سیستم کنترل الکترونیک پایداری (ESC) چیست؟
پس از معرفی سیستم کنترل کشش (TCS) توسط شرکت های "بی ام و" و "مرسدس بنز" برای اولین بار در سال 1987، سیستم کنترل پایداری (Electronic Stability Control) که به فرمان پذیری اتومبیل کمک می کند، معرفی شد. در سال 1995، این سیستم برای اولین بار توسط شرکت "مرسدس بنز" بر روی مدل W-140 از سری S ارائه شد. پس از آن شرکت "بی ام و" نیز در همان سال، به نصب این سیستم روی برخی خودروها اقدام نمود.
سیستم کنترل الکترونیک پایداری (ESC) که با نامهای دیگری مثل ESP یا Asp در خودروهای مختلف نیز شناخته میشود، از جدیدترین دستاوردهای ایمنی خودروست که با تلفیقی از سیستم ABS و توزیع نیروی ترمز و محاسبات رایانهای، کنترل خودرو در مقابل سُر خوردن در شرایط لغزندگی یا بارندگی با را بر عهده میگیرد و باعث میشود که در شرایط خطر، خودرو بتواند به کمک راننده بیاید و وی را از خطر چپ شدن یا خارج شدن از جاده نجات دهد. تا سه سال آینده، نصب این سیستم پیشرفته در تمام خودروهای تولید آمریکا و اروپا الزامیخواهد بود؛ چرا که تحقیقات نشان میدهد که ESC قادر است از بسیاری تصادفات منجر به فوت جلوگیری کند. ESC مهمترین فنآوری حفظ جان انسانها پس از کمربند ایمنی، ABS و ایربگ به حساب میآید.
سیستم کنترل پایداری در واقع با سه سنسور اصلی در ارتباط است:
- سنسور سرعت دورانی چرخ: بر روی هر چرخی یک سنسور وجود دارد تا سرعت دورانی هر چرخ را محاسبه نماید. این سرعت چرخ با سرعت طولی خودرو در رایانه مرکزی خودرو مقایسه میشود و تصمیمات لازم اتخاذ میشود.
2. سنسور زاویه فرمان: این سنسور زاویه چرخشی فرمان را اندازه گیری میکند. رایانه مرکزی خودرو جهت مورد نیاز راننده را از روی دادههای این سنسور متوجه میشود.
3. سنسور چرخش حول محور قائم: این سنسور به نام سنسور Yaw معروف است. در وسط خودرو قرار دارد. این سنسور جهت واقعی خودرو را به رایانه مرکزی گزارش میدهد. رایانه مرکزی خودرو با توجه به دادههای این سنسور و سنسور زاویه فرمان تصمیم مناسب را میگیرد.
مزایای ESC:
مهمترین مزیتی که میتوان از این سیستم عنوان کرد کاهش چشمگیر تصادفات میباشد. هر رانندهای ممکن است در شرایط لغزنده مجبور به رانندگی باشد، خواه آب و هوا بارانی باشد یا برفی و یخبندان. سیستم ESC کمک شایانی به حفظ کنترل خودرو در شرایط بد آب و هوایی میکند. سیستم ESC بر طبق اظهارات موسسه ایمنی بزرگراهها (IIHS) میتواند از 9000 هزار تصادفات مرگبار جلوگیری به عمل آورد. همچنین سازمان امنیت ترافیک ملی (NHTSA) اعلام کرده که توانسته 26 درصد تصادفات در خودروهای معمولی و نزدیک به 48 درصد تصادفات مربوط به خودروهای شاسی بلند را کاهش دهد.
سایر سیستمهای ایمنی خودرو که در اینجا صحبت از آنها به میان نیامده و تعدادی از آنها در کشورهای مختلف جزو استانداردها هستند، عبارتند از سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم هشدار فاصله دنده عقب و جلو، سیستمهای هشدار خروج از فاصله بین دو خط جاده، کنترل کروز، سیستم کمک ترمز و ترمز اورژانس و ترمز در پیچها، سیستم هشدار برخورد با خودروی جلویی و بسیاری از موارد دیگر که نشان از رشد فنآوریهای ایمنی خودرو در سالهای اخیر دارد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.