بررسی خودروهای دست دوم، هوندا سیویک 2013
خرید یک دستگاه هوندا سیویک (Honda Civic) دست دوم و کارکرده همیشه یک انتخاب خوب و مناسب بحساب می آید. مدل سال 2013 میلادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان یک گزینه مناسب در بازار خودروهای دست دوم و کارکرده بشمار می آید. شرکت هوندا برای سال 2012 میلادی نسل جدید از سیویک را به بازار ارائه نمود و آن را به تجهیزات و ادوات مناسبی مجهز کرد. موتور و پیشرانه این خودرو نیز همانند طراحی ظاهری و کابین آن مورد باز طراحی قرار گرفت. این خودرو برای سال 2013 میلادی نیز دچار تغییرات اندکی شد و قابلیت های دینامیکی و تجهیزات آن از جمله مواد اولیه مورد استفاده در ساخت اسباب و ابزار داخل کابین و تجهیزات ارائه شده به صورت استاندارد نیز بهبود یافت.
طراحی خارجی و بدنه در مدل سال 2013 میلادی ارتقا پیدا کرد و سیستم تعلیق (Suspension) و سیستم فرمان (Steering) نیز مورد بازنگری گرفت و در نهایت سواری بهتر و نرم تری را برای این مدل از هوندا سیویک به ارمغان آورد. تیپ پایه DX این خودرو نیز از نمونه های موجود برای فروش حذف گردید و تیپ LX مجهز به امکانات و تجهیزات بیشتری به صورت استاندارد شد. مدل هیبریدی این خودرو نیز مجهز به تکنولوژی هایی مانند سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) و سیستم اخطار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Warning) شد. در بازار خودروهای دست دوم و کارکرده، تجهیزاتی از این دست تاثیری در قیمت خودرو نداشته و در نتیجه شما با پرداخت مبلغی مناسب و معقول صاحب خودرویی مجهز به این دست از تکنولوژی ها و تجهیزات خواهید شد.
هوندا سیویک مدل سال 2013 خودرویی است جادار، قابل اعتماد همراه با مصرف کم سوخت. این قابلیت ها موجب آن شده که این خودرو یک سدان خانوادگی مناسب بشمار آید. این خودرو در تیپ ها و مدل های مختلف مانند سدان، کوپه (Coupe)، هیبریدی (Hybrid)، مدل اسپرت و مسابقه ای (Hot Rod) و حتی یک مدل مجهز به موتور با سوخت گاز طبیعی به بازار عرضه شد و طیف های متفاوت از خریداران را به خود جذب نمود و به همین دلیل در زمان تولید به فروش مناسبی دست یافت. همین اتفاق برای مدل های دست دوم و کارکرده این خودرو نیز افتاد و مدل های دست دوم هوندا سیویک نیز از بازار مناسب و گرمی برخوردار شدند. از نقاط قوت هوندا سیویک مدل سال 2013 میلادی می توان به کابین جادار، طیف گسترده تیپ ها و مدل ها و همچنین مصرف مناسب سوخت اشاره نمود. از نقاط ضعف این خودرو علیرغم بهبود شاسی، می توان به کیفیت سواری پایین نسبت به رقبا و حتی مدل های قدیمی تر هوندا سیویک اشاره کرد.
مشخصات موتور و مصرف سوخت
بیشتر مدل ها و تیپ های هوندا سیویک مدل سال 2013 میلادی از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری استفاده می کنند. این موتور توانایی های متوسطی داشته و نیرویی برابر با 140 اسب بخار را تولید نموده و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 173 نیوتون متر است. مصرف سوخت این خودرو مجهز به این پیشرانه نیز معادل ۸.۴ لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر شهری بوده و در بزرگراه ها توانایی پیمودن مسافتی معادل ۶.۷ لیتر در هر 100 کیلومتر را با استفاده از جعبه دنده پنج سرعته دستی را دارد. در خودرو در صورت تجهیز به گیربکس پنچ سرعته اتوماتیک نیز مصرفی معادل ۸.۴ لیتر در هر 100 کیلومتر را در مسیرهای شهری و ۶ لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه را دارد. هوندا سیویک در تیپ HF نیز کم مصرف تر بوده و مصرفی برابر با 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری و 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه را دارد.
