معرفی تمامی کلاس های خودرو

در حال حاضر، خودروهای موجود در بازار در کلاس های مختلفی ارائه می گردند. تنوع این کلاس ها نیز زیاد بوده و در بعضی مواقع موجب سردرگمی خریداران و علاقمندان می گردند. شرکت های خودرو سازی نیز با توجه به تقاضا های متفاوت موجود در بازار دست به طراحی و تولید خودروهایی در کلاس ها و شکل های مختلف زده اند تا بتوانند نیازهای خریداران را برآورده سازند. این کلاس ها از طیف وسیعی برخوردار شده و بازه ای از خودروهای کوچک و فوق کوچک مناسب برای سفرهای درون شهری تا خودروهای بزرگ مخصوص مسیرهای خاکی را در بر می گیرد. انتخاب یک گونه مناسب نیز به امری ضروری بدل شده و در این نوشته قصد داریم تا معرفی انواع مختلف این کلاس ها، به بررسی نقاط ضعف و قوت آنها پرداخته و نمونه مناسب برای هر کلاس را معرفی نماییم.


خودروهای درون شهری یا City Cars
در بازار متنوع خودروهای موجود در بازار، خودروهای درون شهری به عنوان کوچک ترین و جمع جور ترین مدل شناخته شده اند. طراحی این خودروها مناسب عبور از خیابان های درون شهری و کوچه های تنگ است. خودروهای موجود در این کلاس از سپرهای نسبتا کوچکی نسبت به مدل های دیگر استفاده می کنند. تایرها کمترین فاصله ممکن با شاسی را داشته و این خودروها به بزرگترین کابینی که توانایی نصب بر روی این شاسی نسبتا کوچک را داشته، مجهز شده اند. از نمونه های موفق این کلاس از خودروها می توان به پژو 108 (Peugeot 108) محصول کشور فرانسه، هیوندای i10 محصول کره و فولکس واگن آپ (Volkswagen UP) محصول کشور آلمان اشاره کرد.
نقاط قوت این کلاس از خودروها نیز در ابعاد کوچک بدنه آن بوده که قابلیت عبور از تنگ ترین کوچه ها و مسیرهای درون شهری را نیز به آنها می دهد. پارک کردن نیز یکی از مهم ترین مشکلات موجود در شهرهای شلوغ امروزی بوده و این خودروها با توجه به ابعاد کوچک خود، قابلیت مانور در فضاهای کوچک و بسته را به راحتی به راننده داده و توانایی پارک کردن در کوچک ترین مکان های موجود را نیز به وی می دهد. فرمان این خودروها نیز معمولا نرم و سبک بوده و به راننده کمک زیادی برای انجام این گونه حرکات می کند. تنها نقطه ضعف این کلاس از خودروها نیز فضای نسبتا کوچک داخل کابین بوده که البته با توجه به ابعاد کوچک این خودروها به منظور انجام مانور در فضاهای کوچک، امری طبیعی بنظر می رسد.


خودرو های سوپر مینی Super Mini
خودروهای سوپر مینی در کلاسی مابین خودروهای درون شهری و هاچ بک (Hatchback) قرار می گیرند. این کلاس از خودروها بسیار محبوب شده اند و شامل خودروهایی مانند فورد فیستا (Ford Fiesta)، واکسهال کورسا (Vauxhall Corsa) و فولکس واگن پولو (Volkswagen Polo) می شوند. این خودروها توانایی حمل چهار سرنشین را داشته و از فضای بیشتری برای سرنشینان و محفظه حمل بار نسبت به خودروهای درون شهری برخوردار شده اند. این خودروها با توجه به ابعاد کوچک خود از قابلیت های دینامیکی مناسب برخوردار شده و سواری نرم و چابکی را برای راننده فراهم می نماید. شرکت های معتبر و بزرگی نیز مانند آئودی (Audi) با مدل A1 و شرکت مینی (Mini) با مدل مینی هاچ بک در این بازار حضور داشته و با استفاده از تجهیزات لوکس و امکانات زیاد،خودروهایی مناسب حرکت در درون شهر و مجلل را طراحی نموده و به خریداران خاص خود ارائه می کنند. نقطه ضعف اصلی این خودروها نیز مانند گونه خودروهای درون شهری (City Cars) بوده و فضای موجود برای محفظه بار موجود در این خودروها کم و محدود است.


