معرفی کمپانی هوندا

«سویچیرو هوندا» یک مکانیک بود که بعد از کار در آرت شوکای با اراده قوی و عزم راسخی که داشت موفق شد رینگ پیستون های مختص خود را در سال 1938 تولید کند. تلاش او بر این بود که ابتدا آنها را به تویوتا بفروشد با اینکه طرح اولیه ی او از جانب این شرکت پذیرفته نشده بود. او بالاخره توانست بعد از 2 سال مطالعه و صرف وقت روی طراحی خود، با تویوتا یک قرارداد ببندد. همکاری هوندا و تویوتا تا جنگ جهانی دوم ادامه داشت. اما پیستون تولید شده توسط هوندا در جنگ جهانی دوم به طور کامل نابود شد. اما هوندا دست از تلاش خود بر نداشت و پس از اتمام جنگ، هوندا با بقایای بازار خود یک کمپانی نو در ژاپن ساخت. در آن زمان مشکلات مالی اجازه ی تهیه ی وسایل حمل و نقل را نمی داد، به همین دلیل هوندا با وصل کردن یک موتور ساده به بدنه ی یک دوچرخه، وسیله ای ارزان قیمت و بسیار مبتدی ساخت. او نام کمپانی هوندا را «هوندا گیکن کوگیو کابوشی کایشا» به معنی کمپانی تحقیقاتی هوندا نهاد. با اینکه این کمپانی بسیار محبوب و زبانزد بود اما اولین محصول آن یک کابین ساده بود که تنها یک دوچرخه ی موتور دار بود.
کمپانی رسمی موتوری هوندا در 24 سپتامبر 1948 در ژاپن بنا شد. هوندا در ادامه کار خود تولیدات قایق موتوری و موتور سیکلت را آغاز کرد و این گونه بود که توانست با کسب موفقیت های پی در پی، مشکل مالی که بعد از جنگ جهانی اتفاق افتاده بود را حل کند. یک سال قبل از تاسیس رسمی کمپانی، هوندا اولین محصول خود را که یک موتور سیکلت به نام A-Type  بود را جهت فروش عرضه کرد.
همچنین نخستین موتور سیکلت کامل شده ی هوندا در سال 1949 به بازار عرضه شد که Dream D-Type نام داشت. در سال 1958 کمپانی آمریکایی هوندا تاسیس شد و پس از گذشت یک سال نخستین محصول خود یعنی C100 Super Cub را عرضه کرد. این خودرو با 30 میلیون فروشی که داشت موفق شد رکورد بهترین فروش تاریخ وسایل نقلیه را به خود اختصاص دهد. هوندا در مسیر ارتقای محصولات خود و به دنبال موفقیت های خود در ساخت موتور سیکلت، تلاش خود را در رابطه با ساخت اتومبیل نیز امتحان کرد. اولین خودروی تولید شده توسط هوندا مدل T360 بود که در سال 1963 ساخته شد و در واقع یک بارکش کوچک در چهار فرم متفاوت بدنه بود که مجهز به یک پیشرانه با حجم 360 سی سی و قدرت تولیدی 30 اسب بخار بود.

شعارهای تبلیغاتی هوندا

مشتری و جایگاه والای وی در نزد هوندا

مشتری جایگاه والائی دارد. واژه‌ی کامی  ساما را برگزیدند تا شأن مشتری را یادآور شوند. کامی  ساما یعنی خدا نگاه می‌کند. شعار مشتری همیشه پادشاه است.

متفاوت بودن، مشتری سالاری، خدمات خوب

خدمات را پیش از فروش  بایدآغاز کرد

اهداف شرکت هوندا عبارت است از:

 توجه و پاسخ دادن به نیازهای اجتماع

 درک، توافق و تعهد و مشارکت کارکنان

 به کارگیری مناسب منابع

 بیشینه کردن منافع بالقوه

چشم انداز و مأموریت
شرکت هوندا چشم انداز خود را چنین تعریف کرده است: جامعه در اثر رهبری اجتماعی هوندا بهتر خواهد شد. مأموریت هوندا نیز عبارت است از: رفاه و غنای اجتماعی، اقتصادی و آموزشی جوامع از طریق مشارکت فردی و همکاری جمعی.

کارکنان
برای استمرار این پیشرفت‌ها ادعا کردند شرکت هوندا متعلق به خانواده‌های آنها نیست. بدین ترتیب شرکت هوندا به شرکت سهامی عامل تبدیل شد. حالا دیگر کارکنان شرکت، خود را در موفقیت‌های شرکت سهیم می‌دانستند، بهره‌ ی مادی آن نیز نصیبشان می‌شد. انگیزه‌ای که در سطوح گوناگون تولید، حفظ کیفیت، فروش، ارائه‌ی خدمات، آنان را مشتاقانه برانگیخت با دل و جان کار کنند. هنگامی که در ۱۹۷۹، هوندا اولین کارخانه خود را در آمریکا بنیاد نهاد، اولین شرکتی بود که مستقیما نیروهای آمریکایی را به استخدام خود درآورد. هم اکنون از ۱۶۷ هزار نفر کارکنان شرکت، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا در حوزه موتورسیکلت و خودروسازی فعالیت دارند. ۲۷ هزار نفر از این افراد در حوزه تحقیق و توسعه مشغول هستند.

فروش
هوندا هم اکنون هفتمین شرکت بزرگ خودروسازی دنیا محسوب می شود. در سال ۲۰۰۵، 1 میلیون و 644 هزار و 363 دستگاه خودرو یعنی ۳/۵ درصد از تولید کل جهانی به هوندا اختصاص داشت. هوندا، پس از جنرال موتورز، تویوتا، دایملر کرایسلر، فورد و فولکس واگن، هفتمین خودروساز جهانی است که شرکتهای نیسان، پژو، هیوندای، فیات، ب‌ام دبلیو، رنو، ولوو و سوزوکی را پشت سر خود دارد. هوندا با فروش حدود ۹۵ میلیارد دلاری و سود خالص ۵ میلیارد دلاری در رتبه ۳۱ پانصد شرکت برتر جهانی قرار گرفته است.
مقایسه کنید تا به نبوغ هوندا پی ببرید. ۲۴ میلیارد دلار درآمد تخمینی شرکت هوندا در سال ۱۹۸۸ بود. شرکتی با ۶۶ کارخانه در ۳۵ کشور آسیائی، اروپائی و امریکائی فرآورده‌های برتر خود را با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش تولید و عرضه می‌کرد. 32 دلار کل مبلغ سرما‌یه‌گذاری این شرکت در سال 1948میلادی برای خرید وسایل بود. شرکتی که با این بودجه، موتورهای مازاد زمان جنگ را خریداری و بر روی دوچرخه نصب می‌کرد تا وسیله‌ی حمل و نقل ارزان در اختیار عموم قرار دهد.