رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تصریح کرد: تغییر طرح زوج و فرد تصمیم درستی بود چرا که دائمی بودن این طرح توجیه کارشناسی نداشت اما طرح جدید نیز از پشتوانه لازم مطالعاتی در زمینه های ترافیکی ، اقتصادی و اجتماعی برخوردار نیست.

محمد علیخانی اعلام کرد: شهرداری جدیت لازم را در بخش توسعه حمل و نقل عمومی متناسب با تصویب طرح کنترل آلودگی هوا انجام نداده است اما واقعیت ها را هم نباید نادیده گرفت. شهرداری با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند از جمله این مشکلات بدهی های به ارث مانده از دوره های گذشته گرفته تا اتمام پروژه های نیمه تمام و افزایش هزینه ها با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز که کار را سخت تر کرده است. یک واگن مترو دو سال قبل 5 میلیارد تومن بود الان 15 میلیارد تومن است .

وی افزود: ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم و دلایل نقص کار را بررسی کنیم و همه دستگاه ها و نهادهایی که نقشی برای آنها در نظر گرفته شده باید به وظایف خود عمل کنند. نمایندگان مجلس از وزارت نفت سوال کنند که چرا کمکی که مقرر شد از محل قانون صرفه جویی مصرف سوخت به بخش حمل و نقل عمومی شود صورت نگرفته است. ابزارهای قانونی نمایندگان مجلس به آنها این اختیار و قدرت را داده است که از وزرا سوال کنند و تذکر دهند و از آنها اجرای مصوبهات را بخواهند. لازم است نمایندگان مجلس به شهرداری کمک کنند و در اصل با این کار به مردم کمک کرده اند.

علیخانی اذعان داشت: شهرداری در سال 97، 900 میلیارد تومان یارانه یا زیان در مترو و900میلیارد یارانه در بخش اتوبوسرانی هزینه کرده است. دولت هم اگر سهم خود را می پرداخت قطعا وضع حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا بهتر از این می شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تاکید کرد: وظیفه شورای شهر است که در بخش هایی که مربوط به شهرداری بوده و کوتاهی کرده است تذکر لازم را بدهد و بخواهد که با جدیت تمام به بخش حمل و نقل عمومی رسیدگی کند.

به گفته وی در حوزه حمل و نقل و ترافیک ضعف های زیادی وجود دارد و آنطور که لازم و شایسته مردم است در این حوزه عمل نشده است و این موضوع باعث ایجاد حاشیه و نارضایتی در بین مردم شده است هرچند که آمارهای اعلامی از رضایتمندی 63% خبر می دهند که به نظر نمی رسد این آمار درست باشد.

علیخانی تصریح کرد: من مخالفتی با طرح جدید ترافیک ندارم در واقع اصل کار تغییر طرح زوج فرد درست بود چرا که دائمی بودن این طرح توجیه کارشناسی نداشت اما طرح جدید نیز از پشتوانه لازم مطالعاتی در زمینه های ترافیکی ، اقتصادی و اجتماعی برخورددار نیست.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهرانتشریح کرد: ایرادی که به این طرح وارد است این است اگر قرار است محدوده ای به طرح اضافه شود از قبل باید تبعات اقتصادی و اجتماعی این موضوع دیده شود. اینکه این اتفاق تا چه اندازه بر قیمت املاک در آن منطقه اثر خواهد گذاشت برای ساکنین این مناطق بسیار موضوع مهمی است. تصمیمات نباید یک شبه رخ دهد . شورای ترافیک نباید با دور زدن شورای شهر طرحی را تصویب می کرد و شورا را در عمل انجام شده قرار می داد که ما مجبور شویم طرح را بدون هیچ دخالتی بپذیریم و فقط نرخ را تعیین نماییم.

وی با تاکید بر اینکه شیوه اجرا و تصمیم گیری طرح ترافیک غیر قابل قبول بود و باید از قبل محدوده طرح برای مردم مشخص می شد. افزود: قبل از اجرای هر طرحی لازم است مطالعات لازم را انجام داد تا آن طرح پشتوانه قوی تری داشته باشد و بعد زیر ساخت های مورد نیاز طرح را ایجاد کنیم و به مردم فرصت دهیم تا از چگونگی آن آگاه شوند. در بسیاری از کشورها اگر قرار باشد در مسیر اوتوبانی دوربینی کار گذاشته شود از چند ماه قبل با قرار دادن ماکت دوربین در آن نقطه زمان قرارگیری دوربین را به مردم اطلاع رسانی می کنند این نشانه احترام به مردم است. نه اینکه با استتار در پشت تیر چراغ برق و خاک مردم را جریمه کنند. ما نباید به دنبال مشکل سازی و مچ گیری مردم باشیم باید به دنبال حل مشکلات با کمک خود مردم باشیم.

علیخانی بیان داشت: اینکه ما بخواهیم تنها با اجرای یک طرح در محدوده 120 کیلومتر مربعی از تهران با وسعت780کیلومتر مربع وسعت مشکل آلودگی هوا را برطرف کنیم غیر ممکن است.آلودگی هوای تهران با یک طرح درست نمی شود شهرداری ، وزارت صمت ، خودروسازان و صنایع و شرکت هایی که وظیفه کنترل آلایندگی خودروها را دارند هر کدام سهم خود را دارند و باید به وظیفه خود در این خصوص به درستی عمل کنند. وزارت نفت در توزیع بنزین استاندارد نیز نقش مهمی می تواند ایفا کند البته پلیس و محیط زیست نیز باید به وظیفه خود را در این راستا عمل کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران افزود: نباید با ادعا های بی ربطی بزرگنمایی شود که ما خواهیم توانست با یک سیسات همه مشکلات را حل کنیم . حل معضل آلودگی هوا در تهران نیازمند بسته ای از سیاست هایی است که باید در کنار هم اجرا شود تا مشکلات مرتفع شود و اولین بسته آن در حوزه شهری توسعه حمل و نقل عمومی است. باید به اندازه ای که اتوبوس یا وسایل حمل و نقل عمومی به ناوگان اضافه می شود محدودیت ها را اضافه کنیم تا زمانیکه این سیاست ها در کنار هم و هماهنگ پیش نرود با یک طرح هیچ مشکلی حال نخواهد شد.

 

 

منبع: وب سایت خودرو