خودروهای هاچ بک (Hatchback)
خودروهای هاچ بک که به نام هاچ بک های خانوادگی نیز مشهور شده اند، بزرگترین نمونه قبل از ورود به کلاس سالون (Saloon) و سدان (Sedan) هستند. این خودروها با استفاده از یک قابلیت ظاهری خاص قابل تشخیص از دیگر کلاس های خودرو هستند. در این خودروها در صندوق عقب و شیشه عقب به هم متصل بوده و با باز کردن این در شیشه نیز جابجا می گردد. از محبوب ترین و موفق ترین نمونه های این کلاس می توان به فورد فوکاس (Ford Focus)، فولکس واگن گلف (Volkswagen Golf) و مرسدس بنز  Mercedes Benz A Class اشاره کرد.
بزرگترین نقطه ضعف خودروهای موجود در این کلاس، تناسب میان فضای بار و فضای سرنشینان بوده که با افزایش یکی از آنها، بخش دیگر دچار کاهش شده و خریداران می بایست از بین خودرویی با فضای حمل بار مناسب و یا فضای موجود برای سرنشینان، یکی را انتخاب نمایند. البته در این زمینه نیز استثناهایی وجود داشته و خودروهایی مانند هوندا سیویک (Honda Civic) فضای مناسبی را هم برای سرنشینان و هم برای محفظه حمل بار ارائه می کنند.


خودروها چند منظوره کوچک یا Mini MPV
خودروهای موجود در این کلاس بدنه، حد واسطی بین خودروهای هاچ بک و کلاس بزرگتر سالون (Saloon) و استیشن هستند. از خودروهایی که در این کلاس وجود دارند می توان به نیسان نوت (Nissan Note) و مرسدس بنز کلاس B اشاره کرد. موقعیت صندلی ها در این نوع خودروها اندکی بالاتر از کلاس های کوچک تر بوده و سوار و پیاده شدن از آنها برای افراد کهنسال و خردسال ساده تر است. یک مساله نیز که می تواند به عنوان یک نقطه ضعف برای این خودروها شناخته شود، ظاهر نسبتا غیرعادی آنها نسبت به مدل های شهری است.


خودروهای چند منظوره MPV
این خودروها گزینه هایی مناسب برای افرادی بوده که می خواهند از خودروی خود برای سفرهای درون شهری و برون شهری استفاده نمایند. این خودروها از فضای کابین بیشتری برخوردار شده اند. بعضی از خودروهای این کلاس از ابعاد بزرگتری برخوردار بوده و توانایی حمل هفت سرنشین را نیز دارند.  از نمونه های موفق و محبوب آن می توان به فورد گلکسی (For Galaxy) اشاره کرد. از ویژگی های ظاهری این کلاس از خودروها می توان به تخت بودن در صندوق عقب آنها اشاره کرد که همانند مدل های هاچ بک، شیشه عقبی خودرو نیز در آن قرار گرفته است. از دیگر قابلیت های این خودروها می توان به توانایی خواباندن صندلی های ردیف عقب اشاره کرده که فضای موجود برای حمل بار را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این خودروها نسبت به مدل های قبلی از راحتی رانندگی بیشتری برخوردار بوده و هزینه های جاری آنها نیز بیشتر و در مواقعی در حد هزینه های خودروهای بزرگتر شاسی بلند (SUV) است. نقطه ضعف آنها نیز مانند خودروهای Mini و  MPV ظاهر نسبتا غیر عادی این گونه از خودروها است. اما در مجموع این کلاس از خودروها مناسب مصارف خانوادگی است.


