در دنیای امروز خودروهای زیادی هستند که در نام خود پسوند شاسی بلند و یا کراس اوور را یدک می‌کشند. از محصولات استپ وی داچیا مانند ساندرو گرفته تا مرسدس بنز جی کلاس. همه‌ی این خودرو ها یک نکته‌ی مشترک دارند و آن هم این است که ارتفاع سقفشان تا زمین کمی از خودروهای دیگر بلند تر است. اما آیا واقعا هدف اولیه از ساخت خودروهای شاسی بلند صرفا کمی ارتفاع بیشتر بوده است؟ در جواب باید بگوییم که به هیچ وجه. در واقع هدف اصلی از ساخت اس یو وی ها یا خودروهای شاسی بلند توانایی حرکت در مسیرهایی بوده است که خودروهای دیگر از آن عاجز بودند.

البته تعریف خودروی شاسی بلند بارها و بارها به ویژه توسط خودروسازهایی چون ب ام و دست خوش تغییر شده است. به عنوان مثال بسیاری از خودروهای شاسی بلند امروزی صرفا مزیت هایی چون صندوق بار بزرگ تر و جادار تر بودن را دارند و هیچ خبری از توانایی های آفرود در آن ها نیست. اما در این میان هستند خودروسازهایی که کماکان به هدف اولیه خودروهای شاسی بلند یعنی توانایی پیمایش تمام مسیرها پایبند مانده‌اند. البته تعداد این قبیل خودروها روز به روز در حال کاهش است چرا که دیگر افراد آن چنان که باید به پیمودن مسیرهای صعب العبور علاقه ندارند و بیشتر دنبال خودروی بزرگ و راحتی هستند که نیازهای روزمره شان را برآورده کند. به جز لند روور که معیاری برای توانایی های آفرود در یک خودرو محسوب می شود خودروهای دیگری نظیر مرسدس جی کلاس و یا برخی از محصولات جیپ، نیسان و تویوتا هستند که هنوز خودروهای خیلی خوبی برای پیمایش مسیرهای غیر معمول محسوب می‌شوند.

رنج روور

در سال های اخیر لند روور در پاسخ به نیاز افسارگسیخته‌ی بازار به خودروهای شاسی بلند سبد محصولات خود را بسیار گسترده کرده است. این گسترش در حدی بوده است که هم اکنون این شاسی بلند سایز بزرگ بریتانیایی ۵ شاسی بلند مختلف را در سبد محصولات خود دارد. این خودروها تفاوت های زیادی از لحاظ سایز و توانایی با یکدیگر دارند ولی همه‌ی آن‌ها یعنی رنج روور، رنج روور اسپرت، رنج روور ولار، دیسکاوری و دیسکاوری اسپرت یک نکته‌ی مشترک دارند که هویت شان هم بر پایه‌ی همان است، این نکته توانایی بسیار بالای آفرود است. 


رنج روور(بدون هیچ پسوندی) پرچمدار محصولات لند روور محسوب می‌شود. این خودرو یک شاسی بلند لوکس بزرگ با توانایی های آفرود مثال زدنی است. در این خودرو ما شاهد هیچ گونه کمی و کاستی نیستیم چرا که این خودرو به معنای واقعی کلمه هم لوکس است و هم توانایی های آفرود فوق العاده‌ای دارد. رنج روور جدید در نسل چهارم خود قرار دارد. البته این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد چرا که رنج روور از اوایل دهه‌ی هفتاد تولید ‌شده است. در واقع رنج روور به عنوان بهترین شاسی بلند دنیا همواره آن قدر بی نقص و عالی طراحی می‌شده است که نیاز آن چنانی به بازطراحی‌های متعدد نداشته است. نسل چهارم رنج روور از سال ۲۰۱۲ بر روی خط تولید قرار داشته است. یکی از نکات قابل توجه نسل چهارم این قد بلند با وقار این است که خودروی جدید با وجود این که از نسل پیشین خود بزرگ تر است اما به لطف شاسی آلومینیومی فوق العاده خود نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم از نسل پیشین خود سبک تر شده است که همین کاهش وزن منجر به ارتقای عملکرد این خودرو شده است. این نسل در سال ۲۰۱۸ مورد یک فیس لیفت و به روز رسانی قرار گرفته است. در این به روز رسانی رنج روور به شماری از تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز شده است. البته پیش تر لند روور این تکنولوژی های جدید را بر روی خودروی کوچک تر خود یعنی ولار تست کرده بود.


رنج روور به قدری لوکس و فوق العاده است که می‌توان آن را رقیبی جدی برای خودروهای لوکس غیر شاسی بلند نظیر مرسدس بنز اس کلاس، ب‌ام‌و سری ۷ و آئودی ای ۸ نیز دانست. شاید این موضوع کمی تعجب برانگیز باشد چرا که در عمل این خودرو باید رقیب هم رده‌های خود یعنی مرسدس بنز جی ال اس، ب ام و اکس ۷ و یا حتی رولز رویس کالینان باشد. اما باید بگوییم رنج روور چیزی فراتر از تازه واردان این کلاس است و رقیبان اصلی آن در واقع سدان های لوکس پرچمدار هستند.

