سرانجام پورشه تایکان رسماً رونمایی شد. پورشه اطلاعات زیادی از این سدان تمام الکتریکی منتشر کرده که یکی از آن‌ها شتاب است. نسخهٔ پرچم‌دار تایکان که توربو S نام دارد ظرف 2.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت و در 2.8 ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ بنابراین با در نظر گرفتن این اعداد قصد داریم ببینیم شتاب اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه در مقایسه با انواع مختلفی از سوپراسپرت‌های مدرن چگونه است. البته این لیست شامل همهٔ سوپراسپرت‌هایی نمی‌شود که تایکان توربو S در یک خط مستقیم می‌تواند آن‌ها را مغلوب کند بلکه این‌ها صرفاً چند نمونهٔ جذاب برای نشان دادن توانایی پورشه هستند.

 

10- شورلت کوروت

شتاب صفر تا 96 کیلومتر: 2.9 ثانیه

 

شورلت هنوز شتاب رسمی نسل جدید کوروت را اعلام نکرده اما تأیید کرده است که این خودرو در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. علاوه بر این، افشای کتابچهٔ مهندسی کوروت نیز شتاب 2.9 ثانیه را نشان داده است؛ بنابراین کوروت جدید که به یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی با 495 اسب بخار قدرت مجهز است، در شتاب صفر تا 96 در پس تایکان قرار می‌گیرد.

 

9- آکورا NSX

شتاب صفر تا 96 کیلومتر: 2.9 ثانیه

طبق اعلام آکورا، سوپراسپرت هیبریدی NSX می‌تواند ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد که سه‌دهم ثانیه کُندتر از تایکان توربو S است. البته NSX با قیمت 157 هزار دلار، تنها خودروی این لیست است که قیمت کمتری نسبت به سدان تمام الکتریکی 188 هزار دلاری پورشه دارد.

 

8- فراری 812 سوپرفست

شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 2.9 ثانیه

این سوپرکار موتور جلوی فراری به یک نیروگاه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی مجهز است که 800 اسب بخار قدرت دارد. هرچند قدرت 812 از تایکان توربو S بیشتر است اما در شتاب صفرتاصد حریف سدان تمام الکتریکی پورشه نمی‌شود. این سوپراسپرت ایتالیایی همچنین با قیمت 315 هزار دلاری، به میزان قابل‌توجهی از تایکان توربو S گران‌تر است.

 

7- لامبورگینی اوراکان پرفورمانته

شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 2.9 ثانیه

با پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 که 640 اسب بخار قدرت دارد، لامبورگینی اوراکان پرفورمانته ظرف 2.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت 325 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. علاوه بر این، اوراکان با قیمت 274 هزار دلاری، نزدیک به صد هزار دلار از تایکان توربو S با قیمت 188 هزار دلار گران‌تر است.

 

6- فراری F8 تریبوتو

شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 2.9 ثانیه

فراری F8 تریبوتو جایگزین جدید 488 GTB محسوب می‌شود. این خودرو به یک پیشرانهٔ 3.9 لیتری V8 با 720 اسب بخار قدرت مجهز شده و می‌تواند ظرف 2.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. F8 برخی از عناصر ظاهری خود را از مدل‌های کلاسیک فراری مثل 308 و F40 قرض گرفته است اما این سوپراسپرت جدید در شتاب هنوز هم حریف تایکان نمی‌شود.

 

5-مک‌لارن 600LT

شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 2.9 ثانیه

مک‌لارن از نام LT که مخفف کلمهٔ لانگ‌تیل است برای مدل‌هایی استفاده می‌کند که چیز خاصی هستند. 600LT بر اساس 570S ساخته شده اما قدرت بیشتری معادل 600 اسب بخار و همین‌طور وزن کمتری دارد. این ویژگی‌ها موجب شده 600LT بتواند در 2.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که به میزان قابل‌توجهی از زمان 3.2 ثانیه‌ای 570S سریع‌تر است.

 

4- لامبورگینی اونتادور SVJ

شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 2.8 ثانیه

لامبورگینی اونتادور SVJ برادر بزرگ‌تر اوراکان پرفورمانته است که بر پیست تمرکز داشته و یک نیروگاه V12 را در سینهٔ خود پنهان کرده است. این موتور 6.5 لیتری که 770 اسب بخار قدرت دارد، می‌تواند SVJ را در 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. قیمت این ماشین هم از 517 هزار دلار شروع می‌شود که تقریباً سه برابر تایکان توربو S است.

 

3- مک‌لارن 720S

شتاب صفر تا 96 کیلومتر: 2.8 ثانیه

مک‌لارن 720S برای اینکه ظرف 2.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 720 اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. البته نسخهٔ حتی سریع‌تری از این خودرو هم با نام 750LT در راه است که گفته می‌شود نیروی موتور 4 لیتری آن به 750 اسب بخار افزایش یافته است. علاوه بر این، کاهش وزن نیز به شتاب بهتر این نسخهٔ جدید کمک خواهد کرد.

 

2- مک‌لارن سنا

شتاب صفر تا 96 کیلومتر: 2.8 ثانیه

مک‌لارن سنا در پیست‌ها واقعاً یک ستاره است اما با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 2.8 ثانیه، هنوز هم کمی از تایکان توربو S کُندتر است. البته سنا در سرعت‌های بالاتر به یک موشک تبدیل می‌شود زیرا درحالی‌که پورشه حداکثر سرعت تایکان را روی 260 کیلومتر بر ساعت محدود کرده است اما هایپرکار مک‌لارن می‌تواند به سرعت 340 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

 

1- پورشه 911 GT2 RS

شتاب صفر تا 96 کیلومتر: 2.7 ثانیه

GT2 RS نسخهٔ نهایی از نسل 991 پورشه 911 محسوب می‌شود. پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی این خودرو خروجی چشمگیری برابر با 700 اسب بخار قدرت دارد و با سفارش پکیج وایساخ نزدیک به 20 کیلوگرم از وزن آن کاسته می‌شود. بااین‌حال GT2 RS هنوز هم در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت با تنها یک‌دهم ثانیه اختلاف در پس تایکان توربو S قرار می‌گیرد.

 

منبع: Motor1

 

 

 

منبع: پدال