خودروهای سدان یا سالون Saloon
خودروهای موجود در این کلاس بدنه، در سایزها و ابعاد متنوعی طراحی و به بازار عرضه می گردند. از خودرو سازانی که در این کلاس بدنه موفق بوده و خودروهایی مناسب را ارائه می کنند می توان به ب ام و (BMW)، مرسدس بنز (Mercedes Benz) و آئودی (Audi) اشاره کرد. به این خودروها لقب 3 تکه را نیز داده اند. این سه تکه شامل بخش موتور، کابین و صندوق عقب بوده که هر کدام بطور مجزا از بخش های دیگر طراحی شده و در کلاسی بالاتر از خودروهای هاچ بک که از دو تکه (موتور و کابین) تشکیل شده اند قرار می گیرند.
از خودروهای موجود در این کلاس می توان به نمونه های کوچکی مانند مرسدس بنز کلاس C و آئودی A4 تا خودروهایی با ابعاد بزرگ و لوکس مانند مرسدس بنز کلاس S و ب ام و سری 7 اشاره کرد. فاصله بین دو محور در این خودرو ها زیاد بوده و با فراهم کردن کابینی بزرگ، حس آسایش بیشتری را نسبت به نمونه های موجود در کلاس هایی مانند هاچ بک را برای سرنشینان فراهم نموده و فضای بیشتری را برای قرار گرفتن پای سرنشینان در اختیار آنها قرار می دهند.


خودرو های استیشن یا Estate
خودروهای این کلاس بدنه معمولا بر پایه مدل های هاچ بک و یا سالون ساخته می شوند. با این تفاوت که اندکی کشیده تر شده و بزرگ تر از مدل های پایه خود هستند. شیشه عقب این خودروها نیز متصل به درب صندوق عقب بوده و به همین دلیل فضای بیشتری را نسبت به مدل های سالون برای محفظه حمل بار این خودرو ها در اختیار سرنشینان قرار می دهند. خودرو هایی مانند ولوو V60 و آئودی A6 Avant از بهترین نمونه های موجود در بازار این کلاس از خودرو ها بشمار می آیند. نقطه قوت این خودروها نیز همانطور پیشتر اشاره شد، فضای نسبتا زیاد و کافی صندوق عقب است. ارتفاع این خودروها نیز نسبت به مدل های سالون بیشتر بوده و راحتی بیشتری را برای سرنشینان با قد بلند فراهم می نماید.


خودروهای کوپه 4 در یا 4 Doors Coupe
یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای کلاس سالون این است که از توانایی هایی نزدیک به خودروهای اسپرت و کوپه بر خوردار نیستند. اما مساله اینجاست که هیچ خودرو دو در کوپه ای راحتی و قابلیت های یک خودرو سدان یا سالون را ندارد. به همین دلیل تعدادی از بزرگترین شرکت های خودرو سازی جهان مانند مرسدس نبز و ب ام و دست به ساخت خودروهایی با قابلیت های بالا در کلاس کوپه زده اند که با تجهیز به چهار در، راحتی موجود در خودروهای سالون را در کنار توانایی های دینامیکی خود از راحتی مناسبی در ورود و خروج و فضای کابین برخوردار شده اند. این خودروها از فاصله محورهای عقب و جلویی بیشتر و بلند تر از مدل های کوپه نیز سود می برند.
از خودروهای مشهور و موفق این بخش می توان به مدل های مرسدس بنز CLS، ب ام و سری 6 گرن گوپه و آئودی A7 نام برد. ارتفاع پایین تر این خودرو ها نسبت به مدل های سالون موجب آن شده که لذت رانندگی بیشتری به راننده منتقل شده و هیجان بیشتری را به همراه داشته باشند. وجود صندلی های ردیف دوم نیز  موجب آن شده که این خودروها، برای استفاده روزمره و خانوادگی و مسیرهای درون شهری نیز مناسب باشند. با توجه به اینکه ارتفاع سقف در این کلاس از خودروها پایین تر آمده، در نتیجه فضای موجود برای افراد بلند قد کمتر شده و ممکن است بعضی از افراد احساس راحتی کاملی را در هنگام نشستن بر روی صندلی های این خودروها مخصوصا در بخش صندلی های عقبی نداشته باشند.


