مقایسه هوندا CR-V مدل  2016 با 2017 

شرکت خودروسازی ژاپنی هوندا (Honda) برای سال 2017 میلادی مدل CR-V خود را که موفق به کسب عنوان پرفروش ترین خودروی شاسی بلند (SUV) آمریکا شده بود، مورد باز طراحی قرار داده و با ظاهر و امکانات جدید به بازارهای این کشور عرضه نموده است. در این نوشته به بررسی و مقایسه مدل جدید این خودرو و مدل سال 2016 میلادی پرداختیم تا تفاوت های موجود در این مدل از این خودروی محبوب را به اطلاع شما برسانیم.


طراحی خارجی
طراحی کلی مدل های سال 2016 و 2017 میلادی هوندا CR-V بسیار شبیه به هم بوده و شاید در نگاه اول برای همه بینندگان متمایز به نظر نرسند. اما اگر با دقت به بررسی این دو خودرو بپردازیم، به تفاوت هایی اندک ولی متفاوت در طراحی جزئیات این خودرو خواهیم رسید. این جزئیات موجب شده که بدنه هوندا CR-V مدل سال 2017 میلادی با توجه به خروجی های اگزوز دوگانه موجود در بخش عقبی خودرو اندکی قوی تر و عضلانی تر از نسل پیشین بنظر برسد. البته یکی از مهم ترین خصوصیات ظاهری نسل پیشین یعنی موقعیت چراغ های عقبی بدون تغییر باقی مانده و CR-V جدید هنوز از چراغ های عقبی با ارتفاع زیاد استفاده می کند که به عنوان علامت مشخصه این مدل از شروع عرضه این مدل در اواخر دهه 1990 شناخته می شود.
از لحاظ ابعاد و اندازه هوندا CR-V نسل جدید اندکی بزرگ تر از نسل پیشین خود شده و در حدود 1.4 اینچ (معادل 35 میلیمتر) در ارتفاع، طول، عرض و فاصله محورهای عقب و جلو دچار افزایش سایز شده است. این مساله موجب شده که فضای سرنشینان به خصوص در ردیف دوم صندلی ها افزایش یافته و فضای بیشتری برای قرار دادن پاها در اختیار آنان قرار گرفته و شاهد راحتی و آسایش بیشتری باشند. همچنین نسل جدید هوندا CR-V با افزایش فاصله کف خودرو تا زمین از 6.7 اینچ (معادل 170 میلیمتر) در نمونه های مجهز به سیستم انتقال قدرت به تمامی چرخ ها (AWD) به 8.2 اینچ (معادل 208 میلیمتر) رسیده که توانایی های این خودرو را در هنگام گذر از مسیرهای خارج از جاده و خاکی افزایش داده و همچنین زاویه دید و تسلط بیشتری را برای راننده و سرنشینان به همراه می آورد. البته این فاصله در مقابل سردمداران این بخش مانند جیپ چروکی (Jeep Cherokee) و سوبارو فورستر (Subaru Forester) با فاصله 8.7 اینچ (معادل 221 میلیمتر) پایین تر بوده اما این فاصله محسوس نبوده و چیزی از توانایی های این خودرو نخواهد کاست.

 

