بررسی میتسوبیشی ASX 2016، یک خودرو شاسی بلند جا دار خانوادگی

میتسوبیشی (Mitsubishi) مدل ASX یک خودرو شاسی بلند (SUV) سایز کوچک (Compact) بوده که طراحی ظاهری آن اندکی خسته کننده است. البته این مساله در این کلاس بی سابقه نبوده و سایر رقبای این خودرو نیز مانند پژو 2008، رنو کپچر و هوندا HR-V نیز طراحی کم و بیش مشابهی دارند. تغییر ظاهری و فیس لیفت (Face Lift) انجام شده بر روی مدل سال 2016 میلادی این خودرو نیز خیلی مناسب نبوده و طراحی ظاهری آن را دچار تغییر محسوسی ننموده است. طراحی جلو پنجر جدید میتسوبیشی ASX نسل جدید نمای آن را متفاوت نموده اما استفاده از حاشیه های به رنگ کروم موجود در این بخش کمی قدیمی بوده و ظاهر مناسبی ندارد.
بزرگ ترین شگفتی موجود در میتسوبیشی ASX نسل جدید نحوه رانندگی آن است. سیستم فرمان این خودرو بسیار محکم بوده و خودرو را به خوبی در کنترل راننده قرار می دهد. سیستم فنر بندی آن به خوبی نیسان قشقایی (Nissan Qashqai) نبوده اما به خوبی از پس پستی بلندی های جاده و دست اندازها بر می آید. از دیگر نکات جالب و درخشان در میتسوبیشی ASX نسل جدید توانایی های عبور از مسیر های خارج از جاده آن به خصوص در حالت چهار چرخ متحرک بوده که آن راا در مکانی بالاتر از بسیاری از رقبای خود قرار می دهد. موتور 2.2 لیتری دیزل آن نیز بهترین عملکرد در در مسیرهای خاکی و خارج از جاده داشته و گشتاور لازم را برای عبور از این گونه مسیر ها در اختیار راننده قرار می دهد. موتور 1.66 لیتری بنزینی نیز بیشتر مناسب مسیرهای داخل شهر بوده و فقط در نمونه تک دیفرانسیل به بازار عرضه می گردد.
سطح امکانات در مدل های پایه که با کد ASX2 مشخص می شوند نیز مناسب بوده و ملزوماتی مانند سیستم تهویه مطبوع و اتصال به تلفن های همراه هوشمند را به صورت استاندارد در خود دارد. مدل بالاتر و میانه این خودرو نیز که با کد ASX4 مشخص شده نیز امکاناتی بیشتر از مدل پایه داشته و به تجهیزاتی مانند سیستم ناوبری ماهواره ای (GPS) و پوشش های چرمی به صورت استاندارد مجهز شده است.


طراحی داخلی
در کابین میتسوبیشی ASX نسل جدید تقریبا همه چیز به رنگ مشکی بوده و با استفاده از لبه های مشکی براق (Piano Black)‌ پوشیده شده است. این یکی از نقاط ضعف این خودرو بوده که این قسمت ها به راحتی کثیف شده و اثر انگشتان بر روی آن ها خواهد افتاد. البته طراحی داخلی با وجود اینکه هیچگونه هیجانی نداشته و بسیار محتاطانه طراحی شده اما در مجموع فضای مناسب و زیبایی را برای داخل کابین میتسوبیشی ASX نسل جدید رقم زده است.


