مقایسه هوندا سیویک 2017 با مزدا 3  مدل2017

اگر به دنبال خرید یک خودروی سایز کوچک (Compact) هستید و یا مبلغی بین 18.000 دلار و 28.000 دلار را برای خرید خودرو مناسب خود درنظر گرفته اید، پیشنهاد ما به شما خرید یکی از دو خودروی هوندا سیویک (Honda Civic) و مزدا 3 خواهد بود. این دو خودرو از نمونه ها در بخش های مختلف در این کلاس بدنه بوده و در بسیاری از موارد در رتبه ای بالاتر از سایر رقبای خود قرار می گیرند. اما بین این دو خودرو کدام نمونه عملکرد بهتری داشته و کدام یک از آنها نمونه ای مناسب برای شما خواهد بود؟ برای پاسخ به این پرسش ها و موارد مشابه با ما همراه باشید تا با مقایسه بخش به بخش این دو خودرو، نمونه مناسب را به شما معرفی نماییم.


هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی
شرکت خودرو سازی ژاپنی هوندا، برای نمونه سال 2017 میلادی خود، مدل سیویک را به بازار عرضه نموده که در کلاس بدنه هاچ بک (Hatchback) قرار می گیرد. این خودرو برای سال جدید دچار تغییراتی شده که تجهیز به یک جعبه دنده شش سرعته دستی در کنار یک موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر در تیپ های EX-T و Sport از بارزترین نمونه های آن خواهد بود.


مزدا 3 مدل سال 2017 میلادی
خودروی مزدا 3 نیز همانند رقیب خود برای سال 2017 میلادی تغییراتی داشته و عملکرد و توانایی های آن نیز بهبود یافته است. این تغییرات موجب این مساله شده مزدا بتواند به عنوان رقیبی برای هوندا سیویک سال 2017 میلادی شناخته شود. طراحی بدنه این خودرو نیز تغییر یافته و ظاهری بروزتر و مدرن تر پیدا کرده است. طراحی داخلی و کابین این خودرو نیز دستخوش تغییراتی شده و با باز طراحی تجهیزات و امکانات داخلی، فضای بیشتری نیز در اختیار راننده و سرنشینان قرار گرفته است. امکانات این خودرو نیز بیشتر شده و تجهیزات بیشتری به صورت استاندارد به خریداران عرضه می گردد. سیستم تعلیق نیز بهینه سازی شده و راحتی و آرامش بیشتری را برای سرنشینان و راننده فراهم می کند. علاوه بر این مزدا 3 مدل سال 2017 میلادی به تکنولوژی جدید G-Vectoring Control نیز مجهز شده که سواری و هندلینگ این خودرو را نسبت به مدل سال قبل بهبود بخشیده است.


سابقه
سال هاست که هوندا سیویک به عنوان یکی از قابل اعتماد ترین نمونه های موجود در بازار شناخته شده است. مدل سال 2017 میلادی این خودرو نیز به ابزار و ادوات و تجهیزات متعددی مجهز شده که از صفحه نمایش لمسی و سیستم اطلاعاتی – سرگرمی (Infotainment) جدید با طراحی جدید نمونه هایی از آنها هستند. مزدا 3 هم اگرچه از سابقه مناسب و درخشانی مانند هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی برخوردار نبوده اما در مکانی بالاتر از بیشتر رقبای خود قرار می گیرد. آخرین نسل این خودرو نیز که برای اولین بار در سال 2014 میلادی به بازارهای جهانی ارائه شد، خودرویی بالاتر از سطح متوسط است.


