وقتی که نام آلفا رومئو می آید اولین چیزهایی که به ذهن افراد میرسد طراحی بسیار زیبا، استایل ایتالیایی و البته مشکلات فنی عدیده او است. البته مشکلات فنی در خودروهای ساخت این کمپانی هرگز باعث نشدهاند که عاشقان این برند دست از سر خودروهای آن بردارند و سراغ خودروهای مشابه در برندهای دیگر بروند. خودروهای آلفا رومئو به قدری جذاب هستند که حتی کسانی که ماشینهای برندهای دیگر نظیر مرسدس بنز و یا بی ام و را خریداری میکنند احتمالا پیش خود آرزو میکنند که ای کاش آلفا رومئوها تا این حد مشکل دار نبودند. کمپانی مادر آلفا رومئو یعنی فیات کرایسلر(FCA) پس از تغییرات عدیدهای که در راس خود دید به این نتیجه رسید که باید کاری کند تا فروش برند آلفا رومئو از سالی ۷۵ هزار خودرو به ۴۰۰ هزار خودرو برسد و به همین منظور میلیاردها دلار برا ی این برند سرمایه گذاری کرد. حاصل این سرمایه گذاری خودروهای جذاب و جدیدی همچون جولیا و استلویو بودند. خودروهایی که هر دو به مدد عملکرد فنی فوق العادهی خود این توانایی را دارند تا بار دیگر آلفا رومئو را به شکوه گذشته برسانند.
جولیا
۳۵ سال پس از مدل بسیار جذاب میلانو مسئولان آلفا رومئو تصمیم گرفتند تا بار دیگر یک سدان اسپرت بسازند. البته جولیا و میلانو تنها سدانهای اسپرت آلفا رومئو نبودند چرا که آلفا پیش از این دو نیز در سال ۱۹۶۲ جولیا سوپر را در خط تولید خود داشته است. جولیا سوپر را میتوان به نوعی مبدع کلاس سدان اسپرت نامید. با این تفاصیر میتوانیم به این نتیجه برسیم که آلفا رومئو به هیچ وجه با این کلاس به شدت اشباع، غریبه نیست چرا که از دیرباز دستی بر آتش داشته است. جولیای جدید رقیب مستقیم بامو سری ۳، مرسدس بنز سی کلاس، آئودی ای ۴ و جگوار اکس ای است. شاید پیش خود بگویید در کلاسی که بامو سری ۳ وجود دارد رقابت بینهایت سخت به نظر میرسد اما باید بگوییم که آلفا رومئو جولیا به هیچ وجه خودروی دست و پا بستهای نیست. آلفا رومئو برای این خودرو یک پلتفرم اختصاصی به نام جرجیو(Giorgio) طراحی کرده است و برای این که چیزی از رقیبان خود کم نداشته باشد به هر کاری از جمله همکاری با فراری هم دست زده است. با این اوصاف میتوانیم بگوییم که جولیا حداقل بر روی کاغذ چیزی از رقبای خود کم ندارد؛ طراحی ایتالیایی به همراه موتور فراری، چه چیزی از این بهتر؟
اگر طراحی خودروهای مطرح این کلاس و در کل طراحی خودروهای گران قیمت و پر قدرت دنیا به نظرتان تکراری شده و یا اگر اعتقاد دارید که خودروها هر سال بیشتر از قبل شبیه به یکدیگر میشوند، احتمالا ماشین های آلفا رومئو برای شما هم از جذابیت خاصی برخوردار هستند. آلفا رومئو عادت ندارد هر سال محصولات جدید را طراحی و روانه بازار کند تا فروش خود را حفظ کند و در عوض رویهی کارش به این صورت است که هر چند سال یک بار محصولات خود را به خوبی به روز میکند و این محصول جدید به قدری هنرمندانه طراحی شده است که تا سالیان سال هیچ احتیاجی به فیس لیفت و یا بازطراحی ندارد. به عنوان مثال کافیست تا نگاهی به آلفا رومئو جولیتا در کشور خودمان بیاندازید. این خودرو نزدیک به یک دهه است که با همین طراحی تولید میشود و به جرات میتوان گفت که با این وجود از تمام خودروهای هم کلاس خود زیبا تر است. طراحی جولیا نیز به نظر نمیرسد که از این قاعده مستثنی باشد. آلفا رومئو این خودرو را برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ وارد بازار کرد که در آن زمان بی شک یکی از جذاب ترین سدانها بازار بود و هنوز هم میتوان این ادعا را داشت که هیچ خودرویی در کلاس سدان اسپرت جذابیت جولیا را ندارد. جولیا شبیه به هیچ سدان دیگری نیست و به شیوهی انحصاری خودش جذاب است. طراحی داخلی جولیا نیز با این که آلفا رومئو همیشه در طراحی داخلی ضعف داشت، در این خودرو بسیار قابل توجه بوده است. شاید کابین جولیا به خوش ساختی رقیبان آلمانی خود نباشد اما بی شک این طراحی داخلی برای آلفا رومئو یک استاندارد جدید محسوب میشود.