خودروهای کراس اوور با Crossover
خوردهای کراس اوور در واقع نمونه هایی از کلاس هاچ بک بوده که ظاهر یک خودرو شاسی بلند (SUV) را به خود گرفته اند و ارتفاع قامت آنها نیز بیشتر شده است. این خودروها بر خلاف نمونه های بزرگ تر شاسی بلند خود از قابلیت های عبور از مسیرهای خاکی و خارج از جاده و دنده های کمکی استفاده نمی کنند. این مساله موجب آن شده که این کلاس از خودروها، مصرف سوخت کمتری نیز نسبت به نمونه های بزرگ تر از خود داشته باشند و قابلیت های آنها بیشتر بر روی حرکت در جاده های آسفالته متمرکز گردد. از نمونه های  خودروهای موجود در این کلاس می توان به نیسان جوک (Nissan Juke)، سیتروئن C4 کاکتوس ( Citroen C4 Cactus) و جیپ رنه گید (Jeep Renegade) اشاره کرد.
خودروهای کراس اوور مانند خودروهای MPV از ارتفاع بیشتری نسبت به خودروهای سدان برخوردار بوده و موقعیت قرار گرفتن صندلی های نیز بالاتر از حالت معمولی است. در این خودروها نیز با توجه به ابعاد بزرگ تر، ورود و خروج افران کهنسال و کودکان ساده تر است. همانطور که گفته شد مصرف سوخت این خودروها نیز به نسبت سایز کابین و شاسی پایین است. تنها ایرادی که می توان به خودروهای کراس اوور وارد دانست این است که مصرف سوخت آنها با توجه به اینکه در واقع نمونه های بزرگ شده هاچ بک هستند، از آنها بیشتر است.


شاسی بلند سایز متوسط یا SUV
بین طراحی خودروهای کلاسی بدنه کراس اوور و SUV تفاوت زیادی وجود نداشته و نقطه تمایز این دو کلاس بیشتر به ابعاد بزرگ تر و حجیم تر آن بر می گردد. این خودروها توانایی تولید قدرت بیشتری را داشته و همچنین فضای موجود برای قرار گرفتن سرنشینان مانند فضای موجود برای حمل بار آنها بیشتر است. از نمونه های شناخته شده این خودروها می توان به مرسدس بنز GLE، نیسان X-Trail و کیا سورنتو (Kia Sorento) اشاره نمود. مدل هایی از این خودروها مانند دو نمونه آخر علاوه بر سایز بزرگ تر، توانایی هفت سرنشین را نیز دارند.
این خودروها بر خلاف نمونه های شاسی بلند بزرگ و دو دیفرانسیل، توانایی عبور از مسیر های خارج از جاده و خاکی را دارند اما بیشتر توانایی های آنان در هنگام عبور از مسیرهای آسفاله و جاده های استاندارد است. این بدین معنی است که این خودروها فضای راحت و آسوده ای را برای سرنشینان مهیا کرده و با توجه به سیستم فرمان نرم و قابلیت حرکت در سرعت های بالا، مناسب استفاده برای مصارف درون شهری و سفرهای بین شهری هستند. این خودروها توانایی های خودروهای شاسی بلند را در هنگام عبور از مسیرهای خاکی نداشته و همچنین به راحتی خودرو های سدان و سالن نیستند. اما این مساله باعث نشده که از بتوان منکر توانایی های این کلاس از خودروها شد و در مجموع خودروهایی مناسب برای استفاده در شهر و جاده و مسیرهای روستایی هستند.