مصرف سوخت

یکی از مهم ترین دلایلی که هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی و مزدا 3 سال 2017 میلادی را از رقبا متمایز می نماید، مصرف سوخت بسیار مناسب بدون کاهش توانایی های فنی و قابلیت های دینامیکی خودرو است و هر دوی این خودروها قابلیت تجهیز به پیشرانه ها و موتورهای متعددی را دارند. هوندا سیویک در تیپ های LX و EX (هر دو مدل سدان و کوپه) به صورت استاندارد از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر استفاده کرده که توانایی تولید نیرویی برابر با 158 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با  214 نیوتون متر است. این موتور عملکرد نرم و آرامی داشته اما در مقایسه با نمونه مجهز به توربوشارژر از توانایی های کمتری برخوردار است. برای هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر نیز در نظر گرفته شده که از مصرف سوخت پایین تری برخوردار است. سیستم انتقال قدرت نیز یک گیربکس CVT خواهد بود.
بر طبق اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) مصرف سوخت مدل مجهز به توربوشارژر هوندا سیویک مدل سال  2017 میلادی برابر با  6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر شهری بوده و مصرف آن در بزرگراه به  5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته و مصرف آن در سیکل ترکیبی برابر با 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در مدل سدان است. این خودرو در صورت تجهیز به جعبه دنده دستی توانایی پیمودن 1 مایل بیشتر را در هر کدام از مسیرهای شهری و بزرگراهی خواهد داشت. این خودرو یکی از سریع ترین نمونه های موجود در بازار در کلاس خودرو های کوچک است. البته توانایی های این موتور در مدل هاچ بک بیشتر بوده و هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی در بالاترین تیپ خود یعنی تیپ اسپرت توانایی تولید نیرویی معادل 180 اسب بخار و گشتاوری برابر با  240 نیوتون متر را دارد. عملکرد پیشرانه مجهز به توربو شارژر 1.5 لیتری چهار سیلندر هوندا سیویک در مقایسه با نمونه های موجود برای مزدا 3 مناسب تر بوده و هیچکدام از موتورهای در نظر گرفته شده برای مزدا 3 قابلیت های این موتور را ندارند. البته توانایی های موتورهای مزدا 3 نیز پایین نبوده و از این لحاظ این خودرو در مکانی بالاتر از بسیار از رقبا قرار گرفته و نیروی تولیدی و مصرف سوخت این خودرو در توازن مناسبی قرار دارند.
هوندا سیویک مجهز به پیشرانه چهار سیلندر توربو توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را طی تنها 6.9 ثانیه داشته که این خودرو را به یکی از سریع ترین و پر شتاب ترین نمونه های موجود در بازار تبدیل می کند. حداکثر سرعت این خودرو نیز برابر با 201 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. موتوری که به صورت استاندارد و در مدل پایه بر روی مزدا 3 سال 2017 میلادی قرار گرفته یک نمونه 2 لیتری بوده که توانایی تولید نیرویی برابر با 155 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل  210 نیوتون متر است. مصرف سوخت این خودرو نیز بنا بر اعلام EPA معادل  8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری،  6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی بوده و مصرف آن در سیکل ترکیبی برابر با  7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر در مدل سدان مجهز به گیربکس اتوماتیک خواهد بود.
موتور دیگری که قابلیت نصب بر روی مزدا 3 سال 2017 میلادی را داشته یک نمونه پر قدرت چهار سیلندر 2.5 لیتری بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 184 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با  250 نیوتون متر است. مزدا 3 مجهز به این موتور یکی از پرشتاب ترین خودروها موجود در این کلاس بوده و مصرف سوخت آن نیز تفاوت چندانی با نمونه 2 لیتری نداشته و بر اساس اعلام EPA این خودرو مصرفی معادل 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری،  6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه و مصرف میانگین  7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی را دارد. در صورت انتخاب مدل هاچ بک و استفاده از سیستم انتقال قدرت دستی، شاهد کاهش مصرف این خودرو در هر دو مدل موتور بوده و این خودرو توانایی پیمودن 1 الی 2 مایل بیشتر با هر گالن سوخت را خواهد داشت. مزدا 3  مجهز به پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را طی 7.4 ثانیه داشته و حداکثر سرعت این خودرو نیز برابر با 212 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.