طراحی خارجی
در نمای جلوی این خودرو بیش از هرچیز ورودی هوای مثلثی آن که جزو امضای محصولات آلفا رومئو به شمار میرود جلب توجه میکند. چراغهای جلوی این خودرو دیگر شکل دایرهای ندارند و حالا حالتی کشیده به خود گرفتند. این کشیدگی چراغها در تقارن بسیار خوبی با دو ورودی هوای قسمت پایینی جلوی این خودرو قرار گرفته اند. آلفا رومئو از پرداختن به هیچ جزئیاتی در این خودرو دریغ نکرده است و نمونهی این اتفاق را میتوانیم در برآمدگی پشت لوگوی آلفا رومئو در بالای ورودی هوای اصلی مشاهده کنیم. کاپوت این خودرو را دو برآمدگی که از ورودی هوای اصلی شروع شدهاند شکل داده است. این برآمدگیها حالتی سیال و پویا را به کاپوت این خودرو بخشیدهاند. نمای جلوی این خودرو واقعا زیبا و بی نقص است و شاید تنها ایراد آن را بتوان در نبودن جای مناسبی برای پلاک خودرو دانست که البته این مشکل برای تمام آلفا رومئو ها وجود دارد و طرفداران آن دیگر به آن عادت کردند. در واقع این مشکل به نوعی نشان دهندهی اهمیتی است که طراحان آلفا رومئو برای ظاهر خودروی خود قائل میشوند چرا که با این کار نشان دادهاند که حتی پلاک خودرو مانعی برای طراحی آنان نیست.
در نمای جانبی این خودرو هیچ خبری از شلوغی و تعدد المانهای مختلف نیست و همه چیز در کمال سادگی و اصالت رخ میدهد. در این نما یک خط تیز و حجیم در بالای درها وجود دارد که از روی جفت دستگیرههای در عبور کرده است و در پایین درها نیز یک بر آمدگی دیگر وجود دارد که با خط اصلی درها موازی است. یکی از نکات عجیب طراحی این خودرو محل قرارگیری ستون بی است. این ستون خیلی جلوتر از سایر خودروهای دیگر قرار گرفته است به طرزی که اگر از نمای جانبی به این خودرو نگاه کنید نمیتوانید راننده یا سرنشین کناری را ببینید چرا که در پشت ستون بی قرار گرفتهاند. در قدرتمندترین نسخهی جولیا یک شبدر چهار برگ بر روی گلگیر جلوی جولیا وجود دارد که لوگوی کوادروفولیو است. نمای پشتی جولیا نیز به سان نمای جانبی بسیار ساده طراحی شده است. چراغهای عقب جولیا تقریبا همان طرح چراغهای جلو را دارند و مانند چراغهای جلوی گرافیک بسیار چشم نوازی را دارند. در پایین قسمت عقب نیز یک نوار سیاه وجود دارد که میزبان اگزوزهای این خودرو است. در یک کلام جولیا خودرویی است بینهایت اصیل و جذاب.
طراحی داخلی
اولین چیزی که در اتاق این خودرو توجهتان را به خودش جلب میکند کیفیت ساخت بالا و ارگونومی آن است که از یک آلفا رومئو کاملا بعید به نظر میرسد. در این اتاق همه چیز به خوبی سر جای خودش قرار دارد. علاوه بر این کیفیت ساخت و ظاهر ادوات مختلف هم در نوع خود بی نظیر است. داشبورد این خودرو با حالت مواج خود توانسته است تمام ادوار مختلف نظیر دورشمارهای آنالوگ، سیستم اطلاعاتی و سرگرمی و دریچههای سیستم تهویه مطبوع را به زیبایی هرچه تمام تر در خود جای دهد. در کنسول مرکزی هم به جز دسته دنده سه پیچ تنظیم مختلف وجود دارند که در کمال آراستگی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این کابین را شاید بتوان ترکیبی از کابینهای آئودی، بامو و فراری دانست که طراحان آلفا رومئو توانسته اند به خوبی از این کابین ها الهام بگیرند و یک کابین فوق العاده را طراحی کنند. از نقاط قوت اصلی این کابین محل قرارگیری صندلی راننده است که این امکان را برای او بوجود میآورد که تسلط فوق العادهای بر جاده و همچنین ادوات مختلف اتاق داشته باشد. این کابین بسیار منظم و ساده به نظر میرسد و خبری از صفحه نمایشهای متعدد و کلیدهای بیشمار در آن نیست که شاید به مذاق برخی خوش نیاید. اما باید گفت که جولیا خودروی است که با هدف لذت رانندگی خلق شده است و همه چیز درکابین آن هم در همین راستا شکل گرفته است. شاید تنها ایرادی که میتوان به این اتاق گرفت کیفیت ساخت و اسمبل برخی از ادوات آن باشد که به خوبی محصولات آلمانی نیست. در مجموع اما این اتاق برای یک آلفا رومئو فوق العاده به حساب می آید و از لحاظ زیبایی نیز یکی از بهترین کابینهای موجود است.
