علیرغم 30 سال فاصله، سوپرکارهای مدرن بوگاتی بهطور سورپرایز کنندهای مشابه هم هستند…
بوگاتی در طول تاریخ خود خودروهای زیادی نساخته اما هر مدل آن فوقالعاده خاص و بهیادماندنی بوده است. در سالهای اخیر بوگاتی از جمله پیشروهای کلاس هایپرکارها بوده و تکنولوژی و پرفورمنس محصولاتش یک سر و گردن بالاتر از سوپر اسپورت ها بوده است. همهی ما با خصوصیات هایپرکارهای شیرون و ویرون آشنا هستیم اما کمتر دربارهی مدل EB110 سخن گفتهایم.
بوگاتی اخیراً دربارهی شگفتانگیز بودن EB110 سخن گفته و ما هم علاقهمندیم مقایسهای کوتاه اما جالب بین سه خودروی افسانهای این برند در طول 30 سال گذشته انجام دهیم.
- شیرون
کار را با جدیدترین محصول تولیدی بوگاتی آغاز میکنیم. همانگونه که میدانید مدلی از شیرون با نام دیوو هم تولید شده که طراحی متفاوتی داشته اما زیر بدنهی آن همان شیرون است که در سالهای گذشته طوفانی به راه انداخت و هنوز هم به خبرسازی ادامه میدهد. قلب آهنین این خودرو پیشرانهی 16 سیلندر 8 لیتری کواد توربویی است که قدرت 1500 اسب بخاری و گشتاور 1600 نیوتون متری دارد.
این قدرت عظیم از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به تمامی چرخ ها منتقل میشود و با درگیر ساختن لانچ کنترل، شیرون میتواند در عرض 2.4 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو بهصورت الکترونیکی به 420 کیلومتر در ساعت محدود شده اما لاستیکها در این سرعت بدون استرس به کار خود ادامه میدهند. تولید شیرون با کندی اما پیوسته به پیش میرود و در کل 500 دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
- ویرون
در طول تاریخ خودروسازی، خودروهای معدودی را میتوان بهصورت واقعی تغییردهنده قواعد بازی دانست. زمانی که ویرون در سال 2005 و با قدرت 1000 اسب بخاری ظاهر شد قطعاً هیچ خودرویی را یارای رقابت با آن نبود. این خودرو که با هدایتهای فولکسواگن متولد شد از پیشرانهی 16 سیلندر 8 لیتری کوادتوربو و گیربکس 7 سرعته دوکلاچه و سیستم چهار چرخ محرک استفاده میکرد و باعث میشد در عرض 2.5 ثانیه از سکون به تندی 100 کیلومتر در ساعت برسد.
ویرون به مدت چند سال رکورد سرعت خودروهای تولیدی را با سرعت 407 کیلومتر در ساعت در اختیار داشت و مدل ویرون SS حتی توانست به سرعت 429.6 کیلومتر در ساعت نیز برسد. تنها 450 دستگاه از ویرون بین سالهای 2005 تا 2015 تولید شد.
- EB110
در حقیقت عرضاندام بوگاتی در دنیای مدرن با دستان ایتالیاییها و به ویژه رومانو آرتیولی صورت گرفت. او این برند را در اواخر دهه 80 میلادی به دست آورد و EB110 را در Campogalliano ساخت. بله دوران بوگاتی نسبت به زمانی که زیر چتر فولکس قرار گرفت بسیار متفاوت بود. حداکثر قدرت این خودرو در نسخهی SS به 611 اسب بخار میرسید که در مقایسه با ویرون و شیرون قابلتوجه نیست. با این وجود EB110 اولین بوگاتی عصر مدرن است که در بسیاری از جنبهها مشابه برادران 16 سیلندر خود است.
برای مثال پیشرانهی 12 سیلندر 3.5 لیتری این خودرو دارای چهار توربوی مشابه پیشرانهی 16 سیلندر بوگاتی است. گیربکس EB110 از نوع 6 سرعته دستی بوده اما همانند شیرون و ویرون، قدرت نیروگاه آهنین به تمامی چرخ ها منتقل میشود. این خودرو همچنین از آئرودینامیک فعالی سود برده که بسیار جلوتر از زمان خود بوده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت هم آن تنها 3.3 ثانیه بوده است. تنها 128 دستگاه از بوگاتی EB110 ساخته شد و آن را به کمیابترین خودرو بین این گروه تبدیل کرده است.
منبع: motor1
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.