فضای سرنشینان میتسوبیشی ASX نسل جدید
به عنوان یک خودرو شاسی بلند سایز کوچک، میتسوبیشی ASX نسل جدید فضای زیاد و مناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار داده و به نوعی یک خودروی جادار در این کلاس بشمار می آید. سرنشینان فضای زیادی برای قرار دادن پاها و سرهای خود داشته و سرنشینان صندلی های ردیف عقب با توجه به طراحی خاص و مناسب، قادر خواهند بود تا پاهای خود را به زیر صندلی های جلویی دراز کرده و از فضای بیشتری در این بخش استفاده نمایند. البته صندلی وسطی ردیفف دوم صندلی ها بسیار کوچک و باریک بوده و سرنشینی که از این صندلی استفاده می کند، در هنگام طی مسافت های زیاد و مسیرهای طولانی احساس راحتی نخواهد کرد. میدان دید راننده در میتسوبیشی ASX نسل جدید بسیار زیاد بوده و راننده به راحتی از کوچک ترین جزئیات مسیر پیش روی خود آگاه می گردد. غربیلک فرمان نیز قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته و راننده می توان با توجه به موقعیت و وضعیت  فیزیکی خود بهترین حالت ممکن برای رانندگی را انتخاب نماید.


فضای محفظه بار و صندوق عقب میتسوبیشی ASX نسل جدید
حجم فضای بار این خودرو در حالت عادی و بالا بودن صندلی های عقب در حدود 416 لیتر بوده که رقم نسبتا مناسبی برای این کلاس از خودروها بحساب می آید. ارتفاع صندوق عقب نیز پایین بوده و به همین دلیل قرار دادن بارهای سنگین در آن راحت و کم دردسر است. در هنگام خواباندن صندلی های ردیف عقب این فضا به رقم 1.193 لیتر رسیده که در حدود 42 لیتر کمتر از رنو کپچر (Renault Captur) خواهد بود. صندلی کوچک بخش عقبی نیز قابلیت آن را داشته که به صورت مجزا خم گردد تا قابلیت حمل وسایل بلند مانند چوب های اسکی بدون نیاز به خم کردن تمام صندلی های بخش عقبی خودرو به خودرو اضافه گردد.


رانندگی با میتسوبیشی ASX نسل جدید
بر خلاف بسیاری از خودروها شاسی بلند سایز کوچک موجود در بازار که از سواری اسپرت و خشکی بهره می برند، میتسوبیشی ASX نسل جدید سواری نرمی دارد. در هنگام عبور از پیچ ها، تایر های این خودرو به صدا می افتد. استفاده از قابلیت چهار چرخ متحرک در بیشتر پیشرانه های موجود برای میتسوبیشی ASX نسل جدید وجود داشته و به صورت دستی قابل فعال شدن است. به این ترتیب که تا زمانی که شما دکمه مربوط به فعال کردن سیستم چهار چرخ متحرک را فشارر ندهید، نیروی تولیدی توسط موتور خودرو تنها به چرخ های جلویی منتقل می گردد. سیستم کنترل کشش (Traction Control) نیز بر خلاف رقبای این خودرو مانند پژو 2008 در این خودرو وجود ندارد. البته تا زمانی که شما به مسیرهای خارج از جاده و خاکی نروید، این سیستم کاربرد خاصی برای خودروی شما نخواهد داشت.

پیشرانه ها و موتورهای موجود برای میتسوبیشی ASX نسل جدید
برای این خودرو دو پیشرانه دیزلی و یک پیشرانه بنزینی در نظر گرفته شده است. تمامی این موتورها نیز قابلیت تجهیز به سیستم انتقال قدرت دستی و اتوماتیک را دارند. میتسوبیشی ASX نسل جدید به سیستم هایی مانند سیستم Start / Stop به منظور خاموش شدن خودرو در هنگام توقف و روشن شدن خودکار در هنگان فشردن پدال گاز به منظور مصرف سوخت کمتر، بازیافت انرژی حاصل شده در هنگام ترمز، سیستم فرمان الکتریکی، چراغ های عقبی با استفاده از لامپ های LED ،، آلترناتور (دستگاهی مشابه دینام برای تولید برق در هنگام حرکت خودرو) هوشمند و تایر های با مقاومت پایین چرخشی (Low Resistance Tyre) به منظور پایین آمدن مصرف سوخت مجهز شده است.

