ایکس ۶ شاسی بلند ابداعی بی ام و است که با شیب خاص سقفش در قسمت انتهایی ظاهری کوپه شکل دارد. این خودرو در واقع همان اکس ۵ است که کمی جذاب تر شده است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و در طی سالهای حضورش در بازار آن قدر پر فروش بود که مرسدس بنز را مجاب کرد تا به این کلاس خودوریی جدید وارد شود. مرسدس بنز ۸ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵ خودروی جی ال ای کوپه را برای رقابت در این کلاس در نمایشگاه دیترویت به جهانیان معرفی کرد. البته اکس ۶ و جی ال ای کوپه تنها شاسی بلندهای کوپهی این دو خودروساز نیستند. در کلاسی کمی کوچکتر ب ام و و مرسدس بنز به ترتیب خودروهای اکس ۴ و جی ال سی کوپه را هم دارند. البته این دو غول آلمانی تنها برندهای حاضر در این کلاس نیستند چرا که اخیرا آئودی و پورشه هم با مدلهای کاین کوپه و کیو ۸ هم به جمع تولید کنندگان این کلاس پیوستهاند. در واقع این کلاس برای کسانی طراحی شده است که به نظرشان شاسی بلندهای معمول از جذابیت کافی برخوردار نیستند. شاسی بلندهای کوپه به دلیل ظاهر جدیدشان از جذابیت خاصی برای گروههای خاصی از افراد برخوردارند. این کلاس در خود ماشینهای جادار و کارآمدی را جای میدهد که به سان شاسی بلندهای معمول مکعب مستطیلی نیستند و از لحاظ ظاهری کمی هیجان را در خود دارند.
آئودی کیو ۸
آئودی کیو ۸ چهارمین شاسی بلند آئودی محسوب میشود. این خودرو که به عنوان مدل ۲۰۱۸ در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ معرفی شد در کنار مدلهای کیو۳، کیو۵ و کیو۷ قرار میگیرد تا چهارمین و جذاب ترین شاسی بلند آئودی باشد. اگر چهار شاسی بلندر برای برند آئودی به نظرتان کمی زیاد به نظر میرسد باید ب ام و و مرسدس بنز هر کدام ۷ شاسی بلند و پورشه ۳ شاسی بلند را در سبد محصولات خود دارند. در واقع بازار شاسی بلندها این روزها به قدری جذاب و داغ است که اضافه کردن یک شاسی بلند به سبد محصولات هر برندی میتواند یک تصمیم کاملا درست قلمداد شود.
از لحاظ اندازه این خودرو کمی از کیو۷ کوچکتر است و به نوعی میان دو خودروی کیو۵ و کیو۷ قرار میگیرد. هرچند که این خودرو بزرگ ترین شاسی بلند آئودی نیست اما با توجه به امکاناتی که دارد به نوعی پرچمدار شاسی بلندهای آئودی محسوب میشود. این خودرو بر اساس پلتفرم ام ال بی اوو (MLBevo) فولکس واگن شکل گرفته است. به جز کیو ۸، آئودی کیو ۷، آئودی کیو ۵، آئودی ای ۸، آئودی ای ۷، آئودی ای ۶، آئودی ای ۵، آئودی ای ۴، فولکس واگن توراگ، بنتلی بنتایاگا، لامبورگینی اوروس و پورشه کاین هم بر اساس همین پلتفرم ساخته شدهاند.
این خودرو اولین آئودی است که تحت نظر طراح جدید آئودی یعنی مارک لیشته (Marc Lichte) طراحی شده است که البته این موضوع از زبان به نسبت جدید طراحی این خودروهم مشخص است. مارک لیشته قرار است که زبان طراحی جدیدی را برای اس یو وی های این کمپانی استفاده کند.
رقبای اصلی این خودرو ب ام و اکس ۶، مرسدس بنز جی ال ای کوپه و البته پورشه کاین کوپه هستند. با این حساب به نظر نمیرسد که رقابت در این کلاس آن چنان سنگین باشد.
طراحی
اثرات زبان طراحی جدید مارک لیشته در این خودرو به خوبی در جای جای بدنهی آن مشخص هستند. این زبان طراحی جدید کمی پر جزئیات تر و کمی جذاب تر از گذشته است و به لطف آن این شاسی بلند جدید هیجان انگیز تر از شاسی بلندهای قبلی آئودی است. کیو ۸ در ظاهر بیش از آن که شبیه به کیو ۷ و یا کیو ۵ باشد شبیه به برادر برقی خود یعنی ای-ترون است. همین شباهت البته باعث شده است تا این آئودی جدید مدرن تر به نظر بیاید. اگر از نظر شما هم شاسی بلندهای آئودی نظیر کیو ۳ و کیو ۷ طراحی جذابی ندارند و خسته کننده و مکعبی به نظر میآيند باید بگوییم که کیو ۸ پاسخی درخور به انتقدات شماست. این آئودی طراحی بسیار متفاوتی با سایر آئودیهای شاسی بلند دارد. یکی از نکات جال طراحی این خودرو این است که کشیدگی قسمت عقب آن به نسب دو رقیب سنتی یعنی اکس ۶ و جی ال ای کوپه کوتاه تر است. همین موضوع باعث شده است تا طراحی این خودرو در عین جدید و خاص بودن به هیچ وجه غیر معمول به نظر نیاید. طول، عرض و ارتفاع کیو۸ به ترتیب برابر است با ۴۹۸۶، ۱۹۹۵، و ۱۷۰۵ میلی متر است که باعث میشود این خودرو از کیو ۷ عریض تر، کوتاه تر و کم ارتفاع تر باشد.
