نقد و بررسی چانگان ایدو

شرکت چانگان یکی از قدیمی ترین خودرو ساز های چینی است. چانگان 152 سال پیش با هدف تولید اسلحه در شانگهای چین افتتاح شد. در دهه ی 50 میلادی، مدیران ارشد این شرکت، به فکر مونتاژ خودروهای جیپ در چین افتادند. سرانجام در سال 2009 با ادغام دو شرکت هافی و چانگی یک چانگان جدید به وجود آمد. کمپانی چانگان در سال 2010 با فروش بیش از 3/2 میلیون خودرو توانست در مقام چهارم خودروسازی چین جا خوش کند.
یکی از محصولات این شرکت که توسط خودرو سازی سایپا وارد کشور شده، چانگان ایدو است. چانگان ایدو در سال 2012 به لیست فروش چانگان اضافه شد. طول این خودرو 4620 میلی متر، عرض آن 1820 میلی متر و ارتفاع آن 1490 میلی متر است. از این اندازه ها می توان نتیجه گرفت که با یک خودروی سدان جمع و جور طرف هستیم. ایدو توسط تیم طراحی ایتالیایی چانگان طراحی شده که از المان های اروپایی بهره گرفته است. چانگان مدعی است که طراحی و ساخت ایدو 3 سال به طول انجامیده است. سر انجام ایدو در نمایشگاه فرانکفورت آلمان به نمایش درآمد. ایدو از طراحی زیبا و خوبی برخوردا بوده، مخصوصا داشتن چراغ های خشن و تهاجمی به زیبای این خودرو کمک دو چندان کرده است.
طراحی کابین خودرو نیز مدرن است و رگه هایی از یک طراحی اسپرت هم درون آن وجود دارد. صفحه نمایش بزرگی و قطعات آلومینیوم داخل کابین کمک بزرگی به زیبایی داخل خودور کرده. البته بعضی از منتقدان خودرو، چانگان را برای استفاده ی بیش از حد آلومینیوم در قسمت فرمان، زیر سوال برده اند. یکی از برگ برنده های ایدو در میان رقبای خود، داشتن فضای بار بزرگ بوده که این خودرو را تبدیل به یک خودروی مناسب برای مسافرت ها کرده است. همچنین به دلیل داشتن فضای کافی در کابین خودرو، مناسب یک خانواده ی چهار نفره است.
چانگان برای ایدو یک پیشرانه ی 1.6 لیتری 4 سیلندر در نظر گرفته که توان تولید  124 اسب بخار قدرت را دارد. ایدو دارای دو گیربکس 5 سرعته ی دستی و یا 4 سرعته ی اتوماتیک است. ایدو با کمک این پیشرانه می تواند در عرض 13.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ایدو با داشتن یک مخزن 52 لیتری، دارای مصرف سوخت ترکیبی 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است. باتوجه به مسائل بالا می توان گفت داشتن این ارقام برای یک خودروی چینی چندان هم بد نیست. این موتور دارای شاخص های زیست محیطی است که توسط خود چانگان در چین توسعه پیدا کرده و یکی از پاک ترین موتور های تولید شده در چین به شمار می رود. پیشرانه ی این خودرو دارای آلایندگی 4 است که یک نمره ی قابل قبول برای محصولات چینی است.
چانگان برای هر دو ترمز ایدو، سیستم دیسکی را در نظر گرفته است. همچنین ایدو دارای سیستم های ABS، سیستم توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)، سیستم کنترل کشش (TSCB)،سیستم ترمز گیری در حالت اضطراری (BA) و سیستم کنترل پایداری (ESP) است. ایدو دارای 6 کیسه ی هوا بوده و توانسته در تست تصادف های موسسه ی NCAP تمام 5 ستاره ی ایمنی را دریافت کند. دارا بودن این سیستم های ایمنی در این رده ی قیمت واقعا عالی بوده. قبل از ورود ایدو به بازار، در رده قیمت های نسبتا پایین فقط خودروهای ژاپنیی و کره ای موجود بودند، اما با ورود ایدو به بازار، این خودروها به چالش کشیده شدند.
از امکانات ایدو می توان به داشتن آیینه های برقی، روکش چرمی صندلی ها، سانروف برقی، سیستم صوتی دارای 6 عدد بلدگو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، دوربین دید عقب به همراه سنسور پارک و ایموبلایزر اشاره کرد. در بازار، صفر این خودرو دیگر موجود نیست و آخرین تولید این خودرو برای سال 2014 بوده. البته شما می توانید در حدود 60 میلیون تومان کارکرده ی این خودرو را خریداری کنید. این خودرو در بازار داخلی با خودروهایی چون جیلی امگرند7 و ام جی 350 رقابت می کند.