هیوندای آیونیک دگرگون شده است. ما قبلاً نسخهی هیبریدی و بهروز این خودرو را تست کردهایم و حالا نوبت به مدل تمام الکتریکی رسیده است.
اگرچه آیونیک هیبریدی نسبت به قبل تقریباً تغییری نداشته اما مدل الکتریکی اصلاحات قابلتوجهی داشته و برد کلی آن بیشتر شده است. این تغییرات در زمان درستی اعمال شدهاند چراکه برندهایی مثل پژو، اوپل و مینی در حال عرضهی محصولات الکتریکی با مشخصات خوبی هستند و هیوندای هم باید محصول بدون آلایندگی خود را با مشخصات خوبی عرضه کند تا همچنان وضعیت رقابتی آن را حفظ نماید.
اگرچه یکی از راههای منطقی برای افزایش برد آیونیک میتوانست استفاده از باتریهای بزرگتر کنا الکتریک باشد اما فضای فیزیکی کافی زیر بدنهی پنج درب هاچبک برای قرار دادن چنین باتریای وجود ندارد بنابراین هیوندای به منظور افزایش محدوده حرکتی این خودرو روی تراکم انرژی سلولهای باتری تمرکز داشته است.
ظرفیت باتری این خودرو به 38.3 کیلووات ساعت رسیده که افزایش 33 درصدی را نسبت به باتری 28 کیلووات ساعتی قبلی نشان میدهد. این باتری در همان محفظهی قبلی جای گرفته است. همچنین سیستم ترمز احیا شونده از کنا گرفته شده که باعث میشود راننده نه تنها از پدالهای فرمان برای تنظیم میزان احیای انرژی در زمان کاهش سرعت استفاده کند بلکه بتواند خودرو را بهطور کامل نیز متوقف نماید.
نتیجهی این دستکاریها این است: درحالیکه مدل قبلی برد 280 کیلومتری داشته اما آیونیک جدید حالا محدوده حرکتی 312 کیلومتری را ارائه میکند. شایان ذکر است برد مدل قبلی با تستهای NEDC به دست آمده بود درحالیکه مدل جدید در تستهای واقعگرایانهتر WLTP شرکت داشته است. اگرچه برد این خودرو اندکی کمتر از رنو Zoe جدید است اما اکثر نیازهای رانندگان را برطرف میکند.
با افزایش سلولهای باتری، زمان شارژ نیز کمی افزایش یافته است. شارژ سریع با استفاده از شارژر 100 کیلوواتی باعث میشود 80 درصد باتری در 54 دقیقه شارژ شود. البته شارژ باتری با شارژر 7 کیلوواتی در 6 ساعت انجام خواهد شد.
اگرچه گشتاور پیشرانه همچنان 295 نیوتون متر است اما قدرت کلی آن از 119 به 134 اسب بخار رسیده است. این پیشرانه باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 9.7 ثانیهای میشود که بهبود نیم ثانیهای نسبت به قبل را نشان میدهد. البته این تفاوت را مگر با مقایسهی شانهبهشانهی دو مدل متوجه نخواهید شد. آیونیک هم مثل دیگر خودروهای الکتریکی سرزنده و پاسخگو حس میشود. این خودرو در شهر بهترین عملکرد را داشته و واکنش سریع پیشرانهی الکتریکی باعث ایجاد شتاب مناسبی میشود. آیونیک خودروی نرمی بوده و پاسخ پدال گاز بسیار دقیقی دارد. تنها موضوع بد اینکه ترمزها همچون قبل عملکرد خوبی ندارند.
این خودروی الکتریکی فاقد صدای پیشرانههای بنزینی و دیزلی بوده و تنها صدای داخل کابین به صدای لاستیکها در سرعتهای بزرگراهی مربوط میشود.
طراحی سیستم تعلیق آیونیک نسبت به مدل قبلی تغییری نداشته و سواری و هندلینگ آن تنها در حد خوب بوده و برجسته و متمایز نیست. رینگهای 16 اینچی و لاستیکهایی با دیوارههای مناسب باعث میشود سواری خودرو اکثراً نرم باشد اما خب در مسیرهای پردستانداز شاهد لرزش سیستم تعلیق خواهید بود.
همانند دیگر مدلهای آیونیک، تغییرات ظاهری این مدل فیس لیفت زیاد نبوده است. گرافیک متفاوت چراغهای جلو و عقب، رینگهای 16 اینچی، سپرهای جلو و عقب و… جزو تغییرات این خودرو هستند. همچون گذشته آنچه باعث تمایز آیونیک الکتریکی با نسخههای هیبریدی میشود جلوپنجرهی خودروست.
اما داخل کابین است که تغییرات مهمتری رخ داده است. طراحی داشبورد تغییر کرده تا پذیرای صفحهنمایش بزرگتر 10.25 اینچی باشد. این صفحهنمایش در ارتفاع بالاتری نصب شده تا خوانایی آن راحتتر باشد. ورودیهای هوا نیز به زیر این صفحه منتقل شدهاند که ظاهر هوشمندانهای را به ارمغان آورده است؛ اما استفاده از کنترلهای تنظیم دما که حالا حساس به لمس هستند در موقع حرکت سخت خواهد بود.
خود سیستم اطلاعات سرگرمی برای افرادی که قبلاً در نسخهی پیش از فیس لیفت نشسته باشند آشنا خواهد بود اما این سیستم طراحی روشنتر، تیزتر و پهنتری دارد. همچنین کلیدهای میانبر نیز زیر صفحهنمایش وجود دارد.
این صفحهنمایش در دو تریم عرضه شده بهصورت استاندارد وجود دارد. مدل پریمیوم دارای صندلیهای جلوی گرم شونده، هشدار خروج از مسیر، شارژ بیسیم گوشی و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای است. یک پله بالاتر مدل پریمیوم SE قرار میگیرد که از پوشش چرم، صندلیهای گرم و سرد شونده، حسگرهای پارک جلو و عقب و سیستم دنبال کردن خطوط نیمهخودکار سود میبرد.
قیمت این دو مدل به ترتیب از 29450 و 31450 آغاز میشود که شامل مشوقهای دولتی برای خودروهای الکتریکی میباشد.
هیوندای آیونیک در نسخهی تمام الکتریکی خود بهترین بوده و تمامی بهبودهای سایر مدلهای فیس لیفت را نشان میدهد. افزایش قابلتوجه ظرفیت باتری باعث زیاد شدن جذابیتهای این خودرو شده و هرچند از نظر برد نمیتواند با کنا الکتریکی برابری کند اما قیمت آیونیک ارزانتر است.
مشخصات هیوندای آیونیک الکتریک پریمیوم SE
- قیمت: 31450 پوند
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/395 نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.7 ثانیه
- حداکثر سرعت: 155 کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: 312 کیلومتر
منبع: autoexpress
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.