موتور بنزینی میتسوبیشی ASX نسل جدید
موتور بنزینی که برای این خودرو در نظر گرفته شده یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری است. این موتور کند و نسبتا پر مصرف بوده و ار نظر کارایی در مقامی پس از پیشرانه های کوچک تر رقبای خود مانند رنو کپچر و پژو 2008 قرار می گیرد. دور موتور آن در هنگام گذر از بزرگراه ها بالا بوده و مصرف سوخت آن را نسبت به رقبای خود بالا برده است. میتسوبیشی ASX نسل جدید مصرفی معادل 4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی را داشته و میزان تولید آلاینده دی اکسید کربن (CO2)  آن در حدود 135 گرم در هر کیلومتر بوده که میزان مالیات سالیانه آن را به رقم 130 پوند رسانده است. البته این رقم در مقابل رقم 30 پوندی اکثر رقبای این خودرو بسیار زیاد بوده و در این بخش نیز آن را در مقامی پایین تر از آنها قرار می دهد.

موتورهای دیزلی میتسوبیشی ASX نسل جدید
موتورهای دیزلی ارائه شده برای میتسوبیشی ASX نسل جدید عملکرد بهتری نسبت به نمونه بنزینی ارائه شده برای این خودرو دارند. اولین موتور موجود برای این خودرو یک موتور 1.6 لیتری بوده که توانایی تولید 115 اسب بخار نیرو را داشته و با توجه به گشتاور تولیدی بالاتر از عملکرد بهتری در هنگام حرکت با سرعت های پایین برخوردار است. مصرف سوخت آن نیز مناسب بوده و معادل 3.8 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی (شهری / بزرگراهی) است و تولید آلاینده دی اکسید کربن معادل 119 گرم در هر کیلومتر، شامل پرداخت مالیات 30 پوند در سال می گردد که رقم نسبتا مناسبی برای این کلاس خودرو خواهد بود. پیشرانه دیگری که برای این خودرو در نظر گرفته شده یک موتور 2.2 لیتری دیزل بوده که با توانایی تولید نیروی 148 اسب بخار و مصرف بنزیی برابر با  4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی به بازار عرضه می گردد. البته با توجه به حجم موتور نسبتا بالا، مصرف سوخت این خودرو خیلی زیاد بنظر نمی رسد.


امنیت و سیستم های کمکی رانندگی
میتسوبیشی ASX نسل جدید از سیستم های متعدد ایمنی و کمکی رانندگی استفاده می کند. سیستم های ترمز  ضد قفل (ABS)، کنترل پایداری (Stability Control) به طور استاندارد در تمامی مدل های این خودرو وجود داشته و تمامی این مدل ها به 7 کیسه هوا (Airbag) و اتصالات ISOFIX برای نصب صندلی کودک مجهز شده اند. سیستم های کمکی رانندگی مانند کنترل حرکت در سراشیبی (Hill Assist) و سیستم کمکی ترمز (Brake Assist) در تمامی مدل های این خودرو وجود داشته و موجب آن شده اند تا میتسوبیشی ASX نسل جدید موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از Euro NCAP گردد. در مجموع این خودرو از لحاظ ایمنی بسیار خوب عمل کرده و مجهز به مجموعه ای مناسب از سیستم های ایمنی و کمکیی  رانندگی است.

ارزش در برابر قیمت پرداختی
میتسوبیشی ASX نسل جدید از ارزشی مناسب در برابر قیمت خود برخوردار است. این خودرو ضمانتنامه ای 5 ساله یا 62.500 کیلومتری داشته که شامل ضمانت 10 ساله یا 100.000 کیلومتری ( که تنها توسط خودرو سازانی مانند کیا و  هیوندای ارائه می گردد) برای پیشرانه خودرو می گردد.

