بنتلی کانتیننتال جی تی پس از ورود خود به بازار در سال ۲۰۰۳ به معیاری برای سنجش دیگر خودروهای جی تی در دنیا تبدیل شد. این خودرو در واقع به نوعی شاهکار مهندسی در بین تمامی خودروها محسوب می شود چرا که مهندسین و طراحان بنتلی موفق شده اند تا در آن تعادل بسیار خوبی را بین اسپرت بودن، راحتی، لوکس بودن و تمام چیزهایی که از یک گرند تورر انتظار میرود را ایجاد کنند. کانتیننتال جی تی به قدری خودروی فوق العاده و اصیلی است که به نوعی نماد بنتلی و نماد خودروی جی تی محسوب میشود. این خودرو به قدری دقیق و با وسواس طراحی شده است که در طی ۱۳ سال بین سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۱۸ موفق شد تا در دو نسل خود که اولی بین سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ و دومی بین سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ تولید شدند به فروش ۶۶ هزار دستگاهی دست پیدا کند، رقمی که برای یک خودروی ۲۰۰ هزار دلاری غیر قابل باور به نظر میرسد. ذکر این نکته ضروری است برخلاف بسیاری از خودروسازان که زود به زود ماشین های خود را مورد بازطراحی قرار میدهند بنتلی به دلیلی اعتمادی که به طراحی و مهندسی خود داشته است این کار را ضروری ندانسته و هر ۷ سال یک بار کانتیننتال را مورد بازطراحی قرار داده است. کانتیننتال بی شک یکی از بهترین خودروهای تولید شده در طول تاریخ محسوب میشود و همان خودرویی است که هم افراد مشهور از آن استفاده می کنند و هم افراد ثروتمندی که به دنبال لذت واقعی رانندگی میگردند.
کانتیننتال جی تی ۲۰۱۹
پس از گذشت ۷ سال که از زمان عرضهی نسل دوم کانتیننتال میگذرد مسئولان بنتلی سرانجام به این نتیجه رسیدند که خودروی محبوب خود، کانتیننتال جی تی را در سال ۲۰۱۸ مورد بازطراحی قرار دهند. البته پیش از کانتیننتال جدید بنتلی خودروی شاسی بلند بنتایاگا را هم به بازار عرضه کرد، اما همه از بنتلی انتظار کانتیننتال جی تی دارند چرا که این خودرو است که می تواند نمایندهی شایسته ای برای این برند خوش نام باشد. کانتیننتال جدید تکرار همان فرمول موفق سالهای گذشته است. خودررویی که تمام ويژگی های مورد انتظار کلاس خود را یک جا با هم دارد. این خودرو به هیچ وجه به اندازهی رولزرویس لوکس و راحت نیست و یا مانند فراری پورتوفینو اسپرت و خشن نیست. بلکه جایی میان این دو خودرو قرار میگیرد. تمرکز طراحان کانتیننتال بر روی راننده و حسی که از رانندگی با این خودرو به او دست میدهد بوده است. همین امر باعث شده رانندگی با بنتلی متفاوت با تمام خودروهای دیگر در جهان باشد. کانتیننتال جی تی در بازار با رقبای انگشت شماری مواجه است که مهم ترین آنها عبارتند از: مرسدس بنز آ.ام.گ اس۶۳(AMG S63)، استون مارتین دی بی ۱۱، فراری پورتوفینو و ب ام و سری ۸(ام ۸). اولین مدلی که از کانتیننتال به بازار عرضه شد یک کوپهی ۱۲ سیلندر بود که به نوعی نماد این سری خودرو محسوب میشود. طبق معمول مدلهای ۸ سیلندر(مدل ۸ سیلندر به احتمال فراوان هیبریدی خواهد بود.) و کروک این خودرو هم به زودی به بازار عرضه خواهد شد.
کانتیننتال جدید بر پایهی پلتفرم به روز شدهی اماسبی(MSB) فولکس واگن شگل گرفته است. این پلتفرم همان پلتفرمی است که پانامرای جدید بر پایهی آن شکل گرفته است. شاید پیش خود فکر کنید که با این حساب احتمالا کانتیننتال جیتی جدید صرفا یک پانامرای دو در است و نه بیشتر. اما باید بگوییم که تغییرات مهندسین و طراحان بنتلی بر روی این پلتفرم به قدری زیاد بوده است که تقریبا کسی که هم مالک یک پانامرای جدید است به سختی میتواند اشتراک های این دو خودرو را پیدا کند. اما اگر هم بخواهیم که این گونه فکر کنیم که کانتیننتال جدید یک پورشه پانامرای دو در است، آن چنان هم بد نیست. هر چه باشد پانامرا یکی از بهترین خودروهای سدان دنیا است و با این حساب باید بگوییم که چه چیز بهتر از یک پانامرای دو در؟
طراحی
طراحی بدنهی خودروهای بنتلی به نوعی است که ممکن است در نگاه اول مورد پسند شما قرار نگیرد و حتی ممکن است آن را زشت و قدیمی بدانید. اگر جز این دسته افراد هستید باید به شما بگویم که تنها چیزی که این طراحی نیاز دارد کمی زمان است چرا که هر چه بیشتر به این ماشین اصیل بریتانیایی نگاه کنید بیشتر به زیبایی آن پی میبرید و این روند تا جایی ادامه پیدا میکند که این خودرو در نظرتان جذاب ترین خودروی دنیا میشود. البته این مطالب بیشتر دربارهی کانتیننتال صادق است تا بنتایاگا! طراحی این نسل از کانتیننتال مانند دو نسل گذشتهی خود در کمال اصالت صورت گرفته است و این خودرو در این نسل بیش از همیشه با وقار به نظر میرسد. مثل همیشه پرداختن به جزئیات در طراحی این خودرو از در اولویت طراحان قرار داشته به طوری که این موضوع در کابین کانتیننتال بیش از همیشه به نظر میآید.
