نیره پیروزبخت در نشست خبری با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون از واردات 20 محموله غیراستاندارد به کشور جلوگیری شده است، گفت: از این تعداد، 8 مورد به مواد غذایی، 5 مورد به لوازم برقی و الکتریکی، یک مورد به لوازم مکانیکی، 5 مورد به قطعات خودرو و یک مورد هم به لوازم خانگی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: البته در داخل کشور هم بیشترین حجم محموله‌های غیر استاندارد در استان خوزستان و بیشترین تعداد محموله‌ها در استان هرمزگان گزارش شده است.

* در مورد بنزین حق را به وزیر نفت می‌دهم

رئیس سازمان ملی استاندارد اشاره‌ای هم به برخی مباحث در خصوص وضعیت بنزین کرد و افزود: طبق قانون هوای پاک، مسئولیت سنجش کیفیت بنزین با سازمان حفاظت محیط زیست است و سازمان ملی استاندارد هم به عنوان همکار وارد روند سنجش کیفیت بنزین می‌شود، اما براساس تقسیم کار، سازمان محیط زیست باید مرجعیت تأیید کیفیت بنزین را اعلام کند.

وی ادامه داد: سه آزمایشگاه مثل پژوهشگاه استاندارد متعلق به سازمان ملی استاندارد، آزمایشگاه ما در استان هرمزگان و آزمایشگاه مرتبط با پژوهشگاه صنعت نفت، کار کنترل و پایش کیفیت بنزین را انجام می‌دهند.

پیروز بخت تصریح کرد: نباید فراموش کرد که در نحوه برگزاری آزمون نمونه‌برداری، خود نمونه و ظرف نمونه‌برداری در نمره آزمون کیفیت بنزین بسیار موثر است و باید همه شرایط را لحاظ کرد تا بتوان به صورت قاطعانه گفت که کیفیت بنزین مورد تأیید بوده یا نه.

وی افزود: در مورد بنزین حق را به وزیر نفت می‌دهم چرا که هر از چند گاهی موضوع کیفیت پایین بنزین مطرح می‌شود، اما آزمایشگاه‌های ما وجود آلودگی را تایید نکردند.

پیروز بخت گفت: همواره تلاش کردیم تا کیفیت بنزین را منطبق با استاندارد‌ها مورد سنجش قرار دهیم و خود ما یکی از منتقدان کیفیت بنزین در سال 92 بودیم، اما اکنون حتی هوای تهران نیز بهتر شدن کیفیت بنزین را تأیید می‌کند.

* خروج برخی خودرو‌ها از خط تولید به شورای عالی استاندارد بستگی دارد

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: اینکه چه خودرو‌هایی از خط تولید خارج می‌شود به تصمیم شورای عالی استاندارد بستگی دارد.

نیره پیروز بخت در پاسخ به این پرسش که آیا امکان خروج برخی خودرو‌های بی کیفیت و ایمنی پایین از چرخه تولید وجود دارد خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای عالی استاندارد در 26 اسفند پارسال، مقرر شد این سازمان برنامه‌های خودروسازان در زمینه استاندارد‌های 85 گانه را دریافت کند بر همین اساس قرار است در آینده‌ای نزدیک برنامه‌های وزارت صمت و همچنین سازمان استاندارد به عنوان یک گزارش به شورای عالی استاندارد ارائه شود.

وی ادامه داد: این شورا تا یک ماه آینده تشکیل جلسه خواهد داد و پس از آن مطابق تصمیم شورا مشخص خواهد شد که چه خودرو یا خودرو‌هایی باید از چرخه تولید حذف شود؛ اما از آنجایی که به دلیل تحریم ها، مشکلاتی در تهیه برخی مواد و قطعات و اجرای برخی استاندارد‌ها وجود دارد، چرخه خروج خودرو‌ها از خط تولید نیز به‌تدریج اتفاق خواهد افتاد.

* سهم خودرو در تصادفات 7درصد

پیروزبخت گفت: بر اساس آمارها، خطای انسانی 70 درصد دلیل تصادفات و 23 درصد سهم استاندارد نبودن جاده هاست و تنها هفت درصد به استاندارد نبودن خودرو‌ها بر می‌گردد.

وی ادامه داد: این امار نشان می‌دهد باید در زمینه رانندگی افراد فرهنگ سازی شود تا از اصل حادثه جلوگیری به عمل آید؛ ضمن اینکه در کمیسیون ایمنی راه ها، مدام روی موضوع استاندارد جاده‌ها بحث می‌شود و مسئولیت آن با وزارت راه و شهرسازی است، استاندارد‌هایی در این زمینه تدوین شده که وزرات راه ملزم به رعایت آنهاست و سازمان استاندارد هم نظارت عالی بر رعایت آن‌ها دارد.