کوچکترین شاسیبلند بامو یعنی X1 از زمان عرضه به بازار در سال 2015 تاکنون با استقبال زیادی مواجه شده است. اگرچه این خودرو از نظر هیجان سواری و کیفیت ساخت همواره جزو بهترینهای کلاس خود بوده اما خب طی چند سال اخیر رقبای درجهیک زیادی وارد میدان شدهاند.
بنابراین بامو برای حفظ وضعیت رقابتی خود بین آئودی Q3 جدید، مرسدس GLB، ولوو XC40 و حتی مدل ارزانتر فولکسواگن T-Roc اقدام به اعمال تغییراتی در X1 کرده است. این خودرو هماکنون دارای تکنولوژیهای پیشرفتهتر، استایل بهروزتر و پیشرانههای اصلاح شده میباشد.
خب بیایید با بدنه کار را شروع کنیم و ببینیم چگونه میتوان بین این مدل و نسخه قبل از فیس لیفت فرق قائل شد. واضحترین تغییر در بخش جلو رخ داده جایی که جلوپنجرهی X1 گسترش یافته و نمای جلو را تحت تأثیر قرار داده است. گرافیک جدید چراغهای جلو نیز باعث شده ظاهر خودرو تغییر کند. به این مجموعه هم باید سپر جدید را اضافه کنیم. در بخش عقب تغییرات ملایمتری اعمال شده و چراغهای این بخش نیز گرافیک جدیدی دارند. همچنین رینگهای جدید و رنگهای متمایزی نیز برای بدنه در نظر گرفته شدهاند.
داخل کابین هم شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی بهروز خواهید بود. اگرچه مدلهای فول قبلی با صفحهنمایش 8.8 اینچی عرضه میشود اما این صفحهنمایش هماکنون بهصورت استاندارد وجود دارد. یک صفحهنمایش 10.25 اینچی بهصورت سفارشی در دسترس میباشد. این صفحهنمایش هماکنون در اکثر محصولات جدید بامو بکار رفته و همچون همیشه فوقالعاده میباشد. دستورات را میتوان با استفاده از صفحه لمسی، دستیار صوتی و یا iDrive انجام داد. صفحهنمایش یاد شده گرافیک شفاف و تیزی داشته و خبری از دکمههای غیرضروری نیست.
در X1 2019 پشت آمپرهای دیجیتالی هم بکار رفته اما این پشت آمپرها جزو بهروزترین نمونههای ارائه شده توسط بامو نیست. در واقع این بخش شبیه پشت آمپرهای آنالوگ بوده و همانند آنها چیزی به نام شخصیسازی را ارائه نمیکند.
باقی بخشهای کابین تغییری نسبت به قبل نداشته ولی X1 در مقایسه با ابعاد خود کابین بسیار جاداری داشته ولی طراحی آن نسبت به رقبای تازهای همچون Q3 و GLB کمی از مد افتاده حس میشود؛ اما هیچ عیبی از نظر کیفیت ساخت وجود ندارد.
و همین خوب بودن در سواری X1 نیز مشهود است. از نظر شاسی چیز زیادی تغییر نکرده بنابراین این خودرو همچون گذشته سواری بسیار سرزندهای دارد. علیرغم چابکی بالا، موضوع مهمتر پایداری خودروست که بخش اعظم آن به خاطر حس فرمان با توازن وزنی بالاست. کیفیت سواری خودرو اما به اندازهی آئودی خوب نبوده اما خب نمیتوان آن را سفت دانست اما در دستاندازهای کوچک کمی سفتی سیستم تعلیق حس میشود.
این شاسیبلند لوکس در بریتانیا با دو پیشرانهی بنزینی و دو نمونهی دیزلی عرضه میشود. نمونههای بنزینی عبارتاند از پیشرانهی 3 سیلندر توربو و نمونهی 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی که هر دو بهصورت دیفرانسیل جلو در دسترس هستند؛ اما مدلهای دیزلی نیز شامل 20d چهار چرخ محرک و 18d دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک هستند.
از مارس 2020 هم نسخهی پلاگین هیبریدی که قوای محرکهی مشترکی با مینی کانتری من پلاگین هیبرید دارد عرضه خواهد شد. قوای محرکهی X1 پلاگین هیبریدی شامل پیشرانهی 1.5 لیتری توربوی بنزینی و واحدی الکتریکی است.
اما در مراسم تست این خودرو که برای بازار آلمان تدارک دیده شده بود دو نمونهای حاضر بودند که وارد بازار بریتانیا نخواهند شد: xDrive25i و xDrive25d. البته باید گفت این دو خودرو مشابه نمونههای بنزینی و دیزلی بازار بریتانیا بوده اما کمی قدرت و گشتاور بیشتری دارند.
اما چیزی که در هر دو مورد مشابه حس میشود آسایش کابین است که X1 از این نظر عالی میباشد. هر دو نمونهی بنزینی و دیزلی این خودرو در سرعتهای بالا آرام و نرم بوده و در زمان شتاب گیری سنگین نیز هیچگونه ناهنجاریای نشان نمیدهند. هر دو پیشرانه به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بسیار خوب متصل هستند. البته مدلهای ارزانتر دارای گیربکس 7 سرعته دوکلاچه میباشند که از نظر نرمی و پاسخگویی هیچ کم و کسری ندارد.
قیمت مدل sDrive18i در تریم SE از 28795 پوند شروع میشود و از تجهیزات زیادی نیز برخوردار میباشد که شامل مواردی همچون رینگهای 17 اینچی آلیاژی، حسگرهای پارک جلو و عقب، برفپاککنهای حساس با باران، کروز کنترل تطبیقی، درب پشتی برقی و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای میباشد. تریم اسپورت یک پله بالاتر قرار داشته و دارای رینگهای 18 اینچی، صندلیهای اسپورت و… میباشد.
در بالاترین مرتبه هم مدلهای xLine و M اسپورت قرار میگیرند. مدل اولی دارای پوشش تمام چرم روی داشبورد، آینههای برقی تاشونده و تریم نقرهای بوده درحالیکه مدل M اسپورت از کیت بدنه و رینگهای 18 اینچی متمایز سود میبرد و داخل کابین هم فضای اسپورت تری حکم فرماست. با پرداخت 2200 پوند میتوان پکیج M اسپورت پلاس را سفارش داد که شامل رینگهای 19 اینچی، ترمزهای بزرگتر، سیستم صوتی هارمن کاردون و تریم M اسپورت است.
علیرغم رقابت فشرده در این کلاس، بامو X1 هنوز هم خودروی توانایی است. این خودرو جزو هیجانانگیزترین محصولات بازار بوده و کابینی جادار و خوشساخت دارد. برخی رقبا کابین مدرنتری دارند و حتی از تکنولوژی پیشروتر هستند بنابراین انتخاب گزینهی موردعلاقه در کلاس شاسی بلندهای کامپکت و لوکس به اولویتهای شما بستگی خواهد داشت.
مشخصات بامو X1 xDrive25d
- قیمت: اعلام نشده
- پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی
- قدرت/گشتاور: 228 اسب بخار/450 نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.6 ثانیه
- حداکثر سرعت: 235 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.