سیستم ترمز خودکار خودرو های شهری چیست؟

مهم نیست که توانایی های رانندگی شما در چه حدی باشد، همیشه مواقعی پیش می آید که شما انتظار آن را نداشته و ممکن است که به تصادف با خودروی جلویی منجر گردد. این گونه اتفاقات معمولا در شهرهای بزرگ رخ داده و رانندگان در هنگام حرکت با سرعت پایین در خیابان ها و یا حرکت در ترافیک جاده ها و بزرگراه های شهری با آن مواجه می گردند. در این شرایط، زمان لازم برای واکنش بسیار کم بوده و راننده فرصت عکس العمل را نداشته و به خودروی جلویی و یا مانعی که بر سر راه خودرو وجود دارد برخورد می نماید.
در مواقعی نیز عدم آگاهی رانندگان از توانایی های خودروی خود موجب بروز تصادفات می گردد. به عنوان مثال اگر راننده ای از نحوه عملکرد پدال ترمز خودروی خود اطلاع نداشته باشد، با اعمال فشار نا مناسب موجب برخورد با مانع در جلو و یا برخورد خودروهای پشتی در ترافیک های سخت خیابان ها می گردد. به دلیل جلوگیری از وقوع اینگونه تصادفات، شرکت های خودرو سازی بزرگ دنیا با استفاده از تکنولوژی روز دست به طراحی سیستم هایی زده اند که به کمک رانندگان در این شرایط خاص آمده و از تصادفات جلوگیری نماید. این سیستم، سامانه ترمز اضطراری شهری (Emergency City Braking System) نام داشته و در بیشتر خودرو های مدرن امروزی نصب شده است.
این سیستم اولین بار در اوایل دهه 1990 میلادی توسط شرکت آلمانی مرسدس بنز (Mercedes Benz) و در مدل پیشرفته و گرانقیت سری S نصب و استفاده شد. از آن به بعد و با همه گیر شدن این تکنولوژی شرکت های مختلف خودروسازی دیگر نیز از آن استفاده کردند و هر کدام نامی خاص و متفاوت را به آن دادند. به عنوان مثال این سیستم در خودرو های شرکت فولکس واگن، CEB یا City Emergency Brake نام داشته و شرکت خودرو سازی فورد (Ford) از آن با عنوان ACS یا Active City Stop یاد می کند. این سیستم در شرکت لند روور IEB یا Intelligence Emergency Braking نام داشته و نام آن در شرکت ولوو CS یا City Safety است. اما جدا از این نام های مختلف، می خواهیم ببینیم که این سیستم چیست، چگونه کار می کند و مزیت ها و نقاط ضعف آن در چه مواردی است. در این نوشته با ارائه توضیحی بر نحوه عملکرد کلی این سیستم سعی می کنیم تا جواب مناسبی برای این پرسش ها بیابیم.


تکنولوژی
نحوه عملکرد این سیستم به طور ساده بر این اساس است که مسیر پیش روی خودرو در جاده با استفاده از حسگر های مخصوص بازبینی شده تا موارد و موانع مشکل ساز به طور دقیق شناسایی شوند. این حسگرها از طریق رادار، دوربین های سه بعدی و یا امواج Lidar به بررسی جاده می پردازند. این اطلاعات به همراه جهت حرکت خودرو و سرعت حرکت آنالیز شده و مشخص می کند که آیا با سرعت و جهت حرکت فعلی، خودرو با جسم موجود در مسیر (عابر پیاده، خودرو و یا هر گونه مانع فیزیکی) برخورد خواهد کرد یا خیر. در صورتیکه این سیستم احتمال برخورد را تشخیص دهد، اقدام به پخش اخطار برای راننده (معمولا به صورت صوتی و با استفاده از بوق ها منقطع و یا روشن و خاموش شدن چراغ مخصوص در کابین خودرو) می نماید. در صورتیکه راننده به این هشدار ها توجه نماید، این سیستم با توجه به این مساله که به سیستم ترمز گیری خودرو متصل است، بطور خودکار و بدون دخالت راننده اقدام به ترمز گیری نموده تا خودرو با مانع تشخیص داده شده برخورد ننماید. این سیستم با توجه به اینکه معمولا تمامی قدرت سیستم ترمز گیری خودرو را در اختیار دارد، در موارد اضطراری بسیار سریع تر از انسان عمل کرده و مانع برخورد خودرو با جسم خارجی موجود در مسیر خودرو می گردد. این سیستم بسیر کارآمد بوده و در بسیاری از خودروهای مدرن امروزی از جمله خودرو های تولیدی شرکت های بی ام دبلیو ، بنز، آئودی و ... استفاده می شود.