یکی از رویاهای بشر از دیرباز، دستیابی به انرژی رایگان بوده و حالا شعبه‌ی استرالیایی نیسان قصد دارد به این رویا تحقق ببخشد. در راستای همین تلاش‌ها، نیسان از سه ایستگاه شارژ مخصوص خودروهای الکتریکی در ملبورن استرالیا رونمایی کرد که انرژی مورد نیاز آن‌ها از طریق صفحات خورشیدی تأمین می‌شود. نیسان برای اینکه ببیند آیا این ایده کارایی کافی را دارد یا نه، به مدت 200 روز به‌طور آزمایشی این ایستگاه شارژ را مورد استفاده قرار خواهد داد. هدف از این آزمایش 200 روزه، بررسی امکان‌پذیر بودن تأمین برق رایگان برای خودروهای الکتریکی است.

ایستگاه شارژ جدید نیسان، اولین مورد در نوع خود در کشور استرالیا است چون این توانایی را دارد که انرژی مورد نیاز خود را از منابع مختلفی فراهم کند. این ایستگاه شارژ هم می‌تواند انرژی خود را از سلول‌های خورشیدی روی سقف دریافت کند و هم مانند دیگر ایستگاه‌های شارژ به شبکه‌ی برق مرکزی متصل است. یکی دیگر از منابع انرژی در این ایستگاه شارژ پک باتری 6 کیلووات ساعتی است که درون ایستگاه نصب شده و مستقیما می‌تواند انرژی خود را به خودرو انتقال دهد. بدین ترتیب، ایستگاه می‌تواند بسته به وضعیت آب‌و‌هوا امکان شارژ باتری خودروی الکتریکی با استفاده از شارژر خورشیدی یا باتری را فراهم کند.

اگر در شرایطی امکان تأمین انرژی از پنل‌های خورشیدی روی سقف وجود نداشته باشد (مانند روزهای ابری)، یک نرم‌افزار مخصوص برای ایستگاه شارژ تنظیم شده که می‌تواند منبع برق ایستگاه را از سلول‌های خورشیدی به شبکه‌ی برق تغییر دهد. برای این نرم‌افزار تعریف شده است که هرگاه سلول‌های خورشیدی تنها با 20 الی 30 درصد توان خود کار کنند، باید منبع تأمین برق ایستگاه تغییر کند و ضمن این کار باتری‌های موجود در ایستگاه هم باید شارژ شوند.

Nissan and CSIRO solar-powered EV charging station

این ایستگاه‌های شارژ را شرکتی به‌نام دلتا الکترونیکس (Delta Electronics) تولید کرده و قصد دارد از سال آینده، این سیستم را به مصرف‌کنندگان خصوصی و شرکت‌ها عرضه کند. قیمت دقیق شارژرها هنوز اعلام نشده ولی رقمی بین 2 هزار و 100 دلار تا 3 هزار و 500 دلار در مدل دارای سلول‌های خورشیدی خواهد بود. پروژه‌ی مذکور را لیلی دمبروسیو وزیر انرژی، محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی ایالت ویکتوریا تأمین مالی کرده و وی بودجه‌ی 140 هزار دلاری که از محل مالیات تهیه شده را در اختیار این پروژه قرار داده است. وی تلاش دارد تا این برنامه را با همکاری نیسان، دلتا الکترونیک و CSIRO پیش ببرد. به‌گفته‌ی دمبروسیو:

ما می‌دانیم که هدفمان کاهش آلایندگی در بخش حمل‌و‌نقل است و یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم در این راه انجام دهیم، مشارکت در چنین پروژه‌هایی است. اجرایی شدن این پلتفرم هوشمند ذخیره‌ی انرژی بدین معنا است که رانندگان خودروهای الکتریکی می‌توانند با اطمینان بیشتری از خودروی خود استفاده کنند و لذت ببرند.

Nissan and CSIRO solar-powered EV charging station

تکنسین‌های نیسان می‌گویند که سلول‌های خورشیدی برای شارژ پک باتری‌ 40 کیلووات ساعتی یک نیسان لیف به 6 ساعت زمان نیاز دارند. حال اگر چهار خودرو با باتری‌های کاملا خالی به این ایستگاه شارژ متصل شوند، به 24 ساعت زمان برای شارژ باتری‌های آن‌ها نیاز خواهد بود. به‌گفته‌ی نیسان، شارژرهای مبتنی بر سلول‌های خورشیدی در ابتدا برای شارژ باتری خودرو برای مسافت‌های کوتاه طراحی شده‌ بودند ولی با اضافه‌کردن پک باتری به ایستگاه شارژ امکان افزایش شارژدهی به خودروها نیز وجود دارد.

به‌گفته‌ی این شرکت، تخمین زده می‌شود که یک خودروی الکتریکی برای طی‌کردن مسافتی حدود 50 کیلومتر نیاز به 7 کیلووات ساعت برق دارد که این میزان بیشتر از میزان مسافت متوسط روزانه‌ی خودروها یعنی 40 کیلومتر است. نیسان یکی از این ایستگاه‌های شارژ خورشیدی را درست در مقابل دفتر مرکزی خود و دو ایستگاه دیگر را در پارکینگ مرکز آموزشی فنی خود برپا کرده است. دو شارژری که در پارکینگ مرکز آموزشی فنی نیسان احداث شده‌اند، به شبکه‌ی برق مرکزی (که نیروی آن از طریق سوزاندن زغال سنگ تأمین می‌شود) نیز متصل هستند و امکان استفاده از آن‌ها به‌صورت رایگان برای عموم نیز وجود دارد.

Nissan and CSIRO solar-powered EV charging station

نیسان می‌گوید که مالکان خودروهای برقی از حالا موقعیت مکانی این ایستگاه را به‌صورت آنلاین با دیگر رانندگان نیز به اشتراک گذاشته‌اند. پس از پایان دوره‌ی آزمایشی 200 روزه، نیسان هر سه ایستگاه شارژ را هم از مقابل دفتر و هم از پارکینگ مرکز آموزش فنی خود جمع‌آوری خواهد کرد تا اطلاعات مربوط به آن‌ها توسط دلتا الکترونیک و CSIRO تحلیل شوند. آن‌ها کنجکاو هستند، بدانند آیا امکان شارژ باتری خودروهای الکتریکی تنها با اتکا به سلول‌های خورشیدی وجود دارد یا هیر؛ و اینکه به چه میزان انرژی از شبکه‌ی برق سراسری در این راه نیاز است.

Nissan and CSIRO solar-powered EV charging station

شارژرها طوری طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند که می‌توانند منبع خود را برای دستیابی به بهینه‌ترین حالت شارژ تغییر دهند؛ به‌طوری‌که امکان استفاده از سلول‌های خورشیدی به‌طور کامل یا تأمین کل انرژی مورد نیاز از باتری‌ها نیز وجود دارد. این ایستگاه‌ها همچنین می‌توانند در ساعت‌های خارج از ساعات اوج مصرف برق اقدام به تأمین انرژی خود از شبکه‌ی برق کنند.
 

منبع: زومیت