مدل هیبریدی هوندا سیویک مدل سال 2013 میلادی نیز از ترکیب یک موتور دیزلی 1.5 لیتر و یک موتور الکتریکی سود برده که توانایی تولید نیرویی برابر با 110 اسب بخار و گشتاور تولیدی معادل 172 نیوتون متر را دارد. مصرف سوخت این نمونه هیبریدی نیز برابر با 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری و 5.3 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه است. پیشرانه دیگری نیز که برای تیپ پر قدرت تر و مسابقه هات راد (Hot Rod) هوندا سیویک با نام Civic Si مدل سال 2013 میلادی در نظر گرفته شده یک موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر است که توانایی تولید نیرویی معادل 201 اسب بخار و گشتاور تولیدی 230 نیوتون متر را دارد. مصرف سوخت این تیپ نیز که مجهز به جعبه دنده شش سرعته دستی است برابر با 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهر و 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه است. همانطور که پیشتر نیز گفته شد شرکت هوندا برای مدل سال 2013 خود یک پیشرانه با سوخت گاز فشرده طبیعی (CNG) نیز در نظر گرفته است. این خودرو مجهز به این پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری توانایی تولید نیرویی برابر با 110 اسب بحار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 143 نیوتون متر است.
امکانات و تجهیزات پایه و سفارشی
هوندا سیویک مدل سال 2013 میلادی در سه تیپ اصلی LX، EX و EX-L به بازار عرضه شده است. گونه های دیگر این خودرو نیز با نام های HF با مصرف سوخت پایین، Natural Gas برای مدل مجهز به پیشرانه با سوخت گاز طبیعی، Si برای مدل اسپرت و پر قدرت و Hybrid شناخته می شوند. تنها قابلیتی که هوندا به طور استاندارد برای تمامی مدل ها غیر از LX و HF ارائه می دهد، سیستم ناوبری ماهواره ای (Navigation) و گیربکس اتوماتیک در مدل های LX و نمونه های دو در EX است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، شرکت هوندا تیپ DX این خودر را برای سال 2013 میلادی از لیست خود خارج نموده و تیپ مجهز LX را به عنوان مدل پایه این خودرو درنظر گرفته است. این تیپ از خودرو با قابلیت هایی مانند شیشه های الکتریکی، قفل مرکزی، سیستم ورود بدون کلید (Keyless)، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)، کفپوش زیر پا، سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Condition)، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو با قابلیت پخش CD و سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث به صورت استاندارد است. تیپ های HF و Natural Gas نیز از تیپ LX مجهزتر بوده و قابلیت ها و امکاناتی مانند باله عقب (Spoiler) نصب شده بر روی در صندوق عقب، رینگ های براق آلومینیومی و تایرهای پیشرفته و با کیفیت در مدل HF و رینگ های آلیاژی و برف پاکن با قابلیت تنظیم سرعت در مدل Natural Gas را به خریداران ارائه می نماید.
تیپ EX هوندا سیویک مدل سال 2013 میلادی به امکاناتی مانند رینگ های آلیاژی، سانروف، ترمزهای دیسکی در چرخ های عقبی، چراغ های جلویی با قابلیت عملکرد خودکار، صندلی های ردیف عقب با قابلیت جمع شدن و سیستم صوتی ارتقا یافته مجهز به شش بلندگوی مجزا مجهز شده است. تیپ EX-L علاوه بر امکانات تیپ EX، روکش چرمی برای ابزار و ادوات داخلی و غربیلک فرمان (Steering Wheel) و صندلی های مجهز به گرمکن را به لیست تجهیزات خودرو اضافه می نماید. تیپ Hybrid هوندا سیویک مدل سال 2013 میلادی از امکاناتی مانند تیپ EX سود می برد. از تجهیزات اضافه ای که بر روی این مدل به صورت استاندارد قرار گرفته می توان به رینگ های آلیاژی با طرح متفاوت، چراغ های عقبی مجهز به لامپ های LED، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Warning) و سیستم جلوگیری از برخورد در بخش جلویی خودرو (Forward Collision Warning) اشاره نمود. تیپ Si این خودرو نیز تمامی تجهیزات موجود بر روی تیپ EX را به همراه داشته و علاوه بر آن دچار تغییراتی نیز در جهت بهبود عملکرد کلی و اسپرتی خودرو شده است. از این تغییرات می توان به رینگ های 17 اینچی آلیاژی، سیستم بهینه سازی شده تعلیق، دیفرانسیل با لغزش محدود (Limited Slip Differential)، صندلی های اسپرت، غربیلک فرمان با روکش چرم و دسته دنده آلومینیومی اشاره کرد.
