جفت ترمزهایی جلو و عقب این خودرو از نوع سیستم دیسکی است.
از امکاناتی که شرکت FAW برای این خودرو در نظر گرفته میتوان به کروز کنترل، سیستم تهویه هوای مطبوع، سانروف برقی، سنسور پارک، سیستم ضد سرقت و سیستم صوتی MP3 مجهز به USB را نام برد. از نکات ایمنی خودرو میتوان به سیستم ترمز ABS، EBD و ESP اشاره کرد. قیمتی که کمپانی FAW برای این B50 در نظر گرفته است بین 92 هزار تا 125 هزار یوان (14 تا 19 هزار دلار) است. البته B50 توسط بهمن خودرو توقف تولید شده است اما در بازار آزاد حدود 60 میلیون تومان قیمت دارد.
اکنون بهمن خودرو نسخه ی B50F را جایگزین B50 کرده است و حدود یک سال و نیم از شروع مونتاژ این خودرو در ایران میگذرد. B50F نسخه ی فیس لیفت شده ی B50 است. از تغییرات این خودرو میتوان به خطوط صاف کرومی جلو پنجره اشاره کرد که جایگزین جلو پنجره ی مشبک قبلی شده است. از تغییرات دیگر ظاهری این خودرو میتوان به کشیده تر شدن چراغهای جلو و جایگزین کردن چراغهایی گرد با چراغهای مستطیل شکل برای مه شکنهای خودرو اشاره کرد. در داخل کابین خودرو هم میتوان تغییر چشم گیری را نیز مشاهده نمود که جذاب تر شده و از حالت کسل کنندهی قبل خود فاصله گرفته است. برای مثال دریچه های کولر که در نسخه ی B50 دایره شکل بودند که در نسخه ی B50F با دریچه کولرهایی به شکل بال پرنده جایگزین شدند که بسیار زیباتر شده است. یکی از نقات قوت B50F داشتن فضای راحت برای سرنشینان عقبی خودرو است.
سیستم تعلیق B50F یکی از بزرگترین برتری های این خودروی چینی با رقبایش است. زیرا که این کمپانی با بهره گیری از تکنولوژی مزدا و فولکس واگن توانسته بهترین سیستم تعلیق را برای این خودرو به ارمغان بیاورد. با این حال همین امر سبب شده تا با تبلیغات بسیار کم بهمن خودرو این خودروی چینی به یکی از خودروهای موفق در بازار ایران تبدیل شود. B50F از یک پیشرانه ی 1800سی سی 4 سیلندر بهره مند است که توان تولید 143 اسب بخار قدرت را دارد. این خودرو مجهز به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است که از سرعت تعویض دنده ی خوبی برخوردار است. B50F میتواند در عرض 12.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و به طور میانگین در هر صد کیلومتر 10 لیتر بنزین مصرف کند. این مصرف بنزین و شتاب گیری ضعیف باعث میشود تا کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند، کمی نگران شوند و به فکر خودروی دیگری باشند.
از نکات ایمنی این خودرو میتوان به داشتن سیستمهای ترمز ABS، EBD و TCS اشاره کرد. از دیگر نکات ایمنی خودرو میتوان به دارا بودن سیستم ضد سرقت، سیستم کنترل میزان باد تایر، سنسور پارک و کیسه ی هوا برای قسمت سرنشین جلو و راننده اشاره کرد. B50F از امکانات رفاهی قابل قبولی نیز برخوردار است. از این امکانات میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، کروز کنترل، سیستم صندلی برقی، آیینه ی برقی، روکش چرمی صندلیها و سیستم MP3 با ورودی USB همراه با 66 بلندگو اشاره کرد.
بسترن B50F در ایران با قیمت پایه ی 76 میلیون تومان توسط بهمن خودرو عرضه میشود. البته در این محدوده ی قیمت شما میتوانید اپل کورسا، امویام X33 New، JAK S5، جیلی امگرند7، چری آریزو 5، رنو سیمبل و ... را خریداری کنید. همچنین اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید میتوانید یک کمری 2007 و یا بی ام دبلیو E46 را خریداری کنید. البته این نکته نیز قابل ذکر است که B50F کمترین افت قیمت را در موقع فروش نسبت به بقیه ی خودروهای چینی دست دوم را دارد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.