طراحی خارجی
در نمای جلویی کانتیننتال مثل همیشه شاهد دو چراغ گرد بنتلی هستیم که این بار یکی از دیگری بسیار کوچک تر است. این دو چراغ در نسل جدید دارای گرافیک بسیار چشم نوازی هستند به نوعی که شبیه به دو تکه الماس بسیار بزرگ به نظر میرسند. در مرکز این نما هم ورودی هوای بسیار بزرگ و مستطیلی کانتیننتال را داریم که به نظر میرسد از همیشه هم بزرگ تر طراحی شده است. البته این بزرگ بودن کاملا طبیعی است چرا که اکسیژن مورد نیاز پیشرانهی عظیم الجثهی این خودرو باید به نحوی تامین شود. از دو گوشهی این ورودی هوا و از مرکز آن سه خط شروع میشوند که تا انتهای کاپوت خودرو هم امتداد پیدا میکنند. از کنار چراغ کوچک تر هم خط دیگری شروع میشود که تا انتهای گلگیر عقب امتداد پیدا میکند و حالتی قدرتمند را به خودرو میبخشد.
در نمای جانبی طبق روال نسلهای پیشین کانتیننتال چیزی که بیش از همیشه توجه ما را به خودش جلب میکند برآمدگی بسیار بزرگ گلگیر عقب این خودرو است که به نوعی امضای بنتلی هم محسوب میشود. این برآمدگی باعث شده است تا این کوپهی بزرگ به هیچ وجه دراز و نا متناسب به نظر نرسد. در واقع با وجود این که این خودروی دو در ۴.۸۲ متر طول دارد اما به خاطر طراحی منحصر به فرد آن اصلا دراز به نظر نمیرسد. یکی از نکات جالب این نما، خروجی هوای کوچکی است که در پایین گلگیر جلوی آن قرار دارد که بر روی آن در کمال ظرافت عدد ۱۲ حک شده است. در واقع بنتلی با این کار نشان داده است که به هیچ وجه نخواسته است که طراحی بی نقص خود را با درج کردن اطلاعات مختلف بر روی بدنه خدشه دار کند.
در نمای عقب شاهد حضور چهار بیضی کشیده و بزرگ هستیم که دو بیضی بزرگتر چراغهای اصلی عقب بنتلی هستند و دو تای دیگر اگزوزهای آن. بنتلی در نسخهی جدید به یک بالهی متحرک در قسمت عقب خود مجهز است که در حالت عادی هیچ اثری از آن نیست و به خوبی در بدنهی خودرو مخفی شده است. لازم به ذکر است که چراغهای عقب کانتیننتال کاملا قرمز هستند و هیچ اثری از رنگهای زرد و سفید در آن دیده نمی شود.
در یک کلام طراحی این خودرو فوق العاده اصیل و با وقار است.
طراحی داخلی
کابین این خودرو بی شک یکی از بهترین کابین های صنعت خودرو سازی است. در این کابین ما شاهد تلفیقی دلچسب از عناصر کلاسیک و مدرن هستیم. در قسمت مرکزی داشبورد هنگام خاموش بودن خودرو یک نوار آلومینیومی وجود دارد که از کنار صفحه نمایش پشت فرمان شروع میشود و تا درها امتداد مییابد و در ظاهر خبری از سیستم سرگرمی و اطلاعاتی نیست. اما به محض روشن شدن خودرو با گردش قسمتی از داشبور یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی جلوی شما ظاهر میشود. عملکرد این صفحه نمایش اگر بهترین نباشد قطعا یکی از بهترینها در طول تاریخ خودرو سازی است. اما کار برای این قسمت از داشبورد به همین جا ختم نمیشود و اگر این صفحه نمایش بزرگ به هر دلیلی به مذاق شما خوش نمیآید میتوانید با فشردن یک کلید یک دوران دیگر به این قسمت داشبورد بدهید تا این صفحه نمایش به سه گِیج آنالوگ که اطلاعات را به شما نمایش میدهند تبدیل شود. بنتلی از پرداختن به هیچ جزئیاتی در این اتاق دریغ نکرده است به نوعی که حتی بر روی پیچ تنظیم سیستم تهویه مطبوع هم یک صفحه نمایش کوچک قرار داده است که اطلاعات مختلف مانند دما و سرعت فنها را میتوانید از روی آن بخوانید. در این اتاق همه چیز با بهترین کیفیت ساخت ممکن سر جای خود قرار گرفته است و این عناصر باعث شده اند که این اتاق بی شک یکی از بهترین اتاقهای تاریخ خودرو سازی باشد.
