سدان اسپورت استینگر کیاموتورز

بعد از انتظارهای بسیار، سدان اسپورت استینگر کیاموتورز در نمایشگاه خودروی دیترویت سال جاری به نمایش گذاشته شد. این سدان دیفرانسیل عقب، مراحل طراحی‌اش توسط مهندسان آلمانی انجام شده و تحولی در محصولات کیاموتورز ایجاد کرده تا بتواند سردمدار خودروهای سواری این شرکت باشد. استینگر در واقع نسخه کامل شده کیاGT است که در سال 2011 رونمایی شده بود که قرار است تابستان امسال در بازار با قیمتی حدود 40 تا 50 هزار دلار عرضه شود. این کوپه چهاردر بیشتر به آئودی  A7و مرسدس بنز CLS شباهت دارد. پیتر شرایر که قبل از این طراح آئودی بوده و اکنون مدیر طراحی استینگر است، میگوید در طراحی این خودرو از سبک جدیدی بنام پوزه‌ی ببر بهره برده‌ایم و بارزترین مشخصه‌ی آن، دیفیوزرهای زیبا ولامپ‌های LED و همینطور ورودی‌های هوا روی درب موتور است. طراحی عقب خودرو علی‌رغم شباهت‌هایی که به مدل اپتیما دارد اما کاملا متفاوت بوده و در عقب آن دیفیوزر نصب شده است.
طول این خودرو 4831میلی‌متر است و فاصله محوری آن 2905 میلی‌متر می‌شود که بیشتر از فاصله محوری سایر رقباست. سقف این سدان اسپورت کوتاه است و باعث شده ارتفاعش به 1399 میلی‌متر برسد که 5 میلی‌متر کوتاه‌تر از بنز Cکلاس کوپه جدید می‌شود.  استینگر دارای امکاناتی نظیر سامانه شناسایی عابران پیاده، سیستم کروز کنترل هوشمند راداری با امکان ایست کامل خودرو، هشدار نقطه کور و هشدار ترافیک پشت سر است. همچنین در این خودرو سیستم نمایشگر سربالا و شارژر موبایل بیسیم نصب شده و در مدل فول آپشن آن امکان نصب سیستم صوتی هارمن کاردون 750 وات با 15بلندگو مهیا شده است. طراحی داخلی کابین تلفیقی از طراحی لوکس و مدرن است. در کابین استینگر دو نمایشگر قرار دارد. یک نمایشگر 8 اینچی تبلت مانند و نمایشگرTFT  دیگری که بین صفحات نمایشگر جلو راننده قرار گرفته تا اطلاعاتی مانند نیروی وارد شده برخودرو، سیستم راهیابی و سایر اطلاعات سفر را در اختیار راننده قرار دهد. همچنین به لطف فاصله زیاد محوری در این خودرو، بیشترین فضا برای قرارگیری پای سرنشینان عقب فراهم آمده و صندوق عقبش نیز بسیار جادار است.
نسخه تولیدی استینگر به طور استاندارد با یک موتور دو لیتری توربوشارژ چهارسیلندر که 255 اسب بخار و 352 نیوتن متر گشتاور عرضه خواهد شد. البته یک پیشرانه قوی‌تر نیز شامل یک موتور 3.3 لیتری توربوشارژر V6 با 365 اسب بخار قدرت و 509 نیوتن متر گشتاور برای این استینگر در نظر گرفته شده است. هردو پیشرانه با یک گیربکس هشت دنده اتوماتیک قابل عرضه هستند. این خودرو به طور استاندارد دیفرانسیل جلو است، البته نسخه دو دیفرانسیل نیز دارد که به صورت آپشن موجود می‌باشند. مدل ۲ لیتری توربوشارژردار چهار سیلندر استینگر، روی تایرهایی با ابعاد 225/45R18 قرار خواهد گرفت و این در حالی است که مدل ۳.۳ لیتری شش سیلندر به تایرهایی با عملکرد بالا و با ابعاد 225/40R219 در جلو و 255/35R19 در عقب مجهز خواهد شد. سیستم ترمز نیز در مدل ۳.۳ لیتری به‌صورت استاندارد ساخت شرکت صاحب‌نام برمبو است و دیسک‌های خنک‌شونده‌ی آن دارای قطر ۳۵۰ میلی‌متر هستند. هر دو پیشرانه در کنار یک جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته عرضه خواهند شد که از نوع خودکار و مجهز به مبدل گشتاور است و وظیفه‌ی انتقال نیرو به محور عقب را عهده‌دار خواهد بود. این جعبه دنده پیش از این نیز در سدان لوکس کیا یعنی مدل K900 مورد استفاده قرار گرفته بوده است.
مدل دیفرانسیل عقب ۳.۳ لیتری استینگر مجهز به یک دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی در عقب است. همچنین برای بازار کشورهایی که در ‌آن‌ها در زمستان برف زیادی می‌بارد، کیا موتورز نسخه‌ی چهارچرخ محرک استینگر را نیز به‌صورت آپشن عرضه خواهد کرد که البته تنها به‌صورت فرمان چپ تولید خواهد شد. جعبه دنده‌ی هشت سرعته‌ی خودکار استینگر به تکنولوژی ضربه‌گیرهای پاندولی نیز مجهز شده است تا ضربه‌ها و ارتعاشات پیچشی وارده بر مجموعه‌ی انتقال نیرو را به حداقل برساند. همچنین امکان تعویض دنده با استفاده از پدال‌های پشت فرمان برای راننده وجود دارد. کیا می گوید استینگر V6 می‌تواند صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را ظرف 5.1 ثانیه طی کند و به حداکثر سرعت 268 کیلومتر بر ساعت برسد. کیا استینگر از یک سیستم جدید کنترل پایداری دینامیک که اولین بار در خودروهای کیا استفاده شده بهره می‌برد. این سیستم دارای پنج حالت رانندگی شامل شخصی، اکو، اسپورت، راحت و اسمارت است. آلبرت بیرمن که مدیر سابق بخش ام پاور کمپانی بی ام دبلیو بوده، هدایت تیم توسعه شاسی و دینامیک استینگر را عهده‌دار بوده است. او در سخنرانی‌اش میگوید: (( به عقیده من این خودرو، تحولی بزرگ برای کیا است، چرا که هیچکس انتظار چنین چیزی را از این شرکت نداشته. استینگر هم در ظاهر و هم در عملکرد، خودرویی قدرتمند، متمایز و خاص است.))
گروه کیا هیوندا، وظیفه طراحی شاسی استینگر را برعهده داشته و 55 درصد آن را فولاد مقاوم تشکیل داده که باعث مقاومت و هندلینگ بالای آن میشود. سیستم تعلیق جلو، از نوع مک فرسون استرات و تعلیق عقبی آن مولتی لینک می‌باشد. همچنین این خودرو اولین محصول کیا است که دارای کمک فنرهای قابل تنظیم است. طرز کار آن‌ها به این گونه است که با تنظیم الکترونیکی فرمان به صورت موازی تنظیم می‌شوند.