شاسی بلند کوپه یا SUV Coupe
خودروهای شاسی بلند کوپه در واقع نسخه هایی ساده شده از خودروهای کلاس SUV هستند. موقعیت قرار گرفتن صندلی ها بالا بوده و طراحی ظاهری آنها نیز جالب و جذاب است. اما در بخش طراحی فرم سقف متفاوت بوده و در این بخش انحنایی مشابه خودروهای کوپه سواری دارند. خودروهایی نظیر ب ام و X6 و مرسدس بنز GLE کوپه دو نمونه فوق العاده از خودروهای موجود در این کلاس هستند.
با توجه به اینکه این خودروها نیز گونه ای از مدل های SUV هستند، نقاط قوتی مشابه با آنها دارند. فضای موجود برای قرار دادن اسباب و اثاثیه کافی بوده و صندلی ها در موقعیتی بالاتر از حالت عادی قرار دارند. خودروهای SUV کوپه علاوه بر توانایی ها در عبور از مسیرهای جاده ای، قابلیت عبور از مسیرهای خاکی و خارج از جاده را نیز در حد محدود در خود گنجانده اند. بسیاری از خریداران با توجه به تلفیق دو سبک کوپه و شاسی بلند جذب ابن خودروها شده و اقدام به خرید آنها می نمایند. اما نقطه ضعف این خودروها در این است که توانایی حمل بار و کابین آنها کوچک تر از آنچه در ظاهر بنظر می رسد بوده و در این زمینه از مدل های SUV معمولی ضعیف تر عمل می کنند.


خودروهای دو دیفرانسل خارج از جاده یا 4x4
اگر محل زندگی شما در مکانی خارج از جاده های اصلی بوده و برای رسیدن به آن می بایست از پستی و بلندی ها مختلف عبور کنید، تنها گزینه مناسب برای شما خودروهای شاسی بلند اصلی خواهند بود. خودروهای محبوب و کارآمد این بخش شامل رقبای دیرین ژاپنی یعنی تویوتا لندکروزر (Toyota Land Cruiser) و نیسان پاترول (Nissan Patrol) هستند. در کنار این دو رقیب خودروی لندرور دیسکاوری (Land Rover Discovery) نیز یکی دیگر از بزرگان این کلاس است. هر سه این خودروها توانایی هایی فوق العاده را در مسیرهای خاکی و تپه ها داشته و هیچ چیزی نمی تواند مانع از حرکت آنها در این گونه مسیرها گردد!
اگر از علاقمندان به گشت و گذار در طبیعت کوه ها و تپه ها هستید، تنها گزینه پیش روی شما خودروهای این کلاس خواهند بود. بدنه و کابین این خودروها نیز بسیار بزرگ و جادار بوده و توانایی حمل تعداد زیادی سرنشین را دارند. تمرکز توانایی های این خودرو ها برای عبور از مسیرهای سخت کوهستانی و خاکی بوده و به همین دلیل عملکردی ضعیف تر از خودروهای SUV بر روی سطح آسفالت جاده ها دارند. نقطه ضعف این خودروها که مصرف سوخت بالای آنها بوده که با توجه به حجم بزرگ و وزن زیاد آنها غیر منطقی نخواهد بود.


خودروهای کوپه
خودروهای کوپه در واقع نمونه های دو در خودروهای سدان و سالون هستند که با یک سقف فلزی و سخت پوشانده شده اند. مرسدس بنز کلاس E کوپه و آئودی TT دو نمونه عالی و محبوب از این کلاس خودروها هستند.  بدنه و کابین این خودروها از طراحی مجلل تر و اسپرت تری نسبت به مدل های سالون برخوردار شده اند. برخی از این نمونه ها مجهز به صندلی ردیف دوم نیز بوده که بیشتر مناسب کودکان و افراد با جثه کوچک است. با توجه به استفاده از دو در و بدنه کوچک، فضای موجود در کابین خودروهای کوپه محدود بوده و قابل مقایسه با سدان های سایز کوچک و خودروهای هاچ بک است. این طراحی موجب آن شده که خودرو سازان با قرار دادن ابزار و ادوات و قابلیت های ویژه برای بالا بردن توانایی ها، قیمت این کلاس از خودروها را بالاتر از مدل های استاندارد و سالون آنها قرار دهند.


