علیرغم اینکه رولزرویس یکی از لوکس‌ترین خودروسازان دنیا بوده اما در گذشته‌ای نه چندان دور با وضعیت نامعلومی دست‌به‌گریبان بود تا اینکه در سال 1998 به زیرمجموعه‌ی گروه ب‌ام‌و تبدیل شد و در 5 سال بعد از آن کاملاً احیا گردید. این فرایند شامل ساخت کارخانه‌ای کاملاً جدید در بریتانیا و همچنین طیف جدیدی از خودروهای فوق لوکس بود.


رولزرویس فانتوم که در سال 2003 و در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی شد اولین محصول شرکت احیا شده‌ی رولزرویس موتور کارز لیمیتد بود. این خودرو به وضوح موفقیت خود را نشان داد. آن خودروهای متعلق به سال‌های اولیه‌ی قرن 21 هم‌اکنون به نمونه‌هایی با قیمت نسبتاً ارزان تبدیل شده‌اند و احتمالاً یک خریدار باهوش می‌تواند مدل‌های مناسبی از فانتوم را پیدا کند.


جدای از سطح اشرافیت و راحتی غیرقابل‌رقابت، رولزرویس یکی از نمادین‌ترین خودروهای دنیا را می‌سازد. هیچ‌کسی محصولات رولزرویس را با خودروهای دیگر اشتباه نمی‌گیرد و اگر سوار یکی از آن‌ها باشید قطعاً مردم به چشم دیگری به شما نگاه خواهند کرد. تنها افراد ثروتمند و مشهور سوار رولزرویس می‌شوند اما خب این خودروها هم با افت قیمت روبرو هستند. شما هم‌اکنون می‌توانید شبیه کارداشیان با حساب بانکی ناچیز باشید!

  • قیمت


رولزرویس فانتوم 2004 در زمان صفرکیلومتر بودن قیمت 320 هزار دلاری داشته و نسخه‌ی 2019 صفرکیلومتر آن‌هم با بهای 450 هزار دلاری عرضه می‌شود؛ اما رگ به دنبال خرید یک خودرو با کارکرد حدود 50 هزار کیلومتر باشید می‌توانید آن را با قیمت حدود 75 هزار دلار پیدا کنید. در مقام مقایسه باید گفت یک دستگاه فانتوم کارکرده بهایی کمتر از مرسدس بنز S کلاس، ب‌ام‌و سری 7 یا لکسس LS 500 صفرکیلومتر دارد. رولزرویس حتی در طول عمر 13 ساله‌ی خود تغییر زیادی نداشته و بنابراین فانتوم مدل 2004 خیلی با مدل 2016 تفاوت نمی‌کند.

  • پرفورمنس


ب‌ام‌و، پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6.75 لیتری را به‌طور ویژه برای استفاده در فانتوم تولید کرده است. این پیشرانه قدرت 453 اسبی خود را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ZF به چرخ های عقب منتقل می‌کند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت فانتوم حدود 5.7 ثانیه بوده هرچند شتاب برای رولزرویس خیلی مهم نیست. این خودرو باید شتاب خود را با نرمی هر چه تمام‌تر عرضه کند. این پیشرانه‌ی 12 سیلندر تقریباً ساکت بوده و خود خودرو در جاده هم اصلاً ناهمواری‌ها را نشان نمی‌دهد.

  • کابین


کابین‌های محصولات رولزرویس برای ارائه‌ی بهترین ترکیب از اشرافیت سنتی و قابلیت اعتماد مدرن طراحی شده‌اند. تمامی تکنولوژی‌های این خودرو بدون حواس‌پرتی سرنشینان در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال یک صفحه‌نمایش وجود دارد اما می‌تواند پشت پانل پنهان شود. فانتوم با نسخه‌ی قدیمی‌تر سیستم iDrive ب‌ام‌و معرفی شده و حتی محصولات جدید این خودروساز نیز از همان سیستم اطلاعات سرگرمی قدیمی استفاده می‌کنند. خوشبختانه فانتوم 2004 مشکلات زیادی نخواهد داشت زیرا تکنولوژی بکار رفته در آن قابل‌اعتماد است. باقی کابین پر از چوب، فلز و دیگر متریال باکیفیت است.

  • لاکچری


راندن رولزرویس تجربه‌ای شگفت‌انگیز است. سرنشینان عقب فضای پای بسیار زیادی داشته و برخی مدل‌های فانتوم دارای ویژگی‌هایی همچون میزهای تاشونده، یخچال، پرده‌ها و چترهای داخل درب‌ها می‌باشند. شما داخل رولزرویس می‌توانید چشم‌ها را بسته و خود را از دنیای بیرون جدا کنید و ریلکس تر از هر زمان دیگری به مقصد خود برسید.

  • قضاوت نهایی


باور اینکه شما هم‌اکنون می‌توانید یک رولزرویس کارکرده را با قیمت کمتر از ب‌ام‌و، مرسدس یا لکسس صفرکیلومتر بخرید سخت است. خودروهای یاد شده از تکنولوژی‌های مدرن‌تر و گارانتی جدید برخوردار هستند اما فانتوم از نظر پرستیژ و کلاس کاملاً در سطحی بالاتر قرار دارد. شما شاید درباره‌ی قابلیت اطمینان و هزینه‌های نگهداری فانتوم کمی شک داشته باشید اما اشرافیت این خودرو با هزینه‌های نگهداری قابل‌مقایسه نیست. مالکیت یکی از سدان های لوکس جدید قطعاً راحت‌تر خواهد بود اما اصلاً تجربه‌ی فانتوم را نخواهد داشت.

منبع: carbuzz

 

 

 

منبع: پدال