قیمت
خودروهای تولیدی شرکت هوندا به عملکرد مناسب در دراز مدت مشهور هستند. مدل سیویک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عملکردی قابل اطمینان دارد. به همین دلیل قیمت نمونه های کار کرده و دست دوم این خودرو قیمتی بالاتر از مدل های شرکت های دیگر دارد. در حال حاضر نمونه های دست دوم این خودرو قیمتی مابین 12.000 دلار الی 15.000 دارد.
امنیت و خدمات پس از فروش
سازمان NHTSA به مدل سدان هوندا سیویک مدل سال 2013 میلادی پنج ستاره ایمنی را در هنگام وقوع تصادفات رانندگی اختصاص داده ولی مدل کوپه این خودرو موفق به دریافت تنها چهار ستاره از این سازمان شده است. اما موسسه غیر دولتی IIHS عنوان مناسب و کامل Top Safety Pick+ را به هر دو فرم بدنه این خودرو اختصاص داده است. هوندا سیویک مدل سال 2013 میلادی با سیستم گارانتی 3 سال یا 60.000 کیلومتر (هر کدام که زودتر اتفاق بیافتند) برای بدنه و تجهیزات و ضمانتنامه 5 سال یا 100.000 کیلومتر برای موتور و پیشرانه به بازارها عرضه شده است و قابلیت انتقال به مالک جدید پس از فروش را نیز دارد.
رقبا
از رقبای این خودرو در بازار خودروهای دست دوم می توان به تویوتاکورولا (Toyota Corolla) مدل سال 2013 میلادی، مزدا3 (Mazda 3) مدل سال 2013 و نیسان ورسا (Nissan Versa) مدل سال 2013 میلادی اشاره کرد. تویوتا کورولا بزرگ ترین و جدی ترین رقیب هوندا سیویک سال 2013 بوده از لحاظ اطمینان رانندگی حتی بهتر از این خودرو عمل می کند اما رانندگی با آن از جذابیت به مراتب کمتری بر خوردار است. مزدا 3 نیز از کمبود فضای صندلی های ردیف دوم رنج برده اما اگر به دنبال لذت رانندگی باشید، هیچ خودرو سدان ساز کوچکی توانایی ها این خودرو را نخواهد داشت. نیسان ورسا نیز از لحاظ ابعاد اندکی کوچک تر از هوندا سیویک بوده ولی فضای موجود در کابین آن برابر با این خودرو بوده و از لحاظ قیمت نیز اندکی ارزان تر از هوندا سیویک است.
سخن آخر
با حذف تیپ DX توسط شرکت هوندا، سیویک در تیپ پایه نیز خودرویی مجهز بوده و از امکانات مناسبی در کابین خود استفاده می کند. تیپ EX بسیار مورد توجه ما قرار گرفت و نسبت به مدل پایه LX از تجهیزات و امکانات بیشتری استفاده می کند. تجربه رانندگی با تیپ Si نیز بسیار جالب بود و این خودرو از قابلیت های دینامیکی بسیار مناسبی برخوردار است. اما اگر بتوانید نمونه های مجهز به تمامی امکانات موجود و یا تیپ EXL این خودرو را در بازار پیدا کنید، این خودرو گزینه مناسبی خواهد بود و توانایی جابجا کردن شما را به مدت زمان طولانی خواهد داشت.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.