بررسی توانایی ها و امکانات هیوندای سوناتا 2011 

شرکت خودرو سازی کره ای هیوندای (Hyundai) چند سالی است که بر روی نوار موفقیت قرار گرفته و خودروهایی با کیفیت بالا و قابلیت های دینامیکی مناسب با توانایی رقابت با رقبای ژاپنی و اروپایی و حتی آمریکایی تولید می کند. یکی از موفق ترین محصولات این شرکت هم مدل سوناتا (Sonata) بود که برای سال 2011 میلادی دچار تغییرات اساسی در طراحی ظاهری و سیستم ها و امکانات موجود در کابین شد که با ظاهری بروز و تغییرات اساسی به بازارهای جهانی عرضه شد.
بازار خودروهای سدان سایز متوسط (Mid-Size Sedan) بازار بسیار شلوغ و پر ترافیکی بوده و خودروهای زیادی در آن حضور داشته و به رقابت تنگاتنگی می پردازند. ستاره های این بخش از بازار نیز خودروهایی مانند تویوتا کمری (Toyota Camry)، هوندا آکورد (Honda Accord)، شورولت مالیبو (Chevrolet Malibu) و فورد فیوژن (Ford Fusion) هستند. ارائه مدل تغییر شکل یافته هیوندای سوناتا موجب این شد که این بازار دچار یک شوک لحظه ای شده و خریداران به این خودروی تازه وارد نیز توجه مناسبی نشان دهند. این توجه به قدری بود که برای اولین میزان فروش هیوندای سوناتا در کشور کانادا از میزان فروش خودروهای تولیدی شرکت هوندا پیشی گرفت. اینطور به نظر می رسد که خریداران کانادایی به این نکته پی برده اند که این خودرو ساز رو به ساخت و طراحی خودروهای مدل روز و زیبا با قابلیت های دینامیکی مناسب روی آورده و خودروهای آن از کیفیتی برابر و یا در مواردی حتی بیشتر از رقبای خود برخوردار شده اند.


طراحی ظاهری هیوندای سوناتا
هر کسی که به این خودرو نگاه نماید، به راحتی به زیبایی و فرم بروز بدنه آن اذعان خواهد کرد. البته نمونه مورد استفاده ما در این تست، بالاترین تیپ موجود برای این خودرو بود اما هیوندای سوناتا در مدل های پایه و استاندارد خود نیز مجهز به امکانات و قابلیت هایی بوده که موجب رضایت خریداران خواهد شد. طراحی بدنه این خودرو با استفاده از خطوط بلند و منحنی بوده که از این لحاظ شباهت هایی با مدل پاسات CC (Passat CC) شرکت خودرو سازی فولکس واگن (Volkswagen) و مدل ES خودروی لکسوس (Lexus) دارد. قیمت مناسب این خودرو نیز یکی دیگر از  موارد جالب و جذاب بوده. هیوندای سوناتا مدل سال 2011 میلادی از مدل نسل قبلی خود بزرگتر بوده و طول و عرض این خودرو نسبت به نسل قدیمی دچار افزایش شده است. رینگ های استاندارد برای مدل پایه هیوندای سوناتا مدل سال 2011 میلادی در سایز 16 اینج بوده و رینگ های آلیاژی سایز 17 اینچ نیز برای این خودرو قابل سفارش هستند. این خودرو با توجه به افزایش ابعاد فضای بسیار زیادی را برای کابین درنظر گرفته که آن را از این لحاظ به بهترین نمونه در کلاس خود تبدیل کرده است.


طراحی داخلی و کابین
طراحی سیستم صوتی این خودرو مناسب بوده و شباهت زیادی به نمونه های موجود در خودروهای اینفینیتی (Infiniti) دارد. در زیر آن خروجی ها و ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته که شبیه به نمونه های موجود در خودرو های ولوو (Volvo) است. به عقیده برخی کارشناسان طراحی بخش میانی داشبورد هیوندای سوناتا مدل سال 2011 میلادی یک کپی از نمونه های موجود در خودرو های اینفینیتی و ولوو بوده ولی به عقیده ما این مساله مهمی نبوده و آنچه اهمیت دارد، هماهنگی و زیبایی این قطعات با دیگر اجزای داخلی خودرو و داشبورد است. در طراحی کلی داخلی، شرکت هیوندای به جزئیات اهمیت زیادی داده و مواد اولیه ای که برای ساخت ابزار و ادوات داخلی این خودرو مورد استفاده قرار گرفته از کیفیت مناسب و قابل قبولی برخوردار است.
مدل پایه هیوندای سوناتا مدل سال 2011 میلادی با استفاده از یک گیربکس دستی به بازار ارائه شده اما این نمونه قابلیت سفارش با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و صندلی های مجهز به گرمکن را نیز دارد. غربیلک فرمان این خودرو نیز در تمامی مدل ها قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته و با چرم روکش شده و همچنین دکمه های کنترل رادیو و سیستم پخش صوت نیز بر روی آن قرار گرفته اند. این خودرو دارای ورودی مخصوص برای وصل کردن دستگاه iPod و ورودی USB نیز بوده و در تمامی مدل ها از قابلیت اتصال بدون سیم گوشی های تلفن همراه هوشمند از طریق سیستم ارتباطی بلوتوث نیز استفاده می کند. در مجموع طراحی داخلی  این خودرو زیبا و جذاب بوده و با استفاده از ابزار و ادواتی مانند سیستم ناوبری ماهواره ای (GPS) و دوربین کمکی دنده عقب، کابین نسبتا مجلل و لوکسی را برای این خودرو به خصوص در مدل پیشرفته 31.000 دلاری، رقم زده اند.


