مقایسه رنو کپچر با پژو 2008
اگر شما به برندهای فرانسوی علاقه داشته و کلاس خودروی مورد نظر شما شاسی بلند ساز کوچک باشد، دو شرکت فرانسوی رنو (Renault) و پژو (Peugeot) دو نمونه را برای شما درنظر گرفته اند. شرکت خودروسازی رنو با مدل کپچر (Captur) و شرکت پژو با مدل 2008 دو خودرو مناسب در این سایز بدنه را عرضه کرده که مطابق سلیقه شما هستند. رنو کپچر یکی از خودروهایی است که با تاخیری 18 ماهه نسبت به بازار اروپا، به تازگی وارد بازار استرالیا شده و پژو 2008 نیز با تغییراتی کلی نسل جدید خودر را روانه بازارها نموده است. دو نمونه ای که در این تست حضور دارند از قیمت های نزدیک بهم برخوردار هستند. حال این سوال پیش می آید که کدامیک از این دو خودرو نمونه بهتری بوده و مناسب خرید است. در این نوشته با مقایسه دقیق و بخش به بخش این دو سعی داریم شما را در رسیدن به پاسخ این پرسش ها یاری نموده و گزینه برتر را به شما معرفی نماییم.
البته در ابتدا لازم است که در مورد برچسب های موجود بر روی بدنه این دو خودرو توضیحاتی ارائه نماییم. این تزئینات و برچسب ها از کیفیت خوبی برخوردار بوده و قیمت نسبتا بالایی نیز دارند و موجب جلب توجه عابران پیاده و رانندگان دیگر می گردند. نام پکیج تزئینی در رنو کچر داون تاون (Downtown) بوده و به قسمت هایی کوچکی تقسیم می گردد. قیمت این پکیج در مدلی که سقف و قسمت هایی درهای عقبی خودرو را پوشش می دهد در حدود 220 دلار (معادل 850 هزار تومان) است. در صورتیکه مایل به پوشش آیینه های جانبی نیز با این برچسب ها باشید قیمت این پکیج به 232 دلار (معادل 905 هزار تومان) افزایش پیدا می کند. برای این خودرو برچسب هایی برای بخش پایینی درها نیز وجود داشته که با انتخاب آن قیمت پکیج تزئینی به رقم 375 دلار (معادل 1.45 میلیون تومان) افزایش پیدا می کند.
طراحی داخلی و کابین
در داخل کابین پژو 2008 تعداد زیادی ابزار و ادوات کنترلی و سرگرمی وجود دارند. در داخل این خودرو نیز تزئیناتی زیبا به رنگ نارنجی وجود داشته که هماهنگی زیبایی با رنگ غالب مشکی داشبورد و صندلی ها دارد. این تزئینات در بخش هایی مانند قاب دور دریچه های سیستم تهویه مطبوع، بخش تحتانی غربلیک فرمان، قاب روکش درها در بخش جلویی خودرو، آفتاب گیر شیشه جلو، کنسول میانی و زیر پایی ها قابل سفارش بوده و قیمت کل تزئینات این خودرو را که ظاهری زیبا و مجلل به آن می دهد را به اندکی بیش از 1.000 دلار (معادل 3.9 میلیون تومان) می رساند.
در مورد کابین رنو کپچر نیز چنین امکاناتی وجود داشته و اتاق آن نیز زیبا و مجلل جلوه می نماید. قیمت کلی تزیئینات نمونه مورد آزمایش ما که در طراحی بدنه از رنگ سیاه براق برای سقف استفاده می کرد، در حدود 1.300 دلار (معادل 5 میلیون تومان) بود که با توجه به رنگ آمیزی سقف متفاوت با رنگ بدنه از افزایشی منطقی و قابل قبول نسبت به رقیب خود برخوردار است. روکش های صندلی رنو کپچر قابلیت جدا شدن به منظور شستشو را داشته که آن ها نیز قیمتی در حدود 430 دلار (معادل 1.7 میلیون تومان) دارند. در مجموع این دو خودرو قابلیت شخصی سازی زیادی داشته و به خریداران این قابلیت را داده که خودروی خود را مطابق سلیقه شخصی تزئین نمایند.
موتور و پیشرانه
در زیر در موتور پژو 2008 یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر قرار گرفته است که بصورت تنفس طبیعی (بدون استفاده از توربوشارژر) کار می نماید. این موتور بنزینی توانایی تولید قدرت 118 اسب بخار را در دور موتور 6.000 RPM دارد. گشتاور آن نیز در حدود 160 نیوتون متر بوده که از دور موتور 4250 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته به چرخ های جلوی این خودرو منتقل می گردد.
