بالچه عقب این خودرو بسیار ویژه است ولی تنها نکته خاص در این خودرو نیست، پیشرانه توئین سوپر شارژر V8 هم حرفهایی برای گفتن دارد…
موشک خیابان رو
زنوو TSR-S یکی از خاصترین هایپرخودروهای حال حاضر جهان است که نوعی جدید از بالچه عقب (اسپویلر) را معرفی کرده است. با داشتن تمام صنعت خودروسازی دانمارک، زنوو تنها خودروساز وطنی این کشور است.
کمپانی زنوو (Zenvo) از 2009 مشغول به فعالیت در حوزه تولید ابرخودروهای دانمارکی است. سالها پیش برنامه مشهور تاپ گیر یکی از محصولات زنوو را مورد بررسی قرار داد که در نهایت باعث آتشسوزی آن خودرو شد. حال زنوو با دستی پر و با درس گرفتن از گذشته به میدان نبرد بازگشته است. با طراحی بیرونی شبیه به سایر خودروهای این شرکت، TSR-S معرفی شده است. ما هم آن را در پیست چالشبرانگیز و زیبای Spa راندیم.
زنوو امیدوار است تا بتواند تولیدش را افزایش دهد. مؤسس این شرکت، تروئل والرتسن (Vollertsen) میگوید که امیدوار است بتواند در سال 5 عدد TSR-S بسازد؛ حقیقتاً خیز بزرگی برای این شرکت بهحساب میآید. بههرحال تولیدات بزرگانی چون پاگانی همچنان انبوهتر است.
TSR-S بر پایه مدل TS1-GT که 2017 معرفی شده بود ساخته شده است. پایگاه این خودرو یک V8 با قلبی به گنجایش 5.8 لیتر است که به دو سوپر شارژر مجهز شده و طبق ادعای زنوو میتواند 1117 اسب بخار قدرت را تولید کند. این قدرت با همراهی یک جعبه دنده 7 سرعته ترتیبی با دندههای مسابقهای به چرخهای عقب منتقل میشود. بهجز این موارد باقی این خودرو مخصوص جاده است. S دوم در نام این خودرو هم اشاره به همین موضوع دارد (Street Legal). متأسفانه سواری من تنها به پیست محدود بود.
TSR-S از بیشتر رقبایش سنگینتر است که بیشتر این وزن بهموجب هسته فلزی موجود در ساختار بدنهٔ فیبرکربنی اش به وجود آمده. باوجود اینها زنوو مدعی شده که صفر تا صد کیلومتر بر ساعت تنها 2.8 ثانیه به طول خواهد کشید و برای رسیدن به 200 کیلومتر بر ساعت هم بیشتر از 6.8 ثانیه زمان لازم نیست، رقمی مشابه سنا!
این خودرو بهنوعی یک غول رقصان است، بالچه عقب این خودرو قطعهای است متحرک اما شکل حرکتش با بقیه انواعش متفاوت است، به این صورت که با داشتن لولایی در مرکز و کشیده شدنش در سرتاسر محور عقب، به اثرگذاری آئرودینامیکی میپردازد که این مورد بهوسیله خم شدن بالچه در جهت پیچش خودرو (البته با توجه به شرایط مقدار خم شدن متفاوت است) انجام میشود، همچنین مرکز خود را هنگام چرخش بالا میآورد تا به طرز مؤثری مانند یک آنتی رول بار عمل کند.
حال درون هندوانه رسیده است یا نه؟!
کمی گیج است ولی خیلی سریع حرکت میکند. به خاطر یک مشکل در خودرویی که سوارش بودیم، تجربه ما از رویداد در حال برگزاری زنوو، از دو خودرو حاصل شد. اولی یک نسخه پروتوتایپ (نمونه اولیه) با یک رول کیج بزرگ و داشبوردی از آهن مزین شده به چند قید بود، دومی هم یک محصول نهایی به رنگ آبی با تجهیزات اصلی و جادهای بود که با تعدادی محدود اما کافی از دور در پیست Spa به ما داده شد. بهجز تنظیمات فنربندی مشترک و تایرهای میشلین پایلوت اسپورت Cup2، این دو خودرو به طرز قابل توجهی در پیست متفاوت بودند!
پروتوتایپ با تشکر از رول کیج بزرگش از ظرافت کمتری برخوردار بود؛ برای تکمیل این وضعیت خبری از تهویه هم در آن نبود. گویا برای ورود صدا هم عایقبندی شده بود، چون توانست علیرغم حضور یک خودروی LMP2 در رویداد، محدودیت صدا در پیست را بشکند (موردی که باعث شد کوئنیگ زگ نتواند ثبت رکورد سرعت با خودروی one:1 را در این پیست کامل کند)!
دقت کافی در خودرو تنها با تغییراتی کوچک در V8 قدرتمند خودرو (که بر پایه یک واحد GMLS بنا شده است) حاصل شده که از یک میللنگ تازه شکل گرفته و پیستونهای فورج کاری شده استفاده میکند. عملکرد همانند اعداد اعلامی زنوو قدرتمند است. TSR-S میتواند فشار نیروی G زیادی (البته کمی هم آزاردهنده) را تولید کند. این مهم وقتی اتفاق میافتد که نرخ شتاب، رفتهرفته تا رسیدن به دور موتور 7700 rpm افزایش مییابد (خودرو در این دور موتور محدود شده است).