امنیت و سیستم های کمکی رانندگی
هر دو این خودروهای در آزمون های انجام شده توسط سازمان NHTSA بسیار موفق عمل نموده و موفق به کسب 5 ستاره ایمنی در تمامی تست های تصادفات رانندگی شده اند. بر اساس ارزیابی موسسه غیر دولتی IIHS  عملکرد این دو خودرو بسیار مناسب بوده و موفق به دریافت عنوان Top Safety Pick+ شده اند. البته هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی با توجه به استفاده از سیستم هشدار برخورد از بخش جلویی خودرو (Forward Collision Warning) عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود داشته اما عملکرد مزدا 3 نیز مناسب بوده و تفاوت چندانی با رقیب خود ندارد.
تمامی تیپ های مزدا 3 مدل سال 2017 میلادی بجز تیپ پایه اسپرت به صورت استاندارد مجهز به سیستم هشدار برخورد از جلو بوده که قابلیت ترمزگیری خودکار را نیز دارد. از دیگر سیستم های ایمنی موجود در بالاترین تیپ این خودرو یعنی مدل Grand Touring می توان به سیستم هشدار خروج از خطوط جاده  (Lane Departure Warning)، حفظ حرکت بین خطوط جاده (Lane Keep Assist) و سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) اشاره کرد. سیستم های امنیتی موجود برای هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی متنوع تر بوده و این سیستم ها بر روی تمامی مدل ها بجز مدل پایه و تیپ LX یا به صورت استاندارد وجود داشته و یا قابلیت نصب به صورت سفارشی (آپشن) را دارد. اما عملکرد آنها با وجود اینکه نسبت به بسیاری از رقبا در سطح بالاتری قرار دارد اما از نمونه های موجود بر روی مزدا 3 ضعیف تر عمل می کند.

تجهیزات و تکنولوژی مورد استفاده
سیستم اطلاعاتی – سرگرمی چند رسانه های (Infotainment) موجود بر روی هر دو خودرو عملکرد متوسطی دارند. تمامی مدل ها و تیپ های مزدا 3 مدل سال 2017 میلادی به یک صفحه نمایش 7 اینچی مجهز شده اند که همراه با دکمه ها و کلید های کنترلی بر روی بخش میانی داشبورد قرار گرفته اند. عملکرد این سیستم در صورت تمرین و استفاده زیاد ساده بوده ولی از پیچیدگی های خاص خود برخوردار بوده که می توان برای بسیاری از مشتریان خسته کننده باشد. صفحه نمایشگر هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی لمسی بوده و در تمامی مدل ها و تیپ ها بجز مدل پایه و تیپ LX این خودرو نصب شده است. عملکرد این صفحه نمایش اندکی کند و پیچیده بوده و کاربر در هنگام کار با آن ممکن است دچار سردرگمی گردد و به همین دلیل این صفحه نمایش یکی از نقاط ضعف مهم این خودرو بشمار می آید. در زمینه استفاده از تکنوژی های روز جهان هوندا سیویک عملکرد بهتری داشته و تمامی تیپ ها و مدل های این خودرو غیر از تیپ LX قابلیت پشتیبانی از سیستم نرم افزاری Apple CarPlay و Android Auto  را دارند. این قابلیت در مزدا 3 وجود نداشته اما این خودرو به سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه بخش جلویی راننده (Head Up Display – HUD) مجهز شده که در هوندا سیویک وجود ندارد. اما در کل و از لحاظ تکنولوژی مورد استفاده، هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند.


