ژوئن امسال، آکیرا ماروموتو، مدیرعامل مزدا، وعده داد سال آینده اولین خودرو تمام‌الکتریکی مزدا را روانه‌ی بازار کند. اوایل این ماه نیز، مزدا تعدادی از خبرنگاران را به اسلو، پایتخت نروژ، دعوت کرد تا اطلاعات بیشتری از برنامه‌ی این شرکت برای تولید خودروهای الکتریکی را دراختیار آن‌ها بگذارد. در این برنامه، مزدا از ساخت خودرویی آزمایشی با سیستم محرک e-TPV خبر داد. نام e-TPV درحقیقت مخفف electric-Technology Prove-out Vehicle است. مزدا سپس تصمیم گرفت سیستم e-TPV را در کراس‌اور جدید خود با نام CX-30 به‌کار ببرد. 

Mazda / مزدا

مزدا این مجموعه‌ی فنی را به‌تنهایی طراحی و تولید کرده و هدف اصلی آن پاسخ‌گویی به نیازهای خریدارانی است که خودرو را بیشتر در مسیرهای درون‌شهری استفاده می‌کنند. باتری 35.5 کیلووات‌ساعتی این مدل انرژی موردنیاز یک موتور برقی به قدرت 141 اسب‌بخار و گشتاور 264 نیوتن‌متر را تأمین می‌کند. شعاع حرکتی این خودرو 200 کیلومتر عنوان شده که به‌نظر می‌رسد با استاندارد WLTP اروپا یا خود ژاپنی‌ها محاسبه شده باشد. این احتمال می‌رود که در دنیای واقعی و آزمایش‌های آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) شعاع حرکتی خودرو کمتر از این میزان باشد. ازنظر شعاع حرکتی، خودرو برقی مزدا را باید در جایگاهی بین هیوندای کُنا با باتری 28 کیلووات‌ساعتی و نیسان لیف با باتری 40 کیلووات‌ساعتی بدانیم. براساس آزمایش‌های EPA، هیوندای کُنا که باتری کوچک‌تری دارد، می‌تواند 200 کیلومتر و نیسان لیف 250 کیلومتر را طی کند. 

درباره‌ی بازارهای خودرو برقی مزدا نیز عنوان شده است اولین بازارهای هدف این خودرو چین و ژاپن و اروپا هستند؛ چون در این مناطق، شعاع حرکتی حدود 200 کیلومتری کاملا نیازهای روزانه‌ی خریداران را پوشش می‌دهد. احتمال استفاده‌ی مزدا از پیشرانه‌ی احتراقی روتاری به‌عنوان ژنراتور به‌منظور افزایش ظرفیت پیمایش خودرو نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این خودرو باید تا ماه آینده صبر کرد. نمایشگاه خودرو توکیو 2019 اوایل آبان برپا خواهد شد.
 

منبع: زومیت