طراحی

طراحی رنج روور در نسل چهارم خود مثل همیشه بسیار ساده و مینیمالیستیک است. در این خودرو هیچ خبری از آشفتگی و المان‌های پر شمار نیست. خطوط بسیار ساده و نرم طراحی خارج و داخل این خودرو را تشکیل داده اند. شاید در نگاه اول طراحی این خودروی کشیده کمی مکعب مستطیلی به نظر برسد اما با کمی دقت در طراحی این خودرو متوجه خواهید شد که همه چیز در ظاهر این خودرو سر جای خودش قرار گرفته است و هیچ المان اضافه ای در بدنه‌ی این خودرو وجود ندارد. یکی از نکات بسیار قابل توجه رنج روور ۲۰۱۹ کابین آن است که به لطف بهبود‌های سال ۲۰۱۸ حالا یک کابین بسیار مدرن و شیک است. این کابین در واقع همان کابین مدرن ولار است که برای این خودرو شخصی سازی شده است.

طراحی خارجی

در نمای جلویی این خودرو همه چیز در کمال سادگی رخ می‌دهد. البته سادگی به معنای عدم توجه به جزئیات نیست چرا که در جای جای بدنه‌ی این خودرو شاهد دقت بسیار زیادی به جزئیات هستیم. چراغ‌های این قسمت از ۱۴۴ ال ای دی و لیسر تشکیل شدند که می‌توانند مسافتی حدود ۵۰۰ متر را به راننده‌ی خود روشن کنند. این چراغ‌ها حالتی مستطیلی دارند که در دو گوشه‌ی خود کمی از کادر خارج شده‌اند. دور تا دور ورودی هوای اصلی یک نوار مشکی براق کشیده شده است که آن را به چراغ‌ها وصل می‌کند. این اتصال باعث یک پارچگی و صلابت این نما شده‌ است. یکی از نکات جالب این ورودی هوا این است که طرح آن تنها در یک قسمت متفاوت است که این تفاوت به منظور در بر گرفتن لوگوی لند روور بوده است. در قسمت پایین سپر هم شاهد حضور نوار کرومی و یک ورودی هوای کشیده هستیم که وقار و سادگی خاصی را برای این قسمت به ارمغان آورده ‌اند.


در نمای جانبی این خودرو مثل همیشه شاهد حضور امضای رنج روور هستیم. مثل همیشه بر روی درهای جلو یک قسمت فلزی وجود دارد که با رنگ متفاوت از سایر قسمت‌های بدنه رنگ آمیزی شده است که باعث می‌شود شخصیت لوکس و قدرتمند این خودرو به خوبی شکل بگیرد. یکی از نکات این نما، نبودن ستون درهای عقب است. البته این ستون در واقع وجود دارد اما در این خودرو با شیشه پوشانده شده است تا حالتی یکپارچه و لوکس را به ظاهر این خودرو بدهد که در واقع در این امر کاملا موفق بوده است.


در نمای عقب شاهد حضور چراغ‌هایی هستیم که در تناسب کاملی با چراغ‌های جلو هستند. همان کشیدگی چراغ‌های جلو با یک خط در نمای جانبی خودرو امتداد پیدا می‌کنند و به یک نوار کشیده از چراغ‌های عقب می‌رسند. درست مانند چراغ‌های جلو چراغ ‌های عقب هم تا قسمت جانبی این خودرو امتداد پیدا می‌کنند. گرافیک چراغ‌های عقب هم در حین متفاوت بودن در هماهنگی کاملی با چراغ‌های جلو هستند. قسمت‌های دیگر این نما هم در عین سادگی با چند خطوط افقی شکل گرفته اند که حالتی ساده و شکیل را به این نما می ‌بخشند.
در مجموع طراحی این خودرو بسیار اصیل و ساده است. البته این سادگی و اصالت بارها و بارها توسط بسیاری از خودروسازان مورد تقلید کورکورانه قرار گرفته است که نتیجه‌ی آن صرفا طرحی بی ارزش شده است.

طراحی داخلی

با ورود به کابین رنج روور احساس می‌کنید که وارد یک سوئیت مجلل شده ‌اید. این کابین بسیار جادار و لوکس است و بهترین مواد اولیه در ساخت آن استفاده شده است. همان طور که از خودروی لوکس انتظار می‌رود قسمت عقب این اتاق هم هیچ کم و کاستی به نسبت صندلی‌های جلو ندارد و تمامی امکاناتی که در اختیار سرنشینان جلو قرار دارد در اختیار سرنشینان عقب نیز قرار دارد. البته برخی از امکانات صرفا مخصوص سرنشینان عقب این خودرو است. سیستم سرگرمی و اطلاعاتی این خودرو مشابه با آن چه است که در ولار شاهد آن بودیم. این سیستم از دو صفحه نمایش بسیار بزرگ تشکیل شده است که در قسمت مرکزی داشبورد قرار دارد. عملکرد این دو صفحه نمایش به گونه ای است که برای راحتی و سادگی بیشتر وظایف مختلف بین آن ها تقسیم شده است. طراحان این کابین در جای جای آن تعداد زیادی صفحه نمایش تعبیه کرده اند که باعث شده است این اتاق حس و حالی بسیار مدرن پیدا کند. 
در کل اتاق رنج روور ۲۰۱۹ یکی از بهترین اتاق های موجود در صنعت خودروسازی است که راحتی، مدرن بودن، کیفیت ساخت و زیبایی را یک جا با هم دارد. این کابین موفق شده است تا همان المان های همیشگی رنج روور را در کنار مدرن بودن کابین های جدید را یک جا داشته باشد که البته بر خلاف بسیاری از خودروهای هم کلاس خود به خوبی در این کار موفق شده است.



