نقد و بررسی جیلی امگرند X7
حدود 2 سال پیش بود که جیلی امگرند X7 وارد بازار ایران شد. مدل جیلی EC7 تا حدی موفق به فروش خوبی در بازار ایران شده بود. اما مثل اینکه X7 از محبوبیت زیادی برخوردار نبود و فروش نه چندان خوبی را در بازار ایران رقم زد. X7 برای اولین بار توسط کمپانی چینی جیلی در سال 2007 با یک پیشرانه ی 1.8 لیتری عرضه شد. قدرت کم پیشرانه ی نسل اول X7 خریداران این خودرو را ناراحت کرده بود. بنابراین جیلی بر آن شد تا نسل جدید X7 را در سال 2014 با یک پیشرانه ی 2.44 لیتری معرفی کند. امگرند X7 یک کراس اوور خانوادگی محسوب میشود. جیلی برای نام گذاری این خودرو از کمپانی آلمانی بی ام دبلیو الگو گرفته است و یک نام کوتاه و مناسب را برای این خودرو انتخاب کرده تا راحت در یاد بماند. این مسئله دقیقا مخالف سیستم نام گذاری بقیهی شرکتهای چینی است که اسم های سختی برای خودروهای خود انتخاب میکنند. شاید برای بار اول که این خودرو را از دور ببینید فکر کنید که تویوتا راو4 نسل 3 است.
میتوان گفت که X7 یک نسخه ی اصلاح شده از این تویوتا بوده. جیلی X7 فقط در چهار رنگ طلایی، مشکی، سفید و نقره ای به بازار عرضه میشود. اگر به چراغ های جلوی این خودرو نگاه کنید، درمی یابید که این خودرو برخلاف اکثر SUV ها در طراحی چراغ جلوهای خود از اشکال  هندسی شکلی پیروی نکرده که همین امر باعث شده تا زیباتر به نظر برسد. در عوض جیلی چراغ های پشت را مقدار زیادی کوچک در نظر گرفته است که این امر در رنگهای روشن تر بیشتر به چشم می آید. طراحی این خودرو توسط شرکت گیوگیارو انجام شده که طراحی خودروهای خوبی همچون مازراتی مراک و بی ام دبلیو M1 را بر عهده داشته است. البته نمیشود از این موضوع ساده گذشت که این شرکت طراحی خودروهایی همچون سوزوکی X-90 و دوو لائوس را در کارنامه دارد که این دو خودرو در لیست  بدترین طراحی ها قرار دارند.
جیلی برای این شاسی بلند چینی یک پیشرانه ی 2.4 لیتری 4 سیلندر را در نظر گرفته است. این پیشرانه توان تولید 162 اسب بخار قدرت را دارد. جیلی برای این خودرو یک گیربکس 6 سرعته ی اتوماتیک را انتخاب کرده که قدرت را به چرخهای جلوی این خودرو انتقال میدهد. جیلی برای قسمت کمک فنرهای جلوی این خودرو، از سیستم مک فرسون استفاده کرده است. همچنین ترمزهای عقب و جلوی این خودرو از سیستم دیسکی بهره مند هستند. این خودرو به کمک پیشرانه ی خود میتواند در عرض 12 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. البته لازم به ذکر است که این اعداد و ارقام برای یک خودروی 1.5 تنی چندان هم خوب نیست. جیلی در طراحی داخل X7 حداکثر توان خود را در جهت بهینه سازی فضای آن انجام داده است.  داشتن یک داشبورد بزرگ و فضاهای متعدد برای قرار دادن وسائل یکی از نکات مثبت این خودرو است.  جیلی برای مشتریانی که ممکن است باری بیش از حد فضای صندوق عقب این خودرو داشته باشند، قابلیت خم شدن صندلیهای عقب را برای آنها فراهم کرده است.
امگرند X7 دارای سیستم های ایمنی قابل قبولی است. از سیستمهای ایمنی این خودرو می توان به 7 کیسه ی هوا، قفل مرکزی، دوربین دید عقب و سنسور پارک اشاره کرد. همچنین X7 دارای سیستم های ABS،EBD و ESP نیز هست. جیلی برای این خودرو سیستم سوخت یورو 5 با مصرف ترکیبی7.99 لیتر در هر صد کیلومتر را اعلام کرده است. از دیگر امکانات جیلی میتوان به داشتن سیستم تنظیم ارتفاع فرمان، داشتن دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم صوتی همراه با 6 بلندگو، تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف برقی، صندلی گرم کن و کروز کنترل اشاره کرد. خودروهای برند جیلی توسط شرکت جیلی ایران موتور عرضه و گارانتی شده است. شما دیگر نمی توانید صفر X7 را در بازار پیدا کنید. البته کارکرده ی این خودرو را می توانید حدود 80 میلیون تومان  خریداری کنید. حال انتخاب با شماست که آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر؟!

لینک مقاله بررسی جیلی امگرند RV-7