مقایسه کلی دو ابر خودروی بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون

بوگاتی شیرون (Bugatti Chiron) مدلی است که علاقمندان دنیای خودروهای سوپر اسپرت مدتها بود که چشم انتظار آن بودند و قرار است به جانشینی برای مدل افسانه ای بوگاتی ویرون (Bugatti Veyron) تبدیل گردد.
با توجه به اینکه بوگاتی ویرون یکی از دستاوردها صنعت خودرو بود، انتظارات از مدل جدید بوگاتی یعنی مدل بوگاتی شیرون بسیار بوده و این خودرو برای پر کردن جای خالی بوگاتی ویرون می بایست به لیست بسیار بلند بالایی از تجهیزات فنی و دینامیکی مجهز باشد. در این نوشته به بررسی این دو ابر خودرو خواهیم پرداخت تا بتوانیم با بررسی بخش به بخش آنها، تفاوت های آنها را به خوبی برای شما آشکار نماییم.

مقایسه سبک طراحی بوگاتی ویرون و بوگاتی شیرون
الهام گرفتن از سبک طراحی خارجی و بدنه بوگاتی ویرون در مدل جدید بوگاتی شیرون کاملا محسوس است. سبک طراحی قوس و انحنای موجود در قسمت جانبی پنجره ها نیز اشاره ای واضح به سبک طراحی مدل دو رنگ کلاسیک Type 46 این شرکت است. انحنای موجود بر روی بخش میانی جلویی خودرو که تا انتها نیز ادامه دارد، الهام گرفته از دیگر مدل کلاسیک این شرکت یعنی مدل Type 57SC Atlantic است. توجه به قابلیت های آیرودینامیکی در این خودرو بسیار زیاد و قابل توجه بوده و در بخش هایی مانند چراغ های جلویی این خودرو نیز اعمال شده اند.
با توجه به اینکه طراحی بوگاتی ویرون مربوط به 17 سال پیش است، اما این خودرو هنوز به قدر کافی جذاب بوده و اثری از پیری و چروک بر روی ظاهر آن دیده نمی شود. قابلیت های آیرودینامیکی آن نیز هنوز کامل و قابل توجه بوده و بدنه آن از تناسب کاملی برخوردار است. البته باید منتظر ماند و دید که آیا فرزند این خودرو نیز بعد از گذشت این بازه زمانی به اندازه ویرون جذاب خواهد ماند و یا به سرعت فراموش می گردد.

مقایسه طراحی داخلی و کابین بوگاتی ویرون و بوگاتی شیرون
بهترین عبارت برای تعریف کابین بوگاتی ویرون "ساده اما خیره کننده" است. اما طراحی داخلی بوگاتی شیرون بسیار متفاوت بوده و در کلاسی متفاوت از نمونه پیشین خود قرار دارد. المانها و ابزار و ادوات بسیاری در جای جای کابین خودرو دیده شده و چشم بیننده را خیره می کند. صندلی های شکل دار آن با روکش چرم زیبا و بسیار با کیفیت طراحی و ساخته شده اند. غربیلک فرمان به یک محفظه از جنس فیبر کربن برای قرار گرفتن کیسه های هوا مجهز شده است.
فرم منحنی شکلی که در طراحی خارجی خودرو از آن استفاده شده بود، به دورن خودرو نیز راه یافته است. این منحنی از بالای شیشه جلویی خودرو شروع شده و به سمت کنسول میانی و مابین صندلی های ردیف جلویی امتداد پیدا می کند. تمامی ابزار و ادوات این خودرو نیز مانند تنظیمات مربوط به سیستم تهویه مطبوع و خروجی های آن بر روی آن قرار می گیرند. در بخش پشتی غربیلک فرمان نیز یک عقربه کیلومتر شمار قرار گرفته که تا عدد 500 کیلومتر بر ساعت یا 311 مایل بر ساعت علامت گذاری شده است.