طراحی داخلی و کابین
هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی با استفاده از صندلی های جلویی با ارتفاع پایین، ورود و خروج ساده تری را برای راننده و سرنشین جلو فراهم می نماید. صندلی های ردیف توان نیز ارتفاع پایین داشته و از این لحاظ افراد بلند قد فضای کافی را برای سرهای خود در اختیار دارند. در مجموع فضای موجود در کابین هوندا سیویک کافی بوده و مشکل خاصی را برای سرنشینان بوجود نیاورده و این خودرو قابلیت استفاده به عنوان یک خودروی خانوادگی را دارد. هر دوی این خودروها از کیفیت مناسبی در ساخت ابزار و ادوات داخلی برخوردار بوده و در بین رقبای موجود تنها در مقایسه با فولکس واگن (Volkswagen) مدل گلف (Golf) در مکانی پایین تر قرار می گیرند. داشبورد نیز با وجود اینکه از مواد نرم ساخته نشده اما کیفیت مناسبی داشته و حس بی کیفیت بودن را به سرنشینان و راننده انتقال نمی دهند. در مجموع نوع طراحی و کیفیت مواد اولیه در هر دو این خودروها مناسب بودن و در مواردی حسی مانند خودروهای لوکس را به سرنشینان ارائه می نماید.
صندوق عقب هوندا سیویک مدل سدان به میزان قابل توجهی از مزدا 3 بزرگتر بوده و فضایی معادل 427 لیتر را در مقابل 351 لیتر موجود در مزدا 3 به این بخش از خودرو تخصیص می دهد. فضای محفظه بار در مدل های هاچ بک نیز همین وضعیت را داشته و معادل 727 لیتر در هوندا سیویک و 527 لیتر در مزدا 3 است. این فاصله در هنگام جمع شدن صندلی های ردیف عقب کمتر شده و در این حالت هوندا سیویک فضایی معادل 1333 لیتر را در اختیار راننده قرار می دهد. فضای موجود برای محفظه بار در این حالت معادل 1308 در مزدا 3 خواهد بود. فضای موجود برای قرار دادن اشیا کوچک در کنسول وسط هوندا سیویک نیز بیشتر از مزدا 3 بوده و این خودرو از طراحی بهتری برای قرار دادن اشیایی مانند کلید و گوشی های تلفن همراه را در دسترس راننده و سرنشینان قرار می دهد.

تجربه رانندگی
مدل های مجهز به توربوشارژر هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی عملکرد بسیار مناسبی داشته شتابگیری این خودرو به خصوص در بزرگراه ها قابل توجه است. کیفیت رانندگی در مدل سدان هوندا سیویک بالاتر از مزدا 3 بوده اما در مدل های هاچ بک عملکرد این خودرو نزدیک و بسیار شبیه به هم است. اگر شما از طرفداران جعبه دنده های دستی باشید، عملکرد این سیستم انتقال قدرت در هوندا سیویک بسیار مناسب بوده و رانندگی نرم و آرامی را برای شما به ارمغان می آورد. اما لذت رانندگی در مزدا 3 بیشتر بوده و با توجه به سیستم فرمان بسیار مناسب، فرمان این خودرو عملکرد مناسبی داشته و به سرعت به واکنش های راننده عکس العمل نشان می دهد. ولی در مجموع توانایی های رانندگی هوندا سیویک در رده بالاتری از مزدا 3 قرار دارد.


قیمت و ارزش در برابر مبلغ پرداختی
قیمت این دو خودرو بسیار نزدیک به هم بوده هردوی این خودروها با قیمتی بین 18.000 دلار  تا 26.000 دلار  به بازار عرضه می گردند. هوندا سیویک به طور استاندارد و در تمامی تیپ ها مجهز به رینگ های آلیاژی، چراغ های جلوی اتوماتیک و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (Climate Control) شده است. مزدا 3 نیز در تیپ تورینگ (Touring) صندلی های جلویی مجهز به گرمکن و صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی به صورت استاندارد به بازار عرضه می گردد.  اما در مجموع با توجه به امکانات بیشتر و عملکرد بهتر موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر، در این بخش هوندا سیویک مدل سال 2017 میلادی در مقامی بالاتر از مزدا 3 مدل سال 2017 میلادی قرار می گیرد.

سخن آخر
انتخاب شما هر کدام از این دو خودرو که باشد، انتخابی هوشمندانه بوده و خودروی انتخابی شما یک نمونه مناسب با استاندارد های بالا خواهد بود. البته هوندا سیویک با توجه به امکانات و پیشرانه مناسب می توان یک گزینه قابل قبول برای بسیار از خریداران باشد. البته مزدا 3 نیز فاصله چندانی با رقیب خود نداشته و با توجه به لذت بیشتر راننگی و ظاهر زیباتر می تواند به عنوان یک گزینه خوب و با ارزش به شمار آید.