قوای فنی
نسخهای از بنتلی که تا به امروز عرضه شده است مجهز به یک پیشرانهی ۶ لیتری توئین توربوی دابلیو شکل(دو پیشرانهی وی شکل) ۱۲ سیلندر است. این پیشرانه قادر است تا به کمک دو توربوشارژر خود ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. یکی از ویژگیهای بسیار جالب این پیشرانه این است که برخی از سیلندرهای خود را در مواقعی که احتیاج به قدرت زیادی ندارد از کار بیاندازد تا مصرف سوخت خودرو بهینه تر شود. این پیشرانهی مدرن ۶۲۰ اسبی قادر به ۳.۷ ثانیه زمان احتیاج دارند تا پیکر ۲۲۴۴ کیلوگرمی این خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. نهایت سرعت این خودرو هم رقم باور نکردنی ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است. ذکر این نکته ضروری است که کانتیننتال در عین این که یک کوپهی اسپرت است یک خودروی لوکس هم هست و به همین دلیل است مسئولان بنتلی هیچ اصراری به سبک تر کردن این خودرو نداشته اند. در واقع همین وزن دو ۲.۲ تنی باعث شده است که این خودرو از پایداری بسیار قابل توجهی برخوردار باشد. البته این وزن دو تنی دردسرهایی هم برای این خودرو داشته است. به طور مثال سیستم تعلیق این خودرو به هیچ وجه قادر نبوده است که با برق ۱۲ ولتی معمول از پس وظایف خود بر بیاید و به همین منظور این خودرو مجهز به سیستم برق ۴۸ ولتی است. کانتیننتال جدید از یک جعبه دندهی ۸ سرعته دو کلاچه خودرکار استفاده میکند. این جعبه دنده در واقع همان جعبه دندهی معروف پیدیکی(Porsche Doppelkupplung) 8 سرعتهی پورشه است که برای این خودرو به خوبی آن را بهبود بخشیده اند(جعبه دندههای پیدیکی پورشه یکی از بهترین جعبه دندههای دو کلاچهی دنیا هستند). این بهبود به قدری عملکر این جعبه دنده را به ویژه در سرعتهای پایین بهبود بخشیده است که شاید بهتر باشد آن را بیدیک(Bentley Doppelkupplung) بنامیم. یکی از نکاتی که شاید به نوعی پاشنه آشیل این خودرو محسوب بشود تعداد ایسییو(ECU)های آن است. در این خودرو ۹۲ دستگاه ای سی یو وجود دارد. البته بی شک بنتلی به خوبی آن ها را در برابر گرد و غبار مقاوم کرده است. اما شاید بهتر میبود تمام آنها را با یک ای سی یوی مرکزی جایگزین کند (مشابه کاری که لامبورگینی، دیگر زیر مجموعهی فولکس واگن، با آونتادور اس کرد).
در مجموع سواری این بنتلی جدید بسان همیشه یک معیار برای سنجیده شدن دیگر گرند تورر های دنیا بوده است. سواری این خودرو به لطف سیستم تعلیق فوق العاده، پیشرانهی بسیار نرم و قدرتمند و البته کابین بی نهایت راحت و بی صدا به معنای کلمه کم نظیر است. شاید تنها ایراد سواری آن در واقع ایراد کم فرمانی آن است. کم فرمانی مشکلی است که مختص تمام خودروهای دیفرانسیل عقب میباشد که البته در این خودرو به حداقل رسیده است. این خودرو چیزی را در اختیار راننده خود قرار میدهد که هم اسپرت است و هم لوکس و همچنین موفق شده است تا تعادلی بی نظیر بین این دو حالت برقرار کند.
کلام آخر
بنتلی کانتیننتال جی تی همواره یکی از بهترین گرندتورهای دنیا بوده است و نسل جدید آن هم از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو با تمرکز بر راننده طراحی شده است و همین موضوع هم باعث شده است که بتواند قلب رانندهی خود را فتح کند.
کانتیننتال جی تی جدید با آستانهی قیمت ۲۰۰ هزار دلار در اختیار خریداران خود قرار میگیرد که با توجه به قیمت رقیبانش و همین طور ارزشی که در اختیار خریدار خود قرار میدهد این رقم آن چنان هم بالا نیست.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.