عملکرد فنی

رنج روور جدید در ۹ تیپ مختلف در اختیار خریداران خود قرار می‌گیرد. تمامی این تیپ ها دارای پیشرانه‌ های سوپرشارژر دار و یک جعبه دنده‌ی ۸ سرعته ساخت زد اف(ZF) و البته سیستم چهار چرخ متحرک بی نظیر رنج روور هستند که ترین ریسپانس(Terrain Response) نام دارد. در تیپ‌های گران قیمت تر خریداران می‌توانند این خودرو را با طول کمی بیشتر(Long Wheel Base) سفارش دهند که فضای پای بیشتری را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد. ساده ترین تیپ رنج روور که ۸۹ هزار دلار قیمت دارد دارای یک پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۶ سیلندر است که قادر است ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید کند. قدرتمند ترین موتوری که برای این خودرو قابل سفارش است یک پیشرانه‌ی وی شکل ۵ لیتری ۸ سیلندر است. این پیشرانه در مدل سوپرچاجد(Supercharged) می‌تواند ۵۱۸ اسب بخار قدرت تولید کند. قدرت این پیشرانه در بهترین مدل یعنی سوپرچارجد اس وی اتوبیوگرافی(Supervharged SV Autobiography) به ۵۵۷ اسب بخار می‌رسد. بیشینه گشتاور این موتور ۵ لیتری به ۷۰۰ نیوتن متر می‌رسد. قیمت این مدل برای مدل کشیده تر از حدود ۲۰۰ هزار دلار شروع می‌شود. البته لند روور نسخه‌های پلاگین هیبریدی و دیزلی رنج روور را هم در سبد محصولات خود دارد. نسخه‌ی پلاگین هیبریدی از یک پیشرانه‌ی دو لیتری استفاده می‌کند که به کمک قسمت الکترونیکی این خودرو می‌تواند ۳۹۸ اسب بخار قدرت تولید کند. رنج روور به هیچ وجه ممکن خودروی سبکی محسوب نمی‌شود چرا که وزن این خودرو برای مدل ۲۰۰ هزار دلاری به ۳.۲ تن می‌رسد. البته با توجه به کلاس این خودرو و امکانات آن این وزن آن چنان هم بالا به نظر نمی‌رسد.

پیشرانه‌ی این خودرو برای رساندن این غول ۳.۲ تنی به سرعت ۱۰۰ کیلو متر بر ساعت به بیش از ۵ ثانیه زمان احتیاج دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که هدف مهندسان و طراحان این خودرو به هیچ وجه چابکی و سرعت نبوده است. هدف اصلی این خودرو حرکت در تمامی مسیرهای ممکن بوده است که به لطف قابلیت های آفرود بی نظیر، این خودرو به خوبی از پس هر مسیری بر می‌آید. رودخانه، شن زار، جنگل، کوهستان، گل و لای و یا سنگلاخ هرگز نمی‌توانند مانع حرکت شما شوند چرا که شما پشت فرمان بهترین خودروی آفرود جهان هستید که از به لطف طراحان این کمپانی بسیار هم لوکس است. رنج روور قادر است تا به کمک کابین فوق العاده بی سر و صدا، سیستم تعلیق بی نهایت عالی و علی الخصوص سیستم چهار چرخ متحرک بی نظیرش شما را از مسیری که در آن در حال حرکت هستید جدا کند. تصور کنید که در سوئیت ۷ ستاره‌ی خود مشغول مطالعه هستید در حالی که این سوئیت در جنگل بارانی بسیار صعب العبوری در حال حرکت است و شما هیچ ایده‌ای از اتفاقات اطراف خود ندارید. تجربه ای که رنج روور برای سرنشینان خود به ارمغان می‌اورد این چنین است.

کلام آخر

با توجه به کمرنگ شدن هرچه بیشتر سدان ها در بازار خودروی امروز جهان به زودی شاهد کاهش تقاضا برای سدان های لوکس هم هستیم(هرچند که هم اکنون هم این اتفاق تا حدودی افتاده است) چرا که این تقاضا به مرور به سمت شاسی بلندهای لوکس حرکت خواهد کرد. در بازار شاسی بلندهای لوکس خودروهای بسیار کمی حضور دارند و این خودروهای کم هم آن چنان که باید رقیبان قدرتمندی برای رنج روور نیستند. رنج روور بی شک بهترین شاسی بلند لوکس دنیاست که لوکس بودن را در کنار قابلیت های مثال زدنی آفرود به همراه دارد.