قوای فنی
همیشه روال کار آلفا رومئو به این صورت بوده است که ماشین هایش طراحی فوق العاده را در کنار قوای فنی نه چندان قابل اتکا داشته اند. اما این بار قضیه کمی متفاوت است چرا که این بار قصد جولیا رقابت با بزرگان با سابقه ی این کلاس است. بهترین خودروی این کلاس بامو سری 3 است و تلاش تمام رقیبان آن از جمله جولیا داشتن عملکردی در حد اندازههای سری 3 است.
جولیا در نسخههای مختلف خود دارای پیشرانههای متنوع بنزینی و دیزلی است. در تیپ پایهی بنزینی جولیا به یک پیشرانهی توربوی ۲ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار را دارد. همین پیشرانه با تغییراتی که بر روی آن صورت گرفته است در نسخهی قدرتمندتر جولیا قادر است تا ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه قادر است تا جولیا را ظرف ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. در قوی ترین نسخهی دیزلی، جولیا با موتور ۲.۲ لیتری خود قادر است تا ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. در این نسخه جولیا به ۶.۹ ثانیه زمان احتیاج دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. مدلهای چهار سیلندر جولیا بسته به انتخاب راننده میتوانند به سیستم چهار چرخ متحرک و یا انتقال نیرو صرفا به چرخهای عقب مجهز شوند. همچنین جعبه دندههای قابل سفارش برای جولیا نسخهی دستی ۶ سرعته و نسخهی اتوماتیک ۸ سرعته هستند که عمکرد هردو جعبه دنده به واقع ستودنی است. اما همان طور که حدس میزنید کار به این جا ختم نمیشود چرا که جولیا صرفا قصد رقابت با نسخههای پایهی سری ۳ را ندارد و برای رقابت با نسخهی ام ۳ هم خود را آماده کرده است.
جولیا در قدرتمندترین نسخهی خود که کوادروفولیو نام دارد به یک موتور توئین توربوی وی شکل ۶ سیلندر مجهز است که ۲.۹ لیتر حجم دارد. این پیشرانه در واقع همان پیشرانهی فراری کالیفرنیا تی است که دو سیلندر از آن کم شده است. مراحل توسعهی این پیشرانه تماما زیر نظر مهندسین فراری انجام شده است. این پیشرانه در قوی ترین نسخهی خود قادر است تا ۵۱۳ اسب بخار قدرت و بیش از ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته اطلاعات دقیق این پیشرانه هنوز منتشر نشده است اما این موتور در نسخهای که ۵۰۳ اسب بخار قدرت دارد میتواند جولیا را ظرف ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. خریدارن کوادروفولیو گزینهی چهار چرخ متحرک را ندارند و در این نسخه نیروی پیشرانه صرفا به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. با توجه به این نیروی پیشرانهی کوادروفولیو صرفا به چرخهای عقب آن منتقل میشود نباید انتظار فرمان پذیری فوق العادهای را از آن داشته باشیم اما مهندسین آلفا رومئو به نوعی موفق شدهاند تا به قدری این سیستم را دقیق طراحی کنند که راننده هرگز حس نکند که فرمان خودرو گیج میشود و یا با تاخیر عمل میکند. شاید تنها ضعف پیشرانهی این خودرو تاخیر توربوی آن باشد اما در عمل این موضوع آن چنان به چشم نمیآید و تقریبا هرگز حس نمیشود.
رانندگی با کوادروفولیو به لطف تقسیم وزن ۵۰-۵۰ در عقب و جلوی خودرو و همچنین سیستم فرمان فوق العاده چابک و سیستم تعلیق بی نظیر آن بی نهایت لذت بخش است. در این خودرو همه چیز به درستی عمل میکند و هنگام رانندگی جای هیچ گله و شکایتی برای راننده باقی نمیگذارد و باعث میشود که پس از هربار رانندگی با این خودرو احساس رضایت به شما دست بدهد.
کلام آخر
جولیا حاصل تجربه و دانش فنی مهندسین فراری و طراحی مثال زدنی آلفا رومئو است و به همین علت است که نباید به هیچ وجه از موفقیت آن متعجب شویم. شاید جولیا نتواند بسان رقبای آلمانی خود خودرویی به غایت بی نقص باشد اما جولیا چیزی را دارد که ژرمنها هیچ گاه نمیتوانند به آن دست پیدا کنند، استایل ایتالیایی!
جولیا با آستانهی قیمت ۳۸ هزار دلار برای مدل پایه در اختیار خریداران قرار میگیرد. گران قیمت ترین نسخهی جولیا نیز ارزشی معادل با ۷۴ هزار دلار دارد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.