میتسوبیشی ASX تیپ 2
این نمونه، مدل پایه میتسوبیشی ASX بوده و با وجود اینکه ظاهر و کارایی مانند نمونه های گران قیمت تر نداشته اما به امکاناتی مانند رینگ های آلیاژی و چراغ های مه شکن مجهز شده است. در داخل کابین نیز امکانات پایه ای مانند سیستم تهویه مطبوع، سیستم ارتباطی از طریق سیستم بدون سیم بلوتوث و تجهیز به یک درگاه (Port) ورودی USB وجود داشته و راننده و سرنشینان می توانند از طریق آنها ارتباط گوشی های هوشمند و تبلت های خود را با سیستم چند رسانه خودرو برقرارر نمایند. روکش فرمان نیز در این تیپ از چرم بوده و تمامی شیشه ها به صورت الکترونیکی (Power Windows) کنترل می گردند.

میتسوبیشی ASX تیپ 3
این تیپ از میتسوبیشی ASX جدید نسبت به مدل قبلی جذاب تر بوده و از رینگ های آلیاژی دو رنگ استفاده می کند. چراغ های جلویی نیز از گونه HID (High Intensity Discharge) بوده و مجهز به سیستم شوینده می باشند. گرمکن های موجود برای صندلی های جلویی نیز از بارز ترین امکانات داخل کابین این تیپ از میتسوبیشی ASX بوده و قابلیت هایی مانند سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)، ورود بدون نیاز به کلید (Keyless) و سیستم تهویه مطبوع مدل Climate Control نیز در این گونه از میتسوبیشی ASX نسل جدید وجود دارد.

میتسوبیشی ASX تیپ 4
این مدل از میتسوبیشی ASX نسل جدید از امکانات رفاهی و تجملی بیشتری برخودار بوده و در واقع یک مدل نیمه لوکس از این خودرو است. ابزار و ادوات و لوازم داخل کابین این تیپ با استفاده از چرم روکش شده اند و پدال های این مدل نیز اسپرت بوده و با استفاده از آلومینیوم ساخته شده اند. سقف باز شونده (Sunroof) این خودرو نیز از وسعت زیادی برخوردار است. سیستم چند رسانه ای و اطلاعاتی (Infotainment System) موجود در این خودرو نیز مجهز به یک صفحه نمایش هفت اینچی لمسی شده است. در بخش طراحی خارجی این مدل با تیپ های پایین تر تفاوت چندانی نداشته و تنها تفاوت محسوس آن وجود ریل های باربند بر روی سقف آن است.

میتسوبیشی ASX تیپ 5
ممکن است به نظر برسد که تیپ 4 میتسوبیشی ASX نسل جدید تمامی امکاناتی را که یک خودرو نیاز دارد را ارائه می کند و از لوکس بودن مناسبی برخوردار است. اما تیپ 5 این خودرو با استفاده از پوشش های گرانقیمت چرمی از جنس ناپا (Nappa – نوعی چرم نرم و طرح دار) پوشیده شده اند که در سه رنگ مختلف قابل سفارش بوده که هماهنگی کاملی با پوشش کف خودرو دارند. صندلی راننده قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی را داشته و صندلی های عقبی نیز مجهز به سیستمم گرم کننده شده اند. برای این مدل از میتسوبیشی ASX نسل جدید دو درگاه USB تعبیه شده است.

سخن آخر
میتسوبیشی ASX نسل جدید یک خودروی استاندارد شاسی بلند است. اگر شما به دنبال یک خودروی شاسی بلند مناسب و خانوادگی ساده و بدون دردسر می گردید، این خودرو می تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد که لیست نسبتا کاملی از تجهیزات رفاهی و ایمنی و کمکی را به همراه خود دارد. قیمت این خودرو نیز از مبلغ 16.200 پوند در مدل پایه شروع شده و به قیمت 28.600 پوند در بالاترین تیپ خود می رسد. البته نبایدد این نکته را از یاد ببرید که رقبای این خودرو مانند پژو 2008، رنو کپچر و ... موتورها و پیشرانه های مناسب تری را داشته و از رانندگی بهتر، طراحی بروزتر و امکانات استفاده می کنند و در مجموع در بیشتر بخش ها یک پله از میتسوبیشی ASX نسل جدید جلوتر هستند.

مقایسه کیا اسپورتیج و میتسوبیشی asx