مقایسه تجربه رانندگی با بوگاتی شیرون و بوگانی ویرون
بوگاتی شیرون از رینگ ها و تایرهای بسیار بزرگی استفاده می کند. رینگ های این خودرو در جلو با سایز 20 اینچ بوده و برای تایرهای عقبی نیز از رینگ های 21 اینچی استفاده می شود. تایرهای عقب بوگاتی شیرون واقعا عریض بوده و پهنایی برابر با 355 میلیمتر دارد، اما با وجود استفاده از تایرهایی با این ابعاد، باز هم قیمت تایرها و رینگهای بوگاتی شیرون بسیار پایین تر از تایرهای بسیار گران قیمت موجود برای بوگاتی ویرون خواهد بود. قدرت تولیدی موتور شیرون نیز به چهار چرخ این هیولا منتقل شده و آن را آماده حرکت در جاده ها با سرعتی بسیار زیاد می نماید.
بوگاتی ویرون سرنشینان خود را در اتاقکی از جنس فیبر کربن قرار می داد و با استفاده از یک شاسی حرفه ای مسابقه، امنیت کاملی را برای سرنشینان به همراه می آورد. بوگاتی شیرون نیز سرنشینان خود را در فضایی مشابه با کابین بوگاتی ویرون قرار داده ولی طراحی جدید و به روز آن، این نمونه را به نمونه ای متفاوت با قدرت و ایمنی بالاتر تبدیل کرده است. به گفته شرکت بوگاتی، شاسی که بر روی خودروی بوگاتی شیرون قرار گرفته، مشابه نمونه های موجود برای مسابقات 24 ساعته لمان (Le Mans) است.
سیستم ترمز گیری بوگاتی شیرون نیز بسیار مناسب و کارآمد است. این خودرو از دیسک های بسیار بزرگ از جنس کربن و سرامیک سود برده که توانایی متوقف کردن این غول 2 تنی را دارند. بوگاتی شیرون با وزنی برابر با 1.995 کیلوگرم قادر است تنها در 31.1 متر از سرعت 62 مایل در ساعت (معادل 100 کیلومتر در ساعت) به حالت سکون برسد. باید توجه داشته باشید که میزان مسافت استاندارد برای توقف خودرو از سرعت 100 کیلومتر در ساعت در جهان چیزی در حدود 55 متر است که بوگاتی شیرون با فاصله ای بسیار زیاد رکورد خود را به ثبت می رساند.

مقایسه موتورها و پیشرانه های بوگاتی شیرون و بوگاتی ویرون
بوگاتی شیرون مانند نسل پیشین خود یعنی بوگاتی ویرون از یک موتور 16 سیلندر با آرایش خورجینی دوگانه (W) به حجم 8 لیتر و مجهز به چهار توربوشارژر  استفاده می کند. اما این بدین معنی نیست که عملکرد موتور آن نیز مشابه موتور موجود بر روی بوگاتی ویرون باشد. با استفاده از تکنولوژی های جدید و بازطراحی بخش های مختلف موتور، توربو شارژر های بزرگ تر و بهینه سازی شده، استفاده از میل لنگ (Craftshaft) جدید و سبک تر و همچنین خروجی های اگزوز جدید از جنس تیتانیوم، قدرت موتور افزایش پیدا کرده است. این موتور 16 سیلندر غول پیکر با استفاده از این تغییرات و بهینه سازی های صورت گرفته، توانایی تولید قدرت مهیبی معادل 1479 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی موتور این ابر هیولا نیز برابر با 1180 پوند بر فوت (معادل 1600 نیوتون متر) است. یک گیربکس دو کلاچه 7 سرعته بسیار جدید که پیشرفته ترین و موثر ترین نمونه نصب شده بر روی یک خودروی سواری بوده نیز توانایی های دینامیکی این خودرو را افزایش داده و نیرو و گشتاور تولیدی این نیروگاه را به چهار چرخ خودرو منتقل می کند.
بر اساس اعلام شرکت بوگاتی، زمان لازم برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برای بوگاتی شیرون کمتر از 2.5 ثانیه بوده و حداکثر سرعتی که این خودرو توانایی دست پیدا کردن به آن را دارد نیز به 261 مایل بر ساعت (معادل 420 کیلومتر در ساعت) محدود شده است. تایر های این خودرو نیز ساخت شرکت تایر سازی مشهور میشلن (Michellin) بوده که توانایی چسباندن بوگاتی شیرون به بهترین وجه ممکن را به جاده دارد. با توجه به اینکه افزایش قدرت آن نسبت به مدل قبلی بسیار زیاد بوده، بر اساس گفته شرکت حداکثر، را حذف محدودیت های اعمال شده، حداکثر سرعت بوگاتی شیرون در حدود 275 مایل بر ساعت (معادل 442 کیلومتر در ساعت) است.

