فولکس واگن اشباه خودرا در انتشار نادرست آلایندگی خودروهایش جبران می کند

یکی از جنجالی ترین خبر هایی که در سال ۲۰۱۵ میلادی اتفاق افتاد، موضوع تقلب فولکس‌ واگن در انتشار مقدار آلایندگی خودروهای تولیدی دیزلی بود. فولکس واگن با جعل یکسری اسناد و همینطور دستکاری‌های عمدی و استفاده از قطعاتی در مجموعه فنی خودرو، توانست تولیداتی را وارد بازار کند که میزان آلایندگی آنها بسیار بیشتر از سطح مجاز بود اما در آزمون‌های به عمل آمده، این مشکل قابل تشخیص نبود. بعد از رو شدن دست این گروه خودروساز، علاوه‌بر رسوایی و ایجاد عدم اطمینان نسبت به فولکس‌واگن و برندهای زیرمجموعه، در بسیاری از کشورها، همچون آمریکا، با جرایم سنگین و همینطور ممنوعیت فروش مدل‌های دیزلی روبه رو شد. حالا اخیرا خبرهایی رسیده که فولکس واگن قصد دارد مشکلات ایجاد شده را جبران کند.
در همین راستا این شرکت بالاخره موافقت‌های خود را با نهادهای تنظیم کننده مقررات محیط زیست آمریکا نهایی کرده و قرار شد که خودروهایی که به پیشرانه سه لیتری توربودیزل ۶ سیلندر مجهز شده و بالاترین سطح آلایندگی را ایجاد کرده‌اند، یا به‌طور رایگان تعمیر و استانداردسازی شوند و یا اینکه به قیمت فروش، از مشتریان خریداری و پول آنها بازگردانده شود. با این احتساب، طبق قرارداد نهایی شده، فولکس‌واگن باید تکلیف ۸۳ هزار دستگاه خودروی دیزلی مشکل‌دار مجهز به این پیشرانه را در آمریکا مشخص کند.
این توافق فعلا در قالب یک حکم موافقت مطرح شده و برای اینکه به مرحله اجرا برسد، باید توسط قاضی ارشد دادگاه منطقه‌ای آمریکا، آقای چارلز بریز، امضا و تایید شود. از این ۸۳ هزار خودرو که با برندهای فولکس‌واگن، آئودی و پورشه تولید شده‌اند، حدودا ۶۳ هزار دستگاه به پیشرانه‌های نسل دوم مجهز شده‌اند که به احتمال خیلی زیاد قابلیت تعمیر و بهینه سازی را دارند. اما اگر نهادهایی همچون سازمان محیط زیست و هیئت منابع هوایی آمریکا این بهینه سازی و تعمیرات را تایید نکنند، باید پول تمامی این خودروها که سال تولید بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی دارند، بازگردانده شود. اما فولکس‌واگن برای ۲۰ هزار خودروی دیگر که به پیشرانه نسل اول TDI مجهز شده‌اند و سال تولید قدیمی‌تر (بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی) دارند، به جای ترتیب دادن فراخوان و انجام تعمیرات، تمامی آنها را از مالکانش می‌خرد، یعنی پول پرداختی را به صاحبانش باز می‌گرداند.