طراحی داخلی این خودرو درست مانند مدل پرچمدار ای ۸ است. فضای داخلی این خودرو بینهایت خوش ساخت و یکی از بهترین ها در تمام صنعت خودروسازی است. از لحاظ بصری هم کابین این خودرو بسیار مینیمال و شیک است.
طراحی خارجی
در نمای جلویی این خودرو تغییرات زیادی را به نسبت کیو ۷ شاهد هستیم. چراغهای اصلی این خودرو دیگر حالت مستطیلی ندارند. این چراغها حالا حالتی ال (L) شکل دارند این حالت ال شکل چراغها چندان چیز جدید برای آئودی نیست چرا که پیش از این هم در برخی از آئودی ها این حالت را به صورت بسیار خفیف تر دیده بودیم. نکتهی دیگر این چراغها گرافیک و چیدمان فوق العادهی آنهاست. البته این طراحی چراغها برای این خودرو چندان دور از انتظار نیست چرا که هر چه باشد آئودی یکی از پیشرو ها در ابداع جدید ترین فناوریهای مربوط به چراغهاست. این چراغها در قسمت بالایی خود به یک قاب خاکستری رنگ میرسند که ورودی هوای اصلی این خودرو را در بر گرفته است(البته این قاب میتواند همرنگ بدنه باشد). ورودی هوای این خودرو با یک شبکهی بسیار درشت مربعی پوشانده شده است. این شبکه میزبان لوگوی آئودی و شماری از سنسورهای این خودرو هم هست. یکی از نکات بسیار جذاب این نما دو نوار همرنگ بدنه است که تا زیر چراغها آمده اند. به جز این دو نوار هیچ المان دیگری در این قسمت همرنگ بدنه نیستند و همین موضوع باعث شده است تا این نما به سان کلاه خود جنگ جویان رنسانس حالتی تهاجمی داشته باشد. از قسمت بالای این نما هشت خط مختلف شروع میشوند که چهارتای آنها بر روی کاپوت خودرو ادامه پیدا میکنند و چهارتاری دیگر تا قسمت جانبی خودرو ادامه پیدا میکنند.
نمای جانبی جاییست که میتوان معجزهی طراحان آئودی را در آن مشاهده کرد. با وجود این که این خودرو یک شاسی بلند کوپه است اما عقب این خودرو به هیچ وجه عجیب و غریب به نظر نمیرسد. در واقع طراحان آئودی در کیو ۸ موفق شده اند تا به تناسب بسیار دقیقی برسند که باعث شود این خودرو بدون این که عجیب به نظر برسد تا این حد خاص و جذاب باشد. از دیگر جذابیتهای این نما دو خط تیز و خشن بر روی گلگیرهای عقب و جلو است که حالتی اسپرت و چابک را به این نما بخشیده است. پایین درها و همچنین دور پنجرههای این خودرو هم با یک نوار کرومی پوشش داده شده است تا بیننده یادآور شود با یک آئودی تمام عیار طرف است.
اتصال چراغهای عقب به یکدیگر ترندی است پس از سالها دوباره در صنعت خودرو فراگیر شده است. از هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ گرفته تا پورشه ۹۱۱ جدید همگی به چراغهای یکپارچه در عقب خود مجهز هستند. این که این چراغها جذاب هستند یا خیر مسئلهای است که به سلیقهی افراد برمیگردد، اما باید به این نکته توجه کرد که همهی طراحان قادر نیستند تا به خوبی چراغهای عقب را به یکدیگر متصل کنند. در کیو ۸ چراغهای عقب از بالا توسط یک نوار ال ای دی و از قسمت پایینی با یک نوار مشکی منقش به لوگوی آئودی به یکدیگر متصل شدهاند. این مجموعه در هماهنگی کامل با تمام بدنهی این خودرو قرار دارد. چراغهای عقب هم مثل چراغهای جلو از گرافیک خیره کنندهای بهره میبرند. در قسمت پایینی نمای عقب این خودرو دو اگزوز مستطیلی شکل در طرفین قرار گرفته اند که حالتی اسپرت را به این نما میبخشند.
در مجموع طراحی این آئودی جدید با زبان جدید بسیار دلچسب و خوشایند است و میتوانیم بگوییم که این طراحی جدید در عین این که هیچ آسیبی را به هویت آئودی نزده است باعث شده است تا جذابیت آن هم افزایش یابد.