ویدیو آزمایش بوگاتی شیرون در هوای گرم
در دوره ای که شرکت بوگاتی مدل ویرون خود را به بازار عرضه نمود، هیچ خودرویی حتی توان نزدیک شدن به اعداد و ارقام و رکورد های ثبت شده توسط آن را نداشت. موتور این خودرو توانایی تولید 987 اسب بخار را داشت و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 922 پوند بر فوت (معادل 1250 نیوتون متر) بود. این خودرو در آن زمان رکورد رویایی 2.5 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در سال را ثبت نمود و حداکثر سرعت آن نیز در حدود 253 مایل (معادل 407 کیلومتر در ساعت) اعلام شد. مدل بعدی بوگاتی ویرون نیز که با عنوان ویرون سوپر اسپرت (Veyron Super Sport) به بازار عرضه شد، از توانایی های بیشتری نسبت به مدل قبلی خود برخوردار بود و توانایی تولید 1184 اسب بخار نیرو را داشت. این خودرو رکورد دار حداکثر سرعت یک خودرو بود و حداکثر سرعتی که بوگاتی ویرون سوپر اسپرت توانایی رسیدن به آن را داشت عدد فوق العاده 268 مایل در ساعت (معادل 431 کیلومتر در ساعت) بود. اما برای حفظ امنیت سرنشینان و محافظت از تایرها، این سرعت به رقم 258 مایل در ساعت (معادل 415 کیلومتر در ساعت) محدود شده بود.


با توجه به بهینه سازی های موتوری انجام شده بر روی بوگاتی شیرون، انتظار می رود که توانای های این خودرو بیشتر از مدل های دیگر بوگاتی بوده و توانایی شکست رکوردهای گذشتگان را خواهد داشت.
همانطور که گفته شد، زمان رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در بوکاتی شیرون زیر 2.5 ثانیه بوده که در این قسمت نسبت به رکورد ثبت شده توسط بوگاتی ویرون یعنی 2.5 ثانیه، شاهد بهبود نسبی هستیم. در شتاب گیری های ثانویه نیز عملکرد بوکاتی شیرون بهتر از بوگاتی ویرون بوده و این خودرو زمانی در حدود 6.5 ثانیه را برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 124 مایل در ساعت (معادل 200 کیلومتر در ساعت) لازم داشته و در عرض 13.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 186 مایل در ساعت (معادل 300 کیلومتر در ساعت) خواهد رسید. این ارقام در بوگاتی ویرون پایین تر بوده و این خودرو به زمانی معادل 2.5 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 62 مایل (معادل 100 کیلومتر در ساعت) نیاز داشته و زمان لازم برای رسیدن آن از حالت سکون به سرعت های 200 کیلومتر در ساعت .و 300 کیلومتر در ساعت برابر با 7.3 ثانیه و 16.7 ثانیه است.

مقایسه ارزش خودروها به نسبت مبلغ پرداختی
بوگاتی شیرون خودرویی به مراتب خاص تر و گرانقیمت تر از مدل ویرون خواهد بود. قرار است که تنها 500 دستگاه از آن در طی برنامه 8 ساله تولید آن، ساخته شده و به بازارهای جهانی عرضه گردد. قیمت آن نیز در حدود 1.9 میلیون پوند (معادل 9.3 میلیارد تومان) اعلام شده است. برای سفارش این خودرو نیز لازم است که مبلغی در حدود 155.000 پوند (معادل 800 میلیون تومان) به عنوان پیش پرداخت به حساب شرکت بوگاتی واریز نمایید تا در لیست انتظار خریداران این ابر خودرو قرار بگیرید.
از سال 2005 میلادی تا کنون شرکت بوگاتی چیزی در حدود 450 نمونه از خودروی ویرون را تولید نموده است. قیمت مدل های آن نیز در آن زمان برابر با 840.000 پوند (معادل 4.1 میلیارد تومان) بود. در حال حاضر نمونه های کار کرده و دست دوم این خودرو با قیمتی در حدود 1.000.000 پاوند (معادل 5 میلیارد تومان) خرید و فروش می گردد.

بوگاتی ویرون یا بوگاتی شیرون؟
بوگاتی ویرون در زمان عرضه خود، یک معجزه در بخش مهندسی خودرو بود و کلکیسونی از ابزار و ادوات و تکنولوژی های پیشرفته را برای کسانی که دسترسی نا محدودی به منابع مالی داشتند، فراهم می نمود. به نظر می رسد که بوگاتی شیرون نیز همین مسیر را دنبال نموده و با صرف زمانی نزدیک به 11 سال برای طراحی و تولید آن، حتی به نمونه ای برتر از بوگاتی ویرون تبدیل گردد.