خودرو های مجهز به سقف متحرک یا Convertible و Cabriolet
به زبان ساده خودروهای کابریولت یا کانورتیبل همان مدل های کوپه هستند که در سقف آنها تغییراتی داده شده است. این سقف از جنس پارچه و یا فلز بوده که قابلیت جمع شدن را نیز دارد. علاوه بر توانایی هایی مانند اسپرت تر بودن طراحی و استفاده از تجهیزات لوکس و مجلل، قابلیت بر داشته شدن سقف نیز یکی از مهم ترین ویژگی های آنها بوده و به راننده و سرنشینان لذت حرکت بدون سقف و حس حرکت هوا را می دهد. آئودی A5 کابریولت و ب ام و سری 4 کانورتیبل دو نمونه از خودرو های این کلاس هستند. قابلیت های دینامیکی این خودروها همانند مدل های کوپه بوده ولی استفاده از طراحی جذاب و زیبا و نبود سقف و حس گرمای خورشید تجربه رانندگی با این خودرو ها را چند برابر می کند.


خودرو های رودستر یا Roadster
خودرو های کلاس رودستر در واقع زیر مجموعه از کلاس خودروهای کانورتیبل هستند. خودرو های این کلاس همگی از دو صندلی استفاده کرده و تنها قابلیت حمل دو سرنشین را دارند. مزدا MX-5 و پورشه باکستر (Porsche Boxter) دو نمونه بسیار معروف از خودرو های رودستر هستند. با توجه به ماهیت این خودروها، توانایی های فنی آنها نیز بسیار بالا بوده و تنها خودرو های سوپر اسپرت و اسپرت در این کلاس بدنه طراحی و تولید می گردند. مهم ترین تفاوت خودرو های رودستر در مقایسه با مدل های سالون و سدان و حتی کوپه، تجهیز به تنها دو صندلی است. سطح امکانات رفاهی و سرگرمی نیز در این خودرو ها نسبتا پایین بوده و عملکرد آنها در هنگام وقوع شرایط بد آب و هوایی نسبت به نمونه های سقف دار ضعیف تر بوده و این خودرو ها در شرایط بارانی و برفی عملا کاربرد خود را از دست می دهند. اما برای کسانی که علاق به خودرو های سوپر اسپرت دارند، این مساله، نکته منفی بحساب نمی آید.


خودرو های جی تی (GT) یا گرند تورر (Grand Tourer)
خودرو های گرند تورر یا GT در واقع خودرو های کلاس کوپه هستند که از ابعادی بزرگ تر برخوردار شده اند. این خودرو ها علاوه بر سایز بزرگ تر خود با توجه به ابزار و ادوات و امکانات موجود در کابین و موتور با قیمتی بالاتر از مدل های دیگر به بازار عرضه می گردند. از نمونه های این کلاس خودروها می توان به بنتلی کنتینانتال جی تی (Bentley Continental GT) اشاره کرد که از ابعادی در اندازه های رنج روور (Range Rover) برخوردار بوده و قیمتی به مراتب بالاتر از آن نیز دارد.
صندلی های ردیف این دو خودرو قابلیت فضا و راحتی بیشتری نسبت به مدل های کوپه داشته اما هنوز توانایی رقابت با مدل های سالون و سدان را ندارد. قدرت پیشرانه های این خودروها نیز معمولا بسیار زیاد بوده و توانایی رسیدن به سرعت های بالا را دارند. این مساله موجب شده که مصرف سوخت خودروهای کلاس GT نیز بسیار بالا برود و آن را به نقطه ضعفی برای این خودروها تبدیل نماید. البته همانند مدل های رودستر، این مدل ها نیز خریداران خاص خود را داشته که از این نکته به عنوان نقطه ضعف یاد نمی کنند.