رنو در طراحی این مدل خود بسیار متفاوت از رقیب عمل نموده و خودروی خود را به یک موتور 1.2 لیتری 4 سیلندر با استفاده از توربوشارژر مجهز نموده است. این موتور توانایی تولید قدرت 118 اسب بخار نیرو را در دور موتور 4.900 RPM داشته و گشتاور تولیدی آن نیز که از دور موتور 2.000 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد در حدود 190 نیوتون متر است. نیروی تولیدی توسط موتور رنو کپچر توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه اتوماتیک به چرخ ها منتقل می گردد.
در زمینه مصرف سوخت نیز این دو خودرو تفاوت های زیادی با همدیگر دارند. موتور موجود در رنو کپچر مصرفی برابر با 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی (شهری / بزرگراهی) داشته در صورتیکه پژو 2008 با مصرف 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی پر مصرف تر از رقیب خود بوده و در این مرحله در جایگاهی پایین تر از رقیب خود قرار می گیرد. اگرچه موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک موجود در پژو 2008 اندکی قدیمی بنظر می رسد اما از توانایی های مناسبی در هنگام عبور از مسیرهای شهری و بزرگراهی برخوردار بوده و کمبود و ضعفی را برای راننده ایجاد نمی کند. در هنگام شتابگیری ها سریع بسیار پر سر و صدا بوده اما توانایی حرکت مناسب با توجه به وزن 1.113 کیلوگرمی و بدنه مرتفع خود را دارد. گیربکس این خودرو نیز توانایی تغیر عملکرد در مدل های اسپرت و برف را نیز دارد.
با وجود اینکه رنو کپچر با وزنی معادل 1.215 کیلوگرم از رقیب خود سنگین تر است اما از شتابی بیشتر برخوردار شده است. این مساله می تواند به استفاده از گیربکس 6 دنده این خودرور مربوط باشد. اما باز هم شتابگیری سریع از حالت سکون مخصوصا هنگام حرکت در هنگام سبز شدن چراغ ها مناسب نبوده و با حرکت آن با تاخیر و کندی همراه است. اما در این قسمت و در مجموع با توچه به گیربکس پیشرفته دو کلاچه و موتور مجهز به توربوشارژر عملکرد رنو کپچر در سرعت های بالا از پژو 2008 مناسب تر است.
تجربه رانندگی
در این زمینه نیز پژو 2008 با عملکرد مناسب تر و با کاربری بهتر موجب شگفتی ما شد. راحتی کابین در هنگام عبور از دست انداز های داخلی شهری حفظ شده اما در مواجه با سطوح معیوب و شکسته عملکردی متوسط داشته و با انتقال تنش های موجود در جاده سرنشینان احساس راحتی چندانی را برای آنها فراهم نمی کند. عملکرد کمک فنرهای این خودرو نیز در هنگام عبور از سرعت گیر ها مناسب بوده و تکان چندانی را هنگام عبور از این موانع موجود در سطح شهر به کابین و سرنشینان منتقل نمی نماید. فرمان این خودرو نیز در مسیرهای شهری نرم بوده و بهتر از رقیب خود عمل می کند. در مقابل غربیلک فرمان کوچک پژو 2008، فرمان رنو کپچر از سایز نا مناسبی برخوردار بوده و اندکی بزرگ به نظر می رسد. رینگ های پژو 2008 در سایز 16 اینچ بوده و تایرهای سایز 16-60-195 ساخت شرکت تایرسازی گودیر Goodyear بر روی آن قرار گرفته اند که از چسبندگی خوبی به جاده در هنگام عبور از پیچ ها برخوردار هستند.
تایرهای موجود برای رنو کپچر نیز در سایز 16-60-205 ساخت شرکت بریجستون Bridgestone ژاپن بوده و اندکی پهن تر از تایر نصب شده بر روی پژو 2008 هستند. عملکرد این خودرو در هنگام عبور از دست اندازها و سرعت گیر های موجود در مسیرهای شهری بیشتر از پژو 2008 بوده و فضای کابین از نسبت به رقیب از سر و صدای بیشتری برخودار است. صدای زوزه باد نیز در کابین رنو کپچر بیشتر شنیده شده و در مجموع صدای داخلی اتاق بر خلاف صدای موتور آن بیشتر از رقیب است. ترمز های موجود در رنو کپچر در جلو دیسکی بوده و در عقب کاسه ای هستند. اما در هنگام ترمزگیری های شدید توانایی ترمزهای دیسکی موجود در عقب و جلو پژو 2008 را نداشته و اندکی خشک عمل می کنند. هر دو این خودروها مجهز به سنسورهای پارک در بخش عقبی و دوربین دنده عقب شده اند. اما دید عقب در رنو کپچر با توجه به بخش عقبی بر آمده تر نسبت به پژو 2008 کمتر است و پارک کردن را به کاری سخت تر از رقیب تبدیل می کند. عملکرد دوربین های دید عقب نیز در حد عالی نبوده و هر دو نمونه موجود در این خودرو ها ایراداتی دارند.