ترمزهای کربن سرامیکی هم خوب هستند، طوری که حتی شجاعانهترین و ریسک دارترین ترمز گرفتنهایم نیز بهمانند کاهش سرعتی عادی بودند. دندهها هم بهطور لحظهای و خیلی خشن عوض میشدند. در این بین فرمانپذیری به خاطر ارتباط محدود با سطح جاده کمتر به دل مینشست تا جایی که باعث کم فرمانی سر پیچهای کم سرعت میشد. این اتفاق به دلیل اشتیاق خودرو برای سریع رفتن سر پیچها است که انگار دارد خود را حل میدهد. جالب اینجا است که اثری از این حس که بالچه عقب دارد کاری میکند نبود!
بههرحال مدل آبی رنگ که محصول نهایی به شمار میرفت خیلی احساس بهتری را نسبت به پروتوتایپ خود به ما داد. کمی صحبت کوتاه با والرتسن برایم خیلی مفید بود، او گفت که بالچه عقب تنها موقعی که خودرو به کمکش نیاز داشته باشد دست به کار میشود، آن هم با تبدیل 30 درصد نیروی عمودی آئرودینامیکی به نیرویی در جهتی خاص که تلاش میکند تا وزن بارگذاری شده در عقب خودرو را کم اثرتر کند و اسکلت بدنه را هم تحت تأثیر قرار دهد.
این خودرو در محدودههای نزدیک به حداکثر توانش رانندگی آسانتر و دوستانهتری داشت که بهوسیله فرمانپذیری با دقت بالا و بالچه عقب میسر میشد.
اعتماد من به این خودرو باعث شد تا بیشتر سرعت بگیرم، تا جایی که با مقداری بیش فرمانی به خودرو شتاب میدادم، چیزی که بهوسیله پیچهای تند و تیز Spa خیلی راحتتر رنگ واقعیت به خود میگرفت. کمکم سعی کردم خود را متقاعد کنم که باید به رانندگی خود با TSR-S خاتمه دهم. در ترمزگیری در سطوح لغزنده، خودرو تنها یک ترمز عادی نمیگیرد، بلکه بالچه عقب و سیستم کنترل پایداری خودرو هم به کمکش میآیند تا این موشک بهراحتی آرام بگیرد؛ این مورد باعث شد تا از TSR-S کمتر بترسم. هم چنین خیلی طول نکشید که گرمای تایرهای عقب به حدی رسید که باعث از دست رفتن چسبندگی شد!
در پیست، TSR-S عملکردی مانند یک سوپراستار را به نمایش گذاشت اما هنوز هم سؤالی بیپاسخ باقی میماند: عملکرد خودرو در جاده چگونه است؟؟
موتور خودرو در سرعتهای پایین کاملاً تحت فرمان شما است ولی شک دارم که جعبه دنده دیوانه و عصبی بهکاررفته در این خودرو، خیلی در دنیای واقعی کاربردی باشد. در نیمه پر لیوان، تودوزی و تزئینات درونی خودرو خوب هستند. در کل نمای داخلی TSR-S خیلی بهتر از نمونه اولیه مضحکش است. در کنار آن، زنوو بجای استفاده از پدال تعویض دنده مدلهای دیگر، تعویضکننده خود را ساخته است. باید افزود این خودرو به طرزی عجیب پر سروصدا است.
ارزش خریدن را دارد؟
زنوو برای افزایش فروش، تلاشهای بسیاری کرده است که هیچ یک به درد بخور نبودهاند (منظور نمونههای اولیه است). همچنین TSR-S از تمام مدلهای پیشین این شرکت هم قابل اتکاتر و هم متقاعدکنندهتر است ولی قیمت نجومیاش آن را همردهٔ رقبایی بسیار بزرگ میکند.
اگر شما یک میلیاردر هستید که نتوانستید در لیست خریداران سنا، والکری یا SF90 جای شوید بنابراین این خودرو یک انتخاب عالی برای شما است؛ اگر هم احیاناً دارای کلکسیون خودرو هستید، این خودرو بهعنوان موشکی خیابان رو احساسی متفاوت را به شما ارائه خواهد کرد.
دشمن و رقیب؟!
خودروهایی نظیر سنا از مک لارن و والکری از آستون مارتین رقبای بینقص و سرسخت زنوو هستند ولی باز هم بعید است زنوو با این خودرو هم بتواند در برابرشان حرفی جدی را برای گفتن داشته باشد…
مشخصات فنی «زنوو TSR-S»:
کجا آن را راندیم: پیست Spa-Francorchamps، بلژیک
موتور: 5.8 لیتری V8، جعبه دنده 7 سرعته ترتیبی
قدرت: 1117 اسب بخار در 7700 rpm
گشتاور: اعلام نشده است
وزن خالص: 1475 Kg
شتاب اولیه و حداکثر سرعت: 2.8 ثانیه، 323 کیلومتر بر ساعت
مصرف و انتشار گاز: دادههای رسمی وجود ندارد
قیمت و فروش: 1.4 میلیون یورو (بهعلاوه مالیات محلی)، هماکنون در دسترس برای خرید
منبع: Autocar
مترجم: علی صفرپور
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.