طراحی داخلی و کابین
طراحی داخلی و کابین مهم ترین و اصلی ترین تفاوت نسل قدیم و جدید هوندا CR-V است. کابین هوندا CR-V مدل سال 2017 میلادی نسبت به مدل سال 2016 شاهد حرکتی رو به جلو بوده و در زمینه هایی مانند کیفیت مواد اولیه و ساخت ابزار و ادوات، راحتی و آسایش و صدای ورودی به داخل کابین پیشرفت بسیاری نموده است. فضای داخل کابین در مقایسه با مدل سال 2016 میلادی محیطی لوکس تری را برای راننده و سرنشینان فراهم می نماید. هوندا CR-V مدل سال 2017 نه تنها در مقایسه با نسل قبلی خود، بلکه در مقایسه با بیشتر رقبا کابین مجلل تری را برای راننده و سرنشینان فراهم کرده و در رتبه ای بالاتر از آنها قرار می گیرد.
هوندا CR-V مدل سال 2016 میلادی اولین بار در سال 2012 به بازار عرضه شد و یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف آن استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین و پلاستیک سخت در ساخت داشبورد و ادوات داخلی و سیستم های با تکنولوژی تاریخ گذشته بود. اما در مدل سال 2017 هوندا CR-V کیفیت مواد بهبود پیدا کرده و پلاستیک سخت استفاده شده در اجزایی مانند سطح روییی داشبورد و درها با موادی با سطح نرم تر جایگزین شده اند. غربیلک فرمان نیز کوچک تر شده و وضعیت و عملکرد مناسب تری دارد. بالاترین تیپ این خودرو یعنی تیپ تورینگ (Touring) نیز از تزئینات و تکه دوزی هایی با طرح چوب مات استفاده کرده که بر زیبایی نمای آن می افزاید. از لحاظ عملکرد کلی، مدل سال 2017 میلادی هوندا  CR-V از نسل قبلی خود بهتر عمل می کند. کنسول وسطی خودرو فضای بیشتری را برای قرار دادن ابزار و ادوات کوچک به راننده و سرنشینان ارائه کرده و این خودرو در بخش جلویی و میانی خود مجهز به چندین محفظه مخصوص نگهداری لیوان و شیشه های نوشیدنی شده است.
مدل سال 2016 میلادی هوندا CR-V یکی از جادارترین خودرو های  شاسی بلند بحساب می آمد. مدل 2017 این خودرو حتی از آن هم بهتر عمل کرده و فضای موجود در کابین آن به قدری است که اطلاق عنوان یک خودرو در کلاس بدنه شاسی بلند سایز کوچک اندکی سخت است.  اضافه شدن فضایی در حدود 2 اینچ (معادل 50 میلیمتر) فضای موجود برای سرنشینان صندلی های ردیف دوم را کافی و مناسب نموده و فضای راحتی را برای آنان فراهم می کند. همچنین این افزایش فضا موجب شده که قرار دادن و استفاده از صندلی مخصوص کودکان بر روی صندلی های ردیف عقب راحت تر از پیش گردد. صندلی راننده نیز غیر از مدل پایه قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی را هم به دیگر توانایی های خود افزوده است. فضای موجود برای محفظه بار نیز در هوندا CR-V نسل جدید افزایش یافته و با  56 لیتر فضای بیشتر به رقم  1110 لیتر در حالت صندلی ها در حالت عادی رسیده است. در حالت صندلی های ردیف دوم خوابیده نیز این فضا در حدود  141 لیتر افزایش داشته و به عدد  2146 لیتر رسیده است. این بدین معنی است که هوندا CR-V نسل جدید توانسته عنوان بزرگترین فضای حمل بار را از رقیب خود تویوتا RAV4 بازپس گیرد.