توانایی های موتور و کیفیت رانندگی
هیوندای سوناتا مدل سال 2011 میلادی از تکنولوژی های مناسبی برای پیشرانه خود استفاده می کند. این خودرو مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری بوده که با استفاده از تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید نیرویی برابر با 198 اسب بخار را دارد. گیربکس دستی 6 سرعته این خودرو نیز تنها در مدل پایه ارائه شده و بقیه مدل ها از یک جعبه دنده 6 سرعته خودکار استفاده می کنند. فرمان این خودرو نیز اندکی خشک بوده که به حس اسپورت بودن آن می افزاید. در مجموع سواری این خودرو با توجه به قابلیت های بیشتر اسپرتی آن نسبت به مدل قبلی بیشتر بوده و به همین دلیل سیستم تعلیق آن نیز عملکرد خشک تری نسبت به سایر رقبا دارد.
البته رانندگانی که به دنبال سواری نرم تری هستند می بایست به دنبال خودروهایی مانند تویوتا کمری و شورولت مالیبو رفته ولی مالکان خودروهایی مانند هوندا آکورد و نیسان آلتیما (Nissan Altima) از سواری نرم تر این خودرو نسبت به خودروهای خود لذت بیشتری خواهند برد. موتور 4 سیلندر این خودرو نیز عملکرد مناسبی داشته و در هنگام عبور از بزرگراه ها شانه به شانه خودروهای مجهز به موتور 6 سیلندر خورجینی حرکت می کند. صدای تولید شده توسط موتور این خودرو نیز در هنگام سرد بودن اندکی آزار دهنده بوده اما با گرم شدن موتور، این صدا به سرعت برطرف شده و مشکلی برای راننده و سرنشینان ایجاد نمی کند. مصرف بنزین سوناتا نیز مناسب بوده و این خودرو در مسیرهای بزرگراهی، مصرف سوختی برابر با 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر داشته و مصرف آن نیز در هر 100 کیلومتر مسیر داخل شهری برابر با 9.4 لیتر است، در نتیجه مصرف میانگین این خودرو را در شرایط ایده آل به رقم 8 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی رسانده که رقم بسیار مناسبی برای این خودرو بشمار می آید.

سخن آخر
هیوندای سوناتا مدل سال 2011 میلادی تنها با موتور 4 سیلندر ارائه شده و کسانی که به دنبال خودروهای مجهز به پیشرانه های 6 سیلندر خورجینی با عملکردی نرم هستند، شانسی برای استفاده از این خودرو ندارند. قرار است که مدل هیبریدی این خودرو نیز به بازار عرضه گردد ولی خبری از تولید این خودرو با موتور 6 سیلندر خورجینی نیست. البته توانایی های این موتور 4 سیلندر مناسب بوده و نیازی به تقویت آن نیست. به طور مثال فولکس پاسات با پیشرانه 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر خود توانایی تولید نیرویی برابر با 200 اسب بخار را داشته که تقریبا برابر با قدرت تولیدی موتور هیوندای سوناتا بوده که از سیستم توربوشارژر استفاده نمی کند. اما در مجموع هیوندای سوناتا مدل سال 2011 میلادی خودرویی است که نه تنها از ظاهر و طراحی بدنه و کابین مناسبی برخوردار است، بلکه با استفاده از موتور و پیشرانه بروز و مناسب، قابلیت های دینامیکی قابل قبولی را از خود به نمایش می گذارد. شرکت هیوندای برای سوناتا مدل سال 2011 میلادی گارانتی 5 ساله یا 100.000 کیلومتری (هر کدام که زودتر فرا برسد) را در نظر گرفته است.