طراحی داخلی
به محض ورود به کابین کیو۸ متوجه خواهید شد که با یک کابین فوق العاده مدرن طرف هستید. رویکرد آئودی در کابین خودروهای پرچمدارش شبیه به مرسدس بنز است یعنی پر است از صفحه نمایشهای بزرگ و کوچک، با این تفاوت که در آئودی همه چیر بسیار ساده تر طراحی شدهاند. در این کابین فوق العاده خوش ساخت سه صفحه نمایش بسیار بزرگ وجود دارند. بزرگ ترین صفحه نمایش با اندازهی ۱۲.۳ اینچی در پشت فرمان قرار دارد که علاوه بر کاربردهای معمول میزبان یکی از بهترین و جذاب ترین سیستمهای ناوبری دنیاست. این صفحه نمایش حتی حالتی مستطیلی هم ندارد و برای قرارگیری بهتر در پشت فرمان شکل به خصوصی را به خود گرفته است. پس از این صفحه نمایش به دو صفحه نمایش سیستم سرگرمی و اطلاعاتی این خودرو میرسیم که چینشی مشابه با لند روور رنج روور ولار دارند. اندازهی صفحه نمایش بزرگ تر که در بالا قرار گرفته است ۱۰.۱ اینج است و صفحه نمایش پایینی ۸.۶ اینچ است. عملکرد این دو صفحه نمایش به این گونه است که صفحه نمایش بالا همان وظایف معمول سیستم سرگرمی و اطلاعاتی خودرو را به عهده دارد و صفحه نمایش پایینی به صورت پیش فرض جایگزین کلیدهای و پیچهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع شده است. البته کاربرد صفحه نمایش پایینی به سیستم تهویه محدود نمیشود و در مواقع لزوم کاربردهای به خصوصی پیدا میکند. این دو صفحه نمایش به کمک یکدیگر آن قدر کامل هستند که تعداد کلیدها و پیچهای تنظیم این اتاق انگشت شمار شدهاند و باعث شدهاند این کابین از زیبایی بسیار بالایی برخوردار شود.
از لحاظ جاداری هم باید بگوییم این کابین لوکس جای پا و فضای سر بسیار خوبی را برای سرنشینان ردیف عقب فراهم آورده است و همچنین صندوق بار بزرگی هم دارد تا خیال مالکان خود را برای یک سفر آخر هفته راحت کند.
کیو ۸ به عنوان یک آئودی پرچمدار به شماری از امکانات روز دنیا مجهز است که مهم ترین آن ها عبارتند از: پشتیبانی از اپل کار پلی و اندروید اتو، جعبهی تلفن همراه (کجهز به تقویت کنندهی آنتن و شارر بی سیم)، کروز کنترل هوشمند، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم خودران، تهویه مطبوع چهار ناحیهای، نورپردازی داخلی، سانروف پانوراما، سیستم صوتی سه بعدی با ۲۳ اسپیکر و آمپلیفایر ۲۳ کاناله ۱۹۲۰ وات، دید در شب و بسیار از امکانات دیگر.
این کابین یکی از کامل ترین و مجهز ترین کابینهای حال حاضر صنعت خودروسازی است و بدون اغراق هیچ ایرادی را نمیتوان به آن وارد کرد.
قوای فنی
در حال حاضر تنها پیشرانهی های قابل سفارش برای این خودرو یک پیشرانهی بنزینی ۳ لیتری و یک پیشرانهی دیزل ۳ لیتری هستند. پیشرانهی بنزینی یک موتور توربوی وی شکل ۶ سیلندر است که میتواند ۳۳۵ اسب بخار نیرو و ۵۰۰ پوند فیت گشتاور تولید کند. این پیشرانه به لطف سیستم برق ۴۸ ولتی این خودرو بسیار نرم شروع به حرکت میکند و از حرکت باز میایستد. این موتور نیروی خود را از طریق یک جعبه دندهی ۸ سرعته تحویل سیستم چهار چرخ متحرک فوق العادهی کواترو (quattro) میدهد. این قوای محرکه قادر است تا این خودروی ۲.۲ تنی را ظرف ۵.۳ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت برساند (این زمان کمتر از زمانی است که کیو ۷ مجهز به سوپرشارژر برای رسیدن به همین سرعت نیاز دارد) و همچنین قادر است تا ۳.۵ تن را بکشد.
سواری این خودرو بسیار نرم، بی صدا و دقیق است. این خودرو به هیچ وجه توان رقابت با مدلهای ام ب ام و و یا آ ام گ مرسدس بنز را ندارد اما نباید فراموش کنیم که نسخهی پر قدرت این خودرو یعنی اس کیو به زودی وارد بازار میشود.
کلام آخر
آئودی یک بار دیگر نشان داد که میتواند در اولین تلاش خود در یک کلاس جدید استانداردهای آن کلاس را جا بجا کند. کیو ۸ یک شاسی بلند کوپهی بینهایت خوش ساخت و با کیفیت است که قطعا رقابت را برای خودروهای رقیب بسیار سخت میکند.
آستانهی قیمت این خودرو برای مدل بنزینی ۶۷ هزار دلار است و این قیمت برای گران ترین تیپ به ۷۶ هزار دلار میرسد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.