موتور و پیشرانه
مدل سال 2016 میلادی هوندا CR-V تنها با یک موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر به بازار عرضه می شد که توانایی تولید نیرویی معادل 185 اسب بخار و گشتاور تولیدی  245 نیوتون متر را داشت. شتابگیری آن نیز برای خودرویی در این کلاس بدنه در سطح متوسط قرار داشت اما رانندگی با آن نرم و بدون تکان شدید بود. موتور موجود در نسل جدید هوندا CR-V نیز در تیپ پایه LX با تغییر اندکی در قدرت روبرو بوده و توان تولید نیرویی معادل 184 اسب بخار و گشتاوری معادل 244 نیوتون متر را دارد. اما تیپ های دیگر هوندا CR-V سال 207 میلادی از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر استفاده می کنند که به سیستم توربوشارژر مجهز شده است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 190 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل  242 نیوتون متر است. در زمینه شتابگیری نیز این مدل تفاوت چندانی با نمونه های مجهز به موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری نداشته و عملکردی مشابه آن دارد. اما نحوه عملکرد این پیشرانه با صدای بیشتر و غرش مناسبی همراه بوده و با توجه به سیستم انتقال قدرت CVT‌ (جعبه دنده متغیر پیوسته( آن، معمولا دور موتور در بخش هایی پایینی و دورهای پایین موتور بوده که این مساله به کاهش مصرف سوخت این خودرو نیز کمک شایانی می نماید.
یکی دیگر از تفاوت های نسل جدید و قدیم هوندا CR-V در مصرف سوخت پیشرانه است. موتور جدید چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر مصرفی معادل 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری داشته و مصرف آن در بزرگراه به رقم  6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد. مصرف سوخت آن نیز در سیکل ترکیبی برابر با  7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر در مدل های دیفرانسیل جلو (FWD) اعلام شده است. مدل های AWD این خودرو نیز شاهد اندکی افزایش مصرف سوخت بوده و توانایی پیمودن 1 مایل کمتر با هر گالن سوخت را دارند. موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری قدیمی نیز که تنها در مدل پایه و تیپ LX هوندا CR-V نسل جدید ارائه می گردد نیز مصرف سوختی برابر با  9 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر های شهری،  7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه و  8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر را به طور میانگین و در سیکل ترکیبی دارد. البته تمامی این اعداد ارقام با استانداردهای آژانس حفاظت از محیط زیست (Environmental Protection Agency یا EPA) مطابق بوده و در دنیای واقعی مصرف سوخت موتور جدید معادل ارقام اعلام شده برای موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری قدیمی موجود بر روی هوندا CR-V تیپ LX خواهد بود. این خودرو با استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر خود توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را در زمانی حدود 7.7 ثانیه داشته و حداکثر سرعت آن نیز  200 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. علاوه بر موتور و پیشرانه هوندا CR-V نسل جدید شاهد تغییراتی دیگری بوده و عملکرد سیستم تعلیق (Suspension) و سیستم فرمان (Steering) نیز بهبود یافته اند و در مجموع سواری نرم تر و بی صدا تری را برای این خودرو فراهم نموده اند.


امکانات و تکنولوژی های مورد استفاده
در مدل ها و تیپ های هوندا CR-V نسل جدید از ابزار و ادواتی مجهز به تکنولوژی روز دنیا به صورت استاندارد نصب شده که سطح این امکانات در تیپ EX و بالاتر این خودرو مشهود تر است. از امکانات موجود در تیپ های EX و بالاتر که به صورت استاندارد بر روی آنها نصب می شوند می توان به پشتیبانی از نرم افزار CarPlay شرکت Apple، Android Auto، چهار پورت USB، پشت آمپر مجهز به صفحه نمایش و عقربه های دیجیتال، سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت ترمر خودکار (Forward Collision Warning with Automatic Brake)، سیستم مشاهده نقاط کور (Blind Spot Monitorin)، سیستم حفظ حرکت خودرو مابین خطوط جاده (Lane Keep Assist) و سیستم جدید و اختصاصی کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Contol) شرکت هوندا اشاره کرد که همگی آنها عملکرد بهتری نسبت به نمونه های قدیمی دارد. از دیگر ویژگی های هوندا CR-V نسل جدید می توان از سیستم باز کننده در محفظه بار اشاره کرده که به صورت الکتریکی بوده و با حرکت موجی پا در زیر آن فعال می گردد و در بالاترین تیپ این خودرو یعنی هوندا CR-V Touring به صورت استاندارد قرار می گیرد.
سیستم های کنترلی و چند رسانه ای نیز در هوندا CR-V نسل جدید شاهد پیشرفت هایی نسبت به نسل قبلی خود بوده است. به عنوان مثال در مدل پایه و تیپ LX این خودرو، از یک صفحه نمایش بزرگ رنگی به همراه دکمه های کنترلی استفاده شده است که کاربری نسبتا ساده ای دارد. در بقیه تیپ ها نیز صفحه نمایشگر بزرگ لمسی نصب شده که ظاهری جذاب داشته و مانند مدل های سفارشی نسل قبلی این خودرو است. البته این صفحه نمایش به دکمه های جدید و میان بری مجهز شده که کاربری آن را ساده تر از پیش نموده است. اما این سیستم چند رسانه ای هنوز اندکی کند بوده و در مقایسه با رقبا در مکانی پایین تر خواهد ایستاد.