تجهیزات کابین خودرو
سیستم چند رسانه ای موجود در رنو کپچر ساخت شرکت کره ای LG بوده و برای راه اندازی بعد از استارت زدن به 5 ثانیه برای بوت شدن و آماده به کار شدن نیاز دارد که این مساله برای کسانی که از انتظار خوششان نمی آید اندکی آزار دهنده است. سیستم موجود در پژو 2008 سریع تر بوده و تنها به 2 ثانیه برای راه اندازی نیاز دارد. هر دوی این خودروها به یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی مجهز شده اند. سیستم چند رسانه ای این دو خودرو نیز از ورودی USB پشتیبانی می کنند. این ورودی در رنو کپچر یک عدد بوده و در بالای صفحه نمایش قرار دارد. اما در پژو 2008 دو ورودی USB در نظر گرفته شده که به طور هوشمندانه ای در جلو اهرم تعویض دنده واقع در بخش میانی داشبورد جا سازی شده اند و کاربری و نمای بسیار بهتری را نسبت به رقیب دارند. هر دوی این خودروها نیز توانایی اتصال به تلفن های هوشمند همراه بوسیله سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث را به منظور برقراری تماس و یا پخش موسیقی دارند.
سیستم چند رسانه ای موجود در پژو 2008 با وجود اینکه بهینه سازی شده و نسبت به مدل های قبلی ارتقا یافته اما هنوز از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و کاربر را در اولین استفاده دچار سردرگمی می کند. این سیستم توانایی استفاده از سیستم رهیابی ماهواره ای را نداشته در صورتیکه رنو کپچر به این قابلیت مهم مجهز شده است. منوهای سیستم چند رسانه ای در این خودرو ساده تر بوده و با استفاده از نشانه های رنگی علاوه بر سادگی نمای زیبایی را نیز به این سیستم می دهد. جاگذاری ادوات کنترلی بر روی غربیلک فرمان هر دو خودرو نیز ایراداتی دارد. در رنو کپچر دکمه های سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) و کنترل سیستم صوتی در این قسمت قرار گرفته اند و همین چیدمان در فرمان پژو 2008 وجود دارد. این دکمه ها با اینکه کاربردی بوده ولی از چینش مناسبی برخوردار نبوده و کاربری ساده و آسانی ندارند.
استفاده از یک نوار پلاستیکی با جنس مناسب و نرم در اطراف داشبود پژو 2008 ظاهری مدرن تر را نسبت به رقیب خود تداعی می کند. جنس مواد اولیه و پلاستیک مصرف شده در طراحی داخلی رنو کپچر مناسب نبوده و با جنس سخت و سفت خود نمای خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار داده و ظاهری ارزان قیمت را به آن داده است. ابزار و ادوات کنترلی نیز در دسترس بوده و راننده و سرنشینان در هنگام استفاده از آنها دچار زحمت زیادی نخواهند شد. اما مانند بیشتر خودروهای فرانسوی، این دو خودرو نیز از نبود محفظه نگهداری لیوان و نوشیدنی مناسب رنج می برند. در رنو سه محفظه برای این منظور وجود داشته که با توجه به عمل زیاد و اندازه کوچک، عملا بی استفاده هستند. در پژو 2008 نیز به طور کلی هیچ مکانی برای این کار درنظر گرفته نشده است.