تجربه رانندگی
نسل قبلی و مدل سال 2016 میلادی هوندا CR-V با توجه به ابعاد کوچک تر، اندکی فرز تر و چابک تر از مدل سال 2017 میلادی عمل کرده ولی با توجه به بهبود عملکرد سیستم فرمان در نسل جدید، این خودرو در هنگام عبور از پیچ ها و زوایای تند از چالاکی بیشتری برخوردار بوده و واکنش های سریع تری نسبت به نسل قبلی دارد. حرکت خودرو نیز در این مدل نرم تر بوده و حس پیشرفت و بهبود در آن مشهود تر بوده و صدای کمتری نیز به داخل کابین آن نفوذ می نماید. تمامی این مسائل موجب آن شده که نسل جدید هوندا CR-V از سواری بهتری برخوردار شده و در کنار نرمی و آسایش سرنشینان، بیشتر در کنترل راننده باشد. در مجموع و در هنگامی که سیستم کنترل سرعت فعال باشد، با توجه به وجود سیستم های کمکی رانندگی مانند سیستم حفظ حرکت بین خطوط جاده، فرمان خودرو نیاز کمتری به توجه داشته و خودرو بدون مشکل خاصی به حرکت مستقیم خود ادامه خواهد داد.


امنیت و سیستم های کمکی رانندگی
نسل قبلی این خودرو و مدل سال 2016 میلادی موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی در هنگام وقوع تصادفات رانندگی از سازمان دولتی NHTSA شده و موسسه غیر دولتی IIHS نیز به این خودرو عنوان مناسب Top Safety Pick+ را داده بود. به نظر می رسد با توجه به پیشرفت ها و امکانات جدید، مدل 2017 هوندا CR-V نیز موفق به تکرار این موفقیت ها و عناوین گردد. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، همه تیپ های این خودرو به غیر از مدل پایه LX، به صورت استاندارد به تعدای از امکانات کمکی و پیشگیرانه از تصادفات رانندگی مجهز شده اند. این تجهیزات در رقبای این خودرو یا به صورت انتخابی (آپشن) قابل سفارش بوده و یا تنها در تیپ ها و مدل های گرانقیت این خودرو ها وجود دارند. این اتفاق در مورد نسل قبلی این خودرو نیز صادق بود و مدل 2016 هوندا CR-V تنها در بالاترین مدل و تیپ تورینگ خود مجهز به امکاناتی نظیر سیستم حفظ حرکت بین خطوط جاده و سیستم جلوگیری از برخورد در قسمت جلویی خودرو همراه با ترمز اتوماتیک بود ک در نسل جدید به غیر از مدل پایه LX، در تمامی تیپ ها به صورت استاندارد بر روی خودرو نصب می گردد.

سخن آخر
مدل سال 2017 میلادی و نسل جدید هوندا CR-V بسیار بهتر از نسل قبلی و مدل سال 2016 بوده و عملکرد آن رشد چشمگیری دارد. این خودرو علاوه بر طراحی ظاهری جذاب، کابین و طراحی داخلی مناسب و همچنین تجهیز به تکنولوژی های روز و سیستم های کمکی راننده خودرویی مناسب بوده و به غیر از مدل استاندارد و تیپ پایه LX، خرید یکی از تیپ های دیگر آن خریدی عقلانی و منطقی بوده و می تواند به عنوان یک گزینه مناسب و جدی در اختیار خریداران قرار گیرد. این خودرو که یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند سایز کوچک موجود در بازار بوده، در مدل پایه قیمتی معادل 25.000 دلار داشته و در بالاترین مدل و تیپ تورینگ با قیمتی معادل 34.600 دلار به بازار عرضه شده و همانطور که اشاره شد با پشت سر گذاشتن رقبایی همچون مزدا (Mazda) مدل CX-5، فورد اسکیپ (Ford Escape)، هیوندای توسان (Hyundai Tucson)، جیپ چروکی (Jeep Cherokee) و کیا اسپورتیج (Kia Sportage) در مکانی بالاتر از آنان قرار می گیرد.