فضای موجود در قسمت جیب های درها در پژو 2008 مناسب بوده و این محفظه ها فضای مناسبی را برای قرار دادن ابزار و ادوات کوچک به راننده و سرنشینان ارائه می کنند. در بخش میانی دو صندلی جلو نیز مکانی کوچک طراحی شده که با توجه به تعبیه یک در بر روی آن، امکان قرار دادن لوازمی مانند کلید و گوشی های تلفن همراه را به سرنشینان می دهد. در رنو کپچر در قسمت پشتی صندلی های جلو پنج نوار کشی تعبیه شده اند که با وجود ظاهر زیبا، توانایی نگهداری تنها چند مجله و یا نقشه را دارند. در مورد فضای موجود برای سرنشینان عقب نیز دو خودرو تقریبا مشابه همدیگر عمل می کنند. در رنو کپچر فضای موجود برای زانوی سرنشینان بیشتر بوده اما عرض صندلی ها از پژو 2008 کمتر است و سرنشینان احساس فشردگی بیشتری می کنند. هر دو خودرو نیز به اتصالات ISOFIX مجهز شده اند که امنیت مناسبی را برای کودکان و صندلی های آنها به همراه دارد. تایرهای زاپاس این خودروها نیز در سایزی کوچک تر از سایز اصلی بوده و در هنگام استفاده ظاهری نا مناسب را به خودرو می دهند.
رنو در بخش صندوق عقب از یک محفظه دو طبقه کاذب استفاده می کند. در صورت وجود این طبقه فضای حمل بار در این خودرو در حدود 377 لیتر بوده و با برداشتن این صفحه فضای موجود برای حمل بار به 455 لیتر افزایش پیدا می کند. صندلی های عقبی نیز با نسبت 40/60 قابل خم شدن بوده و در این حالت فضای باز به 1235 لیتر افزایش پیدا می کند. بر خلاف رنو کپچر، پژو 2008 از یک صندوق عقب یک تکه استفاده کرده که فضایی در حدود 410 لیتر را برای حمل بار و اثاثیه به سرنشینان می دهد. صندلی هاب عقب نیز مانند رنو کپچر قابلت جمع شدن به نسبت 40/60 را داشته و در صورت جمع شدن صندلی ها فضای بار به 1.400 لیتر افزایش خواهد کرد.
یکی دیگر از نکاتی که خریداران به آن توجه می کنند، سیستم های ایمنی و کیسه های هوا است. رنو کپچر به دو کیسه هوا در جلو و دو کیسه هوا در بخش جانبی صندلی های جلو مجهز شده و صندلی های عقب از این سیستم امنیتی استفاده نمی کنند. اما پژو 2008 علاوه بر کیسه های هوای جلویی، با داشتن کیسه های هوای جانبی پرده ای، سیستم محافظتی مناسبی را برای سرنیشنان عقب نیز فراهم می کند. اما در مجموع هر دو این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی در هنگام تصادفات شده اند. در مجموع امکانات کابین و تجهیزات و نحوه آرایش ابزار و ادوات پژو 2008 برتر از رنو کپچر بوده و در این قسمت در جایگاهی بالاتر از رقیب خود قرار می گیرد.
استفاده در طولانی مدت و سیستم خدمات پس از فروش
رنو کپچر از یک ضمانتنامه 5 ساله بدون محدودیت مسافت پیموده شده استفاده می کند. سرویس های دوره ای این خودرو نیز هر 12 ماه یا 15.000 کیلومتر (هر کدام که زودتر فرا برسد) بوده و هزینه ای برابر با 217 دلار (معادل 850 هزار تومان) دارد. پژو 2008 نیز به مدت 100.000 کیلومتر یا سه سال (هر کدام که زودتر فرا برسد) تحت ضمانت شرکت قرار گرفته است. این خودرو نیز نیاز به سرویس های 15.000 کیلومتر یا 12 ماهه داشته که هزینه آنها به مراتب بیشتر از رقیب خود بوده و مبلغی معادل 360 دلار (معادل 1.4 میلیون تومان) خواهد بود.
نتیجه نهایی
درست است که رنو کپچر خودروی جدیدی بوده و از تازه واردان کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند سایز کوچک بحساب می آید اما توانایی های آن از مدل پر سابقه تر پژو 2008 کمتر بوده و در مجموع در جایگاه دوم این رقابت تمام فرانسوی قرار می گیرد.
در انتها نظر شما را به امتیازات کسب شده توسط این دو خودرو در طول این آزمایش جلب می کنیم.
پژو 2008 رنو کپچر
----------------------------------------------------------------------------------
عملکرد و مصرف سوخت 7.5 7
فضای کابین و راحتی 7.5 7.5
استفاده از تکنولوژی 8 7.5
قیمت و تجهیزات 7 7.5
سواری و هندلینگ 8 6.5
----------------------------------------------------------------------------------
امتیاز نهایی 7.5 7
لینک ویدئوی بررسی رنو کپچر: renault captur 2016
لینک ویدئوی